Alla som är intresserade att sälja hoj på ett annorlunda sätt!!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har haft lite funderingar(BARA FUNDERINGAR )på ett annorlunda försäljningssätt på hoj.....
Det är ju många som häckar här på sporthoj och många har annonser på sin hoj ute här(och diverse andra ställen)

Varför inte fixa ett lotteri på sin hoj här på sporthoj!!?

"Låt oss säga att någon vill sälja sin hoj härinne på sporthoj, han vill ha ex 40 000 kronor, man gör upp en tråd om hojlotteri, om man lyckas sälja 2 lottringar på 100 lotter vardera och ett lottpris på 200 kronor, då får för det första försäljaren sina pengar utan massa prut och den som vinner får ju faktiskt en hoj för 40 000 kronor(priset måste ju självklart vara inom rimliga gränser, billigare hoj, billigare lotter och vice versa)!!! Jag skulle personligen gärna köpa en lott för 200 kr och ha en chans på 200 att vinna en hoj(istället för att köpa massa trisslotter med småvinster som ändå aldrig ger något stort) man bokar en lista med intresseanmälda, alla intresserade träffas på ett ställe för att titta på objektet(alla kan ju inte provköra..) och allt ikring den gås igenom, med ägarpapper hur den är servad och allt annat som kan vara intressent, Mindre defekter och småfel kan vara lättare att accpetera på en 200 kronors hoj :tummenupp .(det mesta kan vara utrett före lotteriet). Sen säljs lotterna och man har en oberoende som drar en lott inför alla!!"

Kanske ett roligt vinternöje för sporthoj.com medlemmar?

På detta sättet byter hojen ägare för 200 kronor för nya ägaren, säljaren får sina pengar och det blir en rolig tillställning för alla där samt att alla kan glädjas åt den som vinner!! Har sett sådanna här lotter på bilar via reklamannonser med lottpriser på 5000-10 000 kronor. Vet inte vad statliga lotteriinspektionen säger om detta, MEN inom en sluten sammanställning så tror jag inte de kan göra något.. o förresten skulle vi bry oss, man skriver givetsvis kvitto på totalsumman.

Dessutom ett tillfälle för folk som kanske igentligen inte har råd att skaffa hoj, eller chans för någon att kunna ha 2 hojar samtidigt.

Synpunkter någon!!
 
Last edited:

666_Racing

Quem di diligunt adulescens moritur
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Lycksele
Hoj
GSXR 750
Lotteri har anordnats på ett annat forum där jag är medlem å de va fan i mig ett lyckat project. Doch så fanns det en laglig aspekt i de hela men det fanns kryphål så det gick att lösa. Men jag skulle då lätt köpa en lott:yoparty
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
De va ta mig fan ingen dum idé... :tummenupp *RESPECT* :D

Synd bara att jag inte kan sälja min så... Värd ca 100.000 kronor här i Finland, men vem vill köpa den för så mycke pengar i Sverige... INGEN! :(

Men, jag kan ju alltid vara med å försöka vinna en hoj... :)
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
:tummenupp
Skitskoj grej ju! Undrar om Swedie tillåter det dock? men han kan ju va med och köpa lott han med. :)
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Skulle då kunna ha en sida där man anmäler sin hoj till lotteriet och där folk har möjlighet att köpa lotter på aktuell hoj.

Men hur funkar det med vinstskatt och sånt då?
 

Duax

GoGoGo!!!!!!!
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Nässjö
Hoj
YZF-R6-05 "Rossi Replica", XT600E-03, DBR-1 Midzize 150cc-08, Neos50-02
kUL IDÉ... RIDE ON...:squid
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man skulle kunna utveckla detta beroende på hur stort man vill ha det..

Man skulle kunna vara i någon hyrd sporthall en fm, med flera hojobjekt och lottförsäljning, man skulle kunna titta på mc filmer på storbildstv, ha korvförsäljning etc, men det kan bli för stort, jag tror även att just det att få vara med vid utlottningen, det är det som är intressent, så folk verkligen ser att en lott dras och vinnaren är där!

