Mr K
I win, you loose!
Saxat från http://forums.sportbikes.net/forums/showthread.php?t=720
Fritt översatt till svenska - Red
(Ni får ursäkta eventuella stavfel och dylikt)
Att följa dessa råd kommer inte att rädda dig från att krascha, skada dig själv eller förstöra din maskin/utrustning, men den kommer troligtvis att hjälpa dig att lära dig snabbare & kanske krascha nån gång mindre än vad du skulle göra om du skulle lista ut allt själv.
Motorcykelns Inställningar För Wheelies:
Olja: många motorcyklar får inte tillräckligt med olja när man kör långa wheelies & 12'or. Gixxer och cbr 900s (-93-95 893cc modellen) är de mest ökända ang. detta.
För att hindra att motorcykeln får för lite olja, kan man antingen flytta oljebehållaren bakåt eller överfylla oljan.
Jag, och några andra på detta forum, överfyller oljan med ca 2.5 deciliter över max.
Att övefylla verkar inte skapa några problem hos Honda, men jag har läst om Gixxxrar som har haft problem med detta.
Så det bästa för en gixxxer är nog antagligen att modifiera oljebehållaren.
Jag har läst om några företag som säljer eftermarknads-oljebehållare
Folk kan köpa moddade oljebehållare till gixxxrar från:
www.stuntex.com
Drev:
För att lära sig, att dreva ner fram (upp bak), är onödigt. Nästan alla motorcyklar går att plocka upp på 1'an utan större problem.(Kanske är ex250 ett undantag)
Även dreva för att få upp motorcyklar på 2'an är onödigt, iochmed att det innebär att 2'an i princip blir som 1'an med stora kugghjul.
Om motorcykeln inte wheelar på 1'an är det oftast inte motorcykelns fel.
I de flesta fallen är drevning helt onödig fram tills dess att du är redo att göra highchairs (på en svag 600), wheela utan händer och cirklar.
Däck:
När du ska wheela i hög fart, se till att du har ett bra backdäck.
Ett däck med en nedsliten platt yta i mitten kan skapa vobbel.
Jag lärde mig att wheela på ett däck som var nästan nersliten till corden mitt på däcket, och det vobblade oftast så in i helvete när jag wheelade på balanspunkten. Ett nytt däck eliminerade nästan detta helt och hållet.
Ha lufttrycket i bakdäcket lägre än standard. För wheelies över 30km/h ska du ha lufttrycket mellan 20 och 30psi.
För wheelies under 30km/h, sänk lufttrycket till mellan 12 och 20 psi.
18-20psi är ganska perfekt för all-around wheelies.
Sänkt lufttryck gör wheelien mer stabil i sidled.
Överslags-sensor:
De flesta (eller alla, är inte riktigt säker) motorcyklar med insprutning har en sensor som stänger av motorcykeln om den kommer över en viss vinkel, medvetet eller omedvetet. Denna borde stängas av.
På hondor kan man klippa de´kablar som går in i sensorn, koppla in de 2 yttersta och låta den mittersta hänga lös.
För gixxrar funkar inte detta utan man måste ta bort kopparingen i sensorn eller fästa den med silikon så den inte kan röra sig.
Styrdämapre:
Det är inte ett måste att ha en styrdämpare för att göra wheelies, men den kan ge dig lite extra säkerhetsmarginaler. Om du kommer ner från en wheelie med framhjulet lite snett, kan det orsaka vobbel.
Detta torde dock inte bli något problem om du ser till att ha framhjulet rakt när du sätter ner det.
Ljuddämpare:
Om du ska lära dig 12'or kan ljuddämparen behöva kortas av.
Standarddämparna på vissa motorcyklar tar i marken ungefär samtidigt som tailen gör det när du gör en 12'a. OM den gör det kan det få dig att krascha.
Min kompis kraschade p.g.a. detta för ungefär en vecka sen.
Dämparen kan kortas av genom att enklast kapa av den några centimeter vid utblåset, och sedan svetsa/nita dit avslutet igen.
Korta ljuddämpare kan man även köpa från:
ww.starboyz.com
Krashskydd (puckar + liknande)
Medans du lär dig att wheela bra, kommer du troligtvis att vurpa. kraschskydd & dylikt kommer definitivt att spara en massa pengar åt dig vid en eventuell vurpa.
kraschramar ger det bästa skyddet men ingen kommer att skydda din motorcykel till 100% vid en krasch.
Här kommer en lista på några återförsäljare för kraschramar i ingen särskild ordning.
MXD cages http://eclipsebusiness.net/mxdcages.com/
Racing 905 Cages http://www.racing905.com
Powers Cages http://www.powersbikeworx.com/
Freestyle Ingenuity Cages http://www.freestyleingenuity.com/
Wicked Crew Extreme Team's Cages http://cantcuffus.com/cages_pics.htm
12 bar:
Installera en 12 bar om du ska lära dig att göra 12'or. Det blev en debatt för några år sen om man skulle lära sig 12'or med en 12 bar.
Jag lärde mig 12'or med en 12 bar och jag hade inga problem. Du måste bara vara mer försiktig därför att metall inte ger med sig lika bra/lika förlåtande som plast. Hursomhelst tycker jag att tailkåporna kostar för mycket för att förstöra med vilje. Du kan köpa 12 bars från Racing 905 eller Freestyle ingenuity. De är dessutom ganska enkla att bygga själv, till en bråkdel av kostnaden.
Skydd:
Ha ALLTID hjälm, jacka, jeans och handskar om du inte vill bli helt skinnflådd.
(Svenska varianten: Hjälm, Skinnställ eller dylikt, handskar och tåliga skor)
Innan du wheelar:
Har du tillgång till en quadracer, en cross eller en minicross, lär dig wheela på den först. Det du lär dig ang. kontroll av rullen och balanspunkten kommer hjälpa dig att lära dig wheela på en sporthoj.
Är du redo att lära dig wheela på en sporthoj kolla igenom stegen:
1. försäkra dig om att bakbromsen funkar och ställ in den till en bekväm höjd.
2. det ska vara ca 2.5 centimeters spel på kedjan, är kedjan för löst eller för hårt spänd så slits dreven och kedjan snabbare än normalt.
3. Kolla så att fotpinnarna inte har några sprickor och att dom verkligen sitter fast som dom ska.
4. Jag märkte nyligen att det inte skadar att ta isär hela rullen och smörja upp den så att den inte kärvar, det kan hjälpa till att få dina wheelies bättre.
Hastighet och posititon för att lära sig wheela:
Jag rekommenderar att nybörjar börjar med att lära sig wheelies på 1'ans växel. Det är dels lättare att få upp motorcykeln på 1'an, det finns mer motorbroms på 1'an. Det senare innebär att du kan wheela högre utan en överhängande risk att slå runt. Andra fördelar med att börja på 1'an är att farten inte är lika hög och det gör mindre ont att vurpa och oftast går mindre grejer sönder på hojen när du wheelar i låg fart.
På grund av detta tycker jag inte att det är en bra idé att wheela i hög fart INNAN det sitter i ryggraden hur man använder bakbromsen för att bromsa ner wheelien och verkligen utnyttjar detta i praktiken.
Det är dessutom mycket enklare att börja wheela på 1'an och sedan avancera till 2'an istället för vice verca.
Enda nackdelen med att wheela på 1'an än 2'an är att gyron (desto mer fart desto bättre balans typ) inte funkar så bra och den blir ryckigare då motorcykeln svarar mer på gasen på 1'an.
Jag tycker att 24 km/h är en bra hastighet att plocka upp motorcykeln i medans man lär sig. Kör du långsammare kan wheelien kännas ostabil för nybörjare. Jag rekommenderar även att stå upp medans du wheelar, innebär att ha vänstra foten på passagerarfotpinnen medans den högra fortfarande är kvar på den främre fotpinnen och täcker bakbromsen.
Det kan kännas konstigt att lära sig wheela stående först, men det vänjer du dig vid.
De flesta tycker att det är lättare ang. balansen att wheela stående än vad det är att göra det sittande.
