Bromsskivor!!

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
Nån som har koll på material, hårdhet, typ av härdning, etc, etc, på hojskivor?
Måste väl finnas någon mer än jag, som haft tankar på att tillverka skivorna själv??
Har man bara rätt material, härdugn, gnistmaskin och planslip så
borde ju saken vara biff :yoparty
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Brukar man inte göra skivor av Verktygsstål eller har jag fel tro????

Offroad skrev:
Nån som har koll på material, hårdhet, typ av härdning, etc, etc, på hojskivor?
Måste väl finnas någon mer än jag, som haft tankar på att tillverka skivorna själv??
Har man bara rätt material, härdugn, gnistmaskin och planslip så
borde ju saken vara biff :yoparty
 

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
Crille skrev:
Brukar man inte göra skivor av Verktygsstål eller har jag fel tro????
Jo det skulle jag tro!
men jag behöver veta beteckning, och hårdhetsgrad! Skulle vara kungligt om nån visste!!
Designa sina egna skivor vore ju inte fel va!!
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Hittade lite på en sida. Några studenter som har byggt en racingbil och där hittade jag detta...

Allmänna krav på skivor och belägg
• Ingen permanent deformation får inträffa vid maximal inbromsning!
• Material i skivor: gjutjärn (finkornigt), smidesstål eller stål med hårdhet minst 200 Brinell.
• Yttemperatur får högst nå ca: 500 oC p.g.a att friktionstalet mellan belägg och skiva över denna
temperaturnivå sjunker markant (fading) samtidigt som beläggen slits svårt.
• Vid beläggkalkyl används µ = 0,35 medan maximalt µ ≈ 0,4.
• Maximalt tillåtet yttryck för många beläggtyper är 5 - 5,5 MPa.

3.2 Skivor

Bromsskivan är ju den delen som beläggen skall tryckas mot. Det finns även här flera olika sorters skivor. Dels vanliga men även lite vassare varianter för de som vill bromsa mycket. Skillnaderna ligger i skivans hårdhet och om det är hål borrade i dom eller frästa spår. Hårdheten gör att skivan klara högre värme och att dom därmed inte blir skeva. Hål eller slitsar är till för att dels kyla skivan men även att leda bort så kallade bromsgaser som bildas mellan skiva och belägg.

Här är en som tillverkar mcbromsskivor
http://www.peansweden.com/mcskivor.htm

KRYOBEHANDLING AV BROMSSKIVOR

Hur fungerar processen?

De oanvända skivorna placeras i köldkammare som fryser ner skivorna till ca -130 grader C med hjälp av flytande kväve. Härmed sker en förändring av de metallurgiska egenskaperna och skivan får en homogenare inre struktur vilket bl.a.leder till reducerad driftstemperatur på skivan och förbättrad livslängd. Avslutningsvis sker en värmebehandling.

Vad blir resultatet?

- Längre livslängd på skivor och belägg (upp till 200% längre på skivor och 40% på belägg)
- Reducering av broms-fading, skevhet och sprickbildningar

Slutresultatet varierar självklart från applikation till applikation och även bereoende på skivornas ursprungskvalitet.

Exempel på applikationer där vi med kryobehandling framgångsrikt förbättrat motstånd mot skevhet och förlängt livslängden är STCC, Gr N rally, Camaro Cup, Subaru Impreza (295x24mm framskivor).



Kanske kan hjälpa...

//TwinSucker
 

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
TwinSucker skrev:
Hittade lite på en sida. Några studenter som har byggt en racingbil och där hittade jag detta...

Allmänna krav på skivor och belägg
• Ingen permanent deformation får inträffa vid maximal inbromsning!
• Material i skivor: gjutjärn (finkornigt), smidesstål eller stål med hårdhet minst 200 Brinell.
• Yttemperatur får högst nå ca: 500 oC p.g.a att friktionstalet mellan belägg och skiva över denna
temperaturnivå sjunker markant (fading) samtidigt som beläggen slits svårt.
• Vid beläggkalkyl används µ = 0,35 medan maximalt µ ≈ 0,4.
• Maximalt tillåtet yttryck för många beläggtyper är 5 - 5,5 MPa.

3.2 Skivor

Bromsskivan är ju den delen som beläggen skall tryckas mot. Det finns även här flera olika sorters skivor. Dels vanliga men även lite vassare varianter för de som vill bromsa mycket. Skillnaderna ligger i skivans hårdhet och om det är hål borrade i dom eller frästa spår. Hårdheten gör att skivan klara högre värme och att dom därmed inte blir skeva. Hål eller slitsar är till för att dels kyla skivan men även att leda bort så kallade bromsgaser som bildas mellan skiva och belägg.

