Hur ostryper jag en TL1000S?

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Tjena!

Jag har börjat misstänka att min TLS inte är ostrypt (72kw->90kw)...
Pinsamt jag vet... Den går fortare än vad jag kan utnytja ändå, men tänkte ta tag och titta lite mer på det.

Har hojen hemma hos en kompis, så jag kan inte mecka ifred eller låta hojen stå "halvfärdig". Därför hade jag behövt så mycket information som möjligt i förväg...

Så jag behöver lite hjälp. Det står att den ska vara strypt med brickor i insuget, men har även för mig att den är stypt elektroniskt på något vis, stämmer det? Och isf hur tar man bort strypningen?

Annars, var sitter brickorna i insprutet?

Hade varit jätte bussigt om ni vill hjälpa mig köra ihjäll mig fortare :tummenupp :banana

Last edited:

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
RacerX skrev:
Tjena!

Pinsamt jag vet... Den går fortare än vad jag kan utnytja ändå, men tänkte ta tag och titta lite mer på det.

Så jag behöver lite hjälp. Det står att den ska vara strypt med brickor i insuget, men har även för mig att den är stypt elektroniskt på något vis, stämmer det? Och isf hur tar man bort strypningen?

Hade varit jätte bussigt om ni vill hjälpa mig köra ihjäll mig fortare :tummenupp :banana

Tror att du får byta insugningsgummin om det inte går att slipa upp dom.

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
KTM 525 SM -05
Ta loss snaran runt halsen på den :D

Förlåt kunde inte låta bli :)

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Förresten... när jag ostryper den, måste jag ställa om den i bänk efteråt, eller är den redan nu egentligen inställd för att gå ostrypt?

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Någon sa något om att en "brun kabel" till styrboxen under sadeln skulle klippas för att ostrypa den. Stämmer detta? Isf, är den verkligen alltid brun, eller är det någon som vet vad för benämning den har annars? :confused: Så att man inte klipper fel :brinnerup

Alla tips mottages gärna!! :bow

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Det är tydligen gummina till insprutningen som antingen det sitter brickor i eller är för små, och som ska bytas.

Jag laddar upp en bild på insprutningen och har markerat med rött de som jag tror man ska byta. Stämmer det? Hilfe bitte! :confused: :7peta
(jag är inte kinky bara för att jag skrivit strypnings-gummin... ok :arsele )

Bifogat

• FI.jpg
    FI.jpg
    96 KB · Visningar: 264

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
RacerX skrev:
Det är tydligen gummina till insprutningen som antingen det sitter brickor i eller är för små, och som ska bytas.

Jag laddar upp en bild på insprutningen och har markerat med rött de som jag tror man ska byta. Stämmer det? Hilfe bitte! :confused: :7peta
(jag är inte kinky bara för att jag skrivit strypnings-gummin... ok :arsele )

Så här ser gummina ut strypta så det är väl bara att slipa ur dom.
Dom är gjutna så det är inga lösa brickor.

Bifogat

• IM000043.JPG
    IM000043.JPG
    77.4 KB · Visningar: 297
  • IM000044.JPG
    IM000044.JPG
    82.8 KB · Visningar: 243

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
:bow gsxr1200

Tack så mycket för hjälpen!!! :tummenupp

Det ser ju ut som att den inte bara är strypt, utan oxå kastrerad! :kocko Den får ju knappt igenom något där! Får fila en liten stund för att bli av med allt det... :hihi Ser fram emot att köra den efter! :hoppa

Ska genast ta tag i att undersöka saken vidare. Jjag har behövt ha reda på hur den är strypt iförväg eftersom jag har hojen hemma hos en kompis nu (efter inbrottsförsök i mitt garage :mad: ) så jag måste ta isär och sätta ihop allt på en kväll, så jag kan inte bli stående där utan grejor...

Är det någon som vet något mer om den elektroniska strypningen? Och om man mäste ställa om insprutningen efteråt?

Tack än en gång gsxr1200, hocke o Ricken! :kiss :banana

Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
RacerX skrev:
Tjena!

Köper en TLR :rofl
sorry...var tvungen!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Man skall även klippa sladden, en brun sladd längst ner i hörnet på ena kabeln till ECU:n. Kommer dock inte ihåg vilken av de 2 kablarna, sitter nämnligen en brun nere i hörnet på den andra med. Jag klippte givetvis fel, trots instruktioner (lyckades spegelvända instruktionen), men det ger sig rätt tydligt, intrumentpanelen var helt död då, så det blev att löda ihop igen. Är inte 100 på vad den gör, tror det är nått bullertjafs, så bort med det!

/Pajje

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Psychobiker skrev:
Man skall även klippa sladden, en brun sladd längst ner i hörnet på ena kabeln till ECU:n. Kommer dock inte ihåg vilken av de 2 kablarna, sitter nämnligen en brun nere i hörnet på den andra med. Jag klippte givetvis fel, trots instruktioner (lyckades spegelvända instruktionen), men det ger sig rätt tydligt, intrumentpanelen var helt död då, så det blev att löda ihop igen. Är inte 100 på vad den gör, tror det är nått bullertjafs, så bort med det!

/Pajje
Blev det bra sen efter att du klippte rätt!? Märktes någon skillnad?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
På sladden vet jag inte, jag gjorde allt samtidigt, men på totalt så blir det gigantiskt skillnad i det övre registret.

Kan ta en bild i helgen på kabeln, om du vill, så slipper du riskera att klippa fel

Twinmaniac

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki TL1000S
gsxr1200 skrev:
Så här ser gummina ut strypta så det är väl bara att slipa ur dom.
Dom är gjutna så det är inga lösa brickor.

Tjabba, ser man strypningen uppifrån när man lyfter på luftburken? (sitter strypningen mot spjällhuset lr mot cylindern?) :Bugar

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Den sitter mellan spjällhus och cylinder, vrid upp sjället med gashandtaget och kika ner så ser du om den är stryp eller inte.

Mage

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Hoj
Hoj? TL 1000S - 99 Y0W
Jag hoppas att din TL är ostrypt vid det här laget.

Tillägger ändå:
Insugsgummi bör bytas - inte slipas ner. Ta den kostnaden...
Kabel vid styrdon skiljer beroende på årsmodell, kolla upp just din...

Vidare så kan jag rekommendera TRE till dig. En liten dosa som lurar
insprutningen att femman är i hela tiden. TL är påtvingad en
strypfunktion på lägre växlar. ( även om du klippt kabeln. )

Den finns att köpa inkl. kontaktdon för 800:- på MC firmor,
man kan även göra den själv för under 50-lappen.

Den monteras enkelt under tanken och ger en bättre motorgång,
kanske inte märkbart snabbare men mindre ryckigt och kanske
lite bättre vrid i botten. Jag kan inte heller hantera motoreffekten
ens strypt, men faktum är att hojen o-strypt går mjukare och har
ett klipp som är väl värt pengarna och arbetsinsatsen.

Go faster //

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Brum...
RacerX skrev:
Någon sa något om att en "brun kabel" till styrboxen under sadeln skulle klippas för att ostrypa den. Stämmer detta? Isf, är den verkligen alltid brun, eller är det någon som vet vad för benämning den har annars? :confused: Så att man inte klipper fel :brinnerup

Alla tips mottages gärna!! :bow

På TL 1000R så är det en kabel i boxen som är klippt. vet ej vilken.. men jag kan fota en bild å lägga upp :tummenupp

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
1997 TL1000S
Min far har en TL 1000S 97a, vilken sladd under till ECU:n är det man ska klippa på den, brun som de andra?

Och EXAKT vad gör den?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...