Lär dig wheela - Guide

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Saxat från http://forums.sportbikes.net/forums/showthread.php?t=720
Fritt översatt till svenska - Red
(Ni får ursäkta eventuella stavfel och dylikt)


Att följa dessa råd kommer inte att rädda dig från att krascha, skada dig själv eller förstöra din maskin/utrustning, men den kommer troligtvis att hjälpa dig att lära dig snabbare & kanske krascha nån gång mindre än vad du skulle göra om du skulle lista ut allt själv.

Motorcykelns Inställningar För Wheelies:

Olja: många motorcyklar får inte tillräckligt med olja när man kör långa wheelies & 12'or. Gixxer och cbr 900s (-93-95 893cc modellen) är de mest ökända ang. detta.
För att hindra att motorcykeln får för lite olja, kan man antingen flytta oljebehållaren bakåt eller överfylla oljan.
Jag, och några andra på detta forum, överfyller oljan med ca 2.5 deciliter över max.
Att övefylla verkar inte skapa några problem hos Honda, men jag har läst om Gixxxrar som har haft problem med detta.
Så det bästa för en gixxxer är nog antagligen att modifiera oljebehållaren.
Jag har läst om några företag som säljer eftermarknads-oljebehållare
Folk kan köpa moddade oljebehållare till gixxxrar från:
www.stuntex.com

Drev:
För att lära sig, att dreva ner fram (upp bak), är onödigt. Nästan alla motorcyklar går att plocka upp på 1'an utan större problem.(Kanske är ex250 ett undantag)
Även dreva för att få upp motorcyklar på 2'an är onödigt, iochmed att det innebär att 2'an i princip blir som 1'an med stora kugghjul.
Om motorcykeln inte wheelar på 1'an är det oftast inte motorcykelns fel.
I de flesta fallen är drevning helt onödig fram tills dess att du är redo att göra highchairs (på en svag 600), wheela utan händer och cirklar.

Däck:
När du ska wheela i hög fart, se till att du har ett bra backdäck.
Ett däck med en nedsliten platt yta i mitten kan skapa vobbel.
Jag lärde mig att wheela på ett däck som var nästan nersliten till corden mitt på däcket, och det vobblade oftast så in i helvete när jag wheelade på balanspunkten. Ett nytt däck eliminerade nästan detta helt och hållet.

Ha lufttrycket i bakdäcket lägre än standard. För wheelies över 30km/h ska du ha lufttrycket mellan 20 och 30psi.
För wheelies under 30km/h, sänk lufttrycket till mellan 12 och 20 psi.
18-20psi är ganska perfekt för all-around wheelies.
Sänkt lufttryck gör wheelien mer stabil i sidled.

Överslags-sensor:
De flesta (eller alla, är inte riktigt säker) motorcyklar med insprutning har en sensor som stänger av motorcykeln om den kommer över en viss vinkel, medvetet eller omedvetet. Denna borde stängas av.
På hondor kan man klippa de´kablar som går in i sensorn, koppla in de 2 yttersta och låta den mittersta hänga lös.
För gixxrar funkar inte detta utan man måste ta bort kopparingen i sensorn eller fästa den med silikon så den inte kan röra sig.

Styrdämapre:
Det är inte ett måste att ha en styrdämpare för att göra wheelies, men den kan ge dig lite extra säkerhetsmarginaler. Om du kommer ner från en wheelie med framhjulet lite snett, kan det orsaka vobbel.
Detta torde dock inte bli något problem om du ser till att ha framhjulet rakt när du sätter ner det.

Ljuddämpare:
Om du ska lära dig 12'or kan ljuddämparen behöva kortas av.
Standarddämparna på vissa motorcyklar tar i marken ungefär samtidigt som tailen gör det när du gör en 12'a. OM den gör det kan det få dig att krascha.
Min kompis kraschade p.g.a. detta för ungefär en vecka sen.
Dämparen kan kortas av genom att enklast kapa av den några centimeter vid utblåset, och sedan svetsa/nita dit avslutet igen.
Korta ljuddämpare kan man även köpa från:
ww.starboyz.com

Krashskydd (puckar + liknande)
Medans du lär dig att wheela bra, kommer du troligtvis att vurpa. kraschskydd & dylikt kommer definitivt att spara en massa pengar åt dig vid en eventuell vurpa.
kraschramar ger det bästa skyddet men ingen kommer att skydda din motorcykel till 100% vid en krasch.
Här kommer en lista på några återförsäljare för kraschramar i ingen särskild ordning.
MXD cages http://eclipsebusiness.net/mxdcages.com/
Racing 905 Cages http://www.racing905.com
Powers Cages http://www.powersbikeworx.com/
Freestyle Ingenuity Cages http://www.freestyleingenuity.com/
Wicked Crew Extreme Team's Cages http://cantcuffus.com/cages_pics.htm

12 bar:
Installera en 12 bar om du ska lära dig att göra 12'or. Det blev en debatt för några år sen om man skulle lära sig 12'or med en 12 bar.
Jag lärde mig 12'or med en 12 bar och jag hade inga problem. Du måste bara vara mer försiktig därför att metall inte ger med sig lika bra/lika förlåtande som plast. Hursomhelst tycker jag att tailkåporna kostar för mycket för att förstöra med vilje. Du kan köpa 12 bars från Racing 905 eller Freestyle ingenuity. De är dessutom ganska enkla att bygga själv, till en bråkdel av kostnaden.

Skydd:
Ha ALLTID hjälm, jacka, jeans och handskar om du inte vill bli helt skinnflådd.
(Svenska varianten: Hjälm, Skinnställ eller dylikt, handskar och tåliga skor)

Innan du wheelar:
Har du tillgång till en quadracer, en cross eller en minicross, lär dig wheela på den först. Det du lär dig ang. kontroll av rullen och balanspunkten kommer hjälpa dig att lära dig wheela på en sporthoj.
Är du redo att lära dig wheela på en sporthoj kolla igenom stegen:
1. försäkra dig om att bakbromsen funkar och ställ in den till en bekväm höjd.
2. det ska vara ca 2.5 centimeters spel på kedjan, är kedjan för löst eller för hårt spänd så slits dreven och kedjan snabbare än normalt.
3. Kolla så att fotpinnarna inte har några sprickor och att dom verkligen sitter fast som dom ska.
4. Jag märkte nyligen att det inte skadar att ta isär hela rullen och smörja upp den så att den inte kärvar, det kan hjälpa till att få dina wheelies bättre.

Hastighet och posititon för att lära sig wheela:
Jag rekommenderar att nybörjar börjar med att lära sig wheelies på 1'ans växel. Det är dels lättare att få upp motorcykeln på 1'an, det finns mer motorbroms på 1'an. Det senare innebär att du kan wheela högre utan en överhängande risk att slå runt. Andra fördelar med att börja på 1'an är att farten inte är lika hög och det gör mindre ont att vurpa och oftast går mindre grejer sönder på hojen när du wheelar i låg fart.
På grund av detta tycker jag inte att det är en bra idé att wheela i hög fart INNAN det sitter i ryggraden hur man använder bakbromsen för att bromsa ner wheelien och verkligen utnyttjar detta i praktiken.
Det är dessutom mycket enklare att börja wheela på 1'an och sedan avancera till 2'an istället för vice verca.
Enda nackdelen med att wheela på 1'an än 2'an är att gyron (desto mer fart desto bättre balans typ) inte funkar så bra och den blir ryckigare då motorcykeln svarar mer på gasen på 1'an.
Jag tycker att 24 km/h är en bra hastighet att plocka upp motorcykeln i medans man lär sig. Kör du långsammare kan wheelien kännas ostabil för nybörjare. Jag rekommenderar även att stå upp medans du wheelar, innebär att ha vänstra foten på passagerarfotpinnen medans den högra fortfarande är kvar på den främre fotpinnen och täcker bakbromsen.
Det kan kännas konstigt att lära sig wheela stående först, men det vänjer du dig vid.
De flesta tycker att det är lättare ang. balansen att wheela stående än vad det är att göra det sittande.
Det är dessutom lättare att få upp motorcykeln om du står upp.

Varför att koppla upp motorcykeln är den bästa metoden:
Oavsett om motorcykeln har tillräckligt med kraft för att gasa upp den är att koppla upp den den bästa metoden. Det innebär dock att lamellerna slits ut lite snabbare än normalt, men skillnaden har ingen som helst sexuell betydelse.
Jag har inte heller hört någonting om eventuella problem som följd av den extra negativa påverkandet på drivlinan/kraftöverföringen.
Det finns många fördelar med att koppla upp wheelien mot gasa-tekniken.
1. det tillåter dig att plocka upp en motorcykel som inte har tillräckligt med kraft för att gasa upp den.
2. du kan wheela vid lägre varv/miut och som följd av detta hålla en lägre fart. Detta tillåter nybörjare att wheela längre utan att vara på balanspunkten.
3. Själva framhjulslyftet är mer förutsägbart, när man gasar upp en wheelie kommer framhjulet relativt sakta från backen, men när det är ca 3 fötter från backen kommer fronten upp väldigt fort under full gas, vilket ger ett skräckfyllt och oförutsägbart framhjulslyft sista biten.
När du kopplar upp en wheelie (om du lärt dig riktigt) kommer fronten upp nära balanspunkten direkt, så behöver du bara ge rullen lite kärlek för att få till höjden perfekt. Efter lite träning blir kopplandet väldigt förutsägbart och inte alls skrämmande.
4. Alla proffs som jag känner kopplar upp sina wheelies, och du vill väl bli som dom, eller hur?

Hur du kopplar upp wheelies:
Det finns ett par olika varianter för att koppla upp en wheelie, jag själv föredrar den andra varianten:
Variant 1. accelerera med kopplingen på driv, sen med gasen fortfarande på, dra in kopplingshandtaget med ett finger till det läge då kopplingen intelängre driver, med motorn fortsätter varvas upp, dumpa kopplingen helt.

Variant 2. släpp gasen, dra in kopplingshandtaget hela vägen med ett finger, vrid gasen och dumpa kopplingen.

Medans du lär dig koppla upp motorcykeln, varva bara lite i taget och prova dig framåt hela tiden. Sedan ökar du varven till du hittar det läge då motorcykeln hoppar upp till nära balanspunkten, minska på gasen när den är på väg upp till balanspunkten, skulle du gå för långt upp, bromsa försiktigt tillbaka den med bakbromsen.

När du kopplar upp 2'an och 3'an kan motorcykeln behöva lite hjälp beroende på vad det är för hoj. Om koppla inte räcker, studsa till på hojen, tryck ner med armar och ben och samtidigt varvar du upp den och dumpar kopplingen när hojen fjädrar upp. Det är INGEN bra idé att rycka i styret då det kan göra att wheelien kommer upp konstigt och börjar vobbla.

Växla på Slangen:
Jag rekommenderar inte att växla på bakhjulet om du inte är riktigt bra på att wheela och kan använda kopplingen när du växlar.
Växla utan koppling sliter hårt på växellådan. Det sliter också på gaffleltätningarna i lådan om du missar en växling.
Mitt råd är att lära dig wheela och hålla jämn hastighet, då finns det ingen anledning att växla.

Hur du tar ner en wheelie:
För att ta ner en wheelie lugnt, minska gasen stegvis så den kommer ned lugnt och fint. Måste du ta ner den fort, släpp gasen helt, men öka den innan framhjulet tagit i backen så du får ett mjukt nedslag.
(Hårda nedslag är inte direkt godis för dämparen)

Wheela steg för steg för nybörjare:
1. Sänk lufttrycket bak till ca 15-20psi
2. lägg i 1'an
3. kör ca 25km/h
4. dra in kopplingen
5. varva motorn lite och dumpa kopplingen
6. repetera steg 5 tills du kommer upp nära balanspunkten
8. var beredd med högerfoten på bakbromsen
9. ge gas när den kommer ner så du får ett mjukt nedslag.


