Nu blir det dyrt på RIKTIGT?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu är vi på MC för alvor illa ute - läsa press-release nedan från Folksam, om ett seriöst borgarligt forslag på ändring av lagstifning f. Trafikförsäkring.
Detta betyder reelt att det kommer att bli så SVIN-dyrt att ha MC, att dom flesta av oss alldrig kommer att ha råd till detta i fortsättningen...

Jag är övertyget om att bl. a SMC måste joba som svin i denne sak - som alltså är på RIKTIGT nu..
-------------------------------------
Folksam starkt kritiskt till förslaget om privatiserad trafikförsäkring

De borgerliga partierna vill införa privatiserad trafikförsäkring, enligt Ekot på Sveriges Radio. Sjukförsäkringen för just trafikskador, inklusive all rehabilitering, skulle då få betalas via avgifter direkt från bilförarna istället för att fortsätta skattefinansieras. Folksam är mycket kritiskt till förslaget, som får många stora konsekvenser: i stort sett skulle det innebära att trafikförsäkringspremierna fördubblas jämfört med idag.

– För innehavare av vissa fordonstyper, som till exempel mopeder, motorcyklar och snöskotrar, blir själva ägandet så dyrt om ägarna ska bära sina egna kostnader enligt det nya förslaget, att försäljningen av dessa fordonstyper sannolikt skulle minska drastiskt, säger Kjell Wirén, marknadschef på Folksam. Exempelvis ändras årspremien för en motorcykel som Honda 600 på 100 hästkrafter från 9 236 kronor till över 18 000 kronor om den ägs av en 25-årig man i Malmö.

Tanken med förslaget om privatiserad trafikförsäkring är bland annat att det ska spara statskassan 9 miljarder kronor. Om trafikförsäkringsbolagen alltså ska åta sig dessa kostnader via premierna kommer de att fördelas olika, beroende på hur riskutsatta olika bilister bedöms vara.

– Det betyder bland annat att unga förare drabbas av mer än dubbelt premietillägg jämfört med äldre, säger Kjell Wirén.

Den årliga premien för en Volvo V70 i årets modell ökar, om du är en 67-årig kvinna i Lysekil som inte kör mer än 1000 mil, från 1 139 kronor till över 2 200 kronor. Om du är en 19-årig man i Kalix och kör 3 000 mil ökar den från 5 470 kronor till närmare 11 000 kronor. Och motsvarande 19-åring i Stockholm får betala 13 000 kronor istället för dagens premiekostnad, 6 500 kronor.

Nyligen har regeringen tillsatt en utredning med uppgift att titta närmare på hela socialförsäkringens framtida utformning. Att i det läget välja ut ett område som bilismen och radikalt ändra trafikskadade människors förutsättningar i det allmänna sjukförsäkringssystemet verkar mindre välbetänkt, enligt Folksam.

source: http://www.folksam.se/press/index.htm

sandstream

Guest
Med ett sånt förslag lär det blir fler som kör helt oförsäkrat och oreggat. Vem som får betala deras sjukhusbesök och rehabilitering borde tom borgarna kunna räkna ut :kocko

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om detta sker, gör de människor allmänhet fattigare och folk köper mindre och inflationen öker.... Jag röstar för att vi kastar ägg o drar ner byxorna på de som kom med detta förslag. Sen sänker vi deras inkomster till 1 kr över vad deras räkningar är varje månad. För de rika lär inte bry sig om nått som detta. Inte heller de som inte har intresset / hobbyn som kommer bli påverkad.

Vad ska 9 miljarder gå till? EU-bidrag?

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
WTF!! :kocko
Vill de att alla MC förare ska flytta från Sverige??
Då blir det inte så mycket folk kvar här och då kan regeringen spara en jädrans massa pengar...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Nog dax att gå med i SMC...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Knapert med stålar??

Jasså..
Det Stora Partiet med Vår Store Älskade Ledare behöver mera pengar i kassan för utdelning till de Rättrogna??

De som vill veta lite mer om hur det kan gå bör kolla den här länken om ett land i Ostasien där man älskar sin Store Ledare och tror sig leva i den bästa av världar. :rolleyes:

http://www.marginalrevolution.com/marginalrevolution/2004/10/a_social_experi.html

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är de nya sättet att få bukt med olyckorna eller! Då blir det säkert som en här sa att "Med ett sånt förslag lär det blir fler som kör helt oförsäkrat och oreggat" och se till att man inte ramlar!

