Mera xboxfrågor :)

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Ja, då blir det inkäpt ett stycke chippad o klar xbox idag och jag har några funderingar på hur det rent praktiskt går till att t.ex flytta över spel o dylikt från pcn.

Jag kör en ftpserver på min dator. Har läst att man inte behöver en korsad kabel mellan xbox o pc utan att det går att köra med en vanlig utpkabel, stämmer detta?
Vad ska xboxen ha för ipnummer? Har den något från början? Måste jag ändra min pcs ip? (kör med bredbandsbolaget så jag har dynamisk ip).
Måste spelen läggas i en speciell mapp på xboxen?

Ja, helt enkelt sådana praktiska saker.
Kom igen nu vänliga själar, hilfe!

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
capi skrev:
Ja, då blir det inkäpt ett stycke chippad o klar xbox idag och jag har några funderingar på hur det rent praktiskt går till att t.ex flytta över spel o dylikt från pcn.

Jag kör en ftpserver på min dator. Har läst att man inte behöver en korsad kabel mellan xbox o pc utan att det går att köra med en vanlig utpkabel, stämmer detta?
Vad ska xboxen ha för ipnummer? Har den något från början? Måste jag ändra min pcs ip? (kör med bredbandsbolaget så jag har dynamisk ip).
Måste spelen läggas i en speciell mapp på xboxen?

Ja, helt enkelt sådana praktiska saker.
Kom igen nu vänliga själar, hilfe!

Många frågor...
Först skall du installera en dashboard på xboxen. Det finns många att välja mellan. Dom har samtliga en ftpserver inbyggt så du behöver ingen på PC'n.
Spel som man kommer över är ofta på en iso (xbox special iso) fil.
Du skickar över isofilen till xboxen med t.ex xfer som är ett gratis progg för pc.
Har du en router hemma skall du inte ha korsad kabel. Korsad används endast om du kopplar xboxen till pc'n direkt.
Jag gissar att du inte har en router så då är det lättast att stoppa ett extra nätverkskort i pc'n. Då går det ena nätverkskortet till din bbb-låda och det andra till xboxen. du behöver då inte ändra ip på det vanliga kortet.

Spelen läggs oftast (beror på vilken dashboard du kör med) i en speciell mapp, ex. F:\Games

Allt som är värt att veta finns på denna siten (dom har ett forum med)
www.xbox-scene.com

Good luck...

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Om du kör Avalaunch som Dashboard kan jag rekommendera att du använder Qwix för att peta in filer på boxen..
Har stöd för boostläge så det går lite fortare att lägga in din iso-fil

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Bulan skrev:
Om du kör Avalaunch som Dashboard kan jag rekommendera att du använder Qwix för att peta in filer på boxen..
Har stöd för boostläge så det går lite fortare att lägga in din iso-fil

Hmm, jag har hört att man INTE ska lägga in ISO filen utan packa upp den först med xiso eller nåt?

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
capi skrev:
Hmm, jag har hört att man INTE ska lägga in ISO filen utan packa upp den först med xiso eller nåt?

Helt fel...
Proggen som sänder över isofiler är egentligen ett progg som packar upp filen och skickar upp den i ett svep med ftp.
Varför slösa tid på att packa upp den på PC'n?

Skall man mest ha xboxen till typ filmtittning så kan man även ha xbox mediacenter som dashboard.

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
robbah99 skrev:
Helt fel...
Proggen som sänder över isofiler är egentligen ett progg som packar upp filen och skickar upp den i ett svep med ftp.
Varför slösa tid på att packa upp den på PC'n?

Skall man mest ha xboxen till typ filmtittning så kan man även ha xbox mediacenter som dashboard.

Jag har hittat ett program som packar upp och flyttar över på en gång, problemet är att jag inte hittar "map network drive" eller vad det nu heter i windows xp så jag vet alltså inte hur jag ska mappa min xbox f:enhet. Så nu får jag sitta och packa upp först o ftpa sen... :(

HanneZ

Guest
Finns instruktioner på psxcare om hur man mappar upp xboxen som windows disk. Det finns även program som packar upp o skickar via ftp så då slipper du mappa. Minns inte vad programmet heter dock. xbg... nånting tror jag!

/ Hannes

ace748

Legal alien
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
R1 -99
Verktygsmenyn i utforskaren.
Men jag tror inte du kan mappa en drive så enkelt?
Har för mig man måste köra samba el. liknande. Kan ha fel dock.

HanneZ

Guest
Vad jag läste så behövdes de nåt extra för att mappa disken. Webdrive läste jag att någon hade löst det med.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Krångla inte till det med att mappa en enhet i windows.. kör via FTP istället, eller ett program som överför via FTP.

