skitig kopplingsvätska

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Jo, det är så att jag har ett skumt problem med min koppling. När jag köpte hojen så var vätskan helt svart i behållaren för kopplingsvätskan. Tänkte inte mer på det utan spolade ur systemet ganska duktigt, och fyllde upp med ren fin vätska. Men likväl var det alldeles svart igen ett par veckor senare. Har nu upprepat renspolningen och så vidare, men kan redan se att det börjar mörkna.

Jag använder DOT4-vätska som man ska, men vet ju inte om det var det innan jag köpte hojen. Kan man få sådana här problem om man en gång har haft DOT5 i systemet?

Nån mer som känner igen sig? Tycker inte det är så himla viktigt eftersom det bara är kopplingen, men man vill ju samtidigt ha ordning på sina grejjer.

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Psychodad skrev:
Jo, det är så att jag har ett skumt problem med min koppling. När jag köpte hojen så var vätskan helt svart i behållaren för kopplingsvätskan. Tänkte inte mer på det utan spolade ur systemet ganska duktigt, och fyllde upp med ren fin vätska. Men likväl var det alldeles svart igen ett par veckor senare. Har nu upprepat renspolningen och så vidare, men kan redan se att det börjar mörkna.

Jag använder DOT4-vätska som man ska, men vet ju inte om det var det innan jag köpte hojen. Kan man få sådana här problem om man en gång har haft DOT5 i systemet?

Nån mer som känner igen sig? Tycker inte det är så himla viktigt eftersom det bara är kopplingen, men man vill ju samtidigt ha ordning på sina grejjer.

Det är inte den där "gummimojjen" i behållare som "fäller ut", har samma fenomen på min, så när jag torkade ur mojjen(=bälgen) blev fingret "sotigt"
Bromsvätska ska ju inte påverka gummi men det verkar göra det ändå..

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sanntur skrev:
Det är inte den där "gummimojjen" i behållare som "fäller ut", har samma fenomen på min, så när jag torkade ur mojjen(=bälgen) blev fingret "sotigt"
Bromsvätska ska ju inte påverka gummi men det verkar göra det ändå..

Så kan det faktiskt vara, har själv haft dom tankarna. Får väl ta och försöka få tag på en ny sån och prova med.

I mitt fall är det en Brembo-behållare, vad har du för sort?

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
jag har samma "problem"
Betyder inget särskillt förutom att jag har mörk vätska efter ett tag.

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
På Duccarna så är det "normalt" man kan byta till en viton oring som är bäre men på Aprillia vet jag inte hur det ser ut..........

vågen skrev:
jag har samma "problem"
Betyder inget särskillt förutom att jag har mörk vätska efter ett tag.

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
duccen900ss skrev:
På Duccarna så är det "normalt" man kan byta till en viton oring som är bäre men på Aprillia vet jag inte hur det ser ut..........

Var sitter den O-ringen? Det lär nog vara samma delar rakt igenom på Aprilian och Duccen.

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Psychodad skrev:
Så kan det faktiskt vara, har själv haft dom tankarna. Får väl ta och försöka få tag på en ny sån och prova med.

I mitt fall är det en Brembo-behållare, vad har du för sort?

GSX-R ORGINAL Ano.1985..

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Hoj
.
Detta är en feature på Ducce och Aprilia... :tummenupp Kanske på alla hojar med Brembos hydralkoppling(?)

Det är som sagt O-ringen som inte tätar ordentligt och det som skitar är motorolja som kryper upp.

Det påverkar inte funktionen nämnvärt eftersom det inte är så känsligt som ett bromssystem men stör man sig på det och vill få ren och klar vätska (Ett litet tag bör tilläggas.) så kan du byta O-ringen. Har inte gjort detta själv men jag gissar att du måste göra det i samband med ett motorojlebyte eftersom du nog måste tömma ut oljan innan du skruvar ut koppingskolven.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
En ren pigmentförändring är väl i sig inte så mkt att vara rädd för. När vätskan är riktigt dålig kan det ju flyta runt klumpar och flagor av skit.

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mb skrev:
En ren pigmentförändring är väl i sig inte så mkt att vara rädd för. När vätskan är riktigt dålig kan det ju flyta runt klumpar och flagor av skit.

Första bytet jag gjorde, då var det flagor i vätskan, precis som du skriver. Nu andra gången så var den inte lika missfärgad, och det var inga flagor heller.

Det är alltså bara att gilla läget, eller byta tätning då.

Vet att det finns en ny slavcylinder på Apriliaforum.com som avhjälper problemet, men det är ju tyvärr inte gratis.

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
1078RS Pierobon
Psychodad skrev:
...Det är alltså bara att gilla läget, eller byta tätning då. ...Vet att det finns en ny slavcylinder på Apriliaforum.com som avhjälper problemet, men det är ju tyvärr inte gratis.
Har kört med Evoluziones slavcylinder i två år på duccen. Är utrustad med 3xO-ringar (slipper även brottargreppet med vänsterhanden.. :) ca 20% mindre kraft att dra in handtaget) Äldre årsmodeller(ducce) har haft problem med läckande o-ring i slavcylindern vilket mycket riktigt avhjälps med annan o-ring.
Dock så blir du inte av med missfärgningen då det av någon anledning fortfarande tränger in skit till vätskan, även med Evoluziones slavcylinder...
För mig spelar det ingen större roll då jag ändå byter vätskor relativt ofta.

Så om du har problem att det läcker från slavcylindern eller att du har klen vänsterhand(som jag) så kan det vara en idé att byta cylinder. Annars kan du spara 179$ till något roligare.

Vill du bara byta o-ringen är det bara att skruva loss slavcylindern, plocka ur kolven och byta.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Även jag drabbas av skitig kopplingsvätska.. Det är dels för att vätskan gillar vatten och drar med sig skit, men även för att O-ringen är kass.

Det är inte farligt i sig att ha skitig vätska.. På broms sidan är det ju mer intressant att det håller tätt eftersom det blir mycket värme där, men kopplingen klarar sig nog.

Tipset är: Lev med det. Vätskan är svart efter 2 veckor om du byter...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept