Körde på en katt

Status
Ej öppen för fler svar.

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Nu har jag fått erfara hur det är att köra på en katt, och det var inte roligt :(

Kommer in i ett bostadsområde, åker lugnt i 40km/h kanske (50-väg) när jag helt plötsligt ser nåt gult springa ut från buskarna bara kanske ett par meter framför mitt framdäck... jag hann inte ens reagera när jag kände på hur jag körde över saken. Som tur är åkte jag rakt fram och det kändes bara som en gupp... jag bromsade ner skärrad och förstod då att det måste varit en katt som jag körde på.

Parkerade hojen och lite skakis gick jag tillbaka för att se om katten låg kvar. Hoppades innerligt att katten hade klarat sig, jag hade kanske bara klippt den på svansen hoppades jag... men tyvärr. När jag kom fram låg den där stendöd i vattenpölen, på stället jag körde över den. Lite chockad och ledsen undrade jag vad man ska göra...frågade en kvinna som bodde intill om det är hennes katt, hon sa att det kan vara hennes granne... så efter lite vandring i bostadsområdet och efter att ha involverat 3 familjer så kom vi fram till rätta ägaren (katten hade koppel). Hon grät o var ledsen... jag visste inte vad jag ska säga... det var ju en olyckshändelse.. jag hade inte en chans att bromsa eller väja för den kom verkligen från ingenstans och väldigt nära hojen.. max 5 meter...
En annan granne la katten i en säck och bar bort den till ägaren.
Jag lämnade min kontaktinfo och beklagade...

Känner mig ledsen för det som hände, inget kul att ha kört på en katt :(

Jag kanske får vara glad åt att jag klarade mig från att vurpa eller nåt efter "krocken".

Är det nån som vet om försäkringen (halv) täcker typ såna skador, alltså kanske kremeringskostnad för tjejens katt eller kanske pengar så hon kan köpa en ny om hon vill? Självrisk?

Jag har alltid oroat mig för att det ska dyka upp rådjur eller annat vilt när man kör utanför stan, men aldrig tänkt på att det kan dyka upp en katt i ett bostadsområde framför en... var extra försiktiga när ni kör i bostadsområden, det springer ju katter och ibland hundar överallt.

Peace!
/RuffRyder
 

YappE

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Sundets Pärla
Hoj
Såld!
ugha.... nej det kan inte varit skoj.... man blir ju säkert lite skakis oavsätt vad man kört på. Storartat av dig att inte bara sticka efteråt... som många andra hade gjort.

Ring försäkringsbolaget o fråga om det går under viltolycka. För då täcker säkert den.
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Fy f*n vad otäckt :( Jag har själv två katter, så jag hade nog brytit ihop på plats :(

Starkt gjort av dej att leta upp ägaren till katten!
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Helt rätt att leta rätt på ägaren..
många som inte tar sig den lilla tiden att gjöra det!!

*ironi* Men fick du tjejen nummer?? *ironi*
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Har haft många kära katter som har blivit överkörda och ingen har ännu i denna dag vågat komma och säga till som du gjorde.

Jag lyfter hatten! :Bugar
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Ofan! Var det med hojen du körde över den stackaren? Trodde det var med bilen...
Din otur fortsätter alltså. Eller det kanske var mer kattens otur denna gång...

Instämmer med alla, att det var fint av dig att stanna och leta reda på ägaren. :tummenupp
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Sånt som händer tyvärr.
Trafikförsäkringen borde ju täcka alla kosnader som ditt fordon orsakat för tredje person.

Starkt att söka upp ägaren direkt när det hände! :Bugar
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Bra gjort att stanna och ta kontakt med ägaren. :tummenupp

Vad hade man själv gjort om katten däremot hade överlevt, men legat där med knäckt rygg och lidit? :eek: Då hade nog jag brytit ihop.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Stackars katt. Blir leden när jag läser sådant här. :(
Jättebra uppträdande med ägaren och sådant. Fler sånna som du!
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
JoS skrev:
Bra gjort att stanna och ta kontakt med ägaren. :tummenupp

Vad hade man själv gjort om katten däremot hade överlevt, men legat där med knäckt rygg och lidit? :eek: Då hade nog jag brytit ihop.

Precis! Vilken tur att inte katten låg och led. e där måste ju gått så snabbt att inte ens katten hann reagera.
De va (som alla andra redan skrivit) skit bra gjort av dig att gå till tjejen!

Jag känner för dig. De va inte ditt fel. Upp med hakan!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tycker inte att du skall ta det så hårt. Nog för att jag tycker om djur. Både hundar och katter (fråga mina vänner) Men när en människa låter sitt djur springa fritt där det finns trafik kan inte djuret betyda så hemskt mycket för dom. Tycker mest synd om katten och möjligtvis dig som känner skuld :)
 

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
Kommer snart
Känns skönt att det finns människor med ryggrad som insett att även djur har ett värde, bra gjort!
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
beklagligt
Men ärligt talat så kan inte den där katten ha varit så rapp i hjärnan. Katter brukar vara duktiga på att väja för hinder .
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Är själv spätta, Kattägare.

Skulle brytit ihop på stört.
STARKT gjort att leta upp ägaren stor eloge till dig.
Förhoppningsvis hade hon sin katt försäkrad...då kanske du kan gå in och betala självrisken på detsättet....(bara en tanke)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Såvitt jag vet är det kattägarens ansvar, tror inte du är skyldig att ta på dig ett endaste dugg på din försäkring.
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Skalman skrev:
Såvitt jag vet är det kattägarens ansvar, tror inte du är skyldig att ta på dig ett endaste dugg på din försäkring.

Klart att han inte är skyldig att göra det men han kanske vill göra det. Man känner sig ju faktiskt lite ansvarig om sådant inträffar...

:tomten
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top