Det är dessutom lättare att få upp motorcykeln om du står upp.
Varför att koppla upp motorcykeln är den bästa metoden:
Oavsett om motorcykeln har tillräckligt med kraft för att gasa upp den är att koppla upp den den bästa metoden. Det innebär dock att lamellerna slits ut lite snabbare än normalt, men skillnaden har ingen som helst sexuell betydelse.
Jag har inte heller hört någonting om eventuella problem som följd av den extra negativa påverkandet på drivlinan/kraftöverföringen.
Det finns många fördelar med att koppla upp wheelien mot gasa-tekniken.
1. det tillåter dig att plocka upp en motorcykel som inte har tillräckligt med kraft för att gasa upp den.
2. du kan wheela vid lägre varv/miut och som följd av detta hålla en lägre fart. Detta tillåter nybörjare att wheela längre utan att vara på balanspunkten.
3. Själva framhjulslyftet är mer förutsägbart, när man gasar upp en wheelie kommer framhjulet relativt sakta från backen, men när det är ca 3 fötter från backen kommer fronten upp väldigt fort under full gas, vilket ger ett skräckfyllt och oförutsägbart framhjulslyft sista biten.
När du kopplar upp en wheelie (om du lärt dig riktigt) kommer fronten upp nära balanspunkten direkt, så behöver du bara ge rullen lite kärlek för att få till höjden perfekt. Efter lite träning blir kopplandet väldigt förutsägbart och inte alls skrämmande.
4. Alla proffs som jag känner kopplar upp sina wheelies, och du vill väl bli som dom, eller hur?
Hur du kopplar upp wheelies:
Det finns ett par olika varianter för att koppla upp en wheelie, jag själv föredrar den andra varianten:
Variant 1. accelerera med kopplingen på driv, sen med gasen fortfarande på, dra in kopplingshandtaget med ett finger till det läge då kopplingen intelängre driver, med motorn fortsätter varvas upp, dumpa kopplingen helt.
Variant 2. släpp gasen, dra in kopplingshandtaget hela vägen med ett finger, vrid gasen och dumpa kopplingen.
Medans du lär dig koppla upp motorcykeln, varva bara lite i taget och prova dig framåt hela tiden. Sedan ökar du varven till du hittar det läge då motorcykeln hoppar upp till nära balanspunkten, minska på gasen när den är på väg upp till balanspunkten, skulle du gå för långt upp, bromsa försiktigt tillbaka den med bakbromsen.
När du kopplar upp 2'an och 3'an kan motorcykeln behöva lite hjälp beroende på vad det är för hoj. Om koppla inte räcker, studsa till på hojen, tryck ner med armar och ben och samtidigt varvar du upp den och dumpar kopplingen när hojen fjädrar upp. Det är INGEN bra idé att rycka i styret då det kan göra att wheelien kommer upp konstigt och börjar vobbla.
Växla på Slangen:
Jag rekommenderar inte att växla på bakhjulet om du inte är riktigt bra på att wheela och kan använda kopplingen när du växlar.
Växla utan koppling sliter hårt på växellådan. Det sliter också på gaffleltätningarna i lådan om du missar en växling.
Mitt råd är att lära dig wheela och hålla jämn hastighet, då finns det ingen anledning att växla.
Hur du tar ner en wheelie:
För att ta ner en wheelie lugnt, minska gasen stegvis så den kommer ned lugnt och fint. Måste du ta ner den fort, släpp gasen helt, men öka den innan framhjulet tagit i backen så du får ett mjukt nedslag.
(Hårda nedslag är inte direkt godis för dämparen)
Wheela steg för steg för nybörjare:
1. Sänk lufttrycket bak till ca 15-20psi
2. lägg i 1'an
3. kör ca 25km/h
4. dra in kopplingen
5. varva motorn lite och dumpa kopplingen
6. repetera steg 5 tills du kommer upp nära balanspunkten
8. var beredd med högerfoten på bakbromsen
9. ge gas när den kommer ner så du får ett mjukt nedslag.
Balansera wheelien framåt och bakåt:
Balansera på detta sätt innebär gaskontroll och bromskontroll.