XIT packar upp rar filer och ison och för över det hela via FTP till boxen "on-the-fly"

Qwix packar upp ISO filen och FTP:ar över, Boost speed om du har Avalaunch som Dashboard. Har ej RAR-stöd..än..

XIso kan packa upp ison på din windows disk, och sen kan du använda vad för FTP-program du behagar..

Finns massor med program som gör såna här saker, som redan sagts, kolla på www.xbox-scene.com för allt möjlig

Last edited:

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Bulan skrev:
Krångla inte till det med att mappa en enhet i windows.. kör via FTP istället, eller ett program som överför via FTP.

XIT packar upp rar filer och ison och för över det hela via FTP till boxen "on-the-fly"

Qwix packar upp ISO filen och FTP:ar över, Boost speed om du har Avalaunch som Dashboard. Har ej RAR-stöd..än..

XIso kan packa upp ison på din windows disk, och sen kan du använda vad för FTP-program du behagar..

Finns massor med program som gör såna här saker, som redan sagts, kolla på www.xbox-scene.com för allt möjlig

Hmm, det är ju just krångla till det jag vill undvika....

För att använda t.ex Craxtion måste man ju ha xboxen mappad som en enhet för att kunna packa upp/föra över samtidigt...

Hittade lösningen här:
http://www.xbox-scene.com/articles/map-xp.php

för de som vill ha. :)

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Rigge skrev:
Perfekt tråd, jag har precis blivit sugen på en krysslåda och kan ungefär ingenting om dom. Är det här ett vettigt köp? http://www2.blocket.se/view/3349256.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0

Skulle jag köpt box idag hade jag lätthoppat på det där. Det är ett hyfsat pris i mina ögon.
Xbox: ca 1400:-
Chip: 500:- (Xenium ICE)
HDD: 1100:- (200GB)
------------------------
3000:-

Så du får betala 300 spänn för chipningen. Inte speciellt dyrt tycker jag.

capi

Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
CorbenDallas skrev:
Skulle jag köpt box idag hade jag lätthoppat på det där. Det är ett hyfsat pris i mina ögon.
Xbox: ca 1400:-
Chip: 500:- (Xenium ICE)
HDD: 1100:- (200GB)
------------------------
3000:-

Så du får betala 300 spänn för chipningen. Inte speciellt dyrt tycker jag.

Bra pris! Jag köpte min för ca en 5-hundring mera hos Dvdnorden för att det känns skönt att ha garanti på sådana grejer. Chippat o klart, tuta o köra. :)

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Nån som har bra koll på mediacenter? Får inte streamning att funka ordentligt efter byte av brandvägg och uppdatering av Media Center.. Kör med Relax som stream server. Vart inne på xbox-scene också men hittar inte vad jag behöver..
//B

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
BillS skrev:
Nån som har bra koll på mediacenter? Får inte streamning att funka ordentligt efter byte av brandvägg och uppdatering av Media Center.. Kör med Relax som stream server. Vart inne på xbox-scene också men hittar inte vad jag behöver..
//B
Varför inte köra med vanlig Windows fildelning istället för Relax?
Finns ju utmärkt samba stöd i XBMC.
Jag kör så utan probs hemma.. är lite allergisk mot att ha fler program igång på datorn än man behöver.

Annars så kan du ju eftersom du bytt brandvägg se till att de portar som Relax behöver verkligen är öppna. Och eftersom du mitt Media Center så är det väl vettigt att ta en flukt på din g:a konfig fil och jämföra med den nya..

HanneZ

Guest
Jag köpte mitt xbox på elgiganten för 1290. Köpte sedan ett aladdin Live chip för 149 och lödde i detta själv. Har köpt en hårddisk 160 gig för 869 kr. Kanon billigt!!!

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Bulan skrev:
Varför inte köra med vanlig Windows fildelning istället för Relax?
Finns ju utmärkt samba stöd i XBMC.
Jag kör så utan probs hemma.. är lite allergisk mot att ha fler program igång på datorn än man behöver.

Annars så kan du ju eftersom du bytt brandvägg se till att de portar som Relax behöver verkligen är öppna. Och eftersom du mitt Media Center så är det väl vettigt att ta en flukt på din g:a konfig fil och jämföra med den nya..

Hur fixar man det där med fildelningen och vad är samba och hur konfigurerar man det? Configen har jag koll på. Kirrad o klar.. :tummenupp

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Vart får man tag på chip? Jag har funderat på om man inte ska köpa en ny billig rackare och löda i ett chip, jag är ingen storspelare så det funkar ju om polarna bränner spel åt mig.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka