Vilken komradio ska vi välja?

Vilken komradio vill du som är med i gruppköpet ha?


  • Antal röstningar
    0

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Rösta på den komradio ni helst vill köpa i gruppköpet. Rösta bara om ni tror att ni kommer att köpa, alltså, alla ni andra tyckare på sporthoj som inte är intresserade av en komradio kan strunta i detta!

Själv tycker jag Alan verkar bäst, den har bra räckvidd och många användbara funktionerna men till ett rimligt pris. Inte billigast men definitivt inte dyrast.

Skriv även en orsak varför ni valt som ni gjort!

För mer info, se denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62875
 
Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Jag röstade på Cobran. Den verkar ha ungefär samma funktioner som Alan-radion men kostar bara en tredjedel. Alan är förvisso lite mer sofistikerad (har ex. 968 "kanaler" mot Cobrans 304) men Cobran räcker nog gott. Den sägs även vara vattenavvisande.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Alan-radion såg mest prisvärd ut i mina ögon speciellt då jag ska ha 2. Polaren hakar ev. på oxå och då blir det 2 till från min sida.

/oXydex
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Vill inte va tjatig men kan du inte lägga ut länkar till de olika varianterna och ett cirka pris..?? :rolleyes:


Tack på förhand...
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Jag röstar Alan. Verkar mer avancerad än cobran utan att vara mycket dyrare.
Röststyrningen där kan man ju ha en naiv förhoppning om att det går att få att funka. (Jo jag såg att det stod 'babysitter' på cobran men det var ju just inte mer).
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kan vara intresserad om det är bra pris med strupmick, Alan t ex.
 

Freakshow

Hur f..n kan jag börja snusa igen!?!?
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Södra Stockholm
Hoj
Nää..... såld!
Men shit vad dyrt för Cobra 725 vid gruppköp! Jag köper dem själv för runt 380 spänn för två st.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
red_ninja skrev:
CorbenDallas skrev:
Du ringer ofta under färd förstår jag? :arsele

Du snackar mkt i komradio i farter över 200+? SNACKAR GÖR MAN NÄR MAN STANNAT!

Med komradio tror jag de menar intercom, så man kan prata med hojarna omkring sig och sin ev. passagerare under färd. Tycker inte jag verkar så dumt i alla fall.
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
DrZeus skrev:
Jag röstar Alan. Verkar mer avancerad än cobran utan att vara mycket dyrare. Röststyrningen där kan man ju ha en naiv förhoppning om att det går att få att funka. (Jo jag såg att det stod 'babysitter' på cobran men det var ju just inte mer).

Allt är ju relativt, men Cobran kostar knappt 600 kr för ett par. Alan kostar 1600 för ett par. Ganska mycket dyrare alltså. Vill man bara ha en radio så kan man ju alltid dela på ett par med nån annan som också bara vill ha ett ex.

Sedan har även Cobran röststyrning. Det står angivet i beskrivningen som "röstaktivering VOX". Babysitter-funktion har den också men det är ett speciellt läge som använder röstaktiveringen men som skickar ut en larmsignal i stället för tal.

Friluft.se säljer också Cobramodellen och även hos dem framgår det att radion har röststyrning: http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=743

Hos Friluft.se kostar Cobran en tia mindre än hos Jula, 575 kr.
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Freakshow skrev:
Men shit vad dyrt för Cobra 725 vid gruppköp! Jag köper dem själv för runt 380 spänn för två st.

Var köper du dem för det priset? De billigaste jag har hittat kostar 549 kr för ett par.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Laban skrev:
Jag röstade på Cobran. Den verkar ha ungefär samma funktioner som Alan-radion men kostar bara en tredjedel. Alan är förvisso lite mer sofistikerad (har ex. 968 "kanaler" mot Cobrans 304) men Cobran räcker nog gott. Den sägs även vara vattenavvisande.

Ööööh, alla dom där radiosarna har bara ÅTTA kanaler (alltså åtta olika frkvenser), sen har dom tonselektiv squelch, dvs man kan ställa in radion så att den är tyst tills någon sänder en serie toner man har valt som "kod" då "vaknar" radion så att man kan höra den som sänder.
(det är antalet möjliga koder ni snackar om)

Det funkar jättebra i teorin och i norrlands glesbyggd, men i praktiken kan någon redan använda kanalen (den av dom 8 verkliga kanalerna man har valt) och då blir det ett gytter av prat när din radio "vaknar", och dessutom "somnar" inte din radio förän all trafik på kanalen har upphört.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Freakshow skrev:
Men shit vad dyrt för Cobra 725 vid gruppköp! Jag köper dem själv för runt 380 spänn för två st.
Inga priser är färdiga ännu, det som står i den andra tråden är bara de billigaste vi hittat utan särskild rabatt vid gruppköp.

Det står där mest för att man ska få en uppfattning, ska vi köpa radios för 600kr eller för 1600kr?
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
No1 skrev:
Håller på att skriva kontrakt med den bästa tillverkaren av komradios mm mellan fordon/mc vilket gör att jag inom kort kommer kanske kommer att kunna ge er ett mycket bra erbjudande!!!

Deras utrustningar har jag testat och dom fungerar UTMÄRKT i farter över 200km/h+ samt går att användas tillsammans med mobiltelefoner mm...

Billiga!!?? Köper man en Cobra eller liknande så får man den kvalitet man betalar för, och Cobra som vi själva testat förra året var exremt dåliga då dom hade skrämmande dåliga resultat...

Som sagt, inom kort kan jag delge er märke samt priser, så till vida ni inte "måste" ha dem nu så vänta och se...

Patrik
SWT Racing...

Ps! våran websida med billiga däck, race stöd mm, race kåpor mm, hjälmar & skinnställ mm...

Med billiga menar vi INTE dålig kvalitet utan snarare priser utan utan en massa mellanhänder... ;) Ds!
Okej, ge oss en uppfattning om priset så kan det ju vara intressant. Handlar den om 1000kr, 1500, 2000 eller mer för ett par?

Vad ingår det i det priset isf, strupmic, headset?
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
GuW skrev:
Ööööh, alla dom där radiosarna har bara ÅTTA kanaler (alltså åtta olika frkvenser), sen har dom tonselektiv squelch, dvs man kan ställa in radion så att den är tyst tills någon sänder en serie toner man har valt som "kod" då "vaknar" radion så att man kan höra den som sänder.
(det är antalet möjliga koder ni snackar om)

Det funkar jättebra i teorin och i norrlands glesbyggd, men i praktiken kan någon redan använda kanalen (den av dom 8 verkliga kanalerna man har valt) och då blir det ett gytter av prat när din radio "vaknar", och dessutom "somnar" inte din radio förän all trafik på kanalen har upphört.

Men det finns ju subtoner också vilket ger totalt 304 kanaler att välja mellan. Sedan går det ju alltid att köra apparaterna med kabel emellan om man nu vill vara säker att snacka helt ostört med den man har bakpå. :D

Men med 304 valmöjligheter är nog inte risken alltför stor att det blir gytter i radion.

Fast det är klart - använder man radion under ex Lelleträffen eller nån annan stor mc-träff så är väl chansen bättre än på en landsväg att fler är med och snackar... :cool:
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top