Darfur

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
OBS!Pajkastningdiskussioner om palestinasjalar och stenkastande kommunister undanbedes.OBS!

Jag börjar bli mer och mer förbannad på det som händer i Sudan. Ska det upprepas i all oändlighet? Rwanda är inte direkt något omvärlden var ovetande om, liksom det här. "Mörkermakten" USA är hittills de enda som reagerat någorlunda kraftfullt men hotar än så länge med ekonomiska sanktioner, undrar bara vem som kommer att drabbas hårdast av dem. Har FN överhuvudtaget erkänt att det pågår folkmord därnere? Och EU och Sverige? De tandlösa tigrarna står skuldra vid skuldra. Alltid hör man om de militära insatser som kan genomföras överallt i hela världen men som vanligt verkar det vara tomt babbel. FN har snällt frågat Sudanska regeringen om man får gå in i landet men eftersom de inte vill ha dem där så får man givetvis rätta sig efter det, folkmord eller inte. De nordiska länderna kan teoretiskt sätta upp en hel brigad (5000man) inom 30 dagar för internationell insats och EU ska sammanlagt kunna ha 100 000 man ute på samma tid. Fan, ge mig tio dagar så åker jag med ner!

Jag blir mer och mer övertygad om att det enda sättet att upprätthålla internationell rätt är att själv bryta den, tyvärr. Vad tror ni? Hur ska man kunna stoppa dessa ständigt återkommande härdar av vanvett med annat än att sitta på arslet och förbanna dem?
 

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Skattkärrs-getto
Hoj
ktm 640 bling bling edition
Det som irriterar mig mest att hela EU samt FN organisationen är helt djävla tandlös och handlingsförlamad!! Problemet enligt mig är som vanligt pengar, vem ska stå för denna enorma insatts ok vilka europeiska länder tar risken i att se sina egna soldater bli dödade någonstans i ett land, som ingen skulle ens kunna peka ut på kartan.

Jag blir ledsen att det är så! Att ingen till synes bryr sig!! OM EU skulle ta tummen ur röven och kanske gå miste om 10-100 miljarder euro men göra en insatts och en markering att detta är ingenting vi kan tolerera!! Då skulle värden blir en bättre plats att leva på!!

pengar är inte allt!! :4skrika
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För det första så finns det inga belägg för det du babblar om, och för det andra... Nej! Jag klarar det inte, jag håller med dig :( . Vad ska jag säga? Du har tagit mitt tema :mad: , och gjort om det till ditt efter att tråden stängdes och nu begär du att jag ska argumentera emot :fatta! ? Hur kan man sjunka så lågt :va , det enda jag skulle kunna kritisera är att du först anmäler dig till en säkerligen kostsam utbildning :D och sedan snackar du om att åka till Darfur och kriga :4skrika . Hur ska du ha det? Hur mycket av skattebetalarnas pengar ska du slösa bort :confused: ? Nu är du så j-a god och fullföljer din utbildning och ser till att komma ut i arbetslivet och gör rätt för dig. :näsblod




















:lol
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
Jag börjar bli mer och mer förbannad på det som händer i Sudan.
Vad är det egentligen som händer? Är det samma konflikt som de senaste 50 åren (det svarta SPLA (?) mot den arabiska centralregeringen) eller är det en ny konflikt med nya aktörer?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
För det första så finns det inga belägg för det du babblar om, och för det andra... Nej! Jag klarar det inte, jag håller med dig :( . Vad ska jag säga? Du har tagit mitt tema :mad: , och gjort om det till ditt efter att tråden stängdes och nu begär du att jag ska argumentera emot :fatta! ? Hur kan man sjunka så lågt :va , det enda jag skulle kunna kritisera är att du först anmäler dig till en säkerligen kostsam utbildning :D och sedan snackar du om att åka till Darfur och kriga :4skrika . Hur ska du ha det? Hur mycket av skattebetalarnas pengar ska du slösa bort :confused: ? Nu är du så j-a god och fullföljer din utbildning och ser till att komma ut i arbetslivet och gör rätt för dig. :näsblod




















:lol

Kom på nåt att bråka om, illa kvickt!
 

Mr Brownstone

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Ort
SKARA
Hoj
Aprilia rs250 sp
Håller med dig Cris! En tanke bara, kan det inte vara lite svårt för väst att klampa in så som det ser ut nu. USA har ju faktiskt förstört en hel del i världen just nu, genom sina handlingar så har dom ju gjort det lite svårt för tex FN att verka eftersom FN jämställs felaktigt med USA utav vissa...
Jag TROR att oro för mer världsomspännande oroligheter kan vara en käpp i hjulet för hela västvärlden när det gäller insatser i dom regionerna, tyvär :(
Det tror jag i alla fall, men man kan ju ha fel, är ( pinsamt nog) inte fullt insatt...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mr Brownstone skrev:
Håller med dig Cris! En tanke bara, kan det inte vara lite svårt för väst att klampa in så som det ser ut nu. USA har ju faktiskt förstört en hel del i världen just nu, genom sina handlingar så har dom ju gjort det lite svårt för tex FN att verka eftersom FN jämställs felaktigt med USA utav vissa...
Jag TROR att oro för mer världsomspännande oroligheter kan vara en käpp i hjulet för hela västvärlden när det gäller insatser i dom regionerna, tyvär :(
Det tror jag i alla fall, men man kan ju ha fel, är ( pinsamt nog) inte fullt insatt...

De senaste dagarna har det iofs börjat hända saker. Sudan har godtagit FN:s resolution. Så om man har tur så gör den Sudanska regeringen något åt saken. Problemet är väl att milisen är ganska stark militärt sett(speciellt i jämförelse med Sudans regeringstrupper) samt att den har ganska starkt stöd från utlandet.

