avåkning

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
körde slingerbolten för en timme sen och
där höll en bärgare på att dra upp en mille på släpet
såg inte så fin ut :brinnerup
hoppas att det gått bra för den som körde, någon härifrån ??

ps :mad: fan va grus där är
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
det var inte på slingerbulten. det var på genvägen till slingerbulten i uppförsbacken från stallet. någon fick åka helikopter. vägen var avstängd i hundra år.

:(
 

URBAN COWBOY

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
TULLINGE
Hoj
SV650 S -01
anja skrev:
det var inte på slingerbulten. det var på genvägen till slingerbulten i uppförsbacken från stallet. någon fick åka helikopter. vägen var avstängd i hundra år.

:(
Kom dit precis efter olyckan då stod en man och ringde efter ambulans
tejejen verkade ganska ok kanske chockad men fysiskt ganska ok .
killen som körde låg stilla i diket.
jag slog av tändningen på hojjen, ett par minuter efter mig stannar en bil en sjukvårdskunnig tjej kliver ur och hjälper till .
ingen rör killen enligt info från sos risk för ryggskador.
Det jag vet är att killen var kontaktbar kunde röra fötterna klagade på ont i ryggen.
Hon kördes iväg i ambulans han flögs i väg i helikopter.
Det som nog räddade dagen på bägge var att de hade full skydsutrustning.
Orsak till olyckan fusklagning i kurvan farten var enligt tjejen ej hög
..
Krya på er och hoppas att ni läker ordentligt!!!
(till alla andra ha alltid full utrustning när ni kör....)

/urban cowboy
 

URBAN COWBOY

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
TULLINGE
Hoj
SV650 S -01
UltraMarine skrev:
Brukar vara grus och sand där. Ligger väl ett grustag i närheten?
Det var en nylagd fusklagning som var boven hade kunnat åkt av själv om jag inte bromsat in för olyckan ...
Både jag polisen och trafikskole läraren kunde se var hojjen tappat greppet och glidit ner i diket.. lagningarna gjordes idag... så se upp extra noga där....
/urban cowboy
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
URBAN COWBOY skrev:
Det var en nylagd fusklagning som var boven hade kunnat åkt av själv om jag inte bromsat in för olyckan ...
Både jag polisen och trafikskole läraren kunde se var hojjen tappat greppet och glidit ner i diket.. lagningarna gjordes idag... så se upp extra noga där....
/urban cowboy


då var det dig jag såg. och du såg säkert mig. jag stod och såg orolig ut och hoppades att ingen hade ont.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Då är det ju inga problem för killen att få ersättning även om han inte hade mer än trafikförsäkring. Gott
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Swedie skrev:
Då är det ju inga problem för killen att få ersättning även om han inte hade mer än trafikförsäkring. Gott

från andra hållet fanns det faktiskt en skylt. ensåndär halkig väg-skylt. finns skäl att anta att det fanns en skylt från andra hållet också.
 

URBAN COWBOY

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
TULLINGE
Hoj
SV650 S -01
anja skrev:
då var det dig jag såg. och du såg säkert mig. jag stod och såg orolig ut och hoppades att ingen hade ont.
ont hade de säker bägge två vad jag vet så har tjejen troligen skadat högerfoten ordentlig vrickning eller bruten annars hade hon inga synliga skador..
Killen kan nog tacka änglarna och skyddsutrustningen för att han klarade sig..
hoppas att han inte får några bestående skador..
Men med tanke på att han var kontaktbar och kunde röra fötterna så är det nog skador som läker!!
med hopp om ett snabbt tillfrisknande
/urban cowboy.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
anja skrev:
det var inte på slingerbulten. det var på genvägen till slingerbulten i uppförsbacken från stallet. någon fick åka helikopter. vägen var avstängd i hundra år.

:(

Menar ni efter 40(!)-sträckan om man åker mot slingerbulten från Tullinge?

...där var iaf jag påväg i backen i söndags...

Hoppas alla inblandade klarar sig utan bestående men.
 

URBAN COWBOY

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
TULLINGE
Hoj
SV650 S -01
korvgubbe skrev:
Menar ni efter 40(!)-sträckan om man åker mot slingerbulten från Tullinge?

...där var iaf jag påväg i backen i söndags...

Hoppas alla inblandade klarar sig utan bestående men.

Det var i kurvan vid stora grusgrop infarten
någon som hört hur de mår?
/urban cowboy
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Nått nytt?

Är det den man tror det är eller någon annan?
Hoppas allt ordnar sig på sjukhuset!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
URBAN COWBOY skrev:
Det var en nylagd fusklagning som var boven hade kunnat åkt av själv om jag inte bromsat in för olyckan ...
Både jag polisen och trafikskole läraren kunde se var hojjen tappat greppet och glidit ner i diket.. lagningarna gjordes idag... så se upp extra noga där....
/urban cowboy

Var lagningarna skyltade med "slirig vägbana"?
Om inte så föreslår jag en polisanmälan, riktad mot den ansvarige arbetsledaren för lagningsarbetet, för brott mot Trafikförordningen (1998:1276) 2. kap 10 §.

"10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten."

Polisanmälningar riktade mot enskilda personer tror jag tyvärr är enda sättet att komma tillrätta med oskyltade fusklagningar. Det kommer inte att leda till att VV använder bättre (dyrare) metoder, men man kan kräva att skiten iaf skyltas enligt bestämmelserna.
VV har ett detaljerat reglemente över hur skyltningar vid beläggnings- och andra vägarbeten skall ske, att det inte alltid följs beror på ren lathet hos arbetsledare och förmän.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Står också i lagen att man inte ska köra fortare än att man kan stanna för varje förutsägbar och oförutsägbar fara...
Tips är att ta det lugnt innan man vet att det inte finns grus på vägen och just där brukar det vara grusigt...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
UltraMarine skrev:
Står också i lagen att man inte ska köra fortare än att man kan stanna för varje förutsägbar och oförutsägbar fara...
Tips är att ta det lugnt innan man vet att det inte finns grus på vägen och just där brukar det vara grusigt...

Hur långsamt är det då ? Det kan ju bli precis hur nära stillstående som helst - det händer att folk lägger omkull hojjar precis innan dom stannat.

Näe, undrar om det inte vore allra bäst att enkelrikta och stänga av slingerbulten för all trafik utom sporthojjar...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top