Galne Dansken
Uppsala Roadrunners
Nu är vi på MC för alvor illa ute - läsa press-release nedan från Folksam, om ett seriöst borgarligt forslag på ändring av lagstifning f. Trafikförsäkring.
Detta betyder reelt att det kommer att bli så SVIN-dyrt att ha MC, att dom flesta av oss alldrig kommer att ha råd till detta i fortsättningen...
Jag är övertyget om att bl. a SMC måste joba som svin i denne sak - som alltså är på RIKTIGT nu..
-------------------------------------
Folksam starkt kritiskt till förslaget om privatiserad trafikförsäkring
De borgerliga partierna vill införa privatiserad trafikförsäkring, enligt Ekot på Sveriges Radio. Sjukförsäkringen för just trafikskador, inklusive all rehabilitering, skulle då få betalas via avgifter direkt från bilförarna istället för att fortsätta skattefinansieras. Folksam är mycket kritiskt till förslaget, som får många stora konsekvenser: i stort sett skulle det innebära att trafikförsäkringspremierna fördubblas jämfört med idag.
– För innehavare av vissa fordonstyper, som till exempel mopeder, motorcyklar och snöskotrar, blir själva ägandet så dyrt om ägarna ska bära sina egna kostnader enligt det nya förslaget, att försäljningen av dessa fordonstyper sannolikt skulle minska drastiskt, säger Kjell Wirén, marknadschef på Folksam. Exempelvis ändras årspremien för en motorcykel som Honda 600 på 100 hästkrafter från 9 236 kronor till över 18 000 kronor om den ägs av en 25-årig man i Malmö.
Tanken med förslaget om privatiserad trafikförsäkring är bland annat att det ska spara statskassan 9 miljarder kronor. Om trafikförsäkringsbolagen alltså ska åta sig dessa kostnader via premierna kommer de att fördelas olika, beroende på hur riskutsatta olika bilister bedöms vara.
– Det betyder bland annat att unga förare drabbas av mer än dubbelt premietillägg jämfört med äldre, säger Kjell Wirén.
Den årliga premien för en Volvo V70 i årets modell ökar, om du är en 67-årig kvinna i Lysekil som inte kör mer än 1000 mil, från 1 139 kronor till över 2 200 kronor. Om du är en 19-årig man i Kalix och kör 3 000 mil ökar den från 5 470 kronor till närmare 11 000 kronor. Och motsvarande 19-åring i Stockholm får betala 13 000 kronor istället för dagens premiekostnad, 6 500 kronor.
Nyligen har regeringen tillsatt en utredning med uppgift att titta närmare på hela socialförsäkringens framtida utformning. Att i det läget välja ut ett område som bilismen och radikalt ändra trafikskadade människors förutsättningar i det allmänna sjukförsäkringssystemet verkar mindre välbetänkt, enligt Folksam.
source: http://www.folksam.se/press/index.htm
Detta betyder reelt att det kommer att bli så SVIN-dyrt att ha MC, att dom flesta av oss alldrig kommer att ha råd till detta i fortsättningen...
Jag är övertyget om att bl. a SMC måste joba som svin i denne sak - som alltså är på RIKTIGT nu..
-------------------------------------
Folksam starkt kritiskt till förslaget om privatiserad trafikförsäkring
De borgerliga partierna vill införa privatiserad trafikförsäkring, enligt Ekot på Sveriges Radio. Sjukförsäkringen för just trafikskador, inklusive all rehabilitering, skulle då få betalas via avgifter direkt från bilförarna istället för att fortsätta skattefinansieras. Folksam är mycket kritiskt till förslaget, som får många stora konsekvenser: i stort sett skulle det innebära att trafikförsäkringspremierna fördubblas jämfört med idag.
– För innehavare av vissa fordonstyper, som till exempel mopeder, motorcyklar och snöskotrar, blir själva ägandet så dyrt om ägarna ska bära sina egna kostnader enligt det nya förslaget, att försäljningen av dessa fordonstyper sannolikt skulle minska drastiskt, säger Kjell Wirén, marknadschef på Folksam. Exempelvis ändras årspremien för en motorcykel som Honda 600 på 100 hästkrafter från 9 236 kronor till över 18 000 kronor om den ägs av en 25-årig man i Malmö.
Tanken med förslaget om privatiserad trafikförsäkring är bland annat att det ska spara statskassan 9 miljarder kronor. Om trafikförsäkringsbolagen alltså ska åta sig dessa kostnader via premierna kommer de att fördelas olika, beroende på hur riskutsatta olika bilister bedöms vara.
– Det betyder bland annat att unga förare drabbas av mer än dubbelt premietillägg jämfört med äldre, säger Kjell Wirén.
Den årliga premien för en Volvo V70 i årets modell ökar, om du är en 67-årig kvinna i Lysekil som inte kör mer än 1000 mil, från 1 139 kronor till över 2 200 kronor. Om du är en 19-årig man i Kalix och kör 3 000 mil ökar den från 5 470 kronor till närmare 11 000 kronor. Och motsvarande 19-åring i Stockholm får betala 13 000 kronor istället för dagens premiekostnad, 6 500 kronor.
Nyligen har regeringen tillsatt en utredning med uppgift att titta närmare på hela socialförsäkringens framtida utformning. Att i det läget välja ut ett område som bilismen och radikalt ändra trafikskadade människors förutsättningar i det allmänna sjukförsäkringssystemet verkar mindre välbetänkt, enligt Folksam.
source: http://www.folksam.se/press/index.htm