Intresserad av Racing? Här finner du de flesta svaren på dina frågor.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Claes Flodqvist har skrivit en FAQ, på den officiella hemsidan för Roadracing i Sverige, för er som är intresserade av Racing och har frågor som ni vill få besvarade. Den är ännu inte komplett men uppdateras kontinuerligt.

Läs och kom gärna med frågor eller info där det fattas.

http://www.roadracing.se/Sections/Faq/
 
Transponder?

Gustav O skrev:
Claes Flodqvist har skrivit en FAQ, på den officiella hemsidan för Roadracing i Sverige, för er som är intresserade av Racing och har frågor som ni vill få besvarade. Den är ännu inte komplett men uppdateras kontinuerligt.

Läs och kom gärna med frågor eller info där det fattas.

http://www.roadracing.se/Sections/Faq/
Läste om transponder , att man kan låna på tävlingar, men går det bra med en Aim laptimer transponder :confused:
 
varvalätt skrev:
Läste om transponder , att man kan låna på tävlingar, men går det bra med en Aim laptimer transponder :confused:
AIM har inga transpondrar, de har en IR-sändaren vid banan och en mottagare på hojen.
En transponder är som en liten radiosändare som läses av när den passerar en nedgrävd slinga i banan. Kör du första året så får du låna transponder gratis på tävlingar (gäller ej ERF), kör du inte första året så måste du ha en egen, se www.roadracing.se för beställningsformulär.
 
Torkel skrev:
AIM har inga transpondrar, de har en IR-sändaren vid banan och en mottagare på hojen.
En transponder är som en liten radiosändare som läses av när den passerar en nedgrävd slinga i banan. Kör du första året så får du låna transponder gratis på tävlingar (gäller ej ERF), kör du inte första året så måste du ha en egen, se www.roadracing.se för beställningsformulär.
Tack! Behöver all hjälp jag kan få.
 
aa ser det förr gick det till ett FAQ med 1000 och 1 frågor och svar för dummies
 
Last edited:
Hittar inga dumbies-frågor så jag får väl fråga här istället.

Om jag skulle få ett fnatt nu och vilja börja tävla med hoj. Kan jag göra det? Vad kostar det mig?

Är ungefär det jag behöver veta. Kan ställa in mig lite beroende på svaren...

Edit: Syftad då givetvis på att jag börjar träna i någon klubb eller liknande. Inte att jag hoppar på hojen och drar iväg på en tävling sådär random och bara brassar på. Utan att helt enkelt gå in för det, precis på samma sätt som all annan sport.
 
Du behöver gå en licenskurs, då kan du lösa ut en tävlingslicens och börja köra träning och tävling.

De arrangerande klubbarna har licenskurser minst en gång per år, normalt på våren inför säsongen men det kan vara fler om det finns intresse.

Bor du i Stockholm så är det väl Karlskoga eller LMS som gäller.

www.lmsroadracing.se
 
Hittar inga dumbies-frågor så jag får väl fråga här istället.

Om jag skulle få ett fnatt nu och vilja börja tävla med hoj. Kan jag göra det? Vad kostar det mig?

Är ungefär det jag behöver veta. Kan ställa in mig lite beroende på svaren...

Edit: Syftad då givetvis på att jag börjar träna i någon klubb eller liknande. Inte att jag hoppar på hojen och drar iväg på en tävling sådär random och bara brassar på. Utan att helt enkelt gå in för det, precis på samma sätt som all annan sport.

roadracing.se FAQ är ju som sagt borta men denna tråden innehåller en hel del:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139734

Man ska inte tro att roadracing är en billig sport men vansinnigt kul! Och oavsett om man blir fast resten av livet eller bara provar på nångång så tror jag inte det finns nån som ångrat sig.
Kostnader beror ju mycket på vilken nivå man lägger sig på, en racehelg startar väl på 3000 med anmälningsavgifter, transporter och bränsle, nåt övre tak finns nog inte. Beror ju lite på vilken motorcykel du väljer också och om du måste köra med nya däck varje gång eller om man som de flesta andra vänder på däcken ett par gånger för att få ut maximalt :)
Det behöver inte va så avancerat, börja med en licenskurs, där går man igenom det mesta som kan va bra att veta.

Lycka till och våga prova!
 
roadracing.se FAQ är ju som sagt borta men denna tråden innehåller en hel del:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139734

Man ska inte tro att roadracing är en billig sport men vansinnigt kul! Och oavsett om man blir fast resten av livet eller bara provar på nångång så tror jag inte det finns nån som ångrat sig.
Kostnader beror ju mycket på vilken nivå man lägger sig på, en racehelg startar väl på 3000 med anmälningsavgifter, transporter och bränsle, nåt övre tak finns nog inte. Beror ju lite på vilken motorcykel du väljer också och om du måste köra med nya däck varje gång eller om man som de flesta andra vänder på däcken ett par gånger för att få ut maximalt :)
Det behöver inte va så avancerat, börja med en licenskurs, där går man igenom det mesta som kan va bra att veta.

Lycka till och våga prova!

Oj, då måste jag bli miljonär innan jag börjar med den här sporten. Kommer nog ta ett par år tills dess...

Men normalt kan man räkna på 6-siffrig kostnad över ett år?
 
har lyssnat lite på denna, känns rätt OK.
Den går igenom väldigt mycket av det som görs på licenskursen + en himla massa annat runtomkring

På engelska och en amerikan som gjort den, men ack så likt svensk roadracing :) åtminstone om hur det går till när man ska börja köra.

http://introtomotorcycleroadracing.blogspot.se/

(lite trådlyft, men ett tillägg till framtida racingåkare :))
 
...och se till att köp transponder för Roadracing. Trots att systemen är identiska så tycker Mylaps att man skall ha en per sport, så de som fungerar i MX och Enduro fungerar inte för Roadracing och vice versa. För Supermotard är det MX-transponder som gäller.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top