Bulten går inte loss!.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Har tagit isär hojen helt för att lämna in ramen på blästring men då kommer jag till problemet. Svingen vill sig inte loss!. :huvet
Sitter en bult genom svingen som inte rubbas. :(
Har lyckats få bort muttern. Har provat att banka och att spruta 5.56 och lite så. Har även provat att slå med slägga. ( Mycket våld) men den rör sig inte. :3freak
Så jag frågar då om det är någon som har nåt bra tips. Kan det vara så att bulten är krökt?. :confused:
 
Testa att vrida på skruven, då kan du nog se att svingen rör sig om skruven är krökt.
 
Om det är axeln till svingen kan den sitta utav h-e.
Antagligen har den korroderat fast i bussningarna.

Värm, kyl, värm igen. Sedan våld. Slå inte direkt på gängorna. Lägg en träkloss i mellan.
 
Bearing skrev:
Testa att vrida på skruven, då kan du nog se att svingen rör sig om skruven är krökt.
Bulten snurrar när jag vrider på svingen Ja.. men jag har för mig att den inte gjorde det innan. Allt SER rakt och fint ut. Kan det vara krökt endå?.
 
Kan det inte vara så att den är gängad hela vägen igenom? eller en bit aif.
 
majtii skrev:
Om det är axeln till svingen kan den sitta utav h-e.
Antagligen har den korroderat fast i bussningarna.

Värm, kyl, värm igen. Sedan våld. Slå inte direkt på gängorna. Lägg en träkloss i mellan.
Hur värmer jag på smidigast sätt. Just nu ligger ramen ute i kallgarage.
 
twinner skrev:
Kan det inte vara så att den är gängad hela vägen igenom? eller en bit aif.
Har lyckats att skruva på bulten ca 2 varv men den rör sig inte i sidled så jag antar att det inte är gängat igenom. :(
 
Sitter nog en hylsa i svingen som skruven/axeln rostat/ärgat/koroderat fast i. Borde funka med värme. Ta en gasolbrännare.
 
philsson skrev:
Bulten snurrar när jag vrider på svingen Ja.. men jag har för mig att den inte gjorde det innan. Allt SER rakt och fint ut. Kan det vara krökt endå?.

Jaha, jag antog att skruven, eller axeln heter det nog, kunde vridas i svinglagret. Då får du göra som de andra skrivit.
Du kan ju testa att värma med värmepistol om du inte har en gasolvärmare.
 
philsson skrev:
Har lyckats att skruva på bulten ca 2 varv men den rör sig inte i sidled så jag antar att det inte är gängat igenom. :(

Bulten har nog ärgat fast i svinglagren (eller bussningarna) försök att värma sedan skruva samtidigt som du bultar, banka dels bulten utåt och inåt flera gånger då du måste få ärgningen att lossna, passa gängorna på bulten lägg mellan en träkloss alt. ett mässing eller aluminiumstycke då jag tror att du får smälla på utav bara H*****e. Lagren är förmodligen körda kanske också bulten men va ska du göra?
Det finns kanske en orsak till att dom flesta hojar har en fettnippel vid svinglagringen.
mvh Anders
 
Bearing skrev:
Jaha, jag antog att skruven, eller axeln heter det nog, kunde vridas i svinglagret. Då får du göra som de andra skrivit.
Du kan ju testa att värma med värmepistol om du inte har en gasolvärmare.
Har varken eller men jag ska fråga grannarna kanske nån som är snäll och lånar ut. :rolleyes:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va
 
philsson skrev:
Har varken eller men jag ska fråga grannarna kanske nån som är snäll och lånar ut. :rolleyes:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va

Jajjamen men det är detta värmningen går ut på att materialen skall expandera mot varandra och spräcka eventuella fogar mellan ex bult och lager vid rost eller ärgangrepp.
Värmepistol känns lite klent, en svets är nog ved du behöver, men var beredd att nåt faktiskt kan gå sönder men som jag skrev innan va ska du göra när du väl börjat?
 