Är wheelien framför balanspunkten så måste du ge mer gas för att höja fronten.
Är den däremot bakom så måste du bromsa för att får tillbaka den till balanspunkten.
Balanspunkten påverkas av motorcykeln och vilken fart du håller.
desto snabbare du wheelar desto lägre ligger balanspunkten och desto lägre fart du har desto högre hamnar balanspunkten.
Balanspunkten påverkas även av positionen du som förare har på motorcykeln.
Själva grejen med en jämn och fin wheelie är att ligga så nära balanspunkten som möjligt,
ligger du bakom balanspunkten: bromsa försiktigt
ligger du framför balanspunkten: gasa försiktigt
Med tiden kommer tekniken för att wheela bra utan att spela mycket på gasen och bromsen.
Balansera wheelien från sida till sida:
Balansera i sidled görs genom att flytta din kropp. Det är en bra idé att lära sig detta på en cross, en fiddy (minicross), eller en cykel.
när du wheelar över 30km/h så sköter gyron det mesta av balansen själv, det är dom långsamma wheeliesarna som du måste koncentrera dig och balansera själv.
Principen är rätt enkel, luta dig snabbt samma håll som motorcykeln faller.
T.ex.: Hojen börjar falla åt vänster, du lutar dig snabbt åt vänster, detta kommer att vrida hojen åt vänster och räta upp den.
Förhindra/ stoppa vobbel orsakat av wheelies:
Enligt vad jag tror så skapas vobbel i höga hastigheter av ett dåligt bakdäck, hackiga gasrörelser och/eller göra hastiga rörelser.
Vobbel i låg fart verkar skapas av högt däcktryck och/eller inte ha balans i sidled.
Styra Wheelies:
För att styra wheelies bra måste du antingen ligga på balanspunkten eller bakom den.
För att styra wheelies i hastigheter över 30km/h lutar du dig helt enkelt sakta åt det håll som du vill svänga.
Men om du däremot vill styra en wheelie i lägre hastigheter måste du först få motorcykeln att luta åt det håll som du vill svänga.
T.ex. Vill du svänga till höger lutar du först långsamt till höger, sen till vänster/vrid styret lite till vänster, detta kommer göra att motorcykeln faller åt höger, sen istället för att luta åt höger för att räta upp den låter du den helt enkelt ha kvar den lutningen mot höger. Det här kommer få motorcykeln att svänga åt höger.
Använda bakbromsen, sänka farten hos en wheelie / 12'or:
Man saktar ner en wheelie genom att ha den bakom balanspunkten och bromsa försiktigt. Det här är bland det svåraste att lära sig, inte direkt för att det i sig är svårt, utan för att man måste ha stora testiklar =) för att göra våga göra det.
För att lära sig det här måste man odla större testiklar =) och ha wheelien bakom balanspunkten och sedan bromsa försiktigt. vågar du inte det här och trycker för hårt på bromsen kommer fronten att sänkas utan att farten gör det särskilt mycket.
För att 12'a gör du samma sak. men istället för att bromsa så tailen är i luften bromsar du så pass mycket att du låter motorcykelns 12bar ta i backen
(Om du ska parkera en 12'a så fortsätter du bromsa efter att 12baren tagit i backen innan wheelien saktat ned så mycket att du får motorstopp)
Wheelies i låg fart:
Efter att du lärt dig sakta ner wheelies kommer du kunna köra sakta wheelies hela vägen fram (ungefärlig översättning)
Först av allt! höj din tomgång, jag kör sakta grejer med en tomgång på ungefär 3500 varv /minut. Hög tomgång låter dig köra sakta wheelies mycket mjukare än normalt. Var jäkligt försiktig när du ställer upp tomgången dock, då det innebär att du kommer få arbeta mer med bromsen för att inte slå över.
När du wheelar i låg fart med hög tomgång och har tränat ett tag, borde du kunna wheela genom att bara bromsa då och då och i värsta fall blippa på gasen om fronten börjar komma ner.
När du har lärt dig allt det här kommer alla andra wheelie-varianter bli mer eller mindre enkla att förstå sig på och genomföra.
