Hjälp ang. hajfena

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Skall skruva fast en hajfena på undersidan av svingen, men blev lite tveksam på hur det skall gå till....
Jag fick ett par skruvinsatser av Mitonga, men hur fungerar de egentligen?
Se bild...

skruvinsats.JPG

Ska jag skruva två hål i svingen, och sen banka in hylsorna, då hylsorna blir lite tjockare längre in? Expanderar sedan hylsan när jag spänner skruvarna?
Tycker det verkar vara ganska tjockt gods på hylsorna, blir det verkligen en sådan expansion?

Sedan så är ju svingen ihålig också, kommer verkligen hylsorna att sitta kvar?
Någon som kan hjälpa en RR-färsking? :confused:

Mutternit. Du behöver en mutternittång, finns på Biltema. Eller så lånar du en på en verkstad nära dig.

Mattias skrev:
Mutternit. Du behöver en mutternittång, finns på Biltema. Eller så lånar du en på en verkstad nära dig.

Ok, tack för ett snabbt svar!
Hmmm....hur fungerar en sådan då? Såg bilden på biltema... :confused:

Men vad är det som utvidgar mutterniten? Gängar du fast nittången och drar sedan i gängorna? :confused:
Borde det inte gå att göra det med en vanlig skruv och skiftnyckel då?

Last edited:
McFille skrev:
Men vad är det som utvidgar mutterniten? Gängar du fast nittången och drar sedan i gängorna? :confused:
Borde det inte gå att göra det med en vanlig mutter och skiftnyckel då?

Det borde teoretiskt gå med en skruv och lämpligt verktyg för att dra ihop den. Men det tar nog längre tid att få det bra än vad det tar att samla pantbrukar och köpa riktiga verktyg. Annars har jag.

Mkaj, tack skall du ha.
Nä, det är inte kostnaden som avskräcker, det är bara så lååååångt till Biltema... :(
Hoppas Cashman har det här himma... :banana

Nu är det fixat! Köpte en mutternittång i malmö och nu sitter fenan på!
Då skall ja bara trycka ner tankfoam och placera överfyllnadskärlen på lämpligt ställe....

Förresten, en fråga ang. kärlen...
Jag läste någonstans att det skulle gå en slang från växellådan ner i ett av kärlen, men jag hittar ingen slang från min växellåda? De som jag hittar är från tanken, kylaren och förgasarna... :va

McFille skrev:
Nu är det fixat! Köpte en mutternittång i malmö och nu sitter fenan på!
Då skall ja bara trycka ner tankfoam och placera överfyllnadskärlen på lämpligt ställe....

Förresten, en fråga ang. kärlen...
Jag läste någonstans att det skulle gå en slang från växellådan ner i ett av kärlen, men jag hittar ingen slang från min växellåda? De som jag hittar är från tanken, kylaren och förgasarna... :va

Du har ingen sådan slang..

/JPS

För att dra upp en gammal tråd...

Jo, jag hade visst då en sån slang...efter en noggrann ockulärbesiktning så upptäckte jag en kort slang från baksidan av blocket som hängde ner mot backen...that's it!

Nu skall ja bara förlänga den lite så den når mitt kärl...

Yeye, that's all folks! :banana

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...