Hej mitt vinterland! Eller: Varför man fan inte skall bo i Norrland.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Julen skulle firas i Vilhelmina. Vi ger oss iväg i min blixtrande Hyundai Lantra -93 (ja, inte Elantra eftersom den är tysk). Ett kraftpaket utan dess like, tolvhundra kilo som accelereras upp till bländande hastighet av en 1.5-liters Hyundai Pony-motor. Eller inte.

He går i alla fall skitbra. Hela vägen till halvvägs mellan Hudiksvall och Sundsvall. Då händer tre saker.

1) Det blir mörkt.

2) Snöstormen (den 23:e) kommer ikapp oss.

3) Termostaten i bilen lägger av och ställer sig fullt öppen.

Förbannade skit. Ligger och kör med helkall motor, helkall kupé och noll sikt i en jättelång bilkö till Sundsvall. 40 km/h längs E4 blir man less på efter cirka tvåhundra meter.

Väntar ut snön på pizzeria i Sundsvall, vidare till Härnösand, Rv90 och Rv45 inåt landet. Det var plogat i alla fall. Hela vägen till Kramfors/Sollefteå någostans. Sedan var det slut med det roliga. Så mycket snö på vägen att mycket av den tar vägen över motorhuven i stället för under bilen. Wheee! Möter en lastbil (intressant!) som i alla fall gör lite spår. Tyvärr har lastbilar och Hyundaien något olika spårbredd. Fort gick det inte!

Handbromsen drogs åt av parkerande bekant och frös prompt fast. Vi missade Tomtarnas Vaktparad p g a detta. Termostaten byttes ut, satt tretti grader snett i huset och en tredjedel av gummipackningen var borta. Undrar var den sitter fast? Dumt.

På väg ner lägger vindrutespolaren av, självklart på vänster sida. Fönsterhissen krokar av fönstret. Den elektriska antennen avelektrifierar sig själv.

Norrland är jäkligt vackert och en underbar plats att vara på... hemma, juh... så länge man aldrig behöver ta sig dit och därifrån!

Så, nu har jag skrivit av mig. Hur jävliga var era julresor?

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Den där historien säger mer om bilen än om Norrland haha!

Jag kör MÅNGA mil i liknande förhållanden varje år och har aldrig haft några problem då jag ser till att ha ordning på grejorna!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Själv spräckte jag min två månader gamla vindruta :mad: så jag håller mig nog också borta från norrland om jag kan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
BMW R90s skrev:
Köp en svensk bil till nästa gång!

På julafton åkte jag iväg för att hämta lite folk som skulle fira jul med oss, undertiden jag var borta (ca en timme) snöade det ca 30cm, tillsammans med det som hade fallit tidigare den morgonen (ca 20cm)så var det tillräckligt för att folk med "svenska" Volvo-suvar skulle sitta fast i drivorna.

Men eftersom jag hade en asiatisk kvalitetsbil så lade jag bara in fyrhjulsdriften och låste bakre diffen så jag tog mig fram ändå!!!

(jag kör i vanliga fall SAAB, jag hade lånat en japanare)

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Den e fin E4:an norrut. Hyrbilen min (Peugot 206:a) som också av någon outgrundlig anledning har en icke fungerande vindrutespolare på vänster sida fick jobba lite. Åkte upp till S-vall på julaftonsmorgon, start 06:00 - mål 09:15. Kan tilläggas att 206:an inte var den kursstabilaste bilen jag har kört. Varje omkörning gjordes med hjärtat i handskfacket, och tungan rätt i riktning norrut. Men den lilla pärlan tog mig både dit och hem, så man skall inte klaga. Lyckades missa de flesta semestertrafikanterna, förutom sista 10 milen på vägen tillbaka. Svängde av i Tierp och käkade, kom ut på E4:an igen, sedan var det bilköer till s-holm = :näsblod

//D

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Jag åker Volvo och jobbar på volvo , har aldrig några problem meb bilen :banana
:7peta

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Glömde nämna att jag i två års tid släpat runt på en motorvärmarkabel, och svurit över att de aldrig har motorvärmaruttag här nere i de barbariska trakterna söder om Dalälven. I Sundsvall skulle jag koppla in den för att försöka tina ut lite snö och is ur motorrummet. Det hade gått fantastiskt mycket lättare om bilen hade haft motorvärmare... men det är nog inte en stor grej i Tyskland där den såldes. Jag har sån stenkoll! :kocko

Ordning på grejerna, ja, där har vi ett exempel på ironi! Har gått igenom bilen och fått service gjord enkom för att slippa trubbel på den här turen. Där har man för det, funkat felfritt i två år även på längre utfärder (om än söderöver) men nu kommer all skit! :huvet :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år