Biltemas olja!

*Humlan

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Uppsala typ
Hoj
Suzuki GSX FWS
Angående Dr.bikes goda ord om Biltemas racingolja som är så billig!


Den kostar ju 70:-/L och han påstår att den har samma kvalité som Statoils racing olja som kostar 170:-/L :confused:


Jag har pratat med Biltema i Uppsala och visst racing oljan som Biltema har kommer från samma raffinaderi som Statoils (nästan 3 gånger så dyra racing olja).

Men Märk väl det är andra sorteringen som biltemas racing olja består av.

Alltså en restprodukt från statoil oljan. Om man tänker på det kanske man är beredd att betala lite mer pengar för sin olja, eller vad tycker ni?

Vill gärna reda ut den här jobbiga oljefrågan...
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
svårt med råd då man inte känner till oljorna men en sak är säker. Det sista man ska snåla på är olja. Känner en mekaniker som renoverat radfyror som gått 4000 mil och detta pga felaktig olja. Biltemas olja är den specifikt för mc? Skillanden mellan bil och mc olja är ganska stor då mc oljan smörjer växellådan och motorn till skillnad från bil.
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
SvartR1a skrev:
svårt med råd då man inte känner till oljorna men en sak är säker. Det sista man ska snåla på är olja. Känner en mekaniker som renoverat radfyror som gått 4000 mil och detta pga felaktig olja. Biltemas olja är den specifikt för mc? Skillanden mellan bil och mc olja är ganska stor då mc oljan smörjer växellådan och motorn till skillnad från bil.
klart den är! uppfyller massa normer som ja inte vet vad det är och jaso
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Pjta, vill man inte läsa på och förkovra sig i ämnet olja får man väl köpa den dyraste oljan man kan hitta - för det kan ju aldrig bli fel, eller..?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
andersbrink skrev:
Pjta, vill man inte läsa på och förkovra sig i ämnet olja får man väl köpa den dyraste oljan man kan hitta - för det kan ju aldrig bli fel, eller..?
:klappar :klappar :klappar :fakta :mattias Xakt, vill man betala mkt för olja, låt dom göra det :D
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
*Humlan skrev:
Den kostar ju 70:-/L och han påstår att den har samma kvalité som Statoils racing olja som kostar 170:-/L :confused:

Inte för att jag har nån aning om vad som är skilnaden mellan oljorna. Det jag dock vet är att prispåslagen i butik är ljusår i från varandra mellan en statoilmack och Biltema! Jag råkar veta vad Statoilmackarna har för Nettopris på oljan men det tänker jag inte berätta här
:1pajas
 

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hyabusa 480+...
Köp Castrol Racing olja...det tjänar både du och din motor på i längden....Lite dyrare kanske...men va fan.....kostar lite mer med en renovering pga biltema skit olja... :kocko

//DFMSWEDEN
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Varför är oljepriset så intressant? Säg att det skiljer 75:- per liter mellan en billig och dyr olja och det i går 3 liter i motorn. Med tanke på hur lite de flesta kör så lär det inte blir mer än 2 oljebyten, det är 400:-. Är det en stor utgift för en sporthojssäsong?

Intressant i alla fall att Biltema säger att det är andra sortering, det är ju inte precis det intryck man tidigare fått av de som använder oljan. Även Statoils billigaste olja torde komma från samma raffinaderi, det är ju ingen kvalitetsstämpel i sig, de framställer väl den olja de får betalt för.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
varför snåla med att köpa en billig olja , när man har köpt något för dyra pengar ????

man får vad man betalar för !!!! det e mitt motto

samma sak gäller ju med däck .... Varför är regumerade däck så biliga ....
har varit med och sätt riktiga skräckexempel på biliga och regumerade däck.


att en motor har packat ihop pga att man kört på billig olja, har jag inte varit med om, däremot av att ägaren slarvat med bytena och kört med samma olja i flera år som sedan resulterat i att motorn havererat har man sett ,men det spelar nog inte någon roll vilken olja man har .....

summan av kardemmuman .... varför chansa!!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Inte REST-produkt Humlan...
Och Lomax: Din jämförelse med regummerat är ju helt uppåt väggarna, det skulle ju i detta fall betyda begagnad olja...
Men du har en poäng, för visst får man vad man betalar för!
Min fråga tillbaka är då: Är en 1% bättre produkt värd 300% prispåslag?
DFM´s kommentar får tala för sig självt...Moget. Det var väl sånt som Swedie efterlyste inför nyåtret väl?
jaja, skolgårdsargumenten får vara för min del. Över till det som tråden handlade om:

Antingen gör man som jag, läser onödigt mycket om oljor, försöker bibringa lite kunskaper, och om någon lyssnar, kul.
Eller så gör man som Anders: Köper en dyr olja och hoppas på det bästa! :hihi Sorry Anders, men jag kunde inte låta bli den smashbollen. Allvarligt: Visst har Anders rätt, men det jag försöker säga är att med KUNSKAP kan man faktiskt få BRA grejer, till ett BILLIGT pris!
Vore inte det smaskens?



