Mirakeloljetillsatserna, funkar dom?

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
Kan du förklara för mig hur "mirakeloljetillsatserna" på 90-talet typ Duralube och Lustre7 m.m fungerade? I jämförelse med vanlig olja och varför inte denna tillsats inte används i alla oljor. Jag köpte en flaska oljebehandling Duralube i Florida typ -92. När jag kom hem så gjorde jag oljebyte på Min Taunus -78 1.6 och när jag startade upp bilen så låg tomgången på över 2200rpm från att ha legat på typ 800. + att jag märkte avsevärd skillnad på prestandan, mycket piggare motor.Hur kan det bliva så? OM inte smörjningen blev mycket bättre. Vad var det dom använde och finns det lika bra grejer idag? Rekommenderar du det?


Go´ fortsättning på det nya året.
 

P@trikn

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Västerås
Hoj
Sv 650 s -00
oljetillsatsen Slick50

Paroxyst skrev:
Kan du förklara för mig hur "mirakeloljetillsatserna" på 90-talet typ Duralube och Lustre7 m.m fungerade? I jämförelse med vanlig olja och varför inte denna tillsats inte används i alla oljor. Jag köpte en flaska oljebehandling Duralube i Florida typ -92. När jag kom hem så gjorde jag oljebyte på Min Taunus -78 1.6 och när jag startade upp bilen så låg tomgången på över 2200rpm från att ha legat på typ 800. + att jag märkte avsevärd skillnad på prestandan, mycket piggare motor.Hur kan det bliva så? OM inte smörjningen blev mycket bättre. Vad var det dom använde och finns det lika bra grejer idag? Rekommenderar du det?


Go´ fortsättning på det nya året.

:tummenupp "SLICK50" :tummenupp

Motorslitage
Även med dagens moderna teknologi kan man inte eliminera det envisa problemet med slitage som uppstår då metallytor är i kontakt med varandra. Omåttligt slitage uppstår inte bara under dom första avgörande sekunderna vid start före det att oljan cirkulerar i motorn, utan även under uppvärmningsperioden som varar upp till 20 minuter. Slick 50 skyddar mot slitage genom att kemiskt binda DuPont Teflon PTFE till alla metallytor som oljan passerar i motorn för att skapa halare ytor som ger lägsta friktion och slitage. Slick 50 klarar alla oljebyten upp till 80.000 km utan förändring och ger därmed ett fullständigt skydd mot slitage även under det kritiska startskedet.

För mer info: http://www.seabeach.se/
Mvh Patrik
 

Dr.Bike

Guest
Aha!

Det var HÄR du la tråden! Hittade den inte först! (hade väntat mig den under mekhörnan) :tungan

Ok!!

Då kör vi! :tummenupp



Tillsatser till oljan. Eller Teflonmysteriet!

Jag fick en fråga lite under bordet, av en som inte ville skylta med att denne eventuellt hade hällt i något i motoroljan, och som löd ungefär så här: " Vilket av tillsatsmedlen som man kan slå i oljan är bäst?"

Intuitivt svarade jag direkt: "INGET"

Och det svaret tarvar ju en förklaring. För det låter ju ungefär som när det var skönhetstävling uppe i den lilla byn, och någon frågade efteråt vem som vann, så var svaret detsamma: "INGEN"

Och precis så är det med oljetillsatser. De är alla helt utanför någon som helst möjlighet att ta en pallplats, just för att de inte ens kvalar in.

Varför då? (säger du) Och jag säger igen: Tack för att du frågade! :)

JO, för att de är HELT onödiga!

Oljor är i dag såpass bra överlag att oljefilmen "för det mesta" håller, oavsett belastning eller temperatur.
För det mesta ja. Och det är BARA när oljefilmen brister som dessa tillsatspreparat skulle ha någon form av berättigande. Om ens då.
Varför? Jo för det här HAR oljeindustrin redan tänkt på! Upp till 25 % av en olja består av additiver.
Några av dessa additiver finns där just för den händelse att oljefilmen brister.

