Någon rör min hoj larm/pager - hembygge...

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Har efter 5 strömavbrott och sjuttifem kalllödningar med hjälp av bland annat stearinljus lyckats få ihop en pager med lite räckvidd tror jag...

Inspirerades av denna tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41445&highlight=spyball+pager

tog jag och köpte lite prylar och skred till verket. Då jag inte har larm på hojen alls så ska det hela funka som en rörelsesensor med tyst larm (valfritt)
Passar ju egentligen vart som helst där man vill veta om någon rör ens prylar...

Inhandlade alltså följande:

trådlös dörrklocka
Mjukisdjur med rörelsesensor i
en vippa (larmatrapp)
Transistor

Sen lite ledningar och en snusdosa och en mängd smältlim...

Både dörrklockan, leksaken och vippan drivs av ca 3V så inga motstånd mm behövdes. Fungerar så att man sätter på strömbrytaren och aktiverar den med den vita knappen bredvid. Sen kan man med en liten brytare på högtalarn välja om den ska låta eller vara tyst. Jag tror jag kommer att välja tyst oftast eftersom det låter som en glad hund eller något annars.
Vid rörelse triggar den sen dörrklockan som ger signal och sen är det bara att ta med sig ett basebollträ ut till hojen och fråga vad vederbörande gör med din hoj (om man törs).


Dessutom blev min gudddotter väldigt glad för det mjuka men nu tysta mjukisdjuret...
 

Bifogat

  • larm01.JPG
    larm01.JPG
    36.2 KB · Visningar: 75
  • larm02 (Small).JPG
    larm02 (Small).JPG
    16 KB · Visningar: 84
  • P1140012 (Small).JPG
    P1140012 (Small).JPG
    34.6 KB · Visningar: 254
  • P1140007 (Small).JPG
    P1140007 (Small).JPG
    57.3 KB · Visningar: 83
  • P1140008 (Small).JPG
    P1140008 (Small).JPG
    49.4 KB · Visningar: 112

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
raceman_peps skrev:
Har efter 5 strömavbrott och sjuttifem kalllödningar med hjälp av bland annat stearinljus lyckats få ihop en pager med lite räckvidd tror jag...

Inspirerades av denna tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41445&highlight=spyball+pager

tog jag och köpte lite prylar och skred till verket. Då jag inte har larm på hojen alls så ska det hela funka som en rörelsesensor med tyst larm (valfritt)
Passar ju egentligen vart som helst där man vill veta om någon rör ens prylar...

Inhandlade alltså följande:

trådlös dörrklocka
Mjukisdjur med rörelsesensor i
en vippa (larmatrapp)
Transistor

Sen lite ledningar och en snusdosa och en mängd smältlim...

Både dörrklockan, leksaken och vippan drivs av ca 3V så inga motstånd mm behövdes. Fungerar så att man sätter på strömbrytaren och aktiverar den med den vita knappen bredvid. Sen kan man med en liten brytare på högtalarn välja om den ska låta eller vara tyst. Jag tror jag kommer att välja tyst oftast eftersom det låter som en glad hund eller något annars.
Vid rörelse triggar den sen dörrklockan som ger signal och sen är det bara att ta med sig ett basebollträ ut till hojen och fråga vad vederbörande gör med din hoj (om man törs).


Dessutom blev min gudddotter väldigt glad för det mjuka men nu tysta mjukisdjuret...
Inte dumt, skriv ännu mer förklaringar så kan ju fler bygga!
Kul grej, jag har hojen nära, en sån hade inte vart fel!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ähhh...varför anstänga sig när man kan köpa samma sak färdigt på Elfa :tomten

Hade det på min gamla gröna Kawa 1100, funkade kanonbra. Larmet gick varje gång bussen åkte förbi.... :huvet
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det där verkar ju inte alls dumt! :tummenupp
Vad fick pynta för materialet? Vet du föresten vad det är för räckvidd på dörrklock-mojängen?
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
PacMan skrev:
Det där verkar ju inte alls dumt! :tummenupp
Vad fick pynta för materialet? Vet du föresten vad det är för räckvidd på dörrklock-mojängen?


Räckvidd 200 m står det men det är nog vid fri sikt, medvind och hemlängtan...

Tja vad kostade det? 500 för dörklockan, 100 för leksaken, 40 för vippan och kanske en 100 till för komponenter och sladdar mm. Mycket hade jag dock hemma efter en slakt av en gammal telefon.
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Jåke skrev:
Ähhh...varför anstänga sig när man kan köpa samma sak färdigt på Elfa :tomten

Hade det på min gamla gröna Kawa 1100, funkade kanonbra. Larmet gick varje gång bussen åkte förbi.... :huvet


Vart då på elfa? Länk tack!
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
skulle man inte kunna ha en gammal mobil som står på laddning konstant. sen när rörelsedetektorn aktiveras så ringer den automatiskt upp din mobil där man sparat mobilnr som MC LARM och en bra ringsignal till den också...
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
MostWanted skrev:
skulle man inte kunna ha en gammal mobil som står på laddning konstant. sen när rörelsedetektorn aktiveras så ringer den automatiskt upp din mobil där man sparat mobilnr som MC LARM och en bra ringsignal till den också...

Jo visst borde väl det funka med men det drar ju lite mer ström från hojen. Har inte kollat batteriernas livslängd på denna pryl ännu men en natt var inga problem.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top