Extrema sporthojar -Honda CB250 VS Triumph Bonneville VS Yamaha Bulldog

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Jag har alltid haft en dragning åt extrema sportmaskiner av yppersta klass. Februari 2002 var det dags att tygla en CB250 från -81 och mina intryck är som följer.

Termometern på plus 5 grader, trummor bak som högg direkt och låste hjulet, obefintlig bromskraft fram, händer inget under 9000 varv, stenhårda smala originaldäck, trasig tändning ersatt med en glasspinne.

Mariefred ut mot Gnesta där vi pressade maskinen till max. Att aldrig låta varvet gå under 9000 för att pressa de på pappret 28 hk till det yttersta. En 230 kg tung best som måste tryckas ner i varje kurva och ett ivrigt växlande för att kompensera avsaknaden av vridmoment. Stelfrusen höll jag krampaktigt i det smala styret som vibrerade något otroligt. Tänk att denna mc såldes i massor på sin tid, otroligt. En del körde touring med den.

Otroligt svårkörd och krävande maskin, varje kurva kräver ett perfekt spårval. Att bromsa är inte att tänka på, den låser direkt och kräver stor mc-erfarenhet för att komma till sin rätt. Det känns som att man sitter på något, en känsla av att få följa med detta monster på nåder.

Absolut ingen nybörjarmaskin utan en krävande tung vibrerande sporthoj. Kanske kan rekommenderas till entusiaster eller de som faller för en skitsnygg mc i sen 70 tals design.

:tummenupp
Nästa mc blev kanske världens mest kända sporthoj, Triumph Bonneville -02. En dröm att köra med fungerande bromsar. Vilken skillnad att kunna ta en kurva i hastigheter över 70km/h. Vibrationer saknas nästan helt och vita fingrar blev ett minne blott. Att ständigt pendla mellan 3000-4000 varv är en ultimat körupplevelse. Bottendrag som får en att tappa andan efter varje hårnålskurva. Ett ljud som kräver proppar efter att ha kört in ett moppskaft i dämparen.

Här närmar vi oss den kanske mest extrema form av njutning, utseende ljud och attityd i en och samma förpackning.

Men det finns en baksida, packning och spätta går ej ihop. Allting över en förare på 80 kg får dämparna att svampa ur något otroligt. Vridet försvinner och rötterna från 60-talet gör sig påminda om man försöker sig på något touringlikt.

I längden tröttnar man på att snacka med 50+ gubbar vid varje tankning. Allt prat om "äkta trajjor" går också bort.

Droppen var ändå när jag brände 3000:- på Freewheel för "trimning". Har aldrig kört en mc som baktänder så mycket som efter denna expertbehandling. Magin försvann och känslan bleknade, en kul nostalgihoj som inte pallar trycket i längden.

:huvet
Bulldogen blev ett lyft. Visst kanske det saknas någon hk i original och den bör få en översyn med lite bättre luftning. Ljudet och vägegenskaperna jämfört med de andra hojarna var ett lyft. Äntligen attityd kombinerat med grym körglädje. Att ligga och pressa sig själv till max blir en drog med denna extrema mc.

Med eller utan spätta så bjuds på en upplevelse utöver det vanliga. Här pratar vi 3000 varv i kombination med laserfrästa precisionskomponenter i en skön harmoni. Inget är lämnat till slumpen utan allt fungerar som en helhet.

Vrid på rullen och håll i dig för nu snackar vi om en fysisk holmgång och en känsla som få andra mc kan bjuda på.

Visst är det en livsfarlig sportmaskin som borde föbjudas och där finns bara en sak att säga, testa den innan det är försent.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Bonnie skrev:
Här pratar vi 3000 varv i kombination med laserfrästa precisionskomponenter......QUOTE]

Eh, va?

Laserfräsa, jag skulle vilja få förklarat vad detta är för något.

Laserskuret har jag hört talas om men..?

För övrigt en mycket läsvärd betraktelse över olika mc-modeller

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Kan bara hålla med....

Bulldogen saknar en del HK.

Jag var väldigt inne på att köpa en "Bulle" för att den är så förskräkligt snygg, men den saknar ett register. När jag skulle ta första kurvan på vägen från MC-handlaren så tänkte jag växla ner för att få lite mer kraft. Men tittade snabbt på varvmätaren som redan var väl inne på det röda. :fatta! :brinnerup

Sköna maskiner som absolutborde förbjudas :va . :3freak

Förstod kanske inte helt vad du ville förmedla med ditt inlägg, men jag håller med om att Bulldog är behaglig att köra om man inte vill vara aktiv, utan bara njuta lungt.

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Laserfräsa, jag skulle vilja få förklarat vad detta är för något.

Laserfrästa måste var som i den där bondfilmen där Connery ska delas i två. Rena rymdtekniken med andra ord. Här kan man snacka om high tech.

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Balthazar skrev:
När jag skulle ta första kurvan på vägen från MC-handlaren så tänkte jag växla ner för att få lite mer kraft. Men tittade snabbt på varvmätaren som redan var väl inne på det röda.

