Vad är mycket eller normala miltal på hoj

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har en undran lite hur långt ni har kört med er hoj, samt vad ni tycker är mycket mil för en 1000cc.

Jag köpte min fzr 1000 för 2 veckor sedan i morgon, och har redan avverkat 100 mil med den(ingen riktig långkörning utan mest runtikring där man bor) Hojjen hade gått 7600 mil precis när jag köpte den, och nu är den uppe i 7700 mil alltså, men den är mycket påkostad i service o underhåll med bl a en motorrenovering vid 6000 mil.

Frågan är? Är detta mycket igenligen på en sådan maskin? Med tanke på allt arbete vid 6000 mil(ALLA lager i motorn, honade cylindrar igenomgådd topp etc) personligen tar jag hand om mina saker och ej "misshandlar" motor o låda, och sköter dem som ett barn, har aldrig varvat över 9000 varv, o de gångerna jag är på de varven är sällan. Den verkar inte dra något nämnvärt med olja heller, som man hört talas om på exup modellen.

Den har ju bara totalt sett gått under 500 mil per säsong med om man slår ut det.



Känner mig jättenöjd i alla fall, då hojen går bra, inga lagerglapp, fina nästan nya däck samt bra drivpaket, den ser jättebra ut, med polerad ram, samt den ovanliga gråmetallicken samt guldfälgar.

Kom gärna med synpunkter, gärna någon som kört riktigt långt och har erfarenheter, hörde en som kört över 12 000 med med någon gammal(början av 80-talet)japansk hoj utan nästan några fel alls förutom sedvanlig :Bugar service :Bugar :Bugar
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
På gammelhondasidan är det en som kört 52 000 mil med en 750!
Men då åkte en stake ut genom vevhuset :död
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Räkna med att tvåans drev kommer att ge upp till slut. Byter du det själv kostar det under 3000. Underhåller du den bra, t.ex. gör ten leak-down efter varve säsong så kan du förbygga kostsamma haverier. Kolla även den urtappade oljan vid oljebyten efter grå-vita ränder/streck (lagerbanor som håller på att ge upp). Fortsätter du att köra lugnt kan du nog räkna med minst lika många mil till från motorn.
 

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Ort
filipstad
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
kle1991 skrev:
Har en undran lite hur långt ni har kört med er hoj, samt vad ni tycker är mycket mil för en 1000cc.

Honda vtr 1000f, 4000mil, varav ja själv kört 800mil i år.. köpte den i nov-03, då den allså gått 3200mil..
Förra bågen va en Fzr600 som gått 6700mil när ja krängde iväg den, ja körde 1200 mil med den.. jappsarna håller, med som du säger, någorlunda underhåll.. grattis till köpet, hoppas det går bra :yoparty
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag har kört 560 mil hittils sen jag köpte hojen i mitten av juni.. räknar kallt med att det blir över 1000mil den här säsongen.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Min feta Honda har gått 8000 mil, och går fortfarande finfint. Sköter man skrotet, så går det LÄNGE.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Motorrenovering efter 6000 mil??? Vad är det för kvalité??? :arsele

Nu är jag lite sarkastisk men ta det inte personligen för jag hoppas verkligen att din hoj håller längre än så efter den omfattande motorrenoveringen.

Personligen är jag inne på min andra Honda VFR 750. Den nuvarande (årsmodell 1997) är knappt inkörd med 10 600 mil på mätaren medan min gamla, årsmodell 1989, (som jag köpte sprillans ny) såldes för några år sedan till en kompis i klubben med ca. 22 500 mil avverkade. Och INGEN av dessa hojar har behövt någon motorrenovering! Utan klarat sig finfint med sedvanlig service (byte olja/filter, förgasarjustering, ventiler, div. filterbyten). Min gamla hoj, 89:an) drog ca. 0,1 l olja per 1000 mil vilket inte är något att oroa sig för!

