4 janos för den ungerske rattfyllerimördaren i Svedala

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Den ungerske lastbilschaffisen med 1,84 promille i blodet som med hjälp av en lastbil mördade fem personer utanför Svedala fick 4 år på kåken. Detta är betydligt hårdare än gällande praxis (1,5år). läs mer på Kvällskomposten:

http://www.kvp.se/index.jsp?a=218898

Personligen tycker jag fortfarande det är på tok för lågt, men i alla fall ett fall framåt.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
instämmer med att det är alldeles för lågt straff. frågan är hur länge han kommer sitta innan han släpps fri ...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nåt mord var det väl inte frågan om, jag tycker nog det är ett lämpligt straff.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Gustav1 skrev:
Nåt mord var det väl inte frågan om, jag tycker nog det är ett lämpligt straff.
nähä???? Vad var det då? Han bestämmer sig för att supa, sen bestämmer han sig för att köra packad, vad fan är det då?????

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Ravetrancer skrev:
nähä???? Vad var det då? Han bestämmer sig för att supa, sen bestämmer han sig för att köra packad, vad fan är det då?????
Inte mord i alla fall.. Hur tragiskt det än är...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ravetrancer skrev:

Precis som det tydligt står så är det "Grovt vållande till annans död".
Han hade, förhoppningsvis, inget uppsåt att döda någon.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
ja lagen är så men om jag t.ex. ställt mig på ett torg med en skarpladdad pistol och börjat skjuta omkring mig och någon stackare hade rykt med. Då hade det troligtvis blivit liknande dom "vållande till annans död". Detta fall precis som lastbilschauffören borde räknas som mord tycker jag. Men så är tyvärr inte lagarna i Sverige. Synd tycker JAG.

EDIT: Jag ser inte detta som en olycka så kom nu inte med dumma liknelser. tack

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
brinckis skrev:
ja lagen är så men om jag t.ex. ställt mig på ett torg med en skarpladdad pistol och börjat skjuta omkring mig och någon stackare hade rykt med. Då hade det troligtvis blivit liknande dom "vållande till annans död".

Njae, inte vet jag, men jag tycker det låter som mord.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
i sverige hade man säkert kommit undan med "vållande ..." om man skjutit ngn rätt i ansiktet och sen sagt ... oj det var inte meningen att döda. Jag tycker att man borde få ta större ansvar för sina handlingar. Men som sagt lagen är inte så i sverige och det kan iofs bli svårt att vata vart man drar gränsen. För om en som kör 5 km/h för fort kör ihjäl ngn ... är detta mord då? Borde vara om man skall se det på samma sätt men jag tycker NEJ. Då är frågan vart skulle man nu isåfall dra gränsen?

l

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
brinckis skrev:
varför skulle det vara det ... det var ju inte meningen att döda ..

Om du skjuter någon i ansiktet kommer troligtvis rätten att döma dig för mord oavsett vad du säger. Det är inte så att domen baseras uteslutande på vad du säger.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
brinckis skrev:
i sverige hade man säkert kommit undan med "vållande ..." om man skjutit ngn rätt i ansiktet och sen sagt ... oj det var inte meningen att döda. Jag tycker att man borde få ta större ansvar för sina handlingar. Men som sagt lagen är inte så i sverige och det kan iofs bli svårt att vata vart man drar gränsen. För om en som kör 5 km/h för fort kör ihjäl ngn ... är detta mord då? Borde vara om man skall se det på samma sätt men jag tycker NEJ. Då är frågan vart skulle man nu isåfall dra gränsen?

l

Tur att det inte är du som drar dem i alla fall.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Chris Ash skrev:
Om du skjuter någon i ansiktet kommer troligtvis rätten att döma dig för mord oavsett vad du säger. Det är inte så att domen baseras uteslutande på vad du säger.
det jag svarade på var inte att skjuta någon i ansiktet utan att skjuta runt omkring på ett torg.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Chris Ash skrev:
Tur att det inte är du som drar dem i alla fall.
det tolkar jag som att du är nöjd med de påföljder som man får i sverige för ett brott.

det är inte mitt jobb att dra gränserna men någon som får betalt borde dra åt dem lite hårdare tycker JAG. det skall inte "löna" sig att begå brott

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Chris Ash skrev:
Mord alternativt dråp beroende på omständigheterna.Skulle jag tro.
jag hade velat att det skulle vara solklart mord ... skjuter man med en pistol bland folk borde man förstå att någon kan bli dödad. och om någon blir så får man ta konsekvenserna efter det. men det är MIN åsikt

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
fängelse 9.6 månader per person :kocko
detta är ju helt sjukt!

sänder en tanke till de anhöriga :(

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
brinckis skrev:
det tolkar jag som att du är nöjd med de påföljder som man får i sverige för ett brott.

det är inte mitt jobb att dra gränserna men någon som får betalt borde dra åt dem lite hårdare tycker JAG. det skall inte "löna" sig att begå brott

Vadå "nöjd"? Konstigt formulerad fråga. Jag är "nöjd" med de åtgärder som minskar brottsligheten, tyvärr så kör Sverige den hårda linjen sen ett antal år tillbaka vilket inte har fått positiv effekt, precis som väntat.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024