Startteknik 660

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hå hå ja jaa... Ja ni blir tyvärr tvugna att stå ut m den här nybörjartråden ;)

Nybliven ägare med vissa svårigheter att få igång henne... Har lärt mig att:
1. Dra ut choken(vid kallstart)
2. Tryck in decomp-handtaget(och släpp)
3. Långsamt ner med kicken för att hitta "klick-läget"
4. Upp med kicken och sen... NER!
(soppakran påslagen)
5. Ta av ett klädesplagg. Upprepa 1 - 4.

Men den vill inte gå igång ändå :rolleyes: Vad gör jag för fel?

Skulle det gå att rulla igång den? Eller skadar man nåt då?
 

The_Riverman

Jadu...
Gick med
21 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ktm 660 -04 + akrapovic helsystem
Gå förbi klick-läget lite innan du släpper upp kicken, och gasa till 1-2 ggr (vid kallstart)innan du kickar är mina tips
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
The_Riverman skrev:
Gå förbi klick-läget lite innan du släpper upp kicken, och gasa till 1-2 ggr (vid kallstart)innan du kickar är mina tips

Tack för tipset. Lyckades nu äntligen få igång den. Dog tyvärr direkt efter :huvet Men att lyckas på 1 av 20 försök hoppas jag ändrar på sig...
Är de olika jävliga att få igång eller handlar det vara om vana?
 

The_Riverman

Jadu...
Gick med
21 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ktm 660 -04 + akrapovic helsystem
Köpte min begagnad, (ca 40 mil), och i början tog det mellan 2-7 kickar innan jag fick igång den kall. Men vid 100-milaservicen ställde de ventilerna lite mer och då blev den genast mer lättstartad, nu startar jag den oftast på första kicken.
Så har man rätt teknik och ventilerna inte är för snålt ställda så bör den starta lätt.
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Goldwing_WannaB skrev:
Hå hå ja jaa... Ja ni blir tyvärr tvugna att stå ut m den här nybörjartråden ;)

Nybliven ägare med vissa svårigheter att få igång henne... Har lärt mig att:
1. Dra ut choken(vid kallstart)
2. Tryck in decomp-handtaget(och släpp)
3. Långsamt ner med kicken för att hitta "klick-läget"
4. Upp med kicken och sen... NER!
(soppakran påslagen)
5. Ta av ett klädesplagg. Upprepa 1 - 4.

Men den vill inte gå igång ändå :rolleyes: Vad gör jag för fel?

Skulle det gå att rulla igång den? Eller skadar man nåt då?

Du skulle köpt en hoj med elstart :7peta , är bara avundsjuk :D
Som någon redan sagt är det viktigt att ventilerna står rätt sen gäller det bara att lära sig tekniken så borde den hoppa igång. :tummenupp

Lycka till och ge inte upp
 

måtad

MÅTAD
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 520 KTM 660smc
Min startar till 95% på första kicken.
Har aldrig använt choken.

klick o skit? trampa till bara....hehe.
Ne, skojar bara.
In med dekompen, kicka långsamt tills det klickar.
Upp me kicken hela vägen, kicka HELA vägen ner UTAN att gasa.

Startar den inte då, varm som kall så behöver du nog kolla munstycket (lågfart)
 

Inge

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2003
Ort
Asarum Blekinge
Hoj
Yamaha 125 såld Honda xl 125 såld Yamaha xt 600 84-a såld KTM 640e 00-a såld Honda vtr Firestorm 02-a såld KTM 660 04
The_Riverman skrev:
Gå förbi klick-läget lite innan du släpper upp kicken, och gasa till 1-2 ggr (vid kallstart)innan du kickar är mina tips


Startar den inte då efter 2-3 kickar så drar jag ut varmstarten
"den röda" startar direkt. :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Inge skrev:
Startar den inte då efter 2-3 kickar så drar jag ut varmstarten
"den röda" startar direkt. :tummenupp

Använder du "varmstart-chocken" vid kallstart alltså? Låter ju lite bakochfram... :confused:
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
The_Riverman skrev:
Köpte min begagnad, (ca 40 mil), och i början tog det mellan 2-7 kickar innan jag fick igång den kall. Men vid 100-milaservicen ställde de ventilerna lite mer och då blev den genast mer lättstartad, nu startar jag den oftast på första kicken.
Så har man rätt teknik och ventilerna inte är för snålt ställda så bör den starta lätt.

Då börjar man ju, även som kickande nybörjare, fundera på ventilerna... Svåra att ställa själv? Dyrt att lämna in?

När jag provade en '04 hos handlare hade jag inga problem med "tekniken".


Edit:Ok då, hittade en ventil-tråd... :rolleyes: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35331&highlight=ventil+ktm
 
Last edited:

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
Tja, kom förbi mig imorgon lr helgen så skall jag starta igång den på "första" kicken , :banana

bor i söderort, pma vetja
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Raggarn skrev:
Tja, kom förbi mig imorgon lr helgen så skall jag starta igång den på "första" kicken , :banana

bor i söderort, pma vetja

Ok, tar den på pendeln! :D
Allvarligt så...tack ändå. Ska väl få igång den tills slut :)
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
När du nått "klickläget" så släpper du upp kicken helt.
Dra in dekompen lite så att det går att röra kicken. Flytta kolven LITE så att du har passerat klickläget.
Du är det bara att trampa ner kicken i botten. Inget meskickande utan distingt hela vägen ner.
Kommer starta :)
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Raggarn skrev:
nämen ärligt,,, kan komma förbi om du får panik

Man tackar. Glädjande mkt hjälpsamma människor här :Bugar

Gör som sagt några försök till och det verkar väl som om jag(kanske :)) är på rätt väg. Hör av mig annars. Lovar hur som helst att pm:a och ringa den dan jag får tjyvis på Sveav/Odeng :D
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
frekke skrev:
Har ni splajtans motarder utan att veta hur man kickar?! :rofl

Nix. Fick en skön öppning på att byta bort den gamla Rettan. Mycket nöjd även om jag behöver åka på kick-träningsläger :)
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
R1 till motard, schysst växling.

Dedär med kickandet kommer du in i rätt snart, alla fabrikat har sina egna tricks. Min WR426 var nästan omöjlig, perfekt mot tjuvar! =)

Och du.. att rulla igång är helt ofarligt.
Lycka till!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är husa ovanligt lättstartade eller? Jag tjaffsar inte med att ställa kolven rätt å så, jag trycker ner kickpedalen i botten en gång och sen släpper upp och flyttar den till första "steget" sen sätter jag fart, varken tung eller kraftig men den startar oftast på första :) Någon träning har jag inte heller genomgått, eller jo, första gången jag skulle starta den då jag inte fattade att jag inte hade på tändningen :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
OlleR skrev:
Är husa ovanligt lättstartade eller? Jag tjaffsar inte med att ställa kolven rätt å så, jag trycker ner kickpedalen i botten en gång och sen släpper upp och flyttar den till första "steget" sen sätter jag fart, varken tung eller kraftig men den startar oftast på första :)
Men så finns det ju autodekomp på Husan.Såna finesser lyckades inte Österrikarna fixa själva,det kom först på RFS motorn där Husakonceptet är kopierat rakt av....... :rofl
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
haha, de hära jävla stånkorna är alla är envisa as... tog mig minst ett par veckor innan ja kom underfund med att starta aset :huvet
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top