Erfarenheter Olja

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Mina erfarenheter av olika oljor i R1, Fazer1000, Bandit1200
Inte av någon har jag lidit av slirande koppling.

Motorex-TopSpeed 10W-40
-Delsyntet
-Jaso MA
-110:-/lit hos mc-handlaren
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja

Texaco-HavolineExtra 10W-40
-Delsyntet
-Inte Jaso men rekommenderad för MC av Texaco
-45:-/lit hos Q-Star
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja

Q8-FormulaSuperPlus 5W-40 (samma? som: OK-SuperSynt, Petrolia-HelsyntetiskMotorolja, Agrol-Spectra)
-Helsyntet
-Inte Jaso
-50:-/lit hos Malmqvist&Edling och CoopForum
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja

Q8-SBK Racing 15W-50
-Helsyntet
-Jaso MA
-89:-/lit hos Malmqvist&Edling
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut

Biltema Helsyntetisk 5W-50
-Inte Jaso
-50:-/lit
-Bra växellåda, kopplingen klibbar efter hårdkörning
-Rekommenderas: Nej

Biltema Racing 15W-40 (samma? som: Statoil-Racingway MC)
-Helsyntet
-Jaso MA
-70:-/lit
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut

Är högre pris = bättre olja? Ja ibland men inte alltid och per automatik.
Av priset på oljan i konsumentledet är tillverkningskostnaden (formulering, klassning, basolja, additiver, embalering etc) bara en liten del. Alla tar ut så högt pris som marknaden är beredd att betala. Jag tar några exempel:
-OKQ8 Straight 50 fanns ett par år i hyllorna till ett lågt(rätt?) pris, men sålde dåligt, långt under budget. Någonting måste göras, så man dubblar priset och har väl efter det trefaldigat försäljningen.
-Castrol Magnatec 5W-40 kostar i Sverige ca 500:-/4 liter, på Citti stormarknad i Tyskland kostar den €17.-/4 liter
-Biltema sålde förr året sämre än väntat av Racing oljan för 79:-/lit, har till i år sänkt priset till 70:-, köp den och visa att vi inte går på bluffen att dyrast alltid är bäst...
 
FZ1 skrev:
Q8-SBK Racing 15W-50
-Helsyntet
-Jaso MA
-89:-/lit hos Malmqvist&Edling
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut

Biltema Racing 15W-40 (samma? som: Statoil-Racingway MC)
-Helsyntet
-Jaso MA
-70:-/lit
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Väldigt intressant!

De två ovan låter ju onekligen intressant. Utan att ha några riktiga belägg för det har jag bildat mig en uppfattning att R1 är känslig på kopplingen (och att Castrol ofta ger kopplingsslir oavsett hoj?). Min R1 gick alltid på Motul 300V och hade inga problem men dina två alternativ är ju halva priset.

Jag är väldigt för Biltema och köper mycket där men just olja har burit mig emot men många verkar ju ha framgång med den. Dock sparar medelmotorcyklisten inte mer än ett par hundra kronor per år på det.
 
Vad innebär "ingen klibbing" och varför är det positivt?
Hur mkt har du testat varje olja? Hur mkt har du kört varje olja osv?
 
CorbenDallas skrev:
Vad innebär "ingen klibbing" och varför är det positivt?
Hur mkt har du testat varje olja? Hur mkt har du kört varje olja osv?
Klibbning är när kopplingen inte frikopplar helt (inte positivt). Man märker det genom att växellådan kan bli lite motspännstig och växlarna "slår i" när de väl går i. Du märker det även när du drar upp hojen på depå/centralstödet för att smörja kedjan och hjulet snurrar med växel i, fast kopplingen är intryckt.
Kör cirka 200-400 mil mellan bytena, -04 blev det fyra byten.
Har testat betydligt fler oljor genom åren än de jag skrev om. Började köra hoj 1978 och började arbeta på ett oljebolag 1980, så det har blivit några liter...
 
FZ1 skrev:
Klibbning är när kopplingen inte frikopplar helt (inte positivt). Man märker det genom att växellådan kan bli lite motspännstig och växlarna "slår i" när de väl går i. Du märker det även när du drar upp hojen på depå/centralstödet för att smörja kedjan och hjulet snurrar med växel i, fast kopplingen är intryckt.
Kör cirka 200-400 mil mellan bytena, -04 blev det fyra byten.
Har testat betydligt fler oljor genom åren än de jag skrev om. Började köra hoj 1978 och började arbeta på ett oljebolag 1980, så det har blivit några liter...
Intressant information du kommer med. Mkt info ang olja som man läser här handlar om teorier som är ganska svåra att översätta i praktiken. Speciellt som det handlar om en chansning. Rasar ens pärla blir man ju inte direkt glad. :)
 