Författare - f4rider
Fritt översatt till svenska - Red
(Ni får ursäkta eventuella stavfel och dylikt)
Att följa dessa råd kommer inte att rädda dig från att krascha, skada dig själv eller förstöra din maskin/utrustning, men den kommer troligtvis att hjälpa dig att lära dig snabbare & kanske krascha nån gång mindre än vad du skulle göra om du skulle lista ut allt själv.
Motorcykelns Inställningar För Wheelies:
Olja: många motorcyklar får inte tillräckligt med olja när man kör långa wheelies & 12'or. Gixxer och cbr 900s (-93-95 893cc modellen) är de mest ökända ang. detta.
För att hindra att motorcykeln får för lite olja, kan man antingen flytta oljebehållaren bakåt eller överfylla oljan.
Jag, och några andra på detta forum, överfyller oljan med ca 2.5 deciliter över max.
Att övefylla verkar inte skapa några problem hos Honda, men jag har läst om Gixxxrar som har haft problem med detta.
Så det bästa för en gixxxer är nog antagligen att modifiera oljebehållaren.
Jag har läst om några företag som säljer eftermarknads-oljebehållare
Folk kan köpa moddade oljebehållare till gixxxrar från:
www.stuntex.com
Drev:
För att lära sig, att dreva ner fram (upp bak), är onödigt. Nästan alla motorcyklar går att plocka upp på 1'an utan större problem.(Kanske är ex250 ett undantag)
Även dreva för att få upp motorcyklar på 2'an är onödigt, iochmed att det innebär att 2'an i princip blir som 1'an med stora kugghjul.
Om motorcykeln inte wheelar på 1'an är det oftast inte motorcykelns fel.
I de flesta fallen är drevning helt onödig fram tills dess att du är redo att göra highchairs (på en svag 600), wheela utan händer och cirklar.
Däck:
När du ska wheela i hög fart, se till att du har ett bra backdäck.
Ett däck med en nedsliten platt yta i mitten kan skapa vobbel.
Jag lärde mig att wheela på ett däck som var nästan nersliten till corden mitt på däcket, och det vobblade oftast så in i helvete när jag wheelade på balanspunkten. Ett nytt däck eliminerade nästan detta helt och hållet.
Ha lufttrycket i bakdäcket lägre än standard. För wheelies över 30km/h ska du ha lufttrycket mellan 20 och 30psi.
För wheelies under 30km/h, sänk lufttrycket till mellan 12 och 20 psi.
18-20psi är ganska perfekt för all-around wheelies.
Sänkt lufttryck gör wheelien mer stabil i sidled.
Överslags-sensor:
De flesta (eller alla, är inte riktigt säker) motorcyklar med insprutning har en sensor som stänger av motorcykeln om den kommer över en viss vinkel, medvetet eller omedvetet. Denna borde stängas av.
På hondor kan man klippa de´kablar som går in i sensorn, koppla in de 2 yttersta och låta den mittersta hänga lös.
För gixxrar funkar inte detta utan man måste ta bort kopparingen i sensorn eller fästa den med silikon så den inte kan röra sig.
Styrdämapre:
Det är inte ett måste att ha en styrdämpare för att göra wheelies, men den kan ge dig lite extra säkerhetsmarginaler. Om du kommer ner från en wheelie med framhjulet lite snett, kan det orsaka vobbel.
Detta torde dock inte bli något problem om du ser till att ha framhjulet rakt när du sätter ner det.
Ljuddämpare:
Om du ska lära dig 12'or kan ljuddämparen behöva kortas av.
Standarddämparna på vissa motorcyklar tar i marken ungefär samtidigt som tailen gör det när du gör en 12'a. OM den gör det kan det få dig att krascha.
Min kompis kraschade p.g.a. detta för ungefär en vecka sen.
Dämparen kan kortas av genom att enklast kapa av den några centimeter vid utblåset, och sedan svetsa/nita dit avslutet igen.