Här är en som tillverkar mcbromsskivor
http://www.peansweden.com/mcskivor.htm

KRYOBEHANDLING AV BROMSSKIVOR

Hur fungerar processen?

De oanvända skivorna placeras i köldkammare som fryser ner skivorna till ca -130 grader C med hjälp av flytande kväve. Härmed sker en förändring av de metallurgiska egenskaperna och skivan får en homogenare inre struktur vilket bl.a.leder till reducerad driftstemperatur på skivan och förbättrad livslängd. Avslutningsvis sker en värmebehandling.

Vad blir resultatet?

- Längre livslängd på skivor och belägg (upp till 200% längre på skivor och 40% på belägg)
- Reducering av broms-fading, skevhet och sprickbildningar

Slutresultatet varierar självklart från applikation till applikation och även bereoende på skivornas ursprungskvalitet.

Exempel på applikationer där vi med kryobehandling framgångsrikt förbättrat motstånd mot skevhet och förlängt livslängden är STCC, Gr N rally, Camaro Cup, Subaru Impreza (295x24mm framskivor).



Kanske kan hjälpa...

//TwinSucker
Tackar!!! :Bugar :Bugar
Verkar vara en intressant sida!! adress??
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Det stod inte så mycket på sidan utan jag plockade från lite olika sidor som jag haittade på google... men här är den första.
Första delen
Nästa
Jag hittade en sida till på engelska som länkar till alla matrial studier av bromsskivor
Ett antal tusen länkar

Hoppas att du hittar nåt...så kan du få fixa ett par skivor till mig sen :)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
det är stål med rejält med kol i märker man när man är på och slipar på dem, sen är väl krom ett vanligt innehåll.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Köp beg skivor på EBAY istället. Både jag och polaren fick tag i framskivor för ca 500 kr. Som nya.


/Fredrik[

QUOTE=Offroad]Nån som har koll på material, hårdhet, typ av härdning, etc, etc, på hojskivor?
Måste väl finnas någon mer än jag, som haft tankar på att tillverka skivorna själv??
Har man bara rätt material, härdugn, gnistmaskin och planslip så
borde ju saken vara biff :yoparty[/QUOTE]
 

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
:tummenupp
TwinSucker skrev:
Det stod inte så mycket på sidan utan jag plockade från lite olika sidor som jag haittade på google... men här är den första.
Första delen
Nästa
Jag hittade en sida till på engelska som länkar till alla matrial studier av bromsskivor
Ett antal tusen länkar

Hoppas att du hittar nåt...så kan du få fixa ett par skivor till mig sen :)

Tackar!! :tummenupp
Ska grotta lite i detta!!
Komigen grabbar som vet nåt mer, beteckning på materialsort vill jag ha!!!!!
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Till en cross eller enduro så går det alldeles utmärkt med vanligt rostfritt.
Men jag vet att man brukar välja kortena (osäker stavning) som är en rosfri plåt som tål höga temeraturer och andvänds till värmepannor.

Mathias
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Ring och snacka med dom här...dom verkar kunna sin sak. Det är väl inte helt otänkbart att dom kan hjälpa dig med lite uppgifter, kan ju va värt att kolla upp :tummenupp
Specialister på broms skivor

Här har du även lite tips på program att använda för att göra modeller...
Nånting
//TwinSucker
 
Last edited:

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
benfre skrev:
Köp beg skivor på EBAY istället. Både jag och polaren fick tag i framskivor för ca 500 kr. Som nya.


Hmmm!! Ebay?? där har jag aldrig kollat förut :kocko , verkar ju finnas mycket
smått och gott där :tungan

Nån som kan tala om för ett :kocko hur man handlar där?
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Jag har gjort egen skiva fram till min SM hoj i Syrafast/värmebeständigt 3mm rostfritt och det funkar kanon :tummenupp men man ska ha Sintrade belägg till rostfritt!!!!!

Jag kör med min just nu med orginal belägg fram och det nyper som orginalskivan men jag ska slänga på Sintrade belägg inom kort...

