Kan inte formatera Hårddisken!

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Tjo.

Jag köpte en ny HD för ett tag sen en seagate 160GB som jag har delat upp i 3bitar med hjälp av ett program från seagate. Nu när jag skulle formatera den tredje delen av disken så kommer detta medelande upp som ni ser på bilden, jag kunde formatera den första delen men inte den andra och tredje. Den andra delen använder jag nu utan att jag har formaterat den utan prob. Behöver man formatera disken eller funkar det lika bra utan?

Bifogat

• formatera.jpg
    formatera.jpg
    59.2 KB · Visningar: 130
Evil M skrev:
Tjo.

Jag köpte en ny HD för ett tag sen en seagate 160GB som jag har delat upp i 3bitar med hjälp av ett program från seagate. Nu när jag skulle formatera den tredje delen av disken så kommer detta medelande upp som ni ser på bilden, jag kunde formatera den första delen men inte den andra och tredje. Den andra delen använder jag nu utan att jag har formaterat den utan prob. Behöver man formatera disken eller funkar det lika bra utan?

Högerklicka på Den här datorn/hantera/diskhantering, högerklicka på HD som är "tomma" välj formatera välj sedan primär partition & NTFS format osv...........

När jag gör som du beskriver så kommer det upp ännu en varnings ruta. Den delen av disken är ju tom så jag vet inte vad som körs på den.

Bifogat

• format.jpg
    format.jpg
    93.2 KB · Visningar: 95
Evil M skrev:
När jag gör som du beskriver så kommer det upp ännu en varnings ruta. Den delen av disken är ju tom så jag vet inte vad som körs på den.

Flytta varningsrutan så vi ser vad som står därunder, i "diskhanteraren".

Ser jäkligt skumt ut IMO. Ser ut som om H: och I: "hänger ihop" på något sätt, dvs markerar du H så blir både H och I markerade (med grön ram). Jag har iofs aldrig använt seagates partitioneringsverktyg, brukar alltid köra med PartitionMagic.

Kör du sp1 eller sp2 på xp? Gör du inte det så kan jag tänka mig att det uppstår problem eftersom windowsxp utan sp1/2 inte stöder diskar över 137GB, och om seagate programmet då s.a.s. styr upp hårddisken ändå kanske det kan bli problem. Fast nu gissar jag bara.

Jag hade struntat i seagate-programmet och fixat till det i PartionMagic, genom att först ta port partitionerna H och I för att därefter skapa dem igen. Allt detta kan göras i PartitionMagic. Men se i så fall först till att du har antingen sp1 eller sp2 installerat, alternativt manuellt hackar in stöd för fedediskar i winxp.

Kan ju vänta en dag eller två så kanske någon annan kommer på en bättre lösning och/eller vet vad problemet beror på.

Ja så tycker jag också att det verkar vara att H och I hänger i hop men när både H och I var tomma så funka det inte att formatera varken H eller I, men G funka som är samma disk som H och I. Kör sp1, har inte vågat installera sp2 än. Datorn hitta bara 137GB och segate proget hjälpte till att installera resten som inte syntes och i det proget så var det väldigt lätt att dela upp HD i så många bitar man ville. Får kolla lite med PartitionMagic i kväll efter jobbet.

Evil M skrev:
Ja så tycker jag också att det verkar vara att H och I hänger i hop men när både H och I var tomma så funka det inte att formatera varken H eller I, men G funka som är samma disk som H och I. Kör sp1, har inte vågat installera sp2 än. Datorn hitta bara 137GB och segate proget hjälpte till att installera resten som inte syntes och i det proget så var det väldigt lätt att dela upp HD i så många bitar man ville. Får kolla lite med PartitionMagic i kväll efter jobbet.

Om datorn bara hittade 137 så är det säkert det som är problemet! Då hjälper inte PartitionMagic, utan aktivera 48-bitars LBA först (dvs stöd för stora diskar). Info om hur du gör finns på: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

Jag såg på bilden varför du inte kan formatera stäng av Den här datorn så ska det fungera och på alla bilderna du hade uppe så låg den uppe.

Kan det vara så enkelt alltså? Låter ju för bra för att vara sant i så fall men ska testa sen när jag är hemma.

[Edit] WEEEEEHAAA :banana Nu funkar det!!! Tack TyNiAn för tippset och tack Skalman för dom andra tippsen som jag aldrig gjorde nått med :tummenupp

Last edited:
Ibland är lösningen ruggigt simpel :tungan

Evil M, 333 - Half Evil... Det står det på min tröjja jag har på mej just nu :D

Haha ja ibland e problem satans enkla, på farsans dator funkade inte internet
efter dom bytt leverantör, så brorsan o jag kollade men kund einte hittade nåt fel. Tog väl 3 veckor inna jag ringde support.
Dom sa. Prova först att stänga av datorn sen modemet. sätt sen på modemet
och sen datorn. JAAA!! nu funkar det :kocko vadå enkelt :tungan

Evil M skrev:
Kan det vara så enkelt alltså? Låter ju för bra för att vara sant i så fall men ska testa sen när jag är hemma.

[Edit] WEEEEEHAAA :banana Nu funkar det!!! Tack TyNiAn för tippset och tack Skalman för dom andra tippsen som jag aldrig gjorde nått med :tummenupp
Ingen fara hojta till om du får något mera problem så ska jag försöka hjälpa dig :tummenupp

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick