Bromsar fram ligger an

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Vi bytte huvudbromscylinder fram på kompisens TRX igårkväll. Vi bytte från orginal till R1, detta för att få bättre känsla plus att den antagligen :rolleyes:
är konstruerad för att passa ihop med R1oken.
Hursomhelst så luftade vi i vanlig ordning, men sen vill inte frambromsen släppa riktigt. Det är duktigt med motstånd när man rullar cykeln, och skivorna blir ordentligt varma om man kör en liten sväng.

Jag gjorde samma byte på min för ett par veckor sedan, skillnaderna då var att jag fick med ett R1 bromshandtag, och att "banjobulten"?? vid cylindern följde med. Sökte lite här och hittade detta från BP.
"
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by CorbenDallas
Skitbra tips man får här.
Snart kan man samla ihop allt till en mekhandbok
--------------------------------------------------------------------------------



Jag har skrivit det förut men det kan vara värt att nämna igen.
Bromsarna på R1/R1 har problem med att returhålet uppe i handtaget blir för tight så att oljan inte kan rinna tillbaks som det ska med följd att bromsarna kärvar (ännu mer när oljan blir varm och expanderar).
Ta bort bromsgreppet och kontrollera om framhjkulet snurrar lättare.
Om det gör det så får man fila lite på bromsgreppet så att kolven går längre tillbaks i viloläge.

Hälsn. Ola (#11)


__________________
" The one and only""

Är detta den enkla och sanna lösningen på problemet, eller kan det ligga fler lustiga orsaker bakom ?

Det är ju lite onödigt att springa och köpa ett nytt handtag om det är nåt annat som strular ??

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Vi bytte huvudbromscylinder fram på kompisens TRX igårkväll. Vi bytte från orginal till R1, detta för att få bättre känsla plus att den antagligen :rolleyes:
är konstruerad för att passa ihop med R1oken.
Hursomhelst så luftade vi i vanlig ordning, men sen vill inte frambromsen släppa riktigt. Det är duktigt med motstånd när man rullar cykeln, och skivorna blir ordentligt varma om man kör en liten sväng.

Jag gjorde samma byte på min för ett par veckor sedan, skillnaderna då var att jag fick med ett R1 bromshandtag, och att "banjobulten"?? vid cylindern följde med. Sökte lite här och hittade detta från BP.
"
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by CorbenDallas
Skitbra tips man får här.
Snart kan man samla ihop allt till en mekhandbok
--------------------------------------------------------------------------------



Jag har skrivit det förut men det kan vara värt att nämna igen.
Bromsarna på R1/R1 har problem med att returhålet uppe i handtaget blir för tight så att oljan inte kan rinna tillbaks som det ska med följd att bromsarna kärvar (ännu mer när oljan blir varm och expanderar).
Ta bort bromsgreppet och kontrollera om framhjkulet snurrar lättare.
Om det gör det så får man fila lite på bromsgreppet så att kolven går längre tillbaks i viloläge.

Hälsn. Ola (#11)


__________________
" The one and only""

Är detta den enkla och sanna lösningen på problemet, eller kan det ligga fler lustiga orsaker bakom ?

Det är ju lite onödigt att springa och köpa ett nytt handtag om det är nåt annat som strular ??

//Peter
Bidrar bara med spekulationer, för vet det gör jag inte...
Kolvarna lär ju inte kärva mer nu efter bytet? Är ni 100 på att ni fått ur all luft ur systemet? Annars låter det rimligt, om det är ett känt problem. Men inte behöver ni köpa nytt handtag för att testa det, om det stämmer vad Ola (#11) skriver så räcker det att plocka bort handtaget för att testa? OT:Har du märkt någon skillnad på känslan med R1:ans huvudbromscylinder? Har själv fortfarande original cylindern.
/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Bidrar bara med spekulationer, för vet det gör jag inte...
Kolvarna lär ju inte kärva mer nu efter bytet? Är ni 100 på att ni fått ur all luft ur systemet? Annars låter det rimligt, om det är ett känt problem. Men inte behöver ni köpa nytt handtag för att testa det, om det stämmer vad Ola (#11) skriver så räcker det att plocka bort handtaget för att testa? OT:Har du märkt någon skillnad på känslan med R1:ans huvudbromscylinder? Har själv fortfarande original cylindern.
/Hasse

Jag märkte en GRYM skillnad efter bytet till R1cylindern. Den har 30% mindre area, vilket ger en "bättre" hävarm mot R1-oket. Skulle nog inte bekymrat mig
om att byta om du fortfarande har orginaloken på.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Jag märkte en GRYM skillnad efter bytet till R1cylindern. Den har 30% mindre area, vilket ger en "bättre" hävarm mot R1-oket. Skulle nog inte bekymrat mig
om att byta om du fortfarande har orginaloken på.

//Peter
OT igen, sorry... Har Bluespots, men från Thunderace, men de skiljer väl inte nämnvärt från R1?
OT off
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
OT igen, sorry... Har Bluespots, men från Thunderace, men de skiljer väl inte nämnvärt från R1?
OT off

Nej, det finns lite skillnader internt, men jag skulle inte tro att den dödlige mcföraren kan märka nån skillnad.

Jag har köpt 2 huvudbromscylindrar senaste månaden, och har fått ge 600 :- för en med handtag, och 400:- för en utan. Tror att det var rätt bra pris iofs.
Vätskebehållaren vart inte med på nån men det passar klockrent med TRXbehållaren.

Så när du fått ordning på din märkligt gående TRX, kan du med gott samvete lägga ytterligare ~500 riksdaler och 20 minuters jobb på din ekonomiska ruin.
Det är värt det, imo.

//Peter :fyllisar
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
SH är i vanlig ordning en källa till oändlig visdom.
Igår kväll fulmeckade vi lite och filade på bromshandtaget, och vips blev allt
till belåtenhet.
(Nästan iallafall, det filades lite för mycket, dock i rätt springa :rolleyes: )

//Peter
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hittar inte tråden med sökfunktionen, den kanske är för gammal och fallit bort eller nåt :confused:

Problemet vi fick var vid byte av bromshandtag på en R1 -98.
Bromsgreppet gick av och vi sökte akut efter ett nytt eller begagnat.
Hittade ett beggat grepp från en -02a som vid jämförelse såg exakt likadant ut.
Skruvade dit greppet men resultatet blev att efter en kort stunds körning så börjar hojen niga och bromstrycket ökar mer och mer utan att greppet används.
Jämnförde sen bromsgreppen med skjutmått och det visar sig att själva "klacken" som trycker på bromskolven skiljer sig med ca 0,5mm. Den lilla skillnaden var tillräcklig för att returhålet för bromsvätska inte var öppet.
Resultatet var alltså att när bromsvätskan blev varm och expanderade i oken så ökade bromskraften ofrivilligt trots att greppet var helt utsläppt.
Enda sättet att få bromsen att släppa var att öppna luftningsnipplarnam hojen stod tvärlåst och parkerad med frambromsen låst!

Kan nämna att det var det ruskigaste jag varit med om, kunde slutat riktigt illa.

När vi sen åkte till en Mc Varuhuset för att köpa "rätt" grepp så ville personen där sälja oss ett grepp från en 02a med motiveringen att det var samma!
Nej nej nej sa jag, vi gick ut till en mekaniker på verkstaden som faktiskt hade varit med om samma sak själv en gång och kunde bekräfta till reservdelspersonalen att det inte var samma.

Hoppas för gud skull att ingen någonsin råkar ut för samma sak för det vara bara tur och en smula erfarenhet att ingen olycka hände oss.

/Nitrous
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top