Balansera wheelien framåt och bakåt:
Balansera på detta sätt innebär gaskontroll och bromskontroll.
Är wheelien framför balanspunkten så måste du ge mer gas för att höja fronten.
Är den däremot bakom så måste du bromsa för att får tillbaka den till balanspunkten.
Balanspunkten påverkas av motorcykeln och vilken fart du håller.
desto snabbare du wheelar desto lägre ligger balanspunkten och desto lägre fart du har desto högre hamnar balanspunkten.
Balanspunkten påverkas även av positionen du som förare har på motorcykeln.
Själva grejen med en jämn och fin wheelie är att ligga så nära balanspunkten som möjligt,
ligger du bakom balanspunkten: bromsa försiktigt
ligger du framför balanspunkten: gasa försiktigt
Med tiden kommer tekniken för att wheela bra utan att spela mycket på gasen och bromsen.

Balansera wheelien från sida till sida:
Balansera i sidled görs genom att flytta din kropp. Det är en bra idé att lära sig detta på en cross, en fiddy (minicross), eller en cykel.
när du wheelar över 30km/h så sköter gyron det mesta av balansen själv, det är dom långsamma wheeliesarna som du måste koncentrera dig och balansera själv.
Principen är rätt enkel, luta dig snabbt samma håll som motorcykeln faller.
T.ex.: Hojen börjar falla åt vänster, du lutar dig snabbt åt vänster, detta kommer att vrida hojen åt vänster och räta upp den.

Förhindra/ stoppa vobbel orsakat av wheelies:
Enligt vad jag tror så skapas vobbel i höga hastigheter av ett dåligt bakdäck, hackiga gasrörelser och/eller göra hastiga rörelser.
Vobbel i låg fart verkar skapas av högt däcktryck och/eller inte ha balans i sidled.

Styra Wheelies:
För att styra wheelies bra måste du antingen ligga på balanspunkten eller bakom den.
För att styra wheelies i hastigheter över 30km/h lutar du dig helt enkelt sakta åt det håll som du vill svänga.
Men om du däremot vill styra en wheelie i lägre hastigheter måste du först få motorcykeln att luta åt det håll som du vill svänga.
T.ex. Vill du svänga till höger lutar du först långsamt till höger, sen till vänster/vrid styret lite till vänster, detta kommer göra att motorcykeln faller åt höger, sen istället för att luta åt höger för att räta upp den låter du den helt enkelt ha kvar den lutningen mot höger. Det här kommer få motorcykeln att svänga åt höger.

Använda bakbromsen, sänka farten hos en wheelie / 12'or:
Man saktar ner en wheelie genom att ha den bakom balanspunkten och bromsa försiktigt. Det här är bland det svåraste att lära sig, inte direkt för att det i sig är svårt, utan för att man måste ha stora testiklar =) för att göra våga göra det.
För att lära sig det här måste man odla större testiklar =) och ha wheelien bakom balanspunkten och sedan bromsa försiktigt. vågar du inte det här och trycker för hårt på bromsen kommer fronten att sänkas utan att farten gör det särskilt mycket.
För att 12'a gör du samma sak. men istället för att bromsa så tailen är i luften bromsar du så pass mycket att du låter motorcykelns 12bar ta i backen
(Om du ska parkera en 12'a så fortsätter du bromsa efter att 12baren tagit i backen innan wheelien saktat ned så mycket att du får motorstopp)

Wheelies i låg fart:
Efter att du lärt dig sakta ner wheelies kommer du kunna köra sakta wheelies hela vägen fram (ungefärlig översättning)
Först av allt! höj din tomgång, jag kör sakta grejer med en tomgång på ungefär 3500 varv /minut. Hög tomgång låter dig köra sakta wheelies mycket mjukare än normalt. Var jäkligt försiktig när du ställer upp tomgången dock, då det innebär att du kommer få arbeta mer med bromsen för att inte slå över.
När du wheelar i låg fart med hög tomgång och har tränat ett tag, borde du kunna wheela genom att bara bromsa då och då och i värsta fall blippa på gasen om fronten börjar komma ner.

När du har lärt dig allt det här kommer alla andra wheelie-varianter bli mer eller mindre enkla att förstå sig på och genomföra.

Författare - f4rider
 
Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
========================================================
Original text
Following this advice won’t keep you from crashing, getting hurt, and breaking stuff; but it will, most likely, help you learn faster while crashing less often than if you figure everything out on your own.

Bike setup for wheelies:

Oil: Many bikes will become oil starved when riding long wheelies, and doing 12 o-clock wheelies. Gixxers and CBR 900s ('93-'95 893cc model) are the most notorious for this. To keep the bike from becoming oil starved, either move the oil pickup in the oil pan back, or overfill the oil. Myself, and some others on this forum, run 1 quart over. Overfilling doesn't seem to cause any problems with Hondas, but I have read of problems with Gixxers as a result of this. So the best thing for a Gixxer would probably be to modify the oil pickup. I've read about some companies that sell aftermarket oil pickups. People can buy modified oil pickups for Gixxers from www.stuntex.com

Gears: For learning, gearing the bike down is unnecessary. Almost every sportbike will wheelie in first gear without any problem (maybe the ex250 is an exception). Also gearing to make second gear come up easier is kind of pointless because it just becomes more like first gear with big sprockets. If it doesn’t wheelie in first gear, it isn’t the bike’s fault. For the most part, gears are unnecessary until you are ready to learn highchairs (on a weak 600), no throttle hand wheelies, and circles.

Tires: When doing high-speed wheelies make sure you have a good rear tire. A tire with a flat spot in the middle can cause wobbles. I learned wheelies on a rear tire that was almost down to the cords in the middle, and it would often wobble like crazy when doing balance point wheelies. A new tire almost completely eliminated that problem. Run the tire pressure lower than stock. For doing wheelies above 20 mph, have the tire pressure between 20 and 30psi. For doing wheelies slower than 20 mph, lower the pressure to between 12 and 20. 18-20 psi makes for a good all around psi. Lower tire pressure makes the wheelie more stable from side to side.

Tip over sensor: Most (or all, I’m not sure) bikes with fuel injection have a tip over sensor. This can cause the bike to shut off when riding wheelies high. This should be disabled. For Hondas this can be done by cutting the wires going into the sensor, connecting the two outer wires, and leaving the middle one hanging. For Gixxers, that method doesn’t work. The brass ring in the sensor must be removed, or immobilized with something such as silicone.

Steering Damper: While it isn’t imperative that you have a steering damper for doing wheelies, it might save your ass. If you come down from a wheelie with the front wheel crooked, it could cause a tank slapper. This shouldn’t be a problem, though; if you make sure the front wheel is strait when you put it down.

Exhaust pipe: If learning 12s, the pipe may have to be shortened. The stock pipes on some bikes touch the ground at about the same time as the tail when doing a 12 o-clock wheelie. If the pipe hits the ground, it may cause you to crash. My friend just went down a week ago because of this. The pipe can be shortened by simply cutting a few inches off the end of the pipe, and then re-welding / re-riveting the end of the pipe back on. Short pipes can also be bought from www.starboyz.com.

Cage: In the process of learning to ride wheelies good, you will most likely drop your bike. Crash cages provide the best protection. All of these cages will most likely save you a lot of money if you crash, but none of them will completely protect your bike in every crash. Here is a list of some crash cage websites in no particular order.
MXD cages http://eclipsebusiness.net/mxdcages.com/
Racing 905 Cages http://www.racing905.com
Powers Cages http://www.powersbikeworx.com/
Freestyle Ingenuity Cages http://www.freestyleingenuity.com/
Wicked Crew Extreme Team's Cages http://cantcuffus.com/cages_pics.htm

12 bar: Install a 12 bar if you plan on learning 12s. There was some debate as to whether or not to learn 12s with a 12 bar. I learned 12s with a bar and didn’t have any problems. You just need to be more careful because a bar is less forgiving than plastic. However, I think tail sections cost way too much to smash on purpose. You can buy 12 bars from Racing 905 or Freestyle Ingenuity. They are also pretty simple to build yourself, at a fraction of the cost.

Protection: Wear a helmet, jacket, jeans, and gloves if you don’t want to get messed up.


Before riding wheelies on a bike:
If you have access to a quad, a dirt bike, or a fiddy, learn wheelies on that first. What you learn about throttle control and the balance point will help you in learning to ride a wheelie on a bike. If you’re ready to learn on a bike then: 1. Make sure the rear brake works and adjust the lever to a comfortable height. 2. There should be 1in. of play in chain slack. A chain too tight or too loose will wear out the chain and sprockets faster than normal. 3. Make sure there are no cracks in the foot pegs, and make sure all of the bolts are tight. 4. I also recently found out from experience that taking the throttle assembly apart and greasing everything can help in making hwy wheelies smoother

Speed and riding position for learning wheelies:
I recommend that beginners learn wheelies if first gear. It is easier to launch the wheelie in first gear, and there is more engine breaking in first gear. This means that you can ride a wheelie higher without the danger of looping it. It also hurts much less and breaks less stuff when you crash in first gear. For that reason I don't think it is a good idea to do high-speed wheelies, until using the brake is second nature. It is also much easier to go from riding out first gear wheelies to second gear wheelies than vice versa. The only downfall to learning wheelies in first vs. seconds is that the wheelie won’t be as smooth. The throttle will feel much more sensitive. I think fifteen mph is a good speed to launch wheelies while learning; any slower and the wheelie may feel unstable to a beginner. I also recommend learning wheelies standing up with the left foot on the passenger peg, and the right foot on the front peg, covering the brake. While it may feel awkward at first to wheelie while standing, it will be easier after you get used to that part. Most people think it is easier to balance and control a wheelie standing up vs. sitting down. It is also easier to launch the wheelie from standing up.

Why clutching wheelies is the best method for launching wheelies
Clutching is by far the best way to get wheelies up, regardless of whether the bike has enough power to power it up. While it does wear out clutch plates a little faster than normal, the difference is not significant. I also have never read about any major problems as the result of the extra tension on the drive train. There are many advantages to clutching wheelies vs. powering wheelies. 1. It allows you to wheelie bikes that don’t have enough power to power it up. 2. You can wheelie at lower rpm’s, and therefore slower speeds. This allows beginners to keep a wheelie up longer, with out being at the balance point. 3. The launch is more predictable. When powering a wheelie up, the front end comes up relatively slow. Then when the front end is about 3 feet off the ground, the front end jumps up very fast under full throttle, making for a scary and unpredictable launch. When clutching up wheelies right, the front jumps up close to the balance point. From there you just play with the throttle to fine adjust the height. After a little practice, clutching becomes very predictable and not frightening at all. 4. All of the pros that I know of clutch every wheelie. You want to be like them don’t you?

How to clutch wheelies:
There are a couple different methods for clutching wheelies. I prefer the second method.
Method 1: First accelerate with the clutch engaged. Then, with the throttle still opened, pull in the clutch with one finger, to the point where the clutch disengages. With the engine still under throttle, quickly let the clutch back out as the tach is rising.
Method 2: Close the throttle, and then pull the clutch in all the way, with one finger. Then twist the throttle and dump the clutch.
When learning to clutch, only rev up the engine a little bit at first before letting out the clutch. This will give you the feel for clutching. Then gradually increase the rpm’s before dumping the clutch, until the front end jumps up close to the balance point. Reduce the throttle as the front end comes up to the balance point. If it comes up too far, gently push the rear brake to bring the bike back forward. When clutching second and third gear wheelies, the bike may need extra help, depending on what bike it is. If clutching alone doesn’t get the wheelie up, then bounce at the same time. This is done by pushing down on the bike (with your arms and legs) at the same time you open the throttle, and then leaning back slightly when dropping the clutch. It is not a good idea to pull on the bars. Pulling up on the bars may cause the wheelie to come up funny and wobble.