Last edited:

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
va fan... :4skrika

Det är väl tillräckligt dyrt att äga sporthoj idag som det är.
Och då är min Triumph försäkring "billig" jämfört med japps hojs ägare och duccefolk.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

Vet ej hur det ligger till därför frågar jag o hoppas på nåt seriöst svar.
Finns inte möjligheten att ha hojen försäkrad i försäkringsbolag i annat land...vi är ju trots allt med i EU...det är bara en fråga som slog mig men vet ej om det går överhuvudtaget.Vore ju kanon annars kanske men troligen är det så att man måste ha den åtminstone trafik försäkrad i det land man bor i eller är skriven.

Det finns så mycket annat dom hade kunnat spara pengar på förlängesedan
men tyvärr är dom inte vakna,tänker på konsekvenserna eller bryr sig om vanligt folk.De lever ju sitt flotta liv i dyra lyor,hus o umgås med fint folk o smörjer kråset.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
R1 racer, det är inte så värst mycket billigare i utlandet sen tror jag även deras policy säger nått om att om man vistas i ett annat land och man "bor" där så får man inte skriva på en försäkring / försäkringen gäller inte.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Kahobe skrev:
Jasså..
Det Stora Partiet med Vår Store Älskade Ledare behöver mera pengar i kassan för utdelning till de Rättrogna??

De som vill veta lite mer om hur det kan gå bör kolla den här länken om ett land i Ostasien där man älskar sin Store Ledare och tror sig leva i den bästa av världar. :rolleyes:

http://www.marginalrevolution.com/marginalrevolution/2004/10/a_social_experi.html
Sniffat för mycket lim? Vilket borgerlig "stor ledare" snackar du om egentligen, med tanke på att det är ett borgerligt förslag?

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Swedie skrev:
R1 racer, det är inte så värst mycket billigare i utlandet sen tror jag även deras policy säger nått om att om man vistas i ett annat land och man "bor" där så får man inte skriva på en försäkring / försäkringen gäller inte.
Oki tackar Swedie.
Det blir nog allt fler som kommer köra oförsäkrat då skulle jag gissa och ta konsekvenserna.Ska man betala så enorma summor så lägger man dem hellre på hög,byter hoj oftare kanske oxå.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ja, går det här igenom så är ju premierna bortom all räddning för alltid. Då tänker då iaf jag börja skenförsäkra som satan. Känns som om det inte skulle spela nån roll då. Allt är ju ändå kört för alla isf. Synd för oss här uppe att vi inte har nåt alternativ till gatåka.

Edit: En skenförsäkring kanske inte ens hjälper för att komma ner till rimlig nivå.. Man får väl för fan köra oförsäkrat då. Fan va arg jag blir över sån här skit.

Last edited:

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
borgarna.. har ni varit ut och röstat på de, så måste det vara den politik ni föredrar. :fatta!
läs lite mer om vilka motioner borgarna skriver så kanske kommer framtida svergie att se annorlunda ut. privata bibliotek, lakparker, mm mm allt kan man ta bra betalt för, bara för att slippa betala skatt!
tänk er för nästa gången ni ger någon mandat att bestämma åt er!

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Jag ska rösta på sossarna :3freak

nä skojar bara men det är ju pest eller kolera man har att välja mellan...

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
KawaChris skrev:
Jag ska rösta på sossarna :3freak

nä skojar bara men det är ju pest eller kolera man har att välja mellan...

kanske det. men delar man på alla kostnader så blir det billigare för alla.

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
den jevlens mobil nr står ju i artiklen
bara messa sönder han fan

För ytterligare information:
---------- pullagen ska följas -----------

:kocko

Last edited by a moderator:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
storken skrev:
borgarna.. har ni varit ut och röstat på de, så måste det vara den politik ni föredrar. :fatta!
läs lite mer om vilka motioner borgarna skriver så kanske kommer framtida svergie att se annorlunda ut. privata bibliotek, lakparker, mm mm allt kan man ta bra betalt för, bara för att slippa betala skatt!
tänk er för nästa gången ni ger någon mandat att bestämma åt er!

Höörruuu Stalin lugna ner dig lite nu :fatta! . Är det igenkligen så fel att man betalar för det man har sönder, så är det ju redan idag då vi ska stå för våra egna kostnader. Mans bilarna kör sitt eget race...Båtarna dreras osv...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha