Supermotardtankar eller liknande...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Detta har varit min första sommar med MC. Det har varit jäkligt roligt och man lär sig fort, och sporthojsintresset har bara ökat egentligen. MEN! Nu har min v-låda pajjat på bågen, och snart börjar studierna igen, och innan vi vet ordet av de' så är säsongen slut. Nu går jag i tankarna på något man kan köra en bit in på ovädret... Något som är billigt att försäkra, något som är busigt och trevligt... Altså; SM! Tror jag... :rolleyes:

Jag har nu testat sporthoj, och det har jag fallit för pladask. Det blev inte bättre av att jag fick testa en GSXR750 98a och blev kär i den... Men försäkringen när man är 22 år och bor i Malmö är inte nådig, och en sådan hoj vågar jag inte ha endast trafikförsäkrad. Jag funderar på att göra ett års uppehåll från sporthoj och köra en billigare båge. Nu undrar jag vad skilnaden är på försäkringen på en SM och en Fklass 7-sporthoj (endast trafikförsäkring). Vad betalar ni? +hur är driftkostnaderna och tåligheterna på dessa små rondel-wheelie-räsermaskinerna? Jag vet inte vad jag går i tankarna om för båge egentligen... Hur är en XT600? Räknas den ens som SM? Det viktigaste är att det iaf är LITE tryck i den och att den kommer över 150 knyck, så man kan åka lite motorväg om det behövs, sen får den gärna vara lättsvängd och lättwheelad. DUKE är ju omåttligt populär, men ganska dyr... Jag funderar på något som den, fast äldre och billiagre, men ändå rolig.

Tänker jag rätt tro? Jag vill inte ge upp plastraketerna mer än temporärt, testa lite andra vägar! Ge mig nu tips om billiga bågar, och info om hur mkt det skiljer i försäkring och om det är något annat man borde tänka på!

Tack!

/kluven

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
En XT600 är inte en motard ens med kikare.
En duglig allroadhoj däremot, men det pulver du snackar om fins inte.

Fasen vad du hunnit med att göra med din hoj, hur långt körde du den i år?

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Satsa i så fall på en XR600R bra mycket mer lek än en XT.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag kan svara lite på försäkringsbiten då jag också är 22 men bor i en mindre stad än Malmö. På Husan ska jag betala 180kr/månaden med möjlighet att ställa av och på, samma försäkring på min f.d. hoj (Honda CBR 929 -00) kostade 1300kr/månaden. Jätte skillnad och då hade jag ändå en bra premie på Hondan och en "normal" på motarden.

//@

edit: Skramlaha TTR 600 motard verkar man kunna få till rätt bra pengar.

Last edited:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Silwer skrev:

Fasen vad du hunnit med att göra med din hoj, hur långt körde du den i år?

Hunnit köra 500 mil, ramla en gång och wheelat mycket :fakta. Det är pengar allt handlar om när allt kommer omkring. Inte lätt med studentekonomi och musik-lön. Trafikförsäkringen jag betalar på min FZR är 800:- per månad.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
d1ce skrev:
Jag kan svara lite på försäkringsbiten då jag också är 22 men bor i en mindre stad än Malmö. På Husan ska jag betala 180kr/månaden med möjlighet att ställa av och på, samma försäkring på min f.d. hoj (Honda CBR 929 -00) kostade 1300kr/månaden. Jätte skillnad och då hade jag ändå en bra premie på Hondan och en "normal" på motarden.

//@

Det låter sjukligt mkt mer vettigt.
Nån som har regnr på en XR600R så jag kan ringa o kolla? Hade varit super. Ännu bättre; nån som har en i skåne man kan få testa? :brinnerup

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Kay skrev:
Nån som har regnr på en XR600R så jag kan ringa o kolla? Hade varit super. Ännu bättre; nån som har en i skåne man kan få testa? :brinnerup

Om du söker reg.nr så brukar hojtorget visa dem i sina annonser, inte i samtliga men många.

//@

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Kay skrev:

Det är ganska ointressant egentligen, köper du en sån från mitten av 90-talet så komer inte premien vara nåt att tala om, du behöver ju knappast mer än halvförsäkring på den heller.
Tror ja gav 14-1500 året (halv) på min 90ia jag hade, iofs bor jag inte i storstad då och var äldre än du är.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Silwer skrev:
Det är ganska ointressant egentligen, köper du en sån från mitten av 90-talet så komer inte premien vara nåt att tala om, du behöver ju knappast mer än halvförsäkring på den heller.
Tror ja gav 14-1500 året (halv) på min 90ia jag hade, iofs bor jag inte i storstad då och var äldre än du är.