Restprodukter är sånt man får ÖVER efter att nåt är förbränt eller förbrukat.

Läs nu noga: Biltemas olja har inte SAMMA kvailte´som Statiols racingolja.

Det ÄR samma olja.

Men...

Det KAN (obs: BEHÖVER inte) vara så att:

- det är fjolårets batch med de DÅ gällande additivpaketen som var "värst då". Osv.
Så Biltema får (troligen) kanske inte årest finaste formula, den behåller givetvis Statoil själva.

Men2...

- det KAN lika gärna vara det senaste. (det vet vi inget om). För: Självfallet har inte Statoil vare sig råd, lust eller logistisk kapacitet att hålla på att småfnutta hit och dit med massa olika kvalitee´r.
Man kokar en sats, sedan kommer produktutveckling, men kokar en ny sats, och föregående går på discount, dvs i detta fall till Biltema.

Men3...

- beställer nu Biltema MER än som fanns i "gamla slurken" så skall ingen komma och säga att statoil bryr sig om att stå och koka knäck åt dem = man säljer ny olja och håller masken. Det blir billigare, samt de uttalanden man gör kan alltid förneka detta. (Det här VET jag inte till 100%, men den killen jag talat med på raffinaderiet sa så i förtäckta ordalag. han var oljad han!)


Så att säga lite föraktfullt att det är en REST-produkt tycker jag bara skapar en onödigt negativ, och dessutom FELAKTIG stämpel.
Det är bara att läsa vilka krav oljan uppfyller, och är man happy med det så fine.

Slutligen: Den EVENTUELLA skillnad mellan ÅRETS formula på additiven, och FJOLÅRETS...hur stor kan den vara?

Kommer du och jag som konsumenter NÅGONSIN att märka detta?

Nej.

Oljan var ju inte USEL förra året s.a.s för att vara toppen i år.
De förbättringar som införs är marginella vill jag påstå.
Så att biltemas olja skulle vara en sämre olja är ett påstående som kan jämföras med följande liknelse som ger lite PERSPEKTIV till skillnaderna:

On ni målar änden på ett kvastskaft...
Har då skaftet blivit längre?
Bevisligen JA.
Men kommer denna skillnad att ha någon betydelse i praktiska livet?

Det får var och en ta ställning till...
 
Last edited:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Dr.Bike:

Jag håller helt med dig! Efter att ha läst dina inlägg om oljor har jag helt och hållet gått över till Biltemas Racingolja. Finns ingen anledning att betala onödigt dyrt för andra oljor. Eftersom Biltemas kostar 70 Kr/l kan man i stället kosta på sig ett extra oljebyte om man nu skulle vilja det.

Tack för dina mycket vettiga argument och synpunkter angående oljor, det uppskattas!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Skillnaden mellan 170 och 70 är väl inte 300% på oljor som du säger är samma sak. Vad har du egentligen för belägg för det? Jag håller med om att man inte ska betala för saker i onödan men du säger att första inlägget var negativt och felaktigt men det kan lika gärna vara du som har fel. Databladen på oljorna innehåller bara elementär info och de uppfyller samma krav så vad baserar du egentligen din info på, all kunskapen du nämner menar jag? Att du pratat med någon på raffinaderiet som i "förtäckta ordalag" sa vad du ville höra tycker inte jag räcker.

Inget illa ment, men så självsäkra uttalandet baserade på något skakig grund kan väl vara minst lika negativa.

Har du mer info så är jag minst lika intresserade som andra att höra det.
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Vore intressant att höra något från någon som kört med Biltema ett par tusen mil.

Vad jag vet från RR är i alla fall att bra olja lönar sig definetivt och jag antar att bra olja därför lönar sig på gata om man är gasglad.

Om man däremot nöjer sig med att köra lugnt så borde biltema-oljan duga bra. Jag själv kör med Biltema-olja i min gamla Saab 99 men i mina motorcyklar skulle jag aldrig hälla något från biltema.

Slutligen så är det inte bara en kostnadsfråga med bra olja, man vill inte ha ett motorhaveri i hög fart för då är risken stor att man slår sig.
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Är helt på Dr Bikes sida i denna fråga.

Tyvärr finns väl inte Biltemas olja i viskositet 15W-50? :( Det är vad som anges i instruktionsboken till min hoj att man skall använda.
 

Dr.Bike

Guest
Helt rätt Ninjaboy!

Matten var felaktig. det var ju "bara" 250% påslag... om nu det är så mycket bättre tröst.