Den patenterade USA-lösningen att fälla några hundra ton bomber över milisen är nog inte att rekommendera. Precis som i Kosovo 1998 finns det en massa flyktingar som är ett tacksamt mål att ta ut sina aggressioner på och som man dessutom inte visat någon tvekan att mörda. Däremot låter det som om landet är i behov av fredsbevarande trupp på marken utöver de 300 nigerianska soldaterna som finns där. Gärna av erforderlig styrka och mängd så att de kan lösa sin uppgift, dvs skydda civila från övergrepp.

Det är ju dessutom så att FN är SKYLDIGT att ingripa vid folkmord. Något man försummat tidigare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Den patenterade USA-lösningen att fälla några hundra ton bomber över milisen är nog inte att rekommendera.

Vad är det för fel på den lösningen? :hihi

Hej då milis.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
,,,

Det är ju dessutom så att FN är SKYLDIGT att ingripa vid folkmord. Något man försummat tidigare.

Problemet är väl, i vanlig ordning, att FN inte klarar av att klämma fram att det faktiskt pågår ett folkmord? Eller har jag missat något?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Problemet är väl, i vanlig ordning, att FN inte klarar av att klämma fram att det faktiskt pågår ett folkmord? Eller har jag missat något?

FN har ingen legitimitet, USA får fixa det här och som tack för hjälpen kan de utvinna ev naturtillgångar i Sudan gratis.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Vad är det för fel på den lösningen? :hihi

Hej då milis.

Nja, det lyckades ju jättebra i Kosovo. Förstörde väl ett par lv-vapen och en jävla massa skenmål samt satte igång mördandet istället för att hindra det. Man vann istället stridigheterna genom att förstöra infrastrukturen i landet snarare än att besegra stridskrafterna. Det funkar inte riktigt mot en ökenmilis får jag för mig. Ska man hindra folkmord går man in med marktrupp.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Problemet är väl, i vanlig ordning, att FN inte klarar av att klämma fram att det faktiskt pågår ett folkmord? Eller har jag missat något?

Och det är ett problem som helt ursäktar att inget görs? Eller vad vill du ha sagt?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chris Ash skrev:
Och det är ett problem som helt ursäktar att inget görs? Eller vad vill du ha sagt?

Nej nej för fan. Det är väl tvärtom ytterligare en tragisk spik i FNs kista. Vad gäller humanitära insatser påstods det att FN iallfall dragit lärdom av Rwanda.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Nej nej för fan. Det är väl tvärtom ytterligare en tragisk spik i FNs kista. Vad gäller humanitära insatser påstods det att FN iallfall dragit lärdom av Rwanda.

Ok då är jag med. Precis det jag också vill ha sagt! Hur länge ska FN kunna hålla på som de gör innan hela organisationen på allvar ifrågasätts? Nu är Darfur inte över än på långa vägar, men jag har mina aningar om hur det kommer att gå.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
FN har ingen legitimitet, USA får fixa det här och som tack för hjälpen kan de utvinna ev naturtillgångar i Sudan gratis.

Du tycker att Bin Ladin har lite för svårt att ragga anhängare för tillfället?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
t-rex skrev:
Du tycker att Bin Ladin har lite för svårt att ragga anhängare för tillfället?

Det är ju just det.....men skulle USA gå in som peacekeepers istället för som en veritabel orkan så skulle de nog kunna vinna tillbaka en hel del förtroende i sin omvärld. Det är ju samtidigt den stora faran för FN, om USA helt plötsligt skulle sköta sina grejor snyggt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det är ju just det.....men skulle USA gå in som peacekeepers istället för som en veritabel orkan så skulle de nog kunna vinna tillbaka en hel del förtroende i sin omvärld. Det är ju samtidigt den stora faran för FN, om USA helt plötsligt skulle sköta sina grejor snyggt.

Ingen risk, så snart de kommit in så försöker befolkningen sabotera deras insats genom att terrorisera, mörda och attackera Amerikanerna. De tvingas till våldsamheter och än en gång blir de den store Satan. Jag tycker det vore bra om Kerry vann så USA kan sluta sig som samhälle, inte satsa på försvaret, finansiera industrier som inte är lönsamma med deras enorma tillgångar. Om två år kommer hela världen avundsjukt titta på och tyst (till en början) önska att de skulle börja ge sig ut på nya äventyr för att demokratisera och civilisera resten av världen. Men Bush kommer sannolikt vinna så vi får nog vänja oss vid resten av världens hatkärlek.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Helt otippat röstar jag för att Kina skall skicka trupp till Darfur. Lord knows att dom har folk nog att skicka, sen har dom ingen "historia" i Afrika. Pang bom så skulle kinas status i världens ögon få ett uppsving och Bush & co skulle stå med skägget i brevlådan och fundera kring hur de skall bli lika poppis som kineserna.

Ok, lär väl inte hända men jag får väl låtsas.

USA lär nog inte vara sugna på att åka till Darfur. Dels är landet rätt så krigstrött, sen behöver man all personal som finns till Irak. Minnet av Somalia ligger dessutom som en våt filt över allting. Det skall till mycket stark hemmaopinion för att Bush skall säga att "Till Darfur åker vi minsann" så här inför valet, och jag är väldigt tveksam till att opinionen i USA tycker att de skall ge sig i kast med Darfur. Amerikanen på gatan tänker nog "Vi tog tag i Irak, nu är det Europas tur att fixa det här".

Några tankar.
/SSB
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top