Anders R skrev:
Vad de andra har sagt med tillägget: Ändra bara en grej i taget och ett snäpp. Ändrar man för många parametrar åt gången är det svårare att känna skillnad. Ändra, skriv upp, testa osv till du känner att du är nöjd.
Har du originaldämpare/gaffel på hojen är rekommendationen att ändra minst 2 - 3 klick per ändring. Originaldämpare är i regel inte lika finkänsliga som pirattillverkade (Öhlin, Wilbers) utan kräver större förändring för att du skall märka något.
Skriv också ALLTID upp vad du gör och hur inställningen var INNAN du började skruva/testa.
Enklast är här att utgå från "bottenläget" på skruvarna. Dvs. det läge där skruvarna är skruvade i botten och ventilerna är helt stängda (eller åt minstånde stängda så mycket det går) eftersom det är det enda kända läge man har att utgå från!
Sedan hängde jag inte riktigt med på vad ni snackad ett svar längre ner sär någon pratade om att fjädern returnerar SNABBARE om man dämpar MER???
jag är inte säker på om jag förstod vad ni menar så jag tar mig friheten att förklara på mitt sätt så får skaparen av tråden välja vilken metod han/hon själv vill.
Så här funkar det i alla fall:
Skruvar du IN skruven (moturs) så dämpar du mer. Vilket gäller både kompressionsdämpning och returdämpning. Ju mer du skruvar in skruven (dämpar) ju långsammare blir kolvens rörelse.
Detta ger:
RETURDÄMPNING
Om du åker över ett potthål så skall (när det är optimalt ställt) hjulet åka ner i hålet (guppet) och följa vägbanan utan att "flyga i luften" en liten bit innan den når botten på hålet/guppet. Om du i detta läget har ställt returdämpningen för hårt (dvs. dämpat för mycket) så kommer hjulet inte attomedelbart följa vägbanan ner i hålet utan det kommer att "flyga i luften" en liten bit innan kolven fjädern har orkat trycka ut kolven tillräckligt.
Om du åker i ett långsamt gupp (till skillnad mot ett potthål/snabba gupp enl. ovan) och har för LITE returdämpning kommer stötdämparen att returnera för snabbt och hojen kommer att bli gungig (svajig).
KOMPRESSIONSDÄMPNING
Om du kör i potthålet igen och har för mcyket kompressionsdämpning kommer
stötdämparen att hindra fjädern från att tryckas ihop (komprimeras) och det kommer att kännas stötigt. Detta uppträder dock först när du skall upp ur hålet/guppet och fjädern skall komprimeras (tryckas ihop).
Om du har för lite kompressionsdämpning så kommer fjädern att tryckas ihop för mycket (för mycket är samma sak som att den bottnar dvs. då slår den igenom och det blir metall mot metall vilket gör att du då riskerar att tappa greppet.).
Eftersom våra vägar inte är konstanta (vilket nästan gäller för en bana) så är det omöjligt att hitta en inställning som funkar kanonbra i alla lägen (motorväg i fullfart kontra stadskörning 30 km/h och farthinder för att inte snacka om favoritvägen så mycket man vågar) därför måste man välja en generell inställning som funkar mestadels av tiden.
Personligen letar jag då efter en inställning där jag slår igenom på max en gång på favoritvägen när jag kör som ett svin. Detta har jag som utgångspunkt och släpper sedan lite på kompressionsdämpningen för att få en bekvämare hoj till vardags.
Slänger du/jag på packning och ev. också passagerare så måste man, näst intill, börja om med injusteringen för att på nytt hitta en fungerande inställning. generellt är dock att ju mer fjäderförspänning desto mer returdämpning.
FJÄDERFÖRSPÄNNING
Som gatåkare ändrar man faktiskt fjäderförspänning eftersom man faktiskt ändrar lasten på hojen (packning/passagerare). men som racingåkare (tävling) där gör man i regel en justering av fjäderförspänningen EN gång och sedan åker man med den på alla banor.
Enda orsaken till att på bana justera fjäderförspänningen är för att ändra markfrigången. men så fort man ändrar fjäderförspänningen måste man börja laborera igen med kompressionsdämpning och returdämpning. Det finns därför inget behov av tex hydraulick fjäderförspänning på en tävlingshoj utan där kan man spara pengar samt viss vikt genom att välja en tillbehörsdämpare med kontramuttrar för justering av fjäderförspänningen.
Till gatbruk är det dock oerhört användbart. Personligen skruvar jag på min ett antal gånger per säsong och då är det skönt att slippa plocka fram haknycklar och "skit".
Hoppas detta gav dig lite "kött på benen".
Lycka till!
// Niklas
P.S Det är en vetenskap att ställa in en stötdämpare och det finns folk som inte jobbar med annat. Dessutom är det inte samma sak att sitta vid tangentbordet och beskriva lite teori som att köra ett fordon och "med kroppen" känna vad som är fel och när det är "rätt".