Korta ljuddämpare kan man även köpa från:
ww.starboyz.com
Krashskydd (puckar + liknande)
Medans du lär dig att wheela bra, kommer du troligtvis att vurpa. kraschskydd & dylikt kommer definitivt att spara en massa pengar åt dig vid en eventuell vurpa.
kraschramar ger det bästa skyddet men ingen kommer att skydda din motorcykel till 100% vid en krasch.
Här kommer en lista på några återförsäljare för kraschramar i ingen särskild ordning.
MXD cages http://eclipsebusiness.net/mxdcages.com/
Racing 905 Cages http://www.racing905.com
Powers Cages http://www.powersbikeworx.com/
Freestyle Ingenuity Cages http://www.freestyleingenuity.com/
Wicked Crew Extreme Team's Cages http://cantcuffus.com/cages_pics.htm
12 bar:
Installera en 12 bar om du ska lära dig att göra 12'or. Det blev en debatt för några år sen om man skulle lära sig 12'or med en 12 bar.
Jag lärde mig 12'or med en 12 bar och jag hade inga problem. Du måste bara vara mer försiktig därför att metall inte ger med sig lika bra/lika förlåtande som plast. Hursomhelst tycker jag att tailkåporna kostar för mycket för att förstöra med vilje. Du kan köpa 12 bars från Racing 905 eller Freestyle ingenuity. De är dessutom ganska enkla att bygga själv, till en bråkdel av kostnaden.
Skydd:
Ha ALLTID hjälm, jacka, jeans och handskar om du inte vill bli helt skinnflådd.
(Svenska varianten: Hjälm, Skinnställ eller dylikt, handskar och tåliga skor)
Innan du wheelar:
Har du tillgång till en quadracer, en cross eller en minicross, lär dig wheela på den först. Det du lär dig ang. kontroll av rullen och balanspunkten kommer hjälpa dig att lära dig wheela på en sporthoj.
Är du redo att lära dig wheela på en sporthoj kolla igenom stegen:
1. försäkra dig om att bakbromsen funkar och ställ in den till en bekväm höjd.
2. det ska vara ca 2.5 centimeters spel på kedjan, är kedjan för löst eller för hårt spänd så slits dreven och kedjan snabbare än normalt.
3. Kolla så att fotpinnarna inte har några sprickor och att dom verkligen sitter fast som dom ska.
4. Jag märkte nyligen att det inte skadar att ta isär hela rullen och smörja upp den så att den inte kärvar, det kan hjälpa till att få dina wheelies bättre.
Hastighet och posititon för att lära sig wheela:
Jag rekommenderar att nybörjar börjar med att lära sig wheelies på 1'ans växel. Det är dels lättare att få upp motorcykeln på 1'an, det finns mer motorbroms på 1'an. Det senare innebär att du kan wheela högre utan en överhängande risk att slå runt. Andra fördelar med att börja på 1'an är att farten inte är lika hög och det gör mindre ont att vurpa och oftast går mindre grejer sönder på hojen när du wheelar i låg fart.
På grund av detta tycker jag inte att det är en bra idé att wheela i hög fart INNAN det sitter i ryggraden hur man använder bakbromsen för att bromsa ner wheelien och verkligen utnyttjar detta i praktiken.
Det är dessutom mycket enklare att börja wheela på 1'an och sedan avancera till 2'an istället för vice verca.
Enda nackdelen med att wheela på 1'an än 2'an är att gyron (desto mer fart desto bättre balans typ) inte funkar så bra och den blir ryckigare då motorcykeln svarar mer på gasen på 1'an.
Jag tycker att 24 km/h är en bra hastighet att plocka upp motorcykeln i medans man lär sig. Kör du långsammare kan wheelien kännas ostabil för nybörjare. Jag rekommenderar även att stå upp medans du wheelar, innebär att ha vänstra foten på passagerarfotpinnen medans den högra fortfarande är kvar på den främre fotpinnen och täcker bakbromsen.
Det kan kännas konstigt att lära sig wheela stående först, men det vänjer du dig vid.
De flesta tycker att det är lättare ang. balansen att wheela stående än vad det är att göra det sittande.
Det är dessutom lättare att få upp motorcykeln om du står upp.
Varför att koppla upp motorcykeln är den bästa metoden:
Oavsett om motorcykeln har tillräckligt med kraft för att gasa upp den är att koppla upp den den bästa metoden. Det innebär dock att lamellerna slits ut lite snabbare än normalt, men skillnaden har ingen som helst sexuell betydelse.
Jag har inte heller hört någonting om eventuella problem som följd av den extra negativa påverkandet på drivlinan/kraftöverföringen.
Det finns många fördelar med att koppla upp wheelien mot gasa-tekniken.
1. det tillåter dig att plocka upp en motorcykel som inte har tillräckligt med kraft för att gasa upp den.
2. du kan wheela vid lägre varv/miut och som följd av detta hålla en lägre fart. Detta tillåter nybörjare att wheela längre utan att vara på balanspunkten.
3. Själva framhjulslyftet är mer förutsägbart, när man gasar upp en wheelie kommer framhjulet relativt sakta från backen, men när det är ca 3 fötter från backen kommer fronten upp väldigt fort under full gas, vilket ger ett skräckfyllt och oförutsägbart framhjulslyft sista biten.
När du kopplar upp en wheelie (om du lärt dig riktigt) kommer fronten upp nära balanspunkten direkt, så behöver du bara ge rullen lite kärlek för att få till höjden perfekt. Efter lite träning blir kopplandet väldigt förutsägbart och inte alls skrämmande.
4. Alla proffs som jag känner kopplar upp sina wheelies, och du vill väl bli som dom, eller hur?
Hur du kopplar upp wheelies:
Det finns ett par olika varianter för att koppla upp en wheelie, jag själv föredrar den andra varianten:
Variant 1. accelerera med kopplingen på driv, sen med gasen fortfarande på, dra in kopplingshandtaget med ett finger till det läge då kopplingen intelängre driver, med motorn fortsätter varvas upp, dumpa kopplingen helt.
Variant 2. släpp gasen, dra in kopplingshandtaget hela vägen med ett finger, vrid gasen och dumpa kopplingen.
Medans du lär dig koppla upp motorcykeln, varva bara lite i taget och prova dig framåt hela tiden. Sedan ökar du varven till du hittar det läge då motorcykeln hoppar upp till nära balanspunkten, minska på gasen när den är på väg upp till balanspunkten, skulle du gå för långt upp, bromsa försiktigt tillbaka den med bakbromsen.
När du kopplar upp 2'an och 3'an kan motorcykeln behöva lite hjälp beroende på vad det är för hoj. Om koppla inte räcker, studsa till på hojen, tryck ner med armar och ben och samtidigt varvar du upp den och dumpar kopplingen när hojen fjädrar upp. Det är INGEN bra idé att rycka i styret då det kan göra att wheelien kommer upp konstigt och börjar vobbla.
Växla på Slangen:
Jag rekommenderar inte att växla på bakhjulet om du inte är riktigt bra på att wheela och kan använda kopplingen när du växlar.
Växla utan koppling sliter hårt på växellådan. Det sliter också på gaffleltätningarna i lådan om du missar en växling.
Mitt råd är att lära dig wheela och hålla jämn hastighet, då finns det ingen anledning att växla.
Hur du tar ner en wheelie:
För att ta ner en wheelie lugnt, minska gasen stegvis så den kommer ned lugnt och fint. Måste du ta ner den fort, släpp gasen helt, men öka den innan framhjulet tagit i backen så du får ett mjukt nedslag.
(Hårda nedslag är inte direkt godis för dämparen)
Wheela steg för steg för nybörjare:
1. Sänk lufttrycket bak till ca 15-20psi
2. lägg i 1'an
3. kör ca 25km/h
4. dra in kopplingen
5. varva motorn lite och dumpa kopplingen
6. repetera steg 5 tills du kommer upp nära balanspunkten
8. var beredd med högerfoten på bakbromsen
9. ge gas när den kommer ner så du får ett mjukt nedslag.
Balansera wheelien framåt och bakåt:
Balansera på detta sätt innebär gaskontroll och bromskontroll.
Är wheelien framför balanspunkten så måste du ge mer gas för att höja fronten.
Är den däremot bakom så måste du bromsa för att får tillbaka den till balanspunkten.
Balanspunkten påverkas av motorcykeln och vilken fart du håller.
desto snabbare du wheelar desto lägre ligger balanspunkten och desto lägre fart du har desto högre hamnar balanspunkten.
Balanspunkten påverkas även av positionen du som förare har på motorcykeln.
Själva grejen med en jämn och fin wheelie är att ligga så nära balanspunkten som möjligt,
ligger du bakom balanspunkten: bromsa försiktigt
ligger du framför balanspunkten: gasa försiktigt
Med tiden kommer tekniken för att wheela bra utan att spela mycket på gasen och bromsen.
Balansera wheelien från sida till sida:
Balansera i sidled görs genom att flytta din kropp. Det är en bra idé att lära sig detta på en cross, en fiddy (minicross), eller en cykel.
när du wheelar över 30km/h så sköter gyron det mesta av balansen själv, det är dom långsamma wheeliesarna som du måste koncentrera dig och balansera själv.
Principen är rätt enkel, luta dig snabbt samma håll som motorcykeln faller.
T.ex.: Hojen börjar falla åt vänster, du lutar dig snabbt åt vänster, detta kommer att vrida hojen åt vänster och räta upp den.
Förhindra/ stoppa vobbel orsakat av wheelies:
Enligt vad jag tror så skapas vobbel i höga hastigheter av ett dåligt bakdäck, hackiga gasrörelser och/eller göra hastiga rörelser.
Vobbel i låg fart verkar skapas av högt däcktryck och/eller inte ha balans i sidled.
Styra Wheelies:
För att styra wheelies bra måste du antingen ligga på balanspunkten eller bakom den.
För att styra wheelies i hastigheter över 30km/h lutar du dig helt enkelt sakta åt det håll som du vill svänga.
Men om du däremot vill styra en wheelie i lägre hastigheter måste du först få motorcykeln att luta åt det håll som du vill svänga.
T.ex. Vill du svänga till höger lutar du först långsamt till höger, sen till vänster/vrid styret lite till vänster, detta kommer göra att motorcykeln faller åt höger, sen istället för att luta åt höger för att räta upp den låter du den helt enkelt ha kvar den lutningen mot höger. Det här kommer få motorcykeln att svänga åt höger.
Använda bakbromsen, sänka farten hos en wheelie / 12'or:
Man saktar ner en wheelie genom att ha den bakom balanspunkten och bromsa försiktigt. Det här är bland det svåraste att lära sig, inte direkt för att det i sig är svårt, utan för att man måste ha stora testiklar =) för att göra våga göra det.
För att lära sig det här måste man odla större testiklar =) och ha wheelien bakom balanspunkten och sedan bromsa försiktigt. vågar du inte det här och trycker för hårt på bromsen kommer fronten att sänkas utan att farten gör det särskilt mycket.
För att 12'a gör du samma sak. men istället för att bromsa så tailen är i luften bromsar du så pass mycket att du låter motorcykelns 12bar ta i backen
(Om du ska parkera en 12'a så fortsätter du bromsa efter att 12baren tagit i backen innan wheelien saktat ned så mycket att du får motorstopp)
Wheelies i låg fart:
Efter att du lärt dig sakta ner wheelies kommer du kunna köra sakta wheelies hela vägen fram (ungefärlig översättning)
Först av allt! höj din tomgång, jag kör sakta grejer med en tomgång på ungefär 3500 varv /minut. Hög tomgång låter dig köra sakta wheelies mycket mjukare än normalt. Var jäkligt försiktig när du ställer upp tomgången dock, då det innebär att du kommer få arbeta mer med bromsen för att inte slå över.
När du wheelar i låg fart med hög tomgång och har tränat ett tag, borde du kunna wheela genom att bara bromsa då och då och i värsta fall blippa på gasen om fronten börjar komma ner.
När du har lärt dig allt det här kommer alla andra wheelie-varianter bli mer eller mindre enkla att förstå sig på och genomföra.
Författare - f4rider
Last edited: