FB:s handhavande av skenförsäkringar

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag tänkte ställa på min TLR (börjar ju bli dags nu när säsongen snart är slut :) ) och tänkte då passa på och ställa en fråga till fb samtidigt:

Med anledning av de diskussioner om skenförsäkringar som förekommer då och då vill jag veta hur ni gör med skenförsäkringar (dvs där ungdomar väljer att skriva sin hoj på pappsen eller mammsen för att komma ner i premie och därmed sätter det åldersindelade premiesystemet ur spel)?
Läget är så länge vi har ett åldersindelat premiesystem så vill inte jag vara med och betala för omogna snorisar som köper hojar som de egentligen inte har råd med och som de i vissa fall inte ens är mogna att framföra.
Därför kommer mitt val av försäkringsbolag att styras inte endast av premie utan även av ert svar i den här frågan. Med andra kan det händ aat jag väljer ett något dyrare bolag om det är ett bolag som hanterar denna frågan på ett bra sätt då det på längre sikt kan resultera i lägre premie.
Ert svar på skenförsäkringsfrågan kommer att publiceras i den här tråden:
<Länk till tråden>

Till er som läser:
Börja inte spamma sönder tråden nu. Låt oss avvakta och se vad fb säger!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Svar från Bilsport & MC

Japp, då kom det svar från Bilsport & MC:

"Skenförsäkring" på klass 7 cyklar är inga större problem hos Bilsport & MC eftersom vi endast erbjuder Trafikförsäkring, och den är gällande oavsett ålder på föraren.

Jag har klippt bort det som specifikt gällde min knarr. Men kan väl nämna att en tf hos Bilsport & MC kostar en redig peng vilket motiveras med höga skadekostnader.

Så enkelt var det med den saken hos Bilsport & MC. Återkommer när jag får svar från andra bolag.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Svar från Folksam

Japp. Svar från Folksam:

Angående din andra fråga anser vi det vara ett försäkringsbedrägeri och betalar därför inte ut någon ersättning/ reduserad ersättning vid sådana tillfällen.

Den första frågan (hon refererade ju till "den andra frågan") var givetvis den om min knarr och dess premie.
Tyvärr inget om vad dom gör för att komma åt skenförsäkrare vilket var min ursprungliga avsikt med frågan. Å andra sidan kanske fb inte vill tala om vad dom gör förutom ovanstående eftersom det så att säga "avväpnar" dom.

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Robban_C skrev:
Japp. Svar från Folksam:

Angående din andra fråga anser vi det vara ett försäkringsbedrägeri och betalar därför inte ut någon ersättning/ reduserad ersättning vid sådana tillfällen.
Lustigt att de betalar ut reducerad ersättning i vissa fall. Kan ev vara i de fall där de tycker sig ha ett svagt case.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Jag reagerade som du men antagligen är det så som du skriver.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Robban_C skrev:

Vilket innebär att om man har sina papper i ordning samt gott uppsåt och får reducerad ersättning så borde man ha ett starkt mål om man stämmer in FSB.

gladh

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
gladh skrev:
Vilket innebär att om man har sina papper i ordning samt gott uppsåt och får reducerad ersättning så borde man ha ett starkt mål om man stämmer in FSB.

gladh
Det låter rimligt men då lär man ju verkligen ha ordning på allt också. Annars finns det ju kanske risk att man väcker den björn som sover så att säga.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Svar från SalusAnsvar

Japp, svar från SalusAnsvar:

Angående unga människor som ställer motorfordon på släktingar som är äldre eller bor i områden med lägre premier. Vi informerar som regel samtliga kunder där det är uppenbart att så är fallet redan vid tecknandet dock så är det svårt för oss att bevisa detta vid tecknandet så vi har idag ingen möjlighet att neka kunden att teckna en försäkring. Vi har dock gjort det i enskilda fall. Vi skickar även ut brev som informerar kunden om risken med att göra på det här sättet via ett standardbrev. Hörsammar kunden inte denna information heller så återstår bara för oss att notera i försäkringen att vi misstänker att så är fallet. Detta leder då till att våran skadeavdelning vid en eventuell skada kontrollerar ägarförhållandet extra noggrant och finner vi då oegentligheter rörande ägandet så nekas kunden helt ersättning ur delkasko- samt vagnskademomentet. Trafiken är vi dock skyldiga att ersätta då det inte enbart är villkoren som styr utan även TSL (trafikskadelagen) som styr ersättningen i dessa fall.

Intressant svar med mycket info. En eloge till SalusAnsvar för utförligt svar! :tummenupp (vet inte om jag ska skriva ut namnet på handläggaren)
En gissning är att de andra bolagen agerar på liknande sätt "bakom kulisserna".

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Som jag ser det så finns det bara ett sätt att stoppa skenförsäkring.
Förbjud alla förutom ägaren att köra fordonet.

Försäkringsbolagen borde väl kunna lägga in i försäkringen att delkasko/vagnskada endast gäller om ägaren till fordonet kör den vid skadetillfället?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Svar från Trygg-Hansa

Japp. Svar från Trygg-Hansa:

Försäkringen ska alltid tecknas på motorcykelns civilrättslige ägare. Med civilrättslig ägare menas den verkliga ägaren, som brukar fordonet och som gör den ekonomiska förlusten vid en eventuell skada. Om försäkring tecknas på någon annan person än den civilrättslige ägaren, är försäkringen ogiltig och man har ingen rätt till ersättning vid skada. Angående din fråga om försäkrat intresse, har jag bett vår produktansvarige för MC försäkring OM att lämna vårt synsätt på hur vi behandlar frågan om försäkrat intresse och våra premier.

Eftersom jag inte vet om OM vill ha sitt namn ute på nätet så tog jag mig friheten att ersätta det med initialerna.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Robban_C skrev:

Dom är små råttor helt enkelt. Har en kompis som vart påkörd bakifrån vid en vänstersväng. Rättsligt var det så klart den som körde på honom som gjort fel men hans försäkringsbolag sa att han till 2/3 var skyldig. :va När han skickade in ett papper på hur mycket försäkringar han hade i bolaget och att han funderade på att byta så "vips" drog dom tillbaka sitt skitsnack om 2/3 skyldig. Hur kan man vara 2/3 skyldig enligt FB om man är friad i rätten. :kocko

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Fast det där med vänstersvängar är snårigt. Jag tror att man i vissa fall kan bli vållande även om man enbart svänger vänster och blir påkörd bakifrån men jag är inte insatt i detaljerna.

Helt klart är dock att man kan ju tycka att det verkar klent att dom ändrar sig så lätt. Hur många fall accepteras bara av de inblandade?

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
MrGooFy skrev:

Försäkringsbolagen borde väl kunna lägga in i försäkringen att delkasko/vagnskada endast gäller om ägaren till fordonet kör den vid skadetillfället?
Man kan väl bara registrera en ägare på fordonet hos VV men i praktiken kan man vara 2 eller fler som delar på fordonet, därför funkar inte detta. Självklart ska ju min tjej kunna köra hojjen som jag äger och har försäkrad på mig.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vänstersväng

Ursäkta spam men den som svänger vänster är ALLTID skyldig att ha uppsikt bakåt. Din "polare" är alltså inte 2/3 skyldig utan 100% skyldig...

Sedan är jag fortfarande fascinerad av resonemanget. Jag hör inte många som jublar när skatteverket börjar granska deklarationer hårdare men när näringslivet vill tjäna mer pengar köper vi gladeligen snacket. Jag har inget mot principen att alla skall betala för sig och man skall inte blåsa bolaget men det är ju inte precis som om f-bolgaen "hörsammat" de seriösa, eller? Sista draget var att dra in trafikförsäkringen på bana - vad är nästa "positiva" steg?

Vi är en för liten grupp (och oönskad) för att påverka bolaget i vår riktning (även om vi "spelar med") så jag tror knappast vi ser en ljusning, med eller utan skenförsäkringar...

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Robban_C skrev:
Fast det där med vänstersvängar är snårigt. Jag tror att man i vissa fall kan bli vållande även om man enbart svänger vänster och blir påkörd bakifrån men jag är inte insatt i detaljerna.

Helt klart är dock att man kan ju tycka att det verkar klent att dom ändrar sig så lätt. Hur många fall accepteras bara av de inblandade?

Javisst kan man vara det men det är konstigt att bolaget konstaterar att man är 2/3 skyldig när man enligt den svenska lagen är helt skuldfri från att ha vållat något.

Ja ja nu ska jag inte spamma mer i din tråd

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
MrGooFy skrev:

Jag har en sådan försäkring (+40) :tomten , konstigt att inte alla avtal är sådana.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
ething skrev:
Ursäkta spam men den som svänger vänster är ALLTID skyldig att ha uppsikt bakåt. Din "polare" är alltså inte 2/3 skyldig utan 100% skyldig...

När och i vilket land tog du körkort? :va

Om du kör på en väg och har EN bil bakom blinkar vänster och kärringen bakom smäller rätt in i bakändan på bilen tror du på riktigt att det är du som gjort fel till 100%?

Klart att man ska ha uppsikt. Svänger du vänster med 10 bilar bakom och mötande trafik i mängder i det en annan sak. Fortfarande är du på gränsen till att rättsligt inte vara skyldig till ha gjort fel. Idiotiskt men rättsligt och idiotisk är två olika saker.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
heggeli skrev:
Jag har en sådan försäkring (+40) :tomten , konstigt att inte alla avtal är sådana.

Snart blir det väl en nackdel att ha 40+ försäkringar eftersom dom gamla gubbarna har börjat vurpa värre än snorungar som mig :D

Snart får farsorna ställa hojen på grabben för att ha råd.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln