Köttråden

Äter du kött?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ämnet har smugit sig in i debatten ett flertal gånger, men har aldrig varit föremål för trådstart.

Hur är det nu egentligen, äter vi i väst onödigt mycket kött? Sköts djurhållningen på ett etiskt riktigt sätt? Är det rimligt att högvärdigt protein från sojaböner ska importeras som djurfoder från länder där folk svälter, bara för att rika länder ska ha råd att "lyxkonsumera" kött? Är det rätt att stödja dagens ohållbara rovfiske på t.ex. torsk?

Frågorna är många.

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Angående just detta...

Jag presonligem har lite svårt att förstå varför man blir vegeterian, och jag har hört många förklaringar varför, och dom flesta är likartade.
MEN härromdagen berättade en polare varför hennes dotter inte äter kött, och det visade sig vara för att hon hade tydligen varit på ett slakteri mm och efter det blev hon äcklad...
MEN så äter hon ju fisk :va så jag frågade hur det kom sig att hon åt vissa djur men inte andra.
och för 1.a ggn fick jag ett rimmligt (rentutav bra) svar:

Hon äter inte uppfödda djur....

Ganska tänkvärt iallfall, fast glöm att ja slutar käka kyckling *Mums*
Fast biffar och liknande äter jag VÄLDIGT sällan, tycker inte att det är sådär jätte gott....massa blod och segt att tugga om det steks/grillas förlänge...Nej det är inget för mig

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Kan man äta nåt annat än kött? :confused: :va
Jodå, vi är omnivorer. Antropologiskt sett har människan levt på allt ifrån nästan helt vegetarisk till nära 100% animalisk kost, beroende på vilka kulturer man kikar på.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
mb skrev:
Jodå, vi är omnivorer. Antropologiskt sett har människan levt på allt ifrån nästan helt vegetabilisk till nära 100% animalisk kost, beroende på vilka kulturer man kikar på.

Livet förändras ju, jag kanske slutar äta kött en dag....men inte så vitt jag kan se just nu...

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
ja springer på slakterier rätt ofta, hämtar råhudar å har ju hänt att man slängt ett öga på när dom styckar å tar ur inredet som luktar peck, visst de ser inte trevligt ut men jag skulle då aldrig ge upp köttet bara för det!!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Miss_Orchidee skrev:
fast glöm att ja slutar käka kyckling *Mums*

En kyckling i det fria, alltså som knallar omkring på gräsmattan på en gård tex. blir "ätfärdig" på en sisådär 30veckor. Dom kycklingar som föds upp bara för att ätas blir det på 7veckor.
Undrar vad som dom stoppar i dom...

Ang. kött överhuvudtaget, så är det inget fel i att äta det, men det måste skötas bättre!! Ät gårdsslaktat ni som kan! Då hjälper ni dessutom småbönderna som håller på att försvinna. "Och vad gör det om dom försvinner" frågar någon nu. Jo, för att dom håller landskapet öppet i detta land. Annars skulle det vara skog och sly överallt. Inte så fint kanske... Och ni som bor norr om dalälven vet hur det kan se ut!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jag äter kött.

Visst, att det är gott är en av anledningarna.
Men den största är nog; vad ska man äta istället? :confused:

Käkar ute flera (3-6) ggr i veckan och det brukar finnas lika bra vegetariska alternativ som det finns alternativ till sockerstinn dricka (som jag försöker sluta med)

Har börjat käka sallad en del. Gör iordning en vanlig tallrik så full att det trillar av när man försöker flytta den, men inte fan är man det minsta mätt när man käkat upp det. Det enda jag känner är att jag är osugen på mer sallad :4skrika

Sen styrketränar jag en hel del...proteinet kan man ju ta in genom pulver, men det blir orimligt jobbigt med en "bra" kost om man ska förska plocka ihop vegetariskt hela tiden.

Men om någon börjar fixa vegetarisk mat till mej, 5 mål om dagen som innehåller det jag behöver skulle jag inte tveka en sekund uta bli veghetarian på heltid!

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
juha01 skrev:
En kyckling i det fria, alltså som knallar omkring på gräsmattan på en gård tex. blir "ätfärdig" på en sisådär 30veckor. Dom kycklingar som föds upp bara för att ätas blir det på 7veckor.
Undrar vad som dom stoppar i dom...
!

Säg vad du vill, jag tycker iallfall att det är gott med kyckling :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha