Oljeläck topp ZX-9R

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Är det någon som har lust att hjälpa lite?

Håller på att riva en ZX-9R -99. Det läcker olja vid toppen. Jag misstänker topplockspackning och har hört talas om sjukande foder på dessa motorer vilket skulle kunna orsaka problem. Nu när jag rensat undan avgassystem, kylare osv så ser jag att det finns små hål under utblåsen. Ett av dessa skulle kunna vara stället där olja tar sig ut. Någon som vet vad dessa hål är till för? Om oljan kommer ur hålet, vad skulle det innebära i så fall? Nån som vet?

/Andreas

Bifogat

• läckhål.jpg
    läckhål.jpg
    130.5 KB · Visningar: 105

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
K5 tusen
Dea skrev:
Är det någon som har lust att hjälpa lite?

Håller på att riva en ZX-9R -99. Det läcker olja vid toppen. Jag misstänker topplockspackning och har hört talas om sjukande foder på dessa motorer vilket skulle kunna orsaka problem. Nu när jag rensat undan avgassystem, kylare osv så ser jag att det finns små hål under utblåsen. Ett av dessa skulle kunna vara stället där olja tar sig ut. Någon som vet vad dessa hål är till för? Om oljan kommer ur hålet, vad skulle det innebära i så fall? Nån som vet?

/Andreas

Kan det vara skvallerhål för tändstiftsbrunnarna? Om man missar med packningen till ventilkåpan just runt tändstiften så brukar det finnas nå hål där oljan kommer ut.

/lastu

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
lastu skrev:
Kan det vara skvallerhål för tändstiftsbrunnarna? Om man missar med packningen till ventilkåpan just runt tändstiften så brukar det finnas nå hål där oljan kommer ut.

/lastu

Intressant! Måste kolla det, vore ju kanon om oljan tog sig ut den vägen. Då behöver jag ju inte lyfta ur motorn. Billigare också.

/A

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
OLJEKYLD GSXR skrev:
Avrinning från tändstiftshålen ser det ut som (hmm, det ekar visst...). Kul att ses förresten :tummenupp

Japp :tummenupp Ska gå ut och rycka upp tändhatt/spole och titta lite närmare. Återkommer.

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
DET ÄR SÅ JÄVLA KLOCKRENT

Olja hela vägen upp på tändhatten. I mina ögon helt osannolikt att det inte skulle vara packningen till ventilkåpan som släpper olja. Har mycket svårt att tro att olja skulle leta sig upp genom hålet och hela vägen upp till toppen av tändhatten.

En halvtimme, ett svar (ok två då), ett rätt. Tackar, tackar.

Ska lyfta ventilkåpan och kolla. Man skall ju inte ropa hej för tidigt men...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC