Tokkörning bland folk? Är det cool?

cagivaraptor

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
SWE
Hoj
Cagiva Raptor
Crazykörning bland vanligt folk verkar vara poppis i dagsläget. Vad är den allmänna uppfattningen?

Gårdagens inslag på TV är förmodligen bara början så länge som ett antal av oss sporthojsåkare (eh... min raptor kanske betraktas som en glidare i detta forum) envisas med att reta polisen.

Själv så är jag oerhört klyven i frågan. Jag gillar att gasa men tycker att det är att betrakta som mordförsök när man kör i trehundra i rusningstrafik....

Jag tycker att stoppies och bakhjulskörning är svinballt men inte när man riskerar andras liv...

Jag gillar bullriga avgasystem och fett med hästar men inte fullgasskörning i bostadsområden mitt i natten...

...har jag blivit gammal eftersom jag bryr mig om meddtrafikanter? Är jag galen som även i framtiden vill kunna köpa hojar med onödigt mycket effekt?

Min uppfattning är att om vi fortsätter och kör som svin där svensson sköter sina transporter till och från dagis så är hela sporthojs genren på vanlig gata dödsdömd...försäkringsbolagen har ju som bekant redan gett upp och polisen börjar ruttna helt.

...comments?
 

sandstream

Guest
Jag håller med om det mesta!

Min erfarenhet säger mig att de som tar störst risker och beter sig värst i trafiken är de som har minst att förlora. De har inte småbarn, villa, Volvo mm.

Det kanske är dags att höja körkortsåldern för klass 7 hojarna till 25 år?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
cagivaraptor skrev:
Min uppfattning är att om vi fortsätter och kör som svin där svensson sköter sina transporter till och från dagis så är hela sporthojs genren på vanlig gata dödsdömd...försäkringsbolagen har ju som bekant redan gett upp och polisen börjar ruttna helt.

...comments?

Jag håller med du.. som man bäddar får man ligga... Och jag känner så väl igen kommentarerna från de invigda som säger att det är Dom(tm) som är de som har fel.. alltså polisen, försäkringsbolagen och vägverket... De bedriver häxjakt på oss..

Var samma sak när jag skatade, alla hatade oss trots att vi bara ville göra det vi tyckte vara kul. Sen att det innebar skador på räcken, murar och annat som inte var vårat sket vi i.

Samma diskussion uppstod ett par år senare(10 år sedan nu) när jag var som mest hängiven snowboardåkare och diskussionerna inleddes i backarna.. Det var vi mot resten av utförsåkarna, slao och friluftsfrämjandet. Alla motarbetade oss. Alla va emot oss.. Dom(tm) var bara stelbenta betongsossetråkmånsar som behövde ett rejält skjut och var avundsjuka på oss...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
sandstream skrev:
Det kanske är dags att höja körkortsåldern för klass 7 hojarna till 25 år?

Jag tror att man skulle kunna genomföra ganska stora förändringar gällande körkort.. klass 7 efter 25 så det blir fyra stadier:
16-18 : lätt Mc
18-22 : mellanklass
22-25 : tung, ej klass 7
25- : klass 7

...eller hellre i mina ögon: minst hojkort fem år för klass 7 oavsett ålder!? Många gånger är åren med akort viktigare än åldern..
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
isf inga mer strypta hojar, alla vet vi hur bra det fungerar.
Trist nog finns ju inte kul hojar att köpa till alla klasser.

Detta är säkert inte bara ett problem i Sverige så på nåt sätt måste tillverkarna/importörerna påverkas så alla typer av hojar också finns att köpa i fler klasser.
Det måste nog fram med mer sport 400or och liknade.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Silwer skrev:
isf inga mer strypta hojar, all vet vi hur bra det fungerar.

Man får helt enkelt ta bort klausulen om strypta hojar och endast tillåta de med ursprungseffekt som tillhör resp. klass.
 

sandstream

Guest
Silwer skrev:
isf inga mer strypta hojar, all vet vi hur bra det fungerar.
Nej, strypta hojar ger ju ingenting. Å andra sidan så kommer det säkert att åka runt 19 åringar olagligt på klass 7 hojar men det kan man ju aldrig stoppa.

Förslaget om hojkort i minst 5 år för att få köra klass 7 oavsett ålder i kombination med en ålder på minst 25 år vore nog inte helt fel.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
cagivaraptor skrev:
Crazykörning bland vanligt folk verkar vara poppis i dagsläget. Vad är den allmänna uppfattningen?

Gårdagens inslag på TV är förmodligen bara början så länge som ett antal av oss sporthojsåkare (eh... min raptor kanske betraktas som en glidare i detta forum) envisas med att reta polisen.

Själv så är jag oerhört klyven i frågan. Jag gillar att gasa men tycker att det är att betrakta som mordförsök när man kör i trehundra i rusningstrafik....

Jag tycker att stoppies och bakhjulskörning är svinballt men inte när man riskerar andras liv...

Jag gillar bullriga avgasystem och fett med hästar men inte fullgasskörning i bostadsområden mitt i natten...

...har jag blivit gammal eftersom jag bryr mig om meddtrafikanter? Är jag galen som även i framtiden vill kunna köpa hojar med onödigt mycket effekt?

Min uppfattning är att om vi fortsätter och kör som svin där svensson sköter sina transporter till och från dagis så är hela sporthojs genren på vanlig gata dödsdömd...försäkringsbolagen har ju som bekant redan gett upp och polisen börjar ruttna helt.

...comments?

Ja, du har blivit Gammal och Klok (tm).

Du har blivit sån som du sa att du "aldrig skulle bli" för X antal år sen.
Säkert har du mössa på vintern också, och förfasar dig över "hur ungdomen är klädd nuförtiden".

PRO nästa.
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Håller med cagivaraptor i det mesta. Kör hårt och gasa av dig utanför stan, men kör med hjärnan inne i stan (dont shit where you eat).
Ingen annan (förutom kanske några på detta forum) tycker det är ballt när en sportshoj kommer flygande i 200 blås på bakhjulet där det finns kvinnor och barn i närheten. Vi gör oss inga förtjänster när beter oss som svin i trafiken, gör det istället ute på en landsväg en bit utanför stan istället.

Man behöver inte vara gamal för att vara smart.
 
Last edited:

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
..........

sandstream skrev:
Jag håller med om det mesta!

Min erfarenhet säger mig att de som tar störst risker och beter sig värst i trafiken är de som har minst att förlora. De har inte småbarn, villa, Volvo mm.

Det kanske är dags att höja körkortsåldern för klass 7 hojarna till 25 å



:va
 

Gabor

Guest
Sticka ut hakan...

..så kan man göra det ordentligt...

max hundra hästar , min vikt 200 kg....upp till 5 år som A kort innehavare ??

Då hinner man skaffa sig erfarenhet som håjjare....

Kan finnas risk för att jag tar upp den som en övrig fråga på SMC årsmöte !!
 

Alabama

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Jönköping
Hoj
HONDA VTR 1000
sandstream skrev:
Jag håller med om det mesta!

Min erfarenhet säger mig att de som tar störst risker och beter sig värst i trafiken är de som har minst att förlora. De har inte småbarn, villa, Volvo mm.

Det kanske är dags att höja körkortsåldern för klass 7 hojarna till 25 år?

Enligt statestiken så är det folk mellen 25 och 35år som är mest inblandade i dödsolyckor med sporthojjar i klass7. Det hjälper inte att höja åldern för klass 7. Det är alla puckon som tror att dom är världsmästare på att köra hoj bara för att dom har en hoj med extrem prestandard.
 

cagivaraptor

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
SWE
Hoj
Cagiva Raptor
Jag tror inte att effekten är dilemmat...

Alla hojar har väl mer eller mindre för hög effekt.

Jag tror att det är en attitydsförändring som måste ske... frågan är bara hur?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Alabama skrev:
Enligt statestiken så är det folk mellen 25 och 35år som är mest inblandade i dödsolyckor med sporthojjar i klass7. Det hjälper inte att höja åldern för klass 7. Det är alla puckon som tror att dom är världsmästare på att köra hoj bara för att dom har en hoj med extrem prestandard.
Men många av dessa är ju ändå nybakade, det har blivit ballt med hoj helt enkelt, de har kört nån eller några säsonger och tror de kan allt.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Brukar tänka på fru och barn innan jag sticker ut.
Känns som om det har en lugnande effekt på gashanden.

Visst kör jag för fort och som ett svin, ibland på bakhjulet och framhjulet. Men sköter sådana aktiviteter på småvägar samt industriområden.

Om det nu inte är så att någon beemer bara tigger om att få bli passerad på slangen.. höhö :D
 

cagivaraptor

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
SWE
Hoj
Cagiva Raptor
duckie skrev:
Ja, du har blivit Gammal och Klok (tm).

Du har blivit sån som du sa att du "aldrig skulle bli" för X antal år sen.
Säkert har du mössa på vintern också, och förfasar dig över "hur ungdomen är klädd nuförtiden".

PRO nästa.


Hehe... jo det stämmer. Ibland har jag mössa på sommaren också, men min uppfattning om att ge fan i att tokköra bland folk har jag haft sen jag var 16 och blåste run på min RD125 as3 (fin hoj).

Beträffande ungdomens kläder så har jag ingen direkt uppfattning är jag rädd, kanske blir skillnad när min dotter börjar bry sig om kläder (läs "minimala" kläder) :tungan
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
JONQAS skrev:
Jag tycker det är det ända jag läser nu för tiden att det är folk som kör ihjäl sig osv. Det har varit världens uppståndelse kring det här med sporthojsåkare...

http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=430

6 av de 13 som dött i sthlm körde sporthoj... Förra året dog totalt 7 alltså en fördubbling. Vi är inte dubbelt så många hojåkare i år jämfört med förra året och framförallt utgör sporthojar bara 10-15% av hojarna medan vi är inblandade i 50% av olyckorna.. räkna ut resten själva.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top