MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hej alla!

Den 17e Januari var jag på möte med Vägverket som organiserat en konferans angående en så kallad MC-Ola. Detta är ett försök från Vägverkets sida att få en säkrare motorcykeltrafik. Förra året dog 59 personer och de vill till år 2007 sänka denna siffran markant. På mötet togs det upp ideer, samt kommentarer från diverse organisationer som sysslar just med målgruppen på Sporthoj.com, förare av Supersport-hojar (Sporthojar), som står för 7 av 10 dödsolyckor. På plats fanns allt från Försäkringsbolag till Polismyndigheten till en kirurg från Karolinska sjukhuset som sett skador och eftereffekter på MC-offer.

Från insamlad statistik kan jag nu berätta lite saker om dödsorsaker.
  • 50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
  • 99% män
  • Mest Singelolyckor
  • Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
  • 55% använt helställ
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
  • 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
  • 41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
  • 55% ägde hojen
  • 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
  • Dör flest på 70-vägar
  • 90% INGET fel på vägen...
  • Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar

Enligt statistik där undersökningar gjorda på plats och inspektioner gjorda på hojar, miljön m.m visar att det är MC-föraren som är orsaken till 90% av dödsfallen. Ett exempel är där föraren av MCn gör omkörningar och möter bil.
Detta bekräftar även en fransman vid namn Jaques Compagne som framförde vad MAIDS, en djupanalys av mc-olyckor över europa. På över 300.000 fall stod det klart att i 88% av dessa var det MCn som gjorde det huvudsakliga misstaget.

Norsk infallsvinkel
Det kom på besök en från Norge med statistik för huruvida man lär sig efter att man varit inblandad i olycka. Det intressanta är hur dumdristiga många är. Efter olycka erbjöds upplärning för att hindra olycka igen. Vet ej perioden, men bland de som deltog med vilja minskade olyckor mer ca10%, men däremot bland de som frivilligt (fick studera på egen hand) ökade olyckstalet med ca 30%. Så vad som framkom var att många har svårt att lära sig av egna misstag. Egot går före vad som är viktigare, sitt eget liv. Vill man inte bli bättre som förare?


Åtgärder i framtiden?
Eftersom antalet döda ökar och alla vill behålla sin hobby, har endel markabra ideer föreslagits. T.ex ökas ålder för körkortstagande för tung till 27 år, samt större krav på föraren. Detta ska tas i diskussion under 2005 och möjligt beslutstagande oxå. Det som är Tur för många idag är att processen kan bli Lång, dock en verklighet inom några år. Är detta vad vi vill?

Som ett sätt att få ut säkrare förare har Vägverkets förarprov ändrats för att inte längre bara handla om "Klarar jag garagevändningen så är det ju fixat". Nu ska beslut grundas på hur väl en hinderbana genomförs. Dock ej längre på tidtagning, det är ju inte tid det handlar om utan att man gör det med säkerhet.

SMC med flera har ideer där det innebär att starta kurser för att lära känna sin hoj bättre och bli en säkrare förare. Ni kommer höra mer från SMC under året här på Sporthoj.com.

Polisen, har länge haft problem med Supersport-förare och visade videosekvens från en grupp i Stockholm som känner sig stå över lagen. Även bild på hur man kan se ut efter man träffat på en stolpe i högfart. Det behövs mer att folk ser konsekvenserna av sitt handlande, är det värt det?

Anledningent till denna tråd är ett försök att samla in seriösa förslag inför nästa möte den 15e Mars. Då tänkte jag skriva ut de åsikter ni medlemmar som kör just Sporthojar (Supersport) och vad ni tror kan vara något som bidrar till säkrare motorcykeltrafik. Detta kan vara allt från ändringar på vägkvalite, vägmarkeringar/vägskyltningar, räcken, ABS bromsar på framtida MC, klädsel osv. Allt är av intresse att framföra till de organisationer som finns på plats.

Tacksam för seriös diskussion, då organisationerna som var på plats troligen kommer läsa allt ni säger.

Vänligen
Johnny
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det som behövs är en attitydförändring, generellt i trafik iofs, och det är nog det svåraste. Att inse och acceptera att ens ego måste spela andrafiolen till förmån för andras och den egna säkerheten vet jag inte hur man ska uppnå.
Skrämselpropaganda? Kanske funkar men inte på alla.
Trafikvett borde vara mer prioriterat från skolan och tidig ålder.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
crazy88 skrev:
Kanske fler banor för dom som nu vill köra fort

Fler banor kräver enormt stora pengar,
dock kanske det borde bli mer kurser och mer bandagar
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Swedie skrev:
[*]20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)

Är inte detta ganska logiskt med tanke på att antalet personer som fått A-behörighet "på köpet" borde minska med tiden? Eller är det så att av de som fått A-kortet på köpet så minskar antalet olyckor procentuellt sett inom just denna grupp?
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Kanske något krav att man måste köra (äga) något annat i två år, innan man får köra klass 7 hoj. (Allt är bättre än minålder 27!!). Mer avancerad körning i utbildningen BANA!!, så att man lär sig motstyrnirng, bromsteknik riktigt m.m. Den utbildnigen jag fick var mer balansövningar i låga hastigheter och körning i trafik, hade inte en aning om motstyrning t.e.x.
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Alla som åker mc vet redan att det är farligt. Om jag dör så lovar jag att inte skylla på vägverket.

Förslag: en bana i Stockholmstrakten
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Swedie skrev:
[*]50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
[/list]

Har jag förstått detta rätt att det är 50% av dödsfallen som hade skallskador och bland dessa med skallskador var 20% utan hjälm?

Swedie skrev:
[*]41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
[/list]

Har du nån uppgift om hur mycket över laglig hast. extremt mycket är?
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
WASP skrev:
Och försäkringsbolag som inte sätter käppar i hjulen för de som vill köra bana med gathojar.

Tror inte det är försäkringsbolagen utan snarare lagen som ställer till det.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Men va fan. jag såg på nyheterna för nån vecka sen att återfallsknuttarna (personer över 50 år) står för mer än hälften av alla olyckor.
Edit: Att ändra till 27 år för tung mc låter som ett klassiskt sosseförslag. omyndigförklara hela folket tills dom är 27? Är det lösningen? :tummenner
Bättre förare, bättre vägar och bättre utrustningskrav. :tummenupp
Anordna BILLIGA fortbildningsdagar för mcförare, tror jag det skulle hjälpa mycket. Speciellt för de som börjar bli lite rostiga.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kevorkian skrev:
Har jag förstått detta rätt att det är 50% av dödsfallen som hade skallskador och bland dessa med skallskador var 20% utan hjälm?

Korrekt.

Kevorkian skrev:
Har du nån uppgift om hur mycket över laglig hast. extremt mycket är?

Fanns diagram med skala 30+ vilket benämndes "över laglig hastighet" och sedan 50+ som benämndes "mycket över laglig hastighet". Troligen även snabbare än 50+...
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Tolkar statistiken som att de flesta som kolar har pysslat med någon form av idioti; dålig utrustning, hög hastighet, påverkan, aldrig tagit KK (kan ju köra ändå) osv.

Hur botar man någon från sjukdomen idioti? Framförallt när den kan smyga sig på även normalt sett förnuftiga individer?
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Siffran 55% ägde hojen, vad står den siffran för ? Betyder den att 45% av alla dödsolyckor skedde på en lånad eller stulen hoj? Eller är det skenförsäkringar som gör att siffrorna blir konstiga.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
sweborn skrev:
Tolkar statistiken som att de flesta som kolar har pysslat med någon form av idioti; dålig utrustning, hög hastighet, påverkan, aldrig tagit KK (kan ju köra ändå) osv.

Hur botar man någon från sjukdomen idioti? Framförallt när den kan smyga sig på även normalt sett förnuftiga individer?


Det hela handlar väl krasst om mognad i trafiken och den får man genom att vistas i den.
Hur man ska minska dödstalen är en otroligt svår fråga och de bästa lösningarna är antagligen också de minst populära.
Att förbjuda sporthojar helt är nog ingen lösning, men till slut kanske vi inte ser några sporthojar ändå på vägarna pga för dyra kostnader.
Möjligt att någon form av instegsmodell är en bra lösning. Att man börjar effektsnålt och sen får "förtjäna" effekt allt eftersom man skaffar sig erfarenhet.
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
Det är väldigt många i statistiken som
* inte ägt hojen och/eller åkt utan körkort
* varit påverkade
* haft kort mindre än ett år

dvs folk som förmodligen skulle gjort dumheter oavsett vilken lagstiftning som gäller, alternativt har lite erfarenhet av mc överhuvudtaget. Den första kategorin är nog svår att komma åt med lagstiftning såsom 27-årsgräns eller liknande. För den andra kategorin är det ju bara övning som gäller. Kan man få alla åkare att delta i t ex SMC's avrostningar och broms/kurvkurser skulle nog olyckorna minska markant. För den som kört ett tag och vill köra fort är bandagar en utmärkt lösning, personligen kör jag i alla fall lite mindre dumt en period efter en bandag. Fram för statssubventionerade bandagar!

/geek
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
*Jag skulle vilja att försäkringsbolagen gick med på att man fick teckna en extra försäkring vid bankörning om dom inte vill ändra på vilkoren. Jag har själv försökt få reda på vad som krävs för att få teckna den tilläggsförsäkring som dom skriver om i sina villkor men hittills utan resultat :mad:
Jag skulle va beredd att betala lite mer för en tilläggsförsäkring om det innebar att jag kunde delta på bankörningar samt andra former av manöverkurser.

*Sen skulle jag som många andra verkligen vilja slå ett slag för fler banor...visst dom kostar pengar men med mer tillgänglighet så tror jag att fler skulle utnyttja banorna som finns/fanns istället för gatorna.

*Jag skulle även vilja se att det finns mer kör-kurser som arangeras av typ SMC eller liknande utbildningsorgan kanske rent av Polisen (skrämmande ord :tungan ) med tanke på att dom ändå har en ruggans gedigen utbildning så tror jag att dom vore lämpliga.

*Obligatoriska bana körningar av någon form i trafikskolorna med som nån nämde här innan övning på som ex. motstyrning och även lite "skrämselpropaganda".

*Sen defenitivt krav på att man måste ha kört nån annan form av MC innan man för köpa en klass 7 hoj...det är inte så smart alla gånger att kunna gå direkt ifrån trafikskolan å köpa en värstingmaskin som man tror att man ska kunna hantera direkt. Det fanns ju lite statistik att det va ganska många nyblivna körkortstagare med bland dödsolyckorna(eller rättare sagt väldigt många såg jag nu)...och det är ju aldrig kul :(

Det va mina femöringar...det kommer säkert fler.

//TwinSucker
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top