(Nu skall det tilläggas att innan jag blev så överdrivet intresserad av oljor och annat smått och gott, så trodde även JAG på dessa tillsatser) Men min tro byggde snarare på okunskap om den produkt, som de utger sig för att förbättra (själva oljan alltså) än produkterna i sig själv (tillsatserna).
Sen hör det till saken att "man" (folk i gemen) VILL tro på sånt här. Folk VILL bli lurade.
Eller ytterligare mera förklarat: De vill att det de tror på ska vara rätt. Dels för att folk inte GILLAR att ha fel. Och även om man inte RIKTIGT tror på dessa undermedel, så kan man ju PROVA (utan att säga nåt till kompisarna och kanske bli till åtlöje) Men...tänk om!
Alla vill ju ha denna lilla "edge" över sina jämlikar, och "jag har nåt som du inte har" kan i bästa fall skapa en placeboeffekt som, ja t.o.m kan ta hem ett race! Eller göra dig mer självsäker på att DU har mer effekt än kompisen som har en exakt likadan hoj, och därför kör du som en flåbuse för att bevisa detta...*ler* Freud hade stått upp och applåderat här.
Produktens förträfflighet har alltså blivit en självuppfyllande profetia! (särskilt så DYR som produkten var!! så ska ingen dj-vel komma och säga att jag har fel minsann...osv. för jag som HAR en produkt VET (givetvis) alltid BÄTTRE. Det stod ju på etiketten på baksidan...)

Nu vet jag bättre.

Och en liten hint kan ju oxå vara: OM (läs detta ord noggrant och HÖGT), alltså: OM det hade funnits NÅGOT sätt för de stora multinationella drakarna på oljemarknaden att få en MINSTA lilla fördel över konkurrenterna...tror någon här då att de inte hade tagit den?

Hint två: Denna marknad omsätter Miljardbelopp i dollar varje år så att få ett övertag handlar alltså inte om småpotatis.

Svaret är naturligtvis (och det är odiskutabelt) att OM denna möjlighet HADE funnits, ja då HADE oljebolagen tagit den.

För; De satsar otroliga summor i sina gigantiska laboratorium just på produktutveckling.
Det finns inte ett känt ämne som de inte provat som tillsats.

Skillnaden mellan oljebolagen och tillsatstillverkarna är att oljebolagen måste BEVISA sin produkts egenskaper inför något av standardiseringsinstituten SAE, ACEA eller JASO.

Det bästa man kan säga om dessa oljetillsatser är att de kanske är oskadliga.

De kan indelas i olika kategorier, där de med fasta partiklar (läs Teflon) är de farligaste, då de trots liten partikelstorlek kan sätta igen oljekanaler (uppbyggnad/packning) framförallt i övergångar från större till mindre kanaldiameter, samt av centrifugalkraften i vevaxeln. En annan sort i samma kategori är de tillsatsmedel som häller i zinkdialkyldimetylfosfat, vi kan kalla det zink kort och gott. Det fungerar på samma sätt som teflonet, och tar s.a.s över oljans roll då oljefilmen brister, och bara då. Med andra ord: dessa typer av tillsatser är ALDRIG i spel, förrän något tråkigt händer.
Och vid laboratorietester har det visat sig att, jodå, de förlänger tiden innan lagret (eller vad det nu är) skär ordentligt. Med FLERA millisekunder faktiskt!
Så tänk vilken bra investering dessa produkter är, när du sitter där och verkligen hinner stänga av motorn när oljetryckslampan börjar lysa! (förtydligar att det är ironi). Tror någon att dessa millisekunder gör någon skillnad?
Nej. Ingen hinner iaf reagera.
Zinc är f.ö en av de normala additiver som ingår i all olja.
I racingoljor är det LITE mer.
I tillsatsprodukterna är det MYCKET mer. Och i laboratorietester har för höga doser av zinc bara varit till skada...

En annan kategori utan fasta partiklar innehåller bara samma additiver som redan finns i oljan. Fast mer. De går under parollen "Ju mer dess bättre" Och det är ju inte sant förstås.
STP är ju en välkänd smet i denna kategori, som sägs kunna "renovera" en gammal olja och förlänga livslängden på den. Detta är delvis sant. Man återför additiver som kan ha förbrukats. Och främst då massa VI-improvers. Och vad vi tycker om dem har vi ju redan sagt tidigare. Om dem tycker vi inte. Icke förty är ju dessutom den gamla oljan kvar med sitt sot och andra restprodukter, och vill vi ha den gamla oljan kvar? Nej.

Så vad tycker DU? Kör du med eller utan tillsatsprodukter i oljan? Debattera gärna här på denna eminenta hemsida.

Dagens visdomsord: "Olja är inte livet. Det är viktigare än så!"
Och olja är definitivt inte smörja!