Kalas. Vilken klass ingår de i?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Kay skrev:
Kalas. Vilken klass ingår de i?

25k kanske för en skaplig.
Se till att motorn funkar bra, det är viktigare än hur plasten ser ut.

Men kör en först så du vet vad du ger dig in på, hade du enbart tänkt köra på asfalten så är den lite trött även om den går att köra på bakhjulet på alla växlar, det är en annan värld jämfört en sporthoj imho.

edit: såg att du skrev klass, jag vet inte vilken försäkringsklass det är får jag erkänna.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Silwer skrev:
25k kanske för en skaplig.
Se till att motorn funkar bra, det är viktigare än hur plasten ser ut.

Men kör en först så du vet vad du ger dig in på, hade du enbart tänkt köra på asfalten så är den lite trött även om den går att köra på bakhjulet på alla växlar, det är en annan värld jämfört en sporthoj imho.

edit: såg att du skrev klass, jag vet inte vilken försäkringsklass det är får jag erkänna.

Åker till Deutchland och införskaffar en, precis som med FZRen. Varför sluta när man har bra erfarenhet? :)

http://se.mobile.de/SID5pVAjYo1p1Hp...he=8&bereich=krad&id=11111111141831219&top=4&

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Som referens får jag betala ca 4000 i helförsäkring om jag har en KTM660 -04 påställd 6 månader och sedan garageförsäkrad.

//jaG

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
En kompis köpte en XR600 -93 som var fin i skicket, motorn gick bra med diverse trim, för 23 lök

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Silwer skrev:

nej! skriv inte så :p :)

jag själv lyckats (va inte så svårt...) att dra omkull lite lätt med min XT och funderar nu på att fixa om den till supermotard, som vinterprojekt, fixa plasten, fjädring, styre, fälgar, däck och så få en allmänt agressivare look på den...
visste jag visserligen lite innan... men med din kommentar är det nog fakta... ingen lätt uppgift jag tagit på mig ;)
men så kommer det bli kul att ha nåt som ingen annan har direkt, XT600-motard :banana

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Silwer skrev:
jojo, men du pass upp med lådan isf, XR600 saknar helt ryckutjämnare:lol
(med tanke på din fzr)

Hö hö... ;)

Jaja, en XR600R verkar helvettig. Hur många HK ska en sådan ha enligt regbevis? 48?

Vad är det att tänka på förövrigt med bågar i den kategorin? Tål motorerna mindre än en radfyra? Vad är mkt mil för en sådan? (ja, en omöjliga frågan att svara på, men försök)... Vad drar en sådan per mil vid tuff körning?

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
En motard man åker motorväg med vettefan om det finns alltså... Min husa toppar 165 verklig fart, men man åker inte fortare än 135 under en längre tid. Iaf vi pröjsar 1800:- helår helförsäkrat, tycker jag är rätt schysst :D

Haru inte prövat, så prova. Jag tror du skippar motorvägstankarna då ;)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
OlleR skrev:
En motard man åker motorväg med vettefan om det finns alltså... Min husa toppar 165 verklig fart, men man åker inte fortare än 135 under en längre tid. Iaf vi pröjsar 1800:- helår helförsäkrat, tycker jag är rätt schysst :D

Haru inte prövat, så prova. Jag tror du skippar motorvägstankarna då ;)

Har inte tänkt motorväg som någon huvudsyssla. :) Mest bus kring stan.
Som sagt; PMa mig om ni har någon tidig 90-talare i stuk med XT600R som jag kan få reg-nrt till så jag får lite prisuppgifter! Hade varit guld.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Betalar 2000spänn helår, trafik på min XR600, 23 år och värsta zonen i sthlm.
Hel hade kostat 4000 tror jag.
Motorerna påstås vara outslitliga, stämmer säkert om du håller dig på 2hjul.
Har rasat två XR motorer för några år sedan, men det försöker jag skylla på att jag var helt lost på att slanga då med mycket varv osv + misshandlade motorn helt sanslöst.
Jag hoppas den XR jag köpt nu håller då jag servar oftare och anser mig köra lite bättre nu :rolleyes:
Grymt kul moppe för pengarna, men rätt svår att slanga långt med jämfört med de flesta andra offroadare. Ska bero på kort hjulbas har jag hört.
Men du utvecklar dig själv mer istället :)
Och slö som fan jämfört med sporthoj :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...