Kom på denna idé för ett bra tag sedan då en jobbarkompis ville sälja en bil för ca 10 000 kronor, men det blev för klent klientel för att genomföra idén då, trots ett billigt lottpris och stor vinstchans.
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
eisbaer skrev:
Skulle då kunna ha en sida där man anmäler sin hoj till lotteriet och där folk har möjlighet att köpa lotter på aktuell hoj.

Men hur funkar det med vinstskatt och sånt då?

Eftersom det är ett lotteri och inte en tävling betalar man ingen vinstskatt om jag minns rätt. Dock kanske det strulas till iom att man skriver hela summan (i exemplet 40.000) på kontraktet, gör ju att det är ett köp och ingen vinst egentligen eller? :va
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
eisbaer skrev:
Skulle då kunna ha en sida där man anmäler sin hoj till lotteriet och där folk har möjlighet att köpa lotter på aktuell hoj.

Men hur funkar det med vinstskatt och sånt då?

Man skulle kunna ha en bindande anmälan, kanske är svårt med inbetalning i förväg, isåfall så får det vara på något "konto" där försäljaren får sina pengar efter lottningen, men då kanske folk tvekar både till att sälja på detta viset samt att folk tvekar att köpa lotter, casch is king tror jag i detta fall, någon får väl bli ett pilotfall och se om det blir uppsluting, man skickar in ett objekt i en tråd med antal lotter man vill ha och lottpris samt hojpriset, sen gör man upp att man ex träffas vid någon stor parkering vid något köpcentrum utanför någon stad, säljaren kan ju erbjuda hemfrakt av hojen etc..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
fwk skrev:
Eftersom det är ett lotteri och inte en tävling betalar man ingen vinstskatt om jag minns rätt. Dock kanske det strulas till iom att man skriver hela summan (i exemplet 40.000) på kontraktet, gör ju att det är ett köp och ingen vinst egentligen eller? :va


Annars får man väl "ge" bort hojen, det kan ju inte vara förbjudet!? gåvoskatten kommer att försvinna från årskiftet då är det fritt fram att ge vem som helst stora summor utan att betala gåvoskatten vid 10 000 kronor(läst i dagens aftonbladet)
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
kle1991 skrev:
Man skulle kunna ha en bindande anmälan, kanske är svårt med inbetalning i förväg, isåfall så får det vara på något "konto" där försäljaren får sina pengar efter lottningen, men då kanske folk tvekar både till att sälja på detta viset samt att folk tvekar att köpa lotter, casch is king tror jag i detta fall, någon får väl bli ett pilotfall och se om det blir uppsluting, man skickar in ett objekt i en tråd med antal lotter man vill ha och lottpris samt hojpriset, sen gör man upp att man ex träffas vid någon stor parkering vid något köpcentrum utanför någon stad, säljaren kan ju erbjuda hemfrakt av hojen etc..

Och om du bara får 50 av 200 lotter sålda, vad gör du då? Väntar några månader till eller drar en vinnare av dessa 50? :7peta
Det finns nog ett antal fallgropar att undvika.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
SuperSport skrev:
Och om du bara får 50 av 200 lotter sålda, vad gör du då? Väntar några månader till eller drar en vinnare av dessa 50? :7peta
Det finns nog ett antal fallgropar att undvika.


Det är ett problem man får försöka elliminera, men har man bindande anmälan..annars får man lägga ner det, man får väl annars sälja biljetterna vid samma tillfälle som lotteriet är så märker man om det räcker, man får väl skriva i tråden, att om inte ett visst antal biljetter säljs så går lottpengarna tillbaka.

Man kan ju även på detta sätt "sälja" datorer, tv/video möbler etc..
 
Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Jag är med!
Va fan 200 slänger man ju ändå på massa skit.

Verkligen en kanon idé! :tummenupp

Tänk nu kanske RQ kan bli med hoj. :banana
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top