Shifting gears:
I don’t recommend shifting gears during a wheelie unless you are good at wheelies, and are able to use the clutch in the process. Otherwise, shifting during wheelies is hard on the transmission. It is also hard on the fork seals if you miss a shift. My advice is to learn to ride wheelies at a constant speed. Then there will be no need to shift.


How to set a wheelie down:
When bringing down a wheelie, stay on the throttle until the front end is safely on the ground. If it is necessary to quickly bring down the front end, then close the throttle at first. Then as the front is coming down, open the throttle. In that way you will have a soft landing.

Step by step procedure to launch a wheelie for a beginner
1. Drop the tire pressure to about 15-20psi
2. Put the bike into first gear
3. Go about 15mph
4. Pull in the clutch
5. Rev up the engine a little and drop the clutch
6. Repeat step 5, increasing the rpm’s, until the front end comes up close to the balance point.
7. Reduce the throttle as the front end comes up to the balance point.
8. Cover the rear brake.
9. Stay on the throttle as it comes back down.

Balancing the wheelie from front to back:
Balancing front to back is controlled by using the throttle and rear brake. It is a good idea to learn this on a quad, fiddy, or dirtbike first. If the wheelie is in front of the balance point, you must increase your speed to remain at that position. To get the wheelie back to the balance point, you must compensate with more throttle. This is the same, only in reverse, when the wheelie is behind the balance point. When behind the balance point, you must use the engine breaking/ rear brake to bring it forward to the balance point. The balance point is the position of the bike in which it neither has to speed up or slow down to remain at the same position. The height of the balance point is affected mainly by the speed of the wheelie. The faster the wheelie is, the lower the balance point. The balance point is also slightly affected by the weight distribution of the bike and the position of the rider. The object of riding a balanced wheelie is to keep the bike as close as possible to the balance point. This is done by rolling on and off the throttle, and pushing the brake if needed. With practice comes the ability to ride a smooth wheelie with out playing with the throttle/brake much.

Balancing the wheelie from side to side:
Balancing sided to side is done by adjusting your body position. It is a good idea to learn this on a dirtbike, bicycle, or fiddy first. When riding wheelies over about 20mph, the bike will balance itself for the most part. It is the slow wheelies that you have to consciously balance side to side. The principle is pretty simple. Quickly lean the same direction as the bike is falling. For example, if the bike is starting to fall to the left, you would quickly lean to the left. This movement would twist the bike towards the left, thereby correcting it.

Preventing / stopping wheelie wobbles:
From my experience, I think that high speed wheelie wobbles can be caused by having a squared off rear tire, not being smooth on the throttle, and/or making quick movements. Slow speed wobbles seems to be caused by high rear tire pressure, and/or not keeping the wheelie balanced from side to side.

Steering wheelies:
To steer wheelies good, you need to either be at the balance poing, or behind the balance point. To steer wheelies, which are over about 20mph, you simply slowly lean in the direction you want to turn. However, to turn slow wheelies, you must first make the bike lean in the direction which you want to turn. For example, if you want to turn to the right, first, slowly lean to the right. Then quickly lean a little to the left / twist the handlebars a little to the left. This will cause the bike to start to fall to the right. Then, instead of completely correcting the lean, you keep the bike leaning at that angle. This will cause the bike to turn to the right.

Using the rear brake: Slowing wheelies down / 12s:
Wheelies are slowed down by riding the wheelie behind the balance point. This is one of the hardest parts of learning to wheelie, not because of skill, but because of the balls required. To learn how to use the rear brake, you basically need to grow some balls, bring the wheelie up behind the balance point, and tap the brake. Soon this process will become second nature. To slow a wheelie down, you must give the bike enough throttle to get the wheelie behind the balance point. Now if you get scared and push the rear break hard at this point, it will quickly bring the wheelie forward without slowing it down much. To slow it down, you must keep it behind the balance point by gently riding the brake. To 12, you just do the same thing; only you get off the rear break enough to allow the bike to lean back on the tail. Unless you plan on parking a 12, make sure you get back on the brake before the wheelie slows down enough to stall the engine.
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Riding slow wheelies:
After you get good at slowing down wheelies, then you should be able to ride slow wheelies out. First of all, turn up your idle. I do slow stuff with the idle at 3.5k rpm’s. The high idle allows you to ride slow wheelies much smoother. Be careful, however, when first turning up the idle, because you will have to use the rear brake, when going slow, to keep from looping. When riding slow wheelies with the idle high, with some practice, you should be able to ride the wheelie by using the brake, and only blipping the throttle if the wheelie starts to come down.

Once you have learned all of this, all of the wheelie variations will pretty much be self-explanatory.

Author - f4rider
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fan vilken konstig översättning. Det blir till att läsa på engelska :)
 

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
Haha, ball läsning. Och lärrorik. Inte visste jag att ett fuktigt styre kan rädda min åsna:

"Styra Fuktig: Fördriva tiden den isn’t imperativ så pass du har en styra fuktig för gör rulla, den makt rädda din åsna."
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
"Protection: Wear a helmet, jacket, jeans, and gloves if you don’t want to get messed up."

Känns betryggande... :)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Man blir ju helt kocko om man läser den översatta texten :freak
 

Duax

GoGoGo!!!!!!!
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Nässjö
Hoj
YZF-R6-05 "Rossi Replica", XT600E-03, DBR-1 Midzize 150cc-08, Neos50-02
Går juh fan inte att se vad det står :confused:
 

sandstream

Guest
Översättningen borde tas bort, den engelska texten förstår väl alla födda efter 1950 :)

Tycker det var bra skrivet!

Vore intressant att höra vad de som är duktiga på att slanga har att säga, håller ni med?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
"Steg vid steg procedur till sjösätta en rulla för en nybegynnaren
1. Droppa den däck tryck till omkring 15-20psi
2. Lägga cykeln in i första redskap
3. Gå omkring 15mph
4. Rycka inne den gripa
5. Rev upp maskinen lite och droppa den gripa
6. Upprepa steg 5, ökande den rpm’s, till framsidan slut kommer upp nära till bageri punkt.
7. Reducera den spjäll så framsidan slut kommer upp till balansen punkt.
8. Täcke baksidan broms.
9. Stanna på det spjäll for resten kommer håle i land."

Aha det är SÅ man gör... då va det ju inge svårt!!!

Men seriöst, det är väl bara att prova själv och snacka med kompisarna som kan. Det är nog rätt omöjligt att läsa sig till en sån grej.
 

_-Mackan-_

CBR1000 RR 05:a nästa...
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hojlös
DET var ingen bra översättning....´kan man inte engelska ska man inte ge sig på att översätta en sådan text :kocko
 

_-Mackan-_

CBR1000 RR 05:a nästa...
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hojlös
sandstream skrev:
Översättningen borde tas bort, den engelska texten förstår väl alla födda efter 1950 :)

Tycker det var bra skrivet!

Vore intressant att höra vad de som är duktiga på att slanga har att säga, håller ni med?

Hahaha japp! håller med dig där!!! Hur kan man bara skriva ut en sådan text??? Ser man inte själv hur jäv-a dumt det låter när man läser översättningen???!!
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Svensk översättning!

Att följa dessa råd kommer inte att rädda dig från att krascha, skada dig själv eller förstöra din maskin/utrustning, men den kommer troligtvis att hjälpa dig att lära dig snabbare & kanske krascha nån gång mindre än vad du skulle göra om du skulle lista ut allt själv.

Motorcykelns Inställningar För Wheelies:

Olja: många motorcyklar får inte tillräckligt med olja när man kör långa wheelies & 12'or. Gixxer och cbr 900s (-93-95 893cc modellen) är de mest ökända ang. detta.
För att hindra att motorcykeln får för lite olja, kan man antingen flytta oljebehållaren bakåt eller överfylla oljan.
Jag, och några andra på detta forum, överfyller oljan med ca 2.5 deciliter över max.
Att övefylla verkar inte skapa några problem hos Honda, men jag har läst om Gixxrar som har haft problem med detta.
Så det bästa för en gixxer är nog antagligen att modifiera oljebehållaren.
Jag har läst om några företag som säljer eftermarknads-oljebehållare
Folk kan köpa moddade oljebehållare till gixxrar från:
www.stuntex.com

Drev:
För att lära sig, att dreva ner fram (upp bak), är onödigt. Nästan alla motorcyklar går att plocka upp på 1'an utan större problem.(Kanske är ex250 ett undantag)
Även dreva för att få upp motorcyklar på 2'an är onödigt, iochmed att det innebär att 2'an i princip blir som 1'an med stora kugghjul.
Om motorcykeln inte wheelar på 1'an är det oftast inte motorcykelns fel.
I de flesta fallen är drevning helt onödig fram tills dess att du är redo att göra highchairs (på en svag 600), wheela utan händer och cirklar.

Däck:
När du ska wheela i hög fart, se till att du har ett bra bakdäck.
Ett däck med en nedsliten platt yta i mitten kan skapa vobbel.
Jag lärde mig att wheela på ett däck som var nästan nersliten till corden mitt på däcket, och det vobblade oftast så in i helvete när jag wheelade på balanspunkten. Ett nytt däck eliminerade nästan detta helt och hållet.

Ha lufttrycket i bakdäcket lägre än standard. För wheelies över 30km/h ska du ha ett lufttryck mellan 20 och 30psi.
För wheelies under 30km/h, sänk lufttrycket till mellan 12 och 20 psi.
18-20psi är ganska perfekt för all-around wheelies.
Sänkt lufttryck gör wheelien mer stabil i sidled.

Överslags-sensor:
De flesta (eller alla, är inte riktigt säker) motorcyklar med insprutning har en sensor som stänger av motorcykeln om den kommer över en viss vinkel, medvetet eller omedvetet. Denna borde förbikopplas.
På hondor kan man klippa de kablar som går in i sensorn, koppla in de 2 yttersta och låta den mittersta hänga lös.
För gixxrar funkar inte detta utan man måste ta bort kopparringen i sensorn eller fästa den med silikon så den inte kan röra sig.

Styrdämapre:
Det är inte ett måste att ha en styrdämpare för att göra wheelies, men den kan ge dig lite extra säkerhetsmarginaler. Om du kommer ner från en wheelie med framhjulet lite snett, kan det orsaka vobbel.
Detta torde dock inte bli något problem om du ser till att ha framhjulet rakt när du sätter ner det.

Ljuddämpare:
Om du ska lära dig 12'or kan ljuddämparen behöva kortas av.
Standarddämparna på vissa motorcyklar tar i marken ungefär samtidigt som tailen gör det när du gör en 12'a. OM den gör det kan det få dig att krascha.
Min kompis kraschade p.g.a. detta för ungefär en vecka sen.
Dämparen kan kortas av genom att enklast kapa av den några centimeter vid utblåset, och sedan svetsa/nita dit avslutet igen.
Korta ljuddämpare kan man även köpa från:
ww.starboyz.com

Krashskydd (puckar + liknande)
Medans du lär dig att wheela bra, kommer du troligtvis att vurpa. kraschskydd & dylikt kommer definitivt att spara en massa pengar åt dig vid en eventuell vurpa.
kraschramar ger det bästa skyddet men ingen kommer att skydda din motorcykel till 100% vid en krasch.
Här kommer en lista på några återförsäljare för kraschramar i ingen särskild ordning.
MXD cages http://eclipsebusiness.net/mxdcages.com/
Racing 905 Cages http://www.racing905.com
Powers Cages http://www.powersbikeworx.com/
Freestyle Ingenuity Cages http://www.freestyleingenuity.com/
Wicked Crew Extreme Team's Cages http://cantcuffus.com/cages_pics.htm

12 bar:
Installera en 12 bar om du ska lära dig att göra 12'or. Det blev en debatt för några år sen om man skulle lära sig 12'or med en 12 bar.
Jag lärde mig 12'or med en 12 bar och jag hade inga problem. Du måste bara vara mer försiktig därför att metall inte ger med sig lika bra/är lika förlåtande som plast. Hursomhelst tycker jag att tailkåporna kostar för mycket för att förstöra med vilje. Du kan köpa 12 bars från Racing 905 eller Freestyle ingenuity. De är dessutom ganska enkla att bygga själv, till en bråkdel av kostnaden.

Skydd:
Ha ALLTID hjälm, jacka, jeans och handskar om du inte vill bli helt skinnflådd.
(Svenska varianten: Hjälm, Skinnställ eller dylikt, handskar och tåliga skor)

Innan du wheelar:
Har du tillgång till en quadracer, en cross eller en minicross, lär dig wheela på den först. Det du lär dig ang. kontroll av rullen och balanspunkten kommer hjälpa dig att lära dig wheela på en sporthoj.
Är du redo att lära dig wheela på en sporthoj kolla igenom stegen:
1. försäkra dig om att bakbromsen funkar och ställ in den till en bekväm höjd.
2. det ska vara ca 2.5 centimeters spel på kedjan, är kedjan för löst eller för hårt spänd så slits dreven och kedjan snabbare än normalt.
3. Kolla så att fotpinnarna inte har några sprickor och att dom verkligen sitter fast som dom ska.
4. Jag märkte nyligen att det inte skadar att ta isär hela rullen och smörja upp den så att den inte kärvar, det kan hjälpa till att få dina wheelies bättre.

Hastighet och posititon för att lära sig wheela:
Jag rekommenderar att nybörjare börjar med att lära sig wheelies på 1'ans växel. Det är dels lättare att få upp motorcykeln på 1'an, det finns mer motorbroms på 1'an. Det senare innebär att du kan wheela högre utan en överhängande risk att slå runt. Andra fördelar med att börja på 1'an är att farten inte är lika hög och det gör mindre ont att vurpa och oftast går mindre grejer sönder på hojen när du wheelar i låg fart.
På grund av detta tycker jag inte att det är en bra idé att wheela i hög fart INNAN det sitter i ryggraden hur man använder bakbromsen för att bromsa ner wheelien och verkligen utnyttjar detta i praktiken.
Det är dessutom mycket enklare att börja wheela på 1'an och sedan avancera till 2'an istället för vice verca.
Enda nackdelen med att wheela på 1'an än 2'an är att gyron (desto mer fart desto bättre balans typ) inte funkar så bra och den blir ryckigare då motorcykeln svarar mer på gasen på 1'an.
Jag tycker att 24 km/h är en bra hastighet att plocka upp motorcykeln i medans man lär sig. Kör du långsammare kan wheelien kännas ostabil för nybörjare. Jag rekommenderar även att stå upp medans du wheelar, innebär att ha vänstra foten på passagerarfotpinnen medans den högra fortfarande är kvar på den främre fotpinnen och täcker bakbromsen.
Det kan kännas konstigt att lära sig wheela stående först, men det vänjer du dig vid.
De flesta tycker att det är lättare ang. balansen att wheela stående än vad det är att göra det sittande.
Det är dessutom lättare att få upp motorcykeln om du står upp.

Varför att koppla upp motorcykeln är den bästa metoden:
Oavsett om motorcykeln har tillräckligt med kraft för att gasa upp den är att koppla upp den den bästa metoden. Det innebär dock att lamellerna slits ut lite snabbare än normalt, men skillnaden har ingen som helst sexuell betydelse.
Jag har inte heller hört någonting om eventuella problem som följd av den extra negativa påverkandet på drivlinan/kraftöverföringen.
Det finns många fördelar med att koppla upp wheelien mot gasa-tekniken.
1. det tillåter dig att plocka upp en motorcykel som inte har tillräckligt med kraft för att gasa upp den.
2. du kan wheela vid lägre varv/miut och som följd av detta hålla en lägre fart. Detta tillåter nybörjare att wheela längre utan att vara på balanspunkten.
3. Själva framhjulslyftet är mer förutsägbart, när man gasar upp en wheelie kommer framhjulet relativt sakta från backen, men när det är ca 3 fötter från backen kommer fronten upp väldigt fort under full gas, vilket ger ett skräckfyllt och oförutsägbart framhjulslyft sista biten.
När du kopplar upp en wheelie (om du lärt dig riktigt) kommer fronten upp nära balanspunkten direkt, så behöver du bara ge rullen lite kärlek för att få till höjden perfekt. Efter lite träning blir kopplandet väldigt förutsägbart och inte alls skrämmande.
4. Alla proffs som jag känner kopplar upp sina wheelies, och du vill väl bli som dom, eller hur?

Hur du kopplar upp wheelies:
Det finns ett par olika varianter för att koppla upp en wheelie, jag själv föredrar variant 2:
Variant 1. accelerera med kopplingen utsläppt, sen med gasen fortfarande på, dra in kopplingshandtaget med ett finger till det läge då kopplingen inte längre driver, med motorn fortsätter varvas upp, dumpa kopplingen helt.

Variant 2. släpp gasen, dra in kopplingshandtaget hela vägen med ett finger, vrid gasen och dumpa kopplingen.

Medans du lär dig koppla upp motorcykeln, varva bara lite i taget och prova dig framåt hela tiden. Sedan ökar du varven till du hittar det läge då motorcykeln hoppar upp till nära balanspunkten. Minska på gasen när den är på väg upp till balanspunkten, skulle du gå för långt upp, bromsa försiktigt tillbaka den med bakbromsen.

När du kopplar upp 2'an och 3'an kan motorcykeln behöva lite hjälp beroende på vad det är för hoj. Om koppla inte räcker, studsa till på hojen, tryck ner med armar och ben och samtidigt varvar du upp den och dumpar kopplingen när hojen fjädrar upp. Det är INGEN bra idé att rycka i styret då det kan göra att wheelien kommer upp konstigt och börjar vobbla.

