Vilken Mark är Purples bästa?

Vilken är bäst?

• Antal röstningar
    0

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Igår urartade nästan denna diskussion på en balkong i Helsingborg! Så hårdrocksexpertisen här får lägga ett statistiskt underlag.

Kandidaterna är....

Mark I-Evans,Simper,Blackmore,Lord,Paice
Originalsättningen som gjorde de idag ganska förbisedda tre första plattorna med allt från psykedelisk pop till Hendrix-doftande hårdrock.

Mark II-Gillan,Glover,Blackmore,Lord,Paice
Gigantsättningen som kläckte ur sig mästerverken "In Rock", "Machine Head","Perfect Strangers" samt milstolpen "Concerto for group and orchestra". Behöver ingen närmare presentation än så....

Mark III-Coverdale,Hughes,Blackmore,Lord,Paice
Funk och soul blev allt mer framträdande element samtidigt som Blackmore drog åt ett tydligt Rainbowhåll. Stod framförallt bakom den monumentala "Burn" med en av världens bästa låtar, "Mistreated".

Mark IV-Coverdale,Hughes,Bolin,Lord,Paice
Frågan är om de någonsin toppade det här rent musikaliskt, om något band överhuvudtaget har bestått av mer begåvade killar än detta? Svängig funk och souldoftande hårdblues med klara Whitesnaketendenser. Tyvärr blev deras första platta, den mästerliga "Come taste the band" också deras sista. Underbarnet Tommy Bolin dog av heroinmissbruk och så också bandet.....

Mark V-Turner,Glover,Blackmore,Lord,Paice
Purple förvandlades till ett AOR-band under smörsångaren Joe Lynn Turner. Hiten "Love Conquers all" är det mest kända från denna sättning. Hoppas denna får noll röster......

Mark VI-Gillan,Glover,Morse,Lord,Paice
Nytändningen med fantomen Steve Morse på gitarr! Purple tog steget in i 90-talet och spelade bra musik igen! Två riktigt fina skivor, "Purpendicular" och "Abandon". Där den förstnämnda är en modern klassiker.

Mark VII-Gillan,Glover,Morse,Airey,Paice
Dagens sättning, ligger bakom storverket "Bananas". Purple lever i allra högsta grad trots att gubbarna närmar sig de 60!

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Mark II får min röst. Inte på grund av någon djuplodande analys över Deep Purples musikaliska progression genom olika sättningar, utan helt och hållet för plattan "Machine Head" och låten "Highway Star".
Dessutom är det ett jäkligt snyggt omslag.

gladh

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Kan inte rösta mark II och VI är lika bra tycker jag.
Mark II har gjort ett antal odödliga skivor, ex. Machine Head och Perfect Strangers.
I mark VI visar Morse ihop med Lord hur grymt bra Deep Purple kan låta. Morse rockar brallorna av gubbfan i svart! :mattias

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mark VII = Purple?? Nä! De låter ok men borde byta namn. Mark II, kanske mark I är det som gäller.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Numera rockar "The man in black" inte så hårt nej....men han är fasligt begåvad. Morse är mer av en ekvillibrist.

Jag själv har fasligt svårt att bestämma mig men jag säger fyran. "Come taste the band" är den bästa skivan och då får den sättningen också bli bäst.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mk II, tätt följt av III. Har runt 60 purpleplattor själv om man räknar alla bootlegs och brända skivor. Mästerverken är givetvis "in rock", "machinehead" och "fireball" :rock

Annars är jag rätt impad av Purples symfonialbum, särskilt när det gäller nyuppsättningen som turnerade under sent 90-tal. Concerto for group and orchestra är ett musikaliskt mästerverk och får inte blandas ihop med exempelvis Metallica eller Scorpions kapitalt misslyckade försök att apa efter detta purplekoncept från -69.

Du missade förresten Joe Satriani i bandlistorna, som hoppade in bandet under "come hell or high water"-turnen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Mk II, tätt följt av III. Har runt 60 purpleplattor själv om man räknar alla bootlegs och brända skivor. Mästerverken är givetvis "in rock", "machinehead" och "fireball" :rock

Annars är jag rätt impad av Purples symfonialbum, särskilt när det gäller nyuppsättningen som turnerade under sent 90-tal. Concerto for group and orchestra är ett musikaliskt mästerverk och får inte blandas ihop med exempelvis Metallica eller Scorpions kapitalt misslyckade försök att apa efter detta purplekoncept från -69.

Du missade förresten Joe Satriani i bandlistorna, som hoppade in bandet under "come hell or high water"-turnen.

Nä, men han spelade inte in nån studioplatta. Det är minimikravet anser jag.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Nä, men han spelade inte in nån studioplatta. Det är minimikravet anser jag.
Tycker att det saknas ett mk där "battle rages on" spelades in. Och nog påverkade Satriani alltid helhetsintrycket av det kapitlet i bandets historia.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Tycker att det saknas ett mk där "battle rages on" spelades in. Och nog påverkade Satriani alltid helhetsintrycket av det kapitlet i bandets historia.

Det var ju Mk II som spelade in "Battle rages on". Satriani var ju sen inte ens med på hela turnén. Att kalla ett band med panikinkallad ersättare för sättning vetifan....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Det var ju Mk II som spelade in "Battle rages on". Satriani var ju sen inte ens med på hela turnén. Att kalla ett band med panikinkallad ersättare för sättning vetifan....
Äsch, blackmore var helt frånvarande både mentalt och delvist fysiskt, under detta "sista" mk II. Du kanske har rätt i att det skulle vara fel att plocka in panikersättare i genuina bandlistorna, men förhållamdet bör nämnas.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Fick bli MKIII..jag gillar Coverdale helt enkelt...och Mistreated...bara den låten gör ju rösten befogad. Tycker dock den är ännu bättre med Ronny James på sång.

MkVI kommer tätt efter. Steve Morse är lite riktigt tokbra på att lira.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Mk IV

Paice måste vara en fruktansvärt uthållig människa som har varit med sen starten...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Skalman skrev:
Coverdale = Whitesnake, inte Purple. IMO
Öh, snarare tvärtom. Coverdale tog mk III-soundet från purple och gjorde whitesnake.

Blackmore gick åt sitt håll (turligen nog) och plockade in Dios dåvarande grupp "Elf" för att spela in albumet "Blackmore's Rainbow", med låtar som delvis var tänkta för purple. Alla vägar leder till Deep Purple :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Skalman skrev:
Coverdale = Whitesnake, inte Purple. IMO

Runt 1980 kan man ju faktiskt säga Whitesnake=Deep Purple.......

Coverdale,Paice och Lord med i bandet och det lät precis som stora delar av "Come taste the band" hade gjort. Enda som saknades var en primadonna till rock star på gitarren.....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Och mk II går segrande ur striden :Bugar

90 % av rösterna :)

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Själv har jag någon konstig läggning åt Mitzie Dupree från House of blue light...

EDIT: Ash, När e det dags att diskutera Lawless bästa alster ?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...