philsson skrev:
Har varken eller men jag ska fråga grannarna kanske nån som är snäll och lånar ut. :rolleyes:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va

Nix så funkar det inte yttre delen "mer större" om du fårstår det bara är så vet inte varför men det brukar funka. mycke rostloss på när du gerupp för dagen, så kanske det lättar lite övernatten.
 
finnpower skrev:
Jajjamen men det är detta värmningen går ut på att materialen skall expandera mot varandra och spräcka eventuella fogar mellan ex bult och lager vid rost eller ärgangrepp.
Värmepistol känns lite klent, en svets är nog ved du behöver
Svets?.. :3freak Hur hade du tänkt dig..hur använder man en svets för att bara värma?. :confused:
finnpower skrev:
men som jag skrev innan va ska du göra när du väl börjat?
Ska blästra, lacka ramen. :)
 
Last edited:
Isse333 skrev:
Nix så funkar det inte yttre delen "mer större" om du fårstår det bara är så vet inte varför men det brukar funka. mycke rostloss på när du gerupp för dagen, så kanske det lättar lite övernatten.
:tummenupp Hehe.. "Mer större".

Men hur är det egentligen det ser ut innanför vaggan där bulten sitter?.. är det några lager å skit eller?.. gummibustningar eller nåt?.
 
Han menar en gassvets, inte en elsvets. Gassvets är perfekta verktyget för att värma sånt där. Varmluftspistol räcker antagligen inte.
Oftast kommer man inte åt att värma där ärgen sitter eftersom det är innuti svingens främre tvärrör, det bästa man kan gör är därför att värma ändarna på svingbulten. Värmen leds inåt och knäcker förhoppningsvis ärgen/rosten.
Tänk bara på att låta allt kallna innan du bonkar på och lägg, som sagts ovan, nåt mjukt emellan. Vedklabbe, grov aluminiumbit eller liknande, annars sabbar du bulten.
Det kanske slutar med att du måste sabba bulten i alla fall men man kan ju alltid försöka spara på delarna så långt det går.
 
Robban_C skrev:
Han menar en gassvets, inte en elsvets. Gassvets är perfekta verktyget för att värma sånt där. Varmluftspistol räcker antagligen inte.
Oftast kommer man inte åt att värma där ärgen sitter eftersom det är innuti svingens främre tvärrör, det bästa man kan gör är därför att värma ändarna på svingbulten. Värmen leds inåt och knäcker förhoppningsvis ärgen/rosten.
Tänk bara på att låta allt kallna innan du bonkar på och lägg, som sagts ovan, nåt mjukt emellan. Vedklabbe, grov aluminiumbit eller liknande, annars sabbar du bulten.
Det kanske slutar med att du måste sabba bulten i alla fall men man kan ju alltid försöka spara på delarna så långt det går.
Tur att du sa det.. Jag uppfattade att jag skulle banka medans det var varmt.
Ang bulten så har jag bankat med slägga på den innan. :( kanske redan är sabbad. vet inte hur fin gängan är nu. :död
 
philsson skrev:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va


Antar att svingen är av aluminium.
Då alu leder värme bättre/fortare så blir den varmare(större) snabbar än bulten :tummenupp
Men värm försiktigt. Om du värmer för mkt så kan aluminiumet bli flammigt=fult

GOD LUCK :) :tummenupp
 
nuke_proof skrev:
Antar att svingen är av aluminium.
Då alu leder värme bättre/fortare så blir den varmare(större) snabbar än bulten :tummenupp
Men värm försiktigt. Om du värmer för mkt så kan aluminiumet bli flammigt=fult

GOD LUCK :) :tummenupp
Svingen är i plåt. Har man gammal hoj så har man.. :tummenupp
ang flammor så ska allt lackas om endå bara jag inte skadar nåt.
Under förutsättningar att jag inte får tag på en gasolbrännare. finns det några mer lösningar?. surt att lämna in licksom
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top