Jag kan ju slänga upp en bild på min test skiva som jag har gjort för test om någon är intresserad att se hur den ser ut.....Den nya kommer bli en design skiva :yoparty
 

Bifogat

  • skivan.jpg
    skivan.jpg
    92.6 KB · Visningar: 781
Last edited:

Offroad

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Utanför Söderhamn
Hoj
XR650R, HD 350-28:a, Compact 60cc, Kinamoto, Wv1303s
Crille skrev:
Jag har gjort egen skiva fram till min SM hoj i Syrafast/värmebeständigt 3mm rostfritt och det funkar kanon :tummenupp men man ska ha Sintrade belägg till rostfritt!!!!!

Jag kör med min just nu med orginal belägg fram och det nyper som orginalskivan men jag ska slänga på Sintrade belägg inom kort...

Jag kan ju slänga upp en bild på min test skiva som jag har gjort för test om någon är intresserad att se hur den ser ut.....Den nya kommer bli en design skiva :yoparty

Mycket intressant!!!
Släng upp en bild när du designat din egen skiva!
Det är ju det jag är ute efter åxå, skivor som ingen annan har.....
Har du tillgång till trådgnist?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Några kommentarer:
Verktygsstål används inte i de bromsskivor som sitter på japanknarrar. De är som bekant gjorda i ett material som inte rostar.

Det har pratats om planslip respektive skivor i rostfritt.
Tänk på att skivor i rf är svåra att planslipa då de flesta planslipar använder magnetbord för fastspänning. Iofs inte svårare att lösa än att man tillverkar en jigg för uppspänning i magnetbordet. Men det är ju ytterligare en massa jobb för att tillverka ett fåtal skivor.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tar upp den här tråden lite med tanke på att jag ska prova bygga själv jag med...

har sett lite olika skivor både med och utan hål vid bromsytan.
så vad gör hålen för skillnad o behövs dom?
skulle va lite enklare att inte göra dom för planen är att jag ska borra hål i en 5mm skiva för att sen svarva ner skivan så att den blir rak.

e den då full med hål kanske svarvskären(eller vad de heter) hugger i hålen så att de blir märken i bromsytan.

va vet o tror ni? :va
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ozeo skrev:
tar upp den här tråden lite med tanke på att jag ska prova bygga själv jag med...

har sett lite olika skivor både med och utan hål vid bromsytan.
så vad gör hålen för skillnad o behövs dom?
skulle va lite enklare att inte göra dom för planen är att jag ska borra hål i en 5mm skiva för att sen svarva ner skivan så att den blir rak.

e den då full med hål kanske svarvskären(eller vad de heter) hugger i hålen så att de blir märken i bromsytan.

va vet o tror ni? :va

Min lärare berättade att när man svarvar axlar i "knepiga" material som ger långa spånor, då händer det att man fräser ett spår i axeln innan för att bryta spånorna varje varv. Men han sa inget om det blir jack. Beror antagligen på hur stabil svarven och arbetsstycket är.
Hålen ger säkert samma effekt som slitsade skivor, dvs leder bort de gaser som bildas mellan skiva och belägg när det blir varmt, samt kyler skivan.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ebay är kanon....lägg upp ett paypal-konto till ditt kort sen e det bara att handla. Har handlat där i flera år och aldrig blivit blåst på nåt. Tänk bara på att om ni handlar nya saker öppnar tullen paketet och lägger på moms.
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Hålen är till för att kyla skiva om den går varm och avleda bromsdammet (Rätta mig om jag har fel) Som jag skrivit tidigare i tråden så använde jag 3mm rostfritt syrafast/värmebeständigt material och borrar man så många hål som jag gjorde så KAN skina slå sig lite längst ut som min gjorde men jag rådde bot på det genom att hetta upp skivan med gasbrännare och lade den i 19tons press tills den var väl avkyld nu har jag en rak o fin skiva :yoparty

Men jag har även ett nytt ämne jag håller på med som jag ska plasma skära ut mönster m.m men jag har tappat stinget och orken att fixa just nu men jag kommer ut med nya bilder på nya skivan innan julen.....

Spelar ingen roll om du borrat hål innan du svarvar skivan för svarvstålet hugger inga jack i skivan...

ozeo skrev:
tar upp den här tråden lite med tanke på att jag ska prova bygga själv jag med...
har sett lite olika skivor både med och utan hål vid bromsytan.
så vad gör hålen för skillnad o behövs dom?
skulle va lite enklare att inte göra dom för planen är att jag ska borra hål i en 5mm skiva för att sen svarva ner skivan så att den blir rak.

e den då full med hål kanske svarvskären(eller vad de heter) hugger i hålen så att de blir märken i bromsytan.

va vet o tror ni? :va
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top