En kompis i klubben är nu innte på sin andra VFR 750 han också (det var egentligen han som började :D ). Nuvarande hoj har rullar 20 600 mil och är föremål för inbyte mest pga. att han vill ha något annat. Oljeförbrukningen är NOLL, Zero, Nada. Dvs. han tappar ur lika mycket olja som han fyllde på 1200 mil innan. Och ventilerna har bara behövt justeras EN gång på hans hoj. Vilket var när man alldeles i början behövde borra upp en oljekanal till kammarna (med någonstanns 1 - 2000 mil på mätaren). Sedan dess har man bara kontrollerat ventilerna men aldrig behövt justera!

Hans gamla VFR (årsmodell 1988) såldes till Bike i Trollhättan efter ca. 18 500 mil. Bike satte sedan ett utpris på den (1995) på drygt 40 000 kr, vilket indikerar att man inte hittade några som helst fel på den. Detta trots att man i samma veva hade införskaffat en liten kamera så att man kunde filma inne i cylinderloppet via tändstifthålen.

Följdaktligen anser jag att en hoj har gått långt när den har passerat 25 000 mil och att allt dessförinnan är normalt och INTE skall kräva någon öppning av motorn. Detta vid normal körning och under förutsättning att man följer serviceintervallen ung. enl. boken.

Nu inser du kanske varför jag reagerar så starkt på att din motor krävde stor renovering efter futtiga 6000 mil. Med de körsträckor som jag och kompisen kör (vilket inte är något extremt, det finns många som kör bra mycket mer) dvs. ca. 2 500 mil/säsong skulle vi behöva renovera motorn mitt i säsong nr. 3, vilket är minst sagt undermåligt!

// Niklas
 

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Min thunderace hade gått 4200 mil när jag köpte den i våras nu har den gått 4800 knackar å skrammlar lite från ventiler å koppling så det blir att riva i vinter annars e jag nöjd med cykeln den går hur bra som helst.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
....det får bli en Hynda för mig nästa gång, har faktiskt bara hört possitiva saker om dem rent kvalitetmässigt.

Så fort man införskaffade Skramlahan så börjar alla snacka om växellådsras till den grad att man själv hittar nya ljud varje gång man startar hojfan - och den är ny!

:3freak
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Avarage skrev:
Motorrenovering efter 6000 mil??? Vad är det för kvalité??? :arsele

Nu är jag lite sarkastisk men ta det inte personligen för jag hoppas verkligen att din hoj håller längre än så efter den omfattande motorrenoveringen.

Hold your horses, white-boy...

Det är väl skillnader i trimmningsgrad också ? En maskin med hög kompression, hög liter-effekt slits väl mer än en tändkulemotor (alltså ett nytt exempel, ingen anspelning på de två maskinerna ovan) ?

För övrigt kan nog inte undgått någon att VFR'r är världens driftsäkraste motorcykel vid det här laget... men hur står sig en CBR600 jämfört med en R6 ? Dom borde ha samma service-intervall och slitaget ?
 
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Pejo skrev:
Hold your horses, white-boy...

Det är väl skillnader i trimmningsgrad också ? En maskin med hög kompression, hög liter-effekt slits väl mer än en tändkulemotor (alltså ett nytt exempel, ingen anspelning på de två maskinerna ovan) ?

För övrigt kan nog inte undgått någon att VFR'r är världens bästa motorcykel vid det här laget... men hur står sig en CBR600 jämfört med en R6 ? Dom borde ha samma service-intervall och slitaget ?
det skall bli väldigt intressant och se om VFT VTEC(2002-) motorerna håller lika sjukt länge som dom gamla VFR motorerna, hmm varför sålde jag min, ja just det, det var f-klass 7 på dom nya :3freak
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Min Honda har gått 12400mil hittils. Ventilslipning gjordes vid 7500 mil.
Åkte precis en 260-milatur i tyskland och oljeförbrukningen var ej mätbar.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Yepp! Jag förstår och håller med dig till fullo!!!! Sen är det så att en FZR från 1989 som min har säkerligen levt ett bra mycket grymmare liv pga av ägartypen, de flesta som ägde en sådan, har ju som jag påpekat"misshandlat" hojjen med körsättet(är väl bara att kolla hur många R1: ägare idag gör....)samt att många säkerligen prioriterade köra framför serva.... Men det är inte hojjens fel att den pajar utan snarare ägarnas!! Det är därför jag undrade o menade att med mitt körsätt så skall prylarna hålla länge länge länge till.

