Kommunikation !?

• Thread starter Thread starter aRd
  • Start date Start date

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Tjenare på er!!!!

Är det någon som har eller vet någon billig (men bra) lösning på kommunikation mellan 2 MC...

Nu pratar vi inte om några touring lok som smyger fram ljudlöst
utan två V-twin:ar som mullrar... och det måste funka i höga farter oxå!!

Jag har provat nån billig grej på Claes Ohlson... Funkade fin fint.... Tills jag startade hojjen!! Ljudet blev ordentligt mycket sämre... För att inte tala om när jag kom upp i så grymma hastigheter som 30 km/h (gick inte höra nått!!) :fatta!

Så om någon har testat (med lyckat resultat) någon form av kommunikations utrustning för mc så medela mig gärna!!! :tummenupp

andreas.kar@telia.com :Rockbanan

spana in den här bilden:
12in.jpg

Se inte på mig som muppar mig på hojen... men titta på killen till vänster där. På hjälmen. Det där är en intercom i USA som fungerar bra på motorvägen m.m. Fungerar som en polisradio gör typ. Du kan välja diverse frekvenser m.m. Kommer inte på vad modellen hette men ska fundera på det... kommer jag på säger jag ju till.

Swedie skrev:
spana in den här bilden:

Se inte på mig som muppar mig på hojen... men titta på killen till vänster där. På hjälmen. Det där är en intercom i USA som fungerar bra på motorvägen m.m. Fungerar som en polisradio gör typ. Du kan välja diverse frekvenser m.m. Kommer inte på vad modellen hette men ska fundera på det... kommer jag på säger jag ju till.

Hahaha, ser ut som en sån däringa propellerkeps....

Funkar den bra även i högre hastigheter alltså?

frankof skrev:
*ASG* det du tycker ser ut som en "propellerkeps" är tvärstaget på elstolpen i bakgrunden.
Komradion sitter på sidan av hjälmen ;)
HHAHAHAHAHHAHAHHA :lol

Ja du, det såg jag nu! Fan va dum man är.... :tungan

Jag säger bara strupmick och öronplugg modell "jabra". alltså en sån där formgjuten öronplugg.

aRd skrev:
Tjenare på er!!!!

Är det någon som har eller vet någon billig (men bra) lösning på kommunikation mellan 2 MC...

andreas.kar@telia.com :Rockbanan

Classe i sjön har en strupmick som jag har testat i frifall.
Jag satte en krage över, så funkade den fint.
Koss #The plug" funkar både som hörsnäcka och hörselskydd. Polaren testade den (med musik) i väl över 200 på en Gixxer.

aRd skrev:
Jag har provat nån billig grej på Claes Ohlson... Funkade fin fint.... Tills jag startade hojjen!! Ljudet blev ordentligt mycket sämre... För att inte tala om när jag kom upp i så grymma hastigheter som 30 km/h (gick inte höra nått!!) :fatta!

Så om någon har testat (med lyckat resultat) någon form av kommunikations utrustning för mc så medela mig gärna!!! :tummenupp

Headsetet från Clas Ohlson, Bike2Bike för drygt trehundra spänn, kör jag och frun med. Funkar fint i våra Shoei RAID, iaf upp till 110-120 km/h. Om man känner att man måste prata med varandra i mycket högre hastighet än så, är nog strupmikrofon det enda vettiga - i kombination med Peltors lurar.
Monteringen i hjälmen är rätt kritisk, att hörluren kommer exakt rätt och att miken hamnar på lagom avstånd från munnen. Hamnar hörluren så litet som en cm fel så blir det påtagligt sämre.
Headseten använder vi med ett par Cobra PMR-komradios för några hundra styck.

Två konservburkar och et tiotal meter fiskelina. Plättlätt och snorbilligt. S ebara till att hålla konstant avstånd till varandra. :tummenupp

gladh

hållundan skrev:
Hahaha, ser ut som en sån däringa propellerkeps....

Funkar den bra även i högre hastigheter alltså?

Jag vill ha en propeller på min hjälm oxo! Grymt! :tungan

Elgasen skrev:
Någon som testat julas variant? funkar den bra för en som åker mer eller mindre laglig fart utan kåpor? :confused:

Cobra MT-725

Headset för MC-hjälm

Testade med en polare.. Funkar bra i farter upp till 100 ungefär.. Snabbare än så så snackar man ju ändå inte med varann. Skall du hålla tal i motorvägsfart så är det nog strupmick som gäller. Dessutom så är det ju en naturlig fartspärr att man inte har öronproppar i med komradio, så modellen dugar bra..

gå in på en trafikskola och kolla vad dem har, jag har för mig att det fungerade bra när jag körde på min dr 750 (den lätt ganska mycket).

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan