Varför är Ducati så jävla dyrt?

Im-2-fast-4-u

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki GSX-R
Det är en sak jag inte fattar man kan få nästa en sprillan ny r1,gsx-r,cbr för kanske 100-110 lax varför får man en 02a ducati för 225 lax? är det motorcycklarnas " Rolls roys?" vad är det som kostar? :confused:
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Im-2-fast-4-u skrev:
Det är en sak jag inte fattar man kan få nästa en sprillan ny r1,gsx-r,cbr för kanske 100-110 lax varför får man en 02a ducati för 225 lax? är det motorcycklarnas " Rolls roys?" vad är det som kostar? :confused:

Tillverkas i mindre upplagor ?
Mera handjobb istället för maskiner?
Dyra komponenter?
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Skönare maskiner?
Skönare känsla?
Ingen underbetalad japan som satt ihop den?
Äkta MC?
Skönare ljud?

:näsblod
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Im-2-fast-4-u skrev:
Det är en sak jag inte fattar man kan få nästa en sprillan ny r1,gsx-r,cbr för kanske 100-110 lax varför får man en 02a ducati för 225 lax? är det motorcycklarnas " Rolls roys?" vad är det som kostar? :confused:

Som Ingemar brukar säga: det är ingen idé att förklara för någon som ändå inte förstår.

/S
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det är väll samma för alla hojar från europeiska tillverkarna..

MV Augusta, Bimota, Ducati, Aprilia, Triumph, BMW osv.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Im-2-fast-4-u skrev:
okej tackar för snabbt svar! men ere värt o lägga ut 100 kex till?

Om man är ekonomisk av sig, så är svaret NEJ !

Men skriker det "jag vill ha" i hela kroppen så är svaret självklart JA.
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
HönaPower skrev:
För att dom är sååå unika...& för att ägarna tycker det är roligt att lämna in dom på reparation hela tiden... :va


Jag kör inte Ducati för att det sååå unikt utan precis som du skriver, för att jag älskar att betala många och dyyyyra reparationer. Tror inte att jag är den enda ducatisten som tänker så faktiskt.

Anar jag lite gammal hederlig svensk avundsjuka?
 

sandstream

Guest
Josafan skrev:
Ingen underbetalad japan som satt ihop den?
Japsarna har vad jag vet ganska bra betalt för att skruva ihop bilar och mc.
Läste ett reportage för några år sedan om ett arbetslag på någon av de stora biltillverkarnas fabriker som på sin fritid samlades för att studera sitt arbete på video för att se vad som kunde förbättras. :3freak

Ducati gör väl precis som de andra italienska fordonstillverkarna och tar jäkligt mycket betalt för att det inte klarar av att göra grejerna lika billigt och bra som japsarna :hihi

Sen brukar de som betalat mycket för en sak intala sig själva att det är bra grejor för att inte få ångest :lol
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Ducati hade säkerligen kunnat sänka sina priser ganska ordentligt.
Men varför skulle dom? Priserna bidrar till att hypa produkterna och
sålänge det finns folk som är beredda att betala nuvarande priser
finns det ju ingen anledning att sänka. Det finns helt enkelt en marknad
för exklusiva ovanliga och dyra fordon. Det är ju Ducatis affärsidé att
utnyttja. Sen är det dyrare att producera en ducce eftersom dom byggs i mkt mindre tillverkningsserier än japanarna. Dessutom använder man exklusivare komponenter osv

Rent användasmässigt är Ducati inte värda pengarna såklart. Man transporterar sig lika bra med en japs från plats a-b eller på samma tid runt en bana. Frågan är bara om man hade lika kul under tiden? Är svaret på den frågan JA så är ducce inte prisvärd men är svaret NEJ är den klart värd pengarna. Det handlar alltså mer om känslor än faktorer man kan lista på papper och räkna ut..
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Precis som Trango_B skriver så är det enkelt att välja Japs framför Ducce. Det är bara att resonera logiskt. Men vem F*n vill göra det?

Är Ducce värd pengarna?
Logiskt sett - Nej.. Absolut aldrig
Med hjärtat - Billigare hoj får man leta efter. och fortfarande inte hitta någon.

Att övertala någon om förträffligheten i ett annat märke är svårt. Vad gäller Ducati i synnerhet.

Sällan ser man så mycket debatt om hojval som när någon undrar om Ducati är en bra hoj.
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Triumph känns rätt prisvärda i jämförelse med många japs. Sedan kan man väl alltid fundera på om de håller samma kvalitet i alla lägen. Var inte så roligt att få oljeläck på min när jag sagt till alla att det bara gällde de gamla hojarna... :va

Ducce är snygga och lyckas få betalt för sina hojar. HD har lyckats sälja in en hel livsstil och kan också ta betalt.

Jag är glad att folk orkar med servicekostnader, kamremmar, trasiga bensinmätare, rassel och slammer för då kan jag nöja mig med att kolla på de vackra hojarna utan att behöva pynta för dem. :hihi
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
Ducce borde kunna ta ännu mer betalt tom...om man jämför med HD...som tar snuskigt betalt för sina hojar, som till skillnad från Duccarna inte ens är speciellt tekniskt välutvecklade.

:kocko
 

MackanNSB

#25
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Hemma
Hoj
R1´05 Superbike, R1´06 Gata
Det är väl kul/tur "för Ducati" att det finns folk som vill betala dubbelt så mkt för nåt som inte ens är hälften så bra :tummenupp
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
MackanNSB skrev:
Det är väl kul/tur "för Ducati" att det finns folk som vill betala dubbelt så mkt för nåt som inte ens är hälften så bra :tummenupp

Och det är väl samtidigt kul/tur för Japstillverkarna att det finns folk som vill betala för att vara som alla andra.
 

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Tänk på nicknamet!
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
Ducati är och förblir en motorcykel med karaktär!
hmmm undrar varför dom flesta jappstillverkarna börjar dra rören under cutsen? hmm

citat ur en mc tidning:" Vissa motorcyklar tillverkas av ingenjörer i datorer, andra av den legendariske designer Massio Tamburini"*gudfadern för oss ducatister/mvagusta freaks*!
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
skövde_pöjk skrev:
Ducati är och förblir en motorcykel med karaktär!
hmmm undrar varför dom flesta jappstillverkarna börjar dra rören under cutsen? hmm

Om jag inte har helt fel så var det honda som var först med det...
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det som kostar är den suveräna kvaliteten... :hihi :hihi
 

Bifogat

  • Bild 1 liten.JPG
    Bild 1 liten.JPG
    62.2 KB · Visningar: 715

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Eller som en ducatiförsäljare sa i en monter. Vem vill ha en framspottad honda när man kan välja en livsstil.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top