Min första provtur släpper jag på gasen i första rondellen och får nästan släpp när det enorma vridet hugger tag i bakhjulet. Då snackar vi 50 procent mer vrid än i Bonnevillen.

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Bonnie skrev:
...
Laserfrästa hörn är väl allmänt känt?

Nopp.

Laserskära: med en koncentrerad laserstråle skära mönster/konturer i plåt genom att smälta materialtet med energin i laserstrålen. jämför skära medelst skärbrännare eller vattenjet

Fräsa: med en fräs(roterande verktyg med skäreggar) avverka material ur material, jämför hyvla eller fila, tälja. Jämför även svarvning fast där roterar istället arbetsstycket.

Laserfräsa: finns inte, möjligen något en överambitiös marknadsförare kommit på.

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Pebl skrev:
Nopp.

Fräsa: med en fräs(roterande verktyg med skäreggar) avverka material ur material, jämför hyvla eller fila, tälja. Jämför även svarvning fast där roterar istället arbetsstycket.

Laserfräsa: finns inte, möjligen något en överambitiös marknadsförare kommit på.

Fräsa: med en fräs(roterande laser med skär) avverka material ur material, jämför hyvla eller fila, tälja. Jämför även svarvning fast där roterar istället arbetsstycket.

Med en punktlaser eller med en pulserande laserstråle måste man kunna avverka material ur material?

Dock uppskattar jag alla väldesignade precisionsdetaljer på Bulldogen.

Känna när regnet piskar bakom den lilla men effektiva kåpan. Låta pulsen gå i taket på slingerbulten. :näsblod

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Bonnie skrev:
..........
.............
Vrid på rullen och håll i dig för nu snackar vi om en fysisk holmgång och en känsla som få andra mc kan bjuda på.

Visst är det en livsfarlig sportmaskin som borde föbjudas och där finns bara en sak att säga, testa den innan det är försent.

åhh vad jag älskar ironi :lol
För du var väl ironisk nu va? :ryggdunk ;)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Håller med,fick mig att garva framför datorn här på jobbet.

En ironisk men ändå varm historia fylld med kärlek till motorcyklar.

Jag har också en CB (1100SFX11) :banana

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Kul med såna här inlägg. Mer sånt :tummenupp

Du kan får prova min hoj någon dag för den ligger nog i samma klass som dina "extrema sporthojar". Känns som man sitter på en vattensäng och kör :hihi

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Caffe skrev:
åhh vad jag älskar ironi :lol
För du var väl ironisk nu va? :ryggdunk ;)

Ironi? Kanske lite lekfulla formuleringar. Det handlar om att låta kroppen och hojen bli en enhet.

Glömde nämna min körskolemc Suzuki GSX-750. Lättkörd i manövergården men otroligt färglös på vägen. Varv vibrationer och halvseg i kurvorna. Särskilt intressant var det att åka halva slingerbulten med läraren bakpå. Nervös och ideliga växlingar. Fick kritik för att jag inte vred på huvudet.

Ösregn och halvslitna däck, en iskall hand som frenetiskt försökte dra iväg maskinen ner i lösa vägkanter.

Tänk att få köra en riktig sporthoj, där allt smälter samman och kallsvetten rinner! För mig handlar det om vrid attityd och känslan av total kontroll.

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Bonnie skrev:
......

Tänk att få köra en riktig sporthoj, där allt smälter samman och kallsvetten rinner! För mig handlar det om vrid attityd och känslan av total kontroll.

Du tar det hela till nya höjder!! :rofl

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
smasseman skrev:
Känns som man sitter på en vattensäng och kör :hihi

CB250 var en otrolig mc som väger i klass med en guldvinge, bromsar som en moppe, effekt som en EU skoter och vibrationer som en HD Sportster. Kanske en av de absolut sämsta nybörjarhojarna jag kan tänka mig. Äventyret slutade i Stallarholmen efter ett krön i snömodden. Totalkvadd, men bra att få nya kläder på försäkringen eftersom mitt Rukka GoreTex inte såg rätt ut på en Bonneville.

Några blåmärken blev det, men farbror doktorn hittade inga fel. Skitkul att köra hem fyra mil med sne gaffel och styret i magen...

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Långa farbron skrev:
En ironisk men ändå varm historia fylld med kärlek till motorcyklar.

Tack!

Kul att kunna glädja någon med mina bestyr.

Nu är säsongen slut, svinkallt och blöta löv.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Väldigt kul skrivet :tummenupp

Bonnie skrev:
Glömde nämna min körskolemc Suzuki GSX-750. Lättkörd i manövergården men otroligt färglös på vägen. Varv vibrationer och halvseg i kurvorna. Särskilt intressant var det att åka halva slingerbulten med läraren bakpå. Nervös och ideliga växlingar. Fick kritik för att jag inte vred på huvudet.
Vafan, jag hade en GSX750 som förstahoj :). Så färglös tyckte inte jag att den var, men jag växte iofs ur den på en säsong.

GSX750 och läraren bakpå, du körde möjligtvis inte på Anitas trafikskola? Iofs så finns det väl fler skolor där läraren sitter med bakpå.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024