FZ1 skrev:
Texaco-HavolineExtra 10W-40
-Delsyntet
-Inte Jaso men rekommenderad för MC av Texaco
-45:-/lit hos Q-Star
-Växellådan kan bli lite klonkig vid hårdkörning, ingen klibbning
-Rekommenderas: Ja

Q8-SBK Racing 15W-50
-Helsyntet
-Jaso MA
-89:-/lit hos Malmqvist&Edling
-Perfekt växellåda, ingen klibbning
-Rekommenderas: Absolut
Jobbar du själv på TEXACO, eller har du mailat/ringt och frågat om vilka av deras oljor som passar till MC. För priset är ju inget att disskutera om :tummenupp :tummenupp

Sen har jag så förbannat otur som bor högt upp i Sverige, här saluförs bara Q8 SBK olja hos bensinstationen och där kostar den 125 kr/l
 
R1 Uffe skrev:
Jobbar du själv på TEXACO, eller har du mailat/ringt och frågat om vilka av deras oljor som passar till MC. För priset är ju inget att disskutera om :tummenupp :tummenupp

Sen har jag så förbannat otur som bor högt upp i Sverige, här saluförs bara Q8 SBK olja hos bensinstationen och där kostar den 125 kr/l
Det är Preem som är Texaco i Sverige, finns på länk där hittar du både produktblad och tel.nr. Havoline Extra finns även Jaso klassad, den heter då Motex 4T-X. Det finns också en som heter Havoline Power 10W-40, men det är INTE samma olja.
OK Delsyntet 10W-40 (samma som Q8 Formula Extra Plus) funkar också allatiders om man vill ha delsynt.
Det kanske är läge på att öppna en oljefirma i Piteå, köpa fat och se´n sälja i lösvikt...
 
Biltema olja

Bytte till Biltema's racing olja 15-40 på min 4-hjuling (barrosa 250) som tidigare var körd på annan mc olja (okänt fabrikat) Problem med klibbig koppling försvann helt, tidigare kunde den tom. stanna när man la i växeln vid kallstart. Var MYCKET positivt överraskad
 
Biltemas Helsyntet "Racing" är 10w-40, alltså inte 15w-40, och kostar 75:-/L, inte 70:-/L.

Har också bara bra erfarenheter av just denna olja. Växellådan fungerar väldigt smidigt.
 
Det är Preem som är Texaco i Sverige, finns på länk där hittar du både produktblad och tel.nr. Havoline Extra finns även Jaso klassad, den heter då Motex 4T-X. Det finns också en som heter Havoline Power 10W-40, men det är INTE samma olja.
OK Delsyntet 10W-40 (samma som Q8 Formula Extra Plus) funkar också allatiders om man vill ha delsynt.
Det kanske är läge på att öppna en oljefirma i Piteå, köpa fat och se´n sälja i lösvikt...

Var några år sedan detta inlägget skrevs, men jag slänger in ett exempel ändå på lösviktsförsäljning.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butikssida&butiksid=01805
 
Pennzoil

Jag har testat

Mobile 1 - Helt ok men dyr

Biltema, syntet - Mycket klonk och rassel, billig

Shells värsting racing MC olja - Mycket klonk och rassel, skitdyr

Pennzoil, mineral, 20w - 50 - Tyst, mjuk och väldigt lite kopplingsklibb, riktigt billig
 
Beställde 20L dunk SBKRacing direkt av okq8, 1625:- inkl moms eller 81.25:-L. Detta var för övrigt inget pris som den specifika macken förhandla fram utan han tog priset som sades direkt i telefon varifrån han nu beställde. Han blev själv skapligt förvånad att det skiljde så mycket i pris vid köp av 20L istället för 1L som de säljer för 175:- i butiken.
 
Jobbar du själv på TEXACO, eller har du mailat/ringt och frågat om vilka av deras oljor som passar till MC. För priset är ju inget att disskutera om :tummenupp :tummenupp

Sen har jag så förbannat otur som bor högt upp i Sverige, här saluförs bara Q8 SBK olja hos bensinstationen och där kostar den 125 kr/l

Den kostar det när man köper den i enlitersflaskor ja. Men enligt uppgift på andra ställen här så ska det gå att prata med dom så tar dom hem en 20 liters dunk som kostar någonstans i storleksordningen 70 kr/liter om jag fattat det rätt. Det räcker ju till 5 omgångar olja till en normal hoj ungefär. Antingen kör man så mycket att man gör slut på 20 liter inom 1 eller 2 år eller så fixar man bara så att man köper tillsammans med 1 eller 2 kompisar. För man bör ju göra minst ett oljebyte om året. 2 är inte svårt att få ihop om man kör lite.
 
Köp olja enbart som har samma typbeteckning enligt servicemanualen som t.ex JASO så är den högklassad för just din hoj oavsett märkesolja.
Det är ju 2000talet vi lever i å inte 1950talet och då var ju oljan kanske inte lika högteknologiskt som idag.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top