So long/Dr.
 
Last edited:

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
när jag bänka min r6;a som jag skulle tävla med provade jag bland annat ett medel som heter x1-r typ som slick 50.
hojen gav 106hk på slangen std, sen hälde jag i x1-r och lät den gå i bänken i 15 minuter och testade igen.
107 hk.... om det va medlet eller ren tillfällighet vågar jag inte svara på men där va ju 1 häst till...

ps. hojen va "ny" gått ca 40 mil när jag bänka.
 

Dr.Bike

Guest
Yes BiInK man har mätt dessa undermedel i bänk, men jag kan inte hitta den testen nu, ska leta, och där har man t.o.m mätt prestandasänkningar.

Din häst rör sig inom felmarginalen för mätning, som sägs kunna ligga inom +/- 3% beroende på bänktyp, antal körningar i rad (värmeproblem) osv.

BrInK skrev:
när jag bänka min r6;a som jag skulle tävla med provade jag bland annat ett medel som heter x1-r typ som slick 50.
hojen gav 106hk på slangen std, sen hälde jag i x1-r och lät den gå i bänken i 15 minuter och testade igen.
107 hk.... om det va medlet eller ren tillfällighet vågar jag inte svara på men där va ju 1 häst till...

ps. hojen va "ny" gått ca 40 mil när jag bänka.
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Jag kör inte med additiv... vill inte fundera över vad som händer med en våtkoppling om du häller i nått som gör att friktionen minskar...
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
BrInK skrev:
när jag bänka min r6;a som jag skulle tävla med provade jag bland annat ett medel som heter x1-r typ som slick 50.
hojen gav 106hk på slangen std, sen hälde jag i x1-r och lät den gå i bänken i 15 minuter och testade igen.
107 hk.... om det va medlet eller ren tillfällighet vågar jag inte svara på men där va ju 1 häst till...

ps. hojen va "ny" gått ca 40 mil när jag bänka.

Ett absolut minimum för att säga att det skulle kunna peka åt något håll är ju tre st mätningar före tillsatser och tre efter tillsats och sedan ett medelvärde från varje serie som jämförs. Sen får man ju också titta på avvikelsen mellan värdena i varje serie för att se hur mycket det kan slå. Helt seriöst skulle man behöva ett material på 50-100 körningar för att visa något. :tummenupp
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
von reisen skrev:
Ett absolut minimum för att säga att det skulle kunna peka åt något håll är ju tre st mätningar före tillsatser och tre efter tillsats och sedan ett medelvärde från varje serie som jämförs. Sen får man ju också titta på avvikelsen mellan värdena i varje serie för att se hur mycket det kan slå. Helt seriöst skulle man behöva ett material på 50-100 körningar för att visa något. :tummenupp


vi gjorde 3 bänkningar std och 3 med mirakelmedlet... gör alltid 3-4 och tar snittet.
 

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ale kommun
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Paroxyst skrev:
Kan du förklara för mig hur "mirakeloljetillsatserna" på 90-talet typ Duralube och Lustre7 m.m fungerade? I jämförelse med vanlig olja och varför inte denna tillsats inte används i alla oljor. Jag köpte en flaska oljebehandling Duralube i Florida typ -92. När jag kom hem så gjorde jag oljebyte på Min Taunus -78 1.6 och när jag startade upp bilen så låg tomgången på över 2200rpm från att ha legat på typ 800. + att jag märkte avsevärd skillnad på prestandan, mycket piggare motor.Hur kan det bliva så? OM inte smörjningen blev mycket bättre. Vad var det dom använde och finns det lika bra grejer idag? Rekommenderar du det?


Go´ fortsättning på det nya året.

Titta in på www.prolong.com o kolla på video klippen :tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag KAn ju ha blivit lurad, men jag hällde slick 50 i en bil som hade gått 10 000 mil, och det jag märkte mest var:
Tomgångshöjning, så mycket att det blev svårt att justera ner den.

Biljäveln blev aldrig varm, eftersom jag körde samma väg till jobbet varje morgon visste jag exakt var termostaten öppnade så att den goa värmen började spridas i bilen. Den gick betydligt kallare, så mycket att jag fick skärma kylaren för att öht få varmt i bilen.