Tror att de var mer "mogna" män(kvinnor kör nästan alltid moget..)som köpte o körde o framför allt servade vfr, så den är ett dåligt jämförelseobjekt, vet att just den modellen blev ruggigt bra från 1986, men de före var inte mycket att hänga i julgranen.

(har service kvitton på rep/service o underhåll på över 20 000 kronor bara från 1997!!)

Jag har nog trots allt fått ett mycket bra utgångsobjekt för att hålla länge, istället för att köpt en som gått 5000 hårda mil med många ägarbyten, och med tvivelaktig service.

Men jag får väl behålla o fortsätta med mitt körsätt, samt min service så hoppas jag att jag fortsätter vara nöjd!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Pejo skrev:
Hold your horses, white-boy...

Det är väl skillnader i trimmningsgrad också ? En maskin med hög kompression, hög liter-effekt slits väl mer än en tändkulemotor (alltså ett nytt exempel, ingen anspelning på de två maskinerna ovan) ?

För övrigt kan nog inte undgått någon att VFR'r är världens driftsäkraste motorcykel vid det här laget... men hur står sig en CBR600 jämfört med en R6 ? Dom borde ha samma service-intervall och slitaget ?

Jo, visst är det så! Och nog tog jag i lite när jag skrev (inte vad avser fakta om hojarna men om kritiken). men det kan knappast vara SÅ stora skillnader på trimmningsgrad så att man måste renovera en 1000-kubikare 4 - 5 gånger och en 750 från 1995 inte ens EN gång! Det ÄR skillnader i kvalitté enl. min erfarenhet.

Jo VFR:erna ÄR kända för hög kvalité och jag ÄR kräsen. Tycker att alla motorcyklar skall hålla lika bra som min gamla VFR! Den var fruktansvärt bra kvalitetsmässigt sett. Å andra sidan vill man alltid ha bättre väghållning. Mer lättkörd och obegränsat med effekt. Man blir aldrig nöjd!

Personligen är jag beredd att pynta lite för bra kvalité när jag köper ny hoj. Om jag betalar 125 000 eller 135 000 spelar ingen roll om jag skall ha hojen i 20 - 30 000 mil! Problemet är att tillverkarna kämpar om kunderna och väldigt många kunder köper hoj delvis efter prislappen. Alla är vi olika!

Nu låter det som om jag är ekonomiskt oberoende. Så är INTE fallet, tyvärr, men nog är det värt lite extra om man får prylar som funkar problemfritt nästan hur länge som helst!

Ta Electrolux Assistenten som exempel. Den lanserades under 40-talet någon gång och mormor köpte en sådan 1948 eller -49. Morsan fick den när hon fick oss barn och använde den flitigt under -60 och 70-talet. Mor ville köpa en ny, varför vet jag inte, 1995 så jag fick den i stället (gissa hur mycket jag använder den :hihi INTE). Men den fungerar fortfarande. SÅ bra vill jag att motorcyklarna skall funka. Ingen kommer visserligen att ha råd att köpa dem pga. att löner och annat har ökat kraftigt (vilket är bra för den enskillde) bla, bla, bla. Ja ni vet hela gången!

Kort och gått:
- Jag vill ha skitbra grejor till inga pengar alls och som går ut av bara f..n och kostar nada att försäkra! I´ll keep on dreaming! :4skrika

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
DwD skrev:
det skall bli väldigt intressant och se om VFT VTEC(2002-) motorerna håller lika sjukt länge som dom gamla VFR motorerna, hmm varför sålde jag min, ja just det, det var f-klass 7 på dom nya :3freak

Vilken miss Honda gjorde när man tog bort kuggdrivningen av kammaxlarna på VFR:erna som kom förra året. Det finns inte en sportslig chans att man skall kunna köra dessa motorer 25 000 mil utan att behöva göra ett skit åt kammdrivningen! Fan vad förbannad man blir! :huvet

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
kle1991 skrev:
Tror att de var mer "mogna" män(kvinnor kör nästan alltid moget..)som köpte o körde o framför allt servade vfr, så den är ett dåligt jämförelseobjekt, vet att just den modellen blev ruggigt bra från 1986, men de före var inte mycket att hänga i julgranen.

Sant! Visst kör jag moget! Och har alltid gjort! Även när jag köpte min första VFR vintern -90/91 (ny -89:a) då jag var 25 år gammal! Började tävla lite smått på tvåtaktare och fick dämpat den värsta abstinensen på bana.

Tävlar inte sedan 1994 (ekonomin tillåter inget sådant om man vill göra NÅGOT annat, tyvärr). Och kör nog värre idag! Fast jag är nog inte rätt person att bedömma min körstil (om jag kör hårt/fort eller inte) utan det överlåter jag till andra som känner mig!

När det gäller service så är det ju inte så jobbigt/dyrt eller krävande. Jag justerar ventiler/förgasare 1 gång/säsong. Och byter olja/filter ung. enl. boken, dvs. ca. 1200 mil mellan bytena. Ibland kan det bli efter 1100 mil ibland efter 1400 mil. Det är inte så noga och funkar ändå!

På den gamla VFR:en körde jag uteslutande (100% av tiden) med en relativt billig olja, nämligen Castrols GPS vilket funkade utmärkt. Idag kör jag på RS-oljan för att se om motorn mår ännu bättre än den gamla. Dvs. om jag kan "slippa" att få en oljeförbrukning över huvud taget efter drygt 20 000mil. Den var ju knappt mätbar på den gamla efter 22 500 mil. Men jag vill se om RS-oljan ÄR bättre ur livslängdssynpunkt eller om man betalar onödiga pengar för oljan, för det skiljer i pris som ni vet ganska kraftigt!

Jo, Honda höll på att köra sitt rykte i sank i och med de tidiga V4-motorerna. Men som nämnts så tog man sig i kragen ordentligt inför 1986 vilket visade att det gick att bygga en motorn med fruktansvärt bra kvalité till hyffsat pris och med någorlunda bra prestanda. VFR:en hade ju nästan 100 hk redan 1986 (vilket många 750:eek:r hade redan då) men med en kvalité som heter duga! Dvs. det går om de bara vill och vi kunder bara har råd.

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
DwD skrev:
det skall bli väldigt intressant och se om VFT VTEC(2002-) motorerna håller lika sjukt länge som dom gamla VFR motorerna, hmm varför sålde jag min, ja just det, det var f-klass 7 på dom nya :3freak

Var skeptisk till en rad detaljer på VFR 800 när den kom. Fick delvis detta bekräftat när jag under 1 veckas tid fick låna en -01 och riktigt han med att testa det jag ville. Körde 100 mil innan jag återlämnade den. Då övertygad om att jag ville ha den sista 750:an i stället.

Som tur var hade vi en kille i klubben som hade just en sådan och som knappt hade gått någonting (3000 mil). Så det vara bara att slå till och jag har än så länge inte varit missnöjd, mer än plastdetaljerna som inte sitter på lika bra på denna som på den gamla 89:an. Dvs. man HAR även gjort försämringar utmed vägen även på 750:eek:rna, tyvärr!

Det är min fasta övertygelse att om man nu skall klassa in VFR:erna så är -88 och -89:eek:rna de med bäst kvalite all over! av VFR:erna. Det är dock inte de med bäst väghållning, även om det funkar bra och ofta fullt tillräckligt, utan där kommer nog de nyare hojarna till sin fulla rätt och klassar ut de äldre årsmodellerna. I vissa fall med hästlängder!


// Niklas
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
det var en GSX-R som åkt på nån jordenrunt resa, med 6000mil på mätaren så plockades motorn isär för att mäta upp alla toleranser och se var slitaget blivit och den enda som var slitet var kolvarna, detta sas troligtvis bero på att bensinkvaliten var helkass i många länder och att luftfiltret inte stog emot "ökensand" mm :Bugar

På kompisens GSX-R 1100 börja 2ans växel hoppa vid 9000mil annars går den som en klocka :tummenupp
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Avarage: hur många gånger har man hört att Honda håller i oändlighet från dig :rolleyes:

Lastbilsmotorer håller otroligt länge, medan en hårt trimmad racemaskin måste rivas efter varje race… Vilken är VFR:an mest lik :7peta

(alltså jag bara retas lite, har absolut inget mot varken dig eller VFR!)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top