Mina fakta är hämtade dels från den intervju jag gjorde inför en artikel i ämnet jag skrev för en tidning, med nämnda kille, och det är även små fakta som dyker upp än här än där. Bl.a med folk utanför branschen men som har betydligt gedignare kunskaper än jag. Några stackare som fått svara på många frågor är tekniska fakulteten på Luleå Universitet, där de f.ö är mycket framstående på våtfilmssmörjning.
Där började mina tribologistudier, och vartefter detta har utvecklats så kikar jag på oljorna ur det perspektivet.
Jag läser allt jag kommer över om oljor, och anser mig ha en någon liten bredare kunskap på detta än allmänheten, men jag kan givetvis gå fel, för bolagen gör allt i sin makt att dölja saker och ting. Så visst: Det är svårt att vara SÄKER. Och 100% kan man inte veta om man inte är inne i branschen.

Så jag kikar på oljor ur deras fysikaliska egenskaper. D.v.s prislappen får inte fördunkla synen.
Dyrt är inte med automatik bäst.

Det är en sanning vi kan reda ut vad gäller ffa delsynteter. Men det får bli en annan gång.

Du är min bäste opponent Ninjaboy, och jag tackar för kritiken och ber om att slippa redovisa exakt alla detaljer vari jag står på min fasta övertygelse, för helt rätt som du säger: Jag har inte ALLA fakta!

Det är frustrerande. Så då får man ta nästa steg: Fråga sig "hur många fakta måste jag ha" och VILKA?

En ttillägg som borde gjorts i förra inlägget är att INGEN olja är särdeles dålig nuförtiden, så att "hälla i fel olja" och motorn skär...är HELT fel. oCh en motor som skurit efter 4000 som nån sa, den har inte skurit p.g.a oljan iaf...

Möjligen UTEBLIVNA oljebyten i kombination med vrålkörning.
 
Last edited:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Vad Dr Bike skriver låter i högsta grad rimligt, förtäckta ordalag känns aningen svagt dock...

Jag skulle vilja se den motor som skär pga "biltema olja", vad som är en risk för motorn är ju om olja och filter inte byts som det ska. Misstänker att vissa tror att motorn känner smaken av Castrol eller Motul och köper vin för 50 kr flaskan och olja för 170 kr flaskan, smart... :3freak
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Rickard skrev:
Vore intressant att höra något från någon som kört med Biltema ett par tusen mil.

Vad jag vet från RR är i alla fall att bra olja lönar sig definetivt och jag antar att bra olja därför lönar sig på gata om man är gasglad.

Om man däremot nöjer sig med att köra lugnt så borde biltema-oljan duga bra. Jag själv kör med Biltema-olja i min gamla Saab 99 men i mina motorcyklar skulle jag aldrig hälla något från biltema.

Slutligen så är det inte bara en kostnadsfråga med bra olja, man vill inte ha ett motorhaveri i hög fart för då är risken stor att man slår sig.
kolla vilka normer den uppfyller! varför betala ett annat pris för samma produkt?
 

Dr.Bike

Guest
Precis Most Wanted!

Det är ett kriterium som håller!
Och jag har redan skickat ett svar till Rickard om att köra många mil på Biltemas, vilket både jag gjort, samt många jag känner, men Rikard må väl publicera det svaret här om han vill! :)

MostWanted skrev:
kolla vilka normer den uppfyller! varför betala ett annat pris för samma produkt?
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
MostWanted skrev:
kolla vilka normer den uppfyller! varför betala ett annat pris för samma produkt?
jag kommer köpa den "dyraste" oljan som finns i handeln. detta pga jag personligen inte vet med 100 % säkerhet att det är samma olja och jag vill chansa när det gäller bågen. Nu har jag förstått att ingen olja är dålig så med chansa menar jag att jag vill inte riskera att inte få den bästa. Detta borde vara bra för er som vill köra med den lite billigare varianten för jag tror inte biltema o co kommer utveckla egen olja ... då måste någon stödja utvecklarna.
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
brinckis skrev:
jag kommer köpa den "dyraste" oljan som finns i handeln. detta pga jag personligen inte vet med 100 % säkerhet att det är samma olja och jag vill chansa när det gäller bågen. Nu har jag förstått att ingen olja är dålig så med chansa menar jag att jag vill inte riskera att inte få den bästa. Detta borde vara bra för er som vill köra med den lite billigare varianten för jag tror inte biltema o co kommer utveckla egen olja ... då måste någon stödja utvecklarna.
tänk om den bästa har snäppet lägre kvalitet än den för 70/l det är ju inte priset i sig som sätter kvaliteten,för i så fall kan du få köpa biltema olja av mig för 500kr litern å det är nog bland marknadens dyraste,, men det gör nog varken till eller från nånstans varken i din hoj eller plånboken(om man inte räknar med mitt erbjudande :rolleyes: ). själv strävar ja alltid efter att pressa priser det är inte de stora...

...de är de små utgifterna.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top