Växla på Slangen:
Jag rekommenderar inte att växla på bakhjulet om du inte är riktigt bra på att wheela och kan använda kopplingen när du växlar.
Växla utan koppling sliter hårt på växellådan. Det sliter också på gaffleltätningarna i lådan om du missar en växling.
Mitt råd är att lära dig hålla jämn hastighet när du wheelar, då finns det ingen anledning att växla.

Hur du tar ner en wheelie:
För att ta ner en wheelie lugnt, minska gasen stegvis så den kommer ned lugnt och fint. Måste du ta ner den fort, släpp gasen helt, men öka den innan framhjulet tagit i backen så du får ett mjukt nedslag.
(Hårda nedslag är inte direkt godis för dämparen)

Wheela steg för steg för nybörjare:
1. Sänk lufttrycket bak till ca 15-20psi
2. lägg i 1'an
3. kör ca 25km/h
4. dra in kopplingen
5. varva motorn lite och dumpa kopplingen
6. repetera steg 5 tills du kommer upp nära balanspunkten
8. var beredd med högerfoten på bakbromsen
9. ge gas när den kommer ner så du får ett mjukt nedslag.


Balansera wheelien framåt och bakåt:
Balansera på detta sätt innebär gaskontroll och bromskontroll.
Är wheelien framför balanspunkten så måste du ge mer gas för att höja fronten.
Är den däremot bakom så måste du bromsa för att får tillbaka den till balanspunkten.
Balanspunkten påverkas av motorcykeln och vilken fart du håller.
desto snabbare du wheelar desto lägre ligger balanspunkten och desto lägre fart du har desto högre hamnar balanspunkten.
Balanspunkten påverkas även av positionen du som förare har på motorcykeln.
Själva grejen med en jämn och fin wheelie är att ligga så nära balanspunkten som möjligt,
ligger du bakom balanspunkten: bromsa försiktigt
ligger du framför balanspunkten: gasa försiktigt
Med tiden kommer tekniken för att wheela bra utan att spela mycket på gasen och bromsen.

Balansera wheelien från sida till sida:
Balansera i sidled görs genom att flytta din kropp. Det är en bra idé att lära sig detta på en cross, en fiddy (minicross), eller en cykel.
när du wheelar över 30km/h så sköter gyron det mesta av balansen själv, det är dom långsamma wheeliesarna som du måste koncentrera dig och balansera själv.
Principen är rätt enkel, luta dig snabbt samma håll som motorcykeln faller.
T.ex.: Hojen börjar falla åt vänster, du lutar dig snabbt åt vänster, detta kommer att vrida hojen åt vänster och räta upp den.

Förhindra/ stoppa vobbel orsakat av wheelies:
Enligt vad jag tror så skapas vobbel i höga hastigheter av ett dåligt bakdäck, hackiga gasrörelser och/eller göra hastiga rörelser.
Vobbel i låg fart verkar skapas av högt däcktryck och/eller inte ha balans i sidled.

Styra Wheelies:
För att styra wheelies bra måste du antingen ligga på balanspunkten eller bakom den.
För att styra wheelies i hastigheter över 30km/h lutar du dig helt enkelt sakta åt det håll som du vill svänga.
Men om du däremot vill styra en wheelie i lägre hastigheter måste du först få motorcykeln att luta åt det håll som du vill svänga.
T.ex. Vill du svänga till höger lutar du först långsamt till höger, sen till vänster/vrid styret lite till vänster, detta kommer göra att motorcykeln faller åt höger, sen istället för att luta åt höger för att räta upp den låter du den helt enkelt ha kvar den lutningen mot höger. Det här kommer få motorcykeln att svänga åt höger.

Använda bakbromsen, sänka farten hos en wheelie / 12'or:
Man saktar ner en wheelie genom att ha den bakom balanspunkten och bromsa försiktigt. Det här är bland det svåraste att lära sig, inte direkt för att det i sig är svårt, utan för att man måste ha stora testiklar =) för att våga göra detta.
För att lära sig det här måste man odla större testiklar =) och ha wheelien bakom balanspunkten och sedan bromsa försiktigt. vågar du inte det här och trycker för hårt på bromsen kommer fronten att sänkas utan att farten gör det särskilt mycket.
För att 12'a gör du samma sak. men istället för att bromsa så tailen är i luften bromsar du så pass mycket att du låter motorcykelns 12bar ta i backen
(Om du ska parkera en 12'a så fortsätter du bromsa efter att 12baren tagit i backen innan wheelien saktat ned så mycket att du får motorstopp)

Wheelies i låg fart:
Efter att du lärt dig sakta ner wheelies kommer du kunna köra sakta wheelies hela vägen fram (ungefärlig översättning)
Först av allt! höj din tomgång, jag kör sakta grejer med en tomgång på ungefär 3500 varv /minut. Hög tomgång låter dig köra sakta wheelies mycket mjukare än normalt. Var jäkligt försiktig när du ställer upp tomgången dock, då det innebär att du kommer få arbeta mer med bromsen för att inte slå över.
När du wheelar i låg fart med hög tomgång och har tränat ett tag, borde du kunna wheela genom att bara bromsa då och då och i värsta fall blippa på gasen om fronten börjar komma ner.

När du har lärt dig allt det här kommer alla andra wheelie-varianter bli mer eller mindre enkla att förstå sig på och genomföra.

Författare - f4rider

Fritt översatt till svenska - Red
(Ni får ursäkta eventuella stavfel och dylikt)
 
Last edited:

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
Skrattar så tårarna rinner (åt översättningen alltså). Troligtvis samma program som japanerna översätter manualer med.
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Red skrev:
Hoppas du fattar den här gången -mackan- :rolleyes:


the%20wave.GIF
Wow... Tack.. jag har alltid kört med gas wheeling... ska testa kopplingen nästa gång..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top