En eventuell bränsleförbruknings minskning. (för liten för att mäta med km mätaren och mackpumpen på ett tillförlitligt sätt)

Jag körde bilen tills den hade gått 30 000 mil, och då hade allt återgått till stadiet innan tillsatsen eller sämre.
Jag har aldrig mer slagit i tillsatser i en motor, bilen jag har nu (en likadan) har gått 25 000 mil och tickar på.

Så jag kan ha blivit lurad, dock inte så mycket, då jag fick tillsatsen skitbilligt för att "testa" åt försäljaren.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
BrInK skrev:
vi gjorde 3 bänkningar std och 3 med mirakelmedlet... gör alltid 3-4 och tar snittet.
Gjorde ni bänkningarna utan mirakelmedlet med den olja som var i hojen när den kom från fabriken? Eller hade ni bytt till någon annan olja så att det enda som skiljde mellan bänkningarna var mirakelmedlet?
 

Dr.Bike

Guest
GuW skrev:
Biljäveln blev aldrig varm, eftersom jag körde samma väg till jobbet varje morgon visste jag exakt var termostaten öppnade så att den goa värmen började spridas i bilen. Den gick betydligt kallare, så mycket att jag fick skärma kylaren för att öht få varmt i bilen..

Hej GuW!

Jag ska säga dig att jag hade en liknande upplevelse, få se nu, 1984 eller så... Då hällde jag i nåt i min Golf GTI...
Tomgången blev högre! (inte SÅ som din)
Så jag utgick från att "medlet verkade".

Någon annan skillnad märkte jag dock aldrig...
Men vari bestod höjningen av tomgångsvarvet?

Jag vet inte.

Det KAN ha varit medlet. Det KAN ha varit slumpen... Kanske var motorn slut, och oljetrycket så lågt att vissa delat inte hade fullfilm?
Kanske dessa lager gick lättare då?
Men nej, jag tror inte på detta.
jag var med en gång och kkörde en V4:a helt utan olja! :lol
Vi skulle ta kål på den.
En halvtimma körde vi ute på en åker, men inget hände!
så ropade bondmoran att det var kaffe, och sen körde vi igen!
Bilen GAV ju upp tillslut... Men man fick sig ju en tankeställare...

Så vad tomgångshöjningen än berodde på...så tror jag iaf inte på mirakelmedel.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Last edited:

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Esquire skrev:
Gjorde ni bänkningarna utan mirakelmedlet med den olja som var i hojen när den kom från fabriken? Eller hade ni bytt till någon annan olja så att det enda som skiljde mellan bänkningarna var mirakelmedlet?

körde först 30 mil på orginal oljan sen i med castrol r4 körde 10 mil till sen upp i bänken med hojen och körde, sen slog vi på x1-r sen körde vi den 15 min i bänken på olika varvtal sen prova vi igen...

testade även med slip on ljuddämp i.o.m att det satt kat i orginal.. gav 1.7-2hk jag trodde det skulle ge mer..
 

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ale kommun
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Ingen som har kollat på Prolong filmerna än? :)
Finns vad jag vet inte i sverige än. Farsan hämtade dem från Ungern ifjol. Testade i min dåvarande gixxer 1000 utan märkbar motor tomgångs gång eller andra negtiva ändringar i beteende samt koppling slir. Dock skickade jag en förfrågan till tillverkaren angående just våt kopplingen men de skrev att de kunde garantera att inget negativt skulle hända, dock skulle jag bara hälla i ca 10% av volymen av total mängd olja, inte hela flaskan alltså.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Titta i mina länkar i stället så ser du att det går lika bra med Head & Shoulders schampo eller Coca-Cola.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En intetsägande historia:
Brorsans polare Slick50-behandlade sin snöskoter. Under en hårdkörning lossnade en kylarslang och all vätska rann ut, något han inte märkte. Vid hemkomst upptäckte han detta och cylindrarna var då glödande. Trots detta hade motorn inte skurit. När den kallnat fyllde han på kylarvätska igen och kunde köra som om inget hade hänt.

Ovanstående är hörsägen och inget jag kan gå i god för. Men om det stämmer är det anmärkningsvärt med tanke på hur pass lätt snöskotermotorer nyper i allmännhet. Frågan är då om Slick50 hade något med överlevnaden att göra.
 

Dr.Bike

Guest
Tack NinjaBoy!

Alla: kolla in länken i JapankrigarPojkens inlägg No 15.

Nu läste jag inte hela, men det är ju en perfekt sammanfattning, och "kinda zez it all..."
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top