"Janne"(280km/h) ny rättegång 26/8 i Jönköping!

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Den 26/8 ska "Jannes" fortkörning tas upp på nytt i Domstol i Jönköping. "Janne" står ju som sagt anklagad för att åkt ifrån en MC-Polis i över 280km/h. han blev fälld i första rättegången, pga att polismannen fyra dagar senare än själva händelseförloppet ansåg att han kunde peka ut honom. :3freak "Janne" har överklagat och fallet prövat på nytt. :tummenupp

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Tycker det hela låter knäppt hur f*n ska han ha kunnat se att det var han ?

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Hur kan polisen veta vem som körde?
Att bara peka ut en 4 dar senare verkar fel men varför polisen kan pekar ut just "Janne" vill jag veta. Konstigt låter det i alla fall.
Han borde klara sig men vem vet, hoppas går i alla fall

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
Min personliga åsikt är att det är förjävligt att "janne" blev dömd i rätten på grund av de bakomliggande faktorer som rådde. Räcker således att en polis får för sig att det är han, eller hon och så vidare så blir man fälld :mad:

För er som inte är insatta och tycker att "killen får väl för fan skylla sig själv" sätt er in i fallet säger jag. Tänk tanken att det nästa gång kan vara du som står inför domaren.....då vill du nog att bevisbördan mot dig är riktigt stark :7peta

Mouse - eftersom du har insiderinfo :tungan så vore det fint om du följer ärendet åt oss som bryr sig och lägger ut senaste info om detta, när det har varit uppe hos rätten i Jönköping.

/ Gixxer 1

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu har jag ingen bakgrundsinfo men skulle ni agera som ni gör på forumet (hejja på att han ska bli frikänd) ifall han hade klyft en bil?

Till en viss del kan man ju försvara, men jag gissar att det utspelade sig i ett trafikerat område där det var omdömmeslöst att framföra cykeln i 280.

Har jag fel håller jag med er!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
OlleR6 skrev:
Nu har jag ingen bakgrundsinfo men skulle ni agera som ni gör på forumet (hejja på att han ska bli frikänd) ifall han hade klyft en bil?

Till en viss del kan man ju försvara, men jag gissar att det utspelade sig i ett trafikerat område där det var omdömmeslöst att framföra cykeln i 280.

Det handlar om juridik, och rättssäkerhet i det här fallet. Domen i sig är viktig, för den kan bli prejudicerande. OlleR6 - vi vet inte att det var 'han', han har ju överklagat domen.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
OlleR6 skrev:

det är inte det det handlar om..
polisen har plockat en kille helt utan grundläggande bevis och sedan dömt han för brottet.

så vitt polisen egentligen vet är han bara ägare till hojen (antar att det är hans hoj?)...

i korta drag är han dömd för att han äger en hoj. :kocko

hade det handlat om en olycka där han genom vårdslöshet skadat någon annan hade ingen "hejjat på" han...

(spelar ingen roll hur uppenbart det är, har man inga bevis ska man inte dömma)

Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Sven666, borde du uttala dig så tvärsäkert om något du vet så lite om?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Pejo skrev:
Det handlar om juridik, och rättssäkerhet i det här fallet. Domen i sig är viktig, för den kan bli prejudicerande. OlleR6 - vi vet inte att det var 'han', han har ju överklagat domen.

Tackar, tack även Sven666! Jag tycker mig se ibland kommentarer som försöker "försvara" sånna som medvetet överdrive hastighetsbegränsningarna på omdömmeslöst sätt, därav kommentaren ;)

Tråkigt dock om man ska sota för nån annans brott...

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
sven666 skrev:
är absolut inte tvärsäker, försökte bara kortaner dte så mycket som möjligt, har jag helt fel? :va
Det finns en gammal tråd med alla detaljer. Hojen var inte hans, utan tillhörde firman han jobbar för.

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Såld.
För er som inte har riktig koll, så ägde inte "Janne" hojen, utan firman han jobbade på.....och det jag iaf reagerar på är att bevisbördan är alldeles för dålig för att domen skulle utfalla som den gjorde! ( Personlig åsikt )

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Man slutar aldrig förvånas över att folk lyckas bli så upprörda över rättsamhällets förfall och domares totala oförmåga att värdera bevisning. Hur skulle det vara med i vart fall en grundläggande tiopoängskurs i juridik, innan alla tvärsäkra uttalanden om domstolarnas inkompetens?

99 av 100 som uttalat sig om Janne i olika trådar har helt enkelt inte en aning om vad de snackar om.

Nuvarande debatt är rätt ointressant. Vänta tills det finns en lagakraftvunnen dom, så har vi något att snacka om.

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
280

De ja tycker är konstigt är följande polisen kunde identifiera honom trots att killen körde om polisen på bakhjulet o sen försvann i 280kmh o hade skinnställ o spegel/mörkt visir! anledningen till att ja tycker de är konstigt är att ja blev stoppad av polisen för ett tag sen o när vi stod vid vägkanten så kom en anna mc o stannade ca 50cm ifrån polisen o sa tjena "Åke" o polisen kunde inte se vem de va!! verkar inte de då lite konstigt att han skulle kunna vara så säker på att de var just den killen som körde hojen just då!!

dukeIIfbg

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ankan skrev:
Man slutar aldrig förvånas över att folk lyckas bli så upprörda över rättsamhällets förfall och domares totala oförmåga att värdera bevisning. Hur skulle det vara med i vart fall en grundläggande tiopoängskurs i juridik, innan alla tvärsäkra uttalanden om domstolarnas inkompetens?

99 av 100 som uttalat sig om Janne i olika trådar har helt enkelt inte en aning om vad de snackar om.

Nuvarande debatt är rätt ointressant. Vänta tills det finns en lagakraftvunnen dom, så har vi något att snacka om.
Du har så rätt.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
dukeIIfbg skrev:
De ja tycker är konstigt är följande polisen kunde identifiera honom trots att killen körde om polisen på bakhjulet o sen försvann i 280kmh o hade skinnställ o spegel/mörkt visir! anledningen till att ja tycker de är konstigt är att ja blev stoppad av polisen för ett tag sen o när vi stod vid vägkanten så kom en anna mc o stannade ca 50cm ifrån polisen o sa tjena "Åke" o polisen kunde inte se vem de va!! verkar inte de då lite konstigt att han skulle kunna vara så säker på att de var just den killen som körde hojen just då!!

dukeIIfbg

Du verkar göra det som Sven666 gjorde, uttala dig innan du har alla fakta. När du har dem på bordet kan du skrika rättsövergrepp eller något annat lämpligt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln