Supermotard Cup!!!

Elit eller motion är ju då frågan......

Det står inte där men "amatör" verkade vara tänkt som en gatklass med gatgodkända däck osv. Känns lite surt att köra med gatgodkända däck. Å andra sidan ser jag inte vad jag har att göra i elitklassen. Om det är 22 startande i 450 resp open så vill inte jag ta upp en plats för nån i open-elit. Skulle ju bli pinsamt bara. Jag har inget emot att komma sist men bli varvad av han som kommer näst sist är lite väl tungt. Elit eller Amatör, det är frågan.

Ps Kunde de inte döpt det till nåt annat än amatör? Jag vill inte vara amatör. Motionär kanske men inte amatör...

Hur resonerar ni andra?
 
Supermoto skrev:
Elit eller motion är ju då frågan......

Det står inte där men "amatör" verkade vara tänkt som en gatklass med gatgodkända däck osv. Känns lite surt att köra med gatgodkända däck. Å andra sidan ser jag inte vad jag har att göra i elitklassen. Om det är 22 startande i 450 resp open så vill inte jag ta upp en plats för nån i open-elit. Skulle ju bli pinsamt bara. Jag har inget emot att komma sist men bli varvad av han som kommer näst sist är lite väl tungt. Elit eller Amatör, det är frågan.

Ps Kunde de inte döpt det till nåt annat än amatör? Jag vill inte vara amatör. Motionär kanske men inte amatör...

Hur resonerar ni andra?

hmmm... Ja du, en sak är ju säker iaf & det är ju att jag kommer inte gå & köpa ett par gatdäck bara för att hamna i "rätt" klass. Men precis som du så vill jag ju inte ta upp en plats för någon elitförare. Vore ju inte alls fel med lite mer info om arragemanget.
 
Du är ju en amatör! Fast å andra sidan ligger du ju före Ebbe och då räknas du som elit, om du inte precis håller på att bli varvad.
Jävlar vad du kunde läsa mellan raderna... Hur hittade du gatgodkända däck?
Om det känns bättre så står det motionär på första sidan!
Supermoto skrev:
Elit eller motion är ju då frågan......

Det står inte där men "amatör" verkade vara tänkt som en gatklass med gatgodkända däck osv. Känns lite surt att köra med gatgodkända däck. Å andra sidan ser jag inte vad jag har att göra i elitklassen. Om det är 22 startande i 450 resp open så vill inte jag ta upp en plats för nån i open-elit. Skulle ju bli pinsamt bara. Jag har inget emot att komma sist men bli varvad av han som kommer näst sist är lite väl tungt. Elit eller Amatör, det är frågan.

Ps Kunde de inte döpt det till nåt annat än amatör? Jag vill inte vara amatör. Motionär kanske men inte amatör...

Hur resonerar ni andra?
 
farmerlip skrev:
Du är ju en amatör! Fast å andra sidan ligger du ju före Ebbe och då räknas du som elit, om du inte precis håller på att bli varvad.
Jävlar vad du kunde läsa mellan raderna... Hur hittade du gatgodkända däck?
Om det känns bättre så står det motionär på första sidan!
Amatör? :4skrika
Han kom inte förbi på flera flera varv så det så :arsele ;)

Jag _kan_ ha fått lite info från berörda personer inom LMS ;)

Har även mailat Beviks nu med samma frågor jag skrev om ovan. Svaret hamnar självfallet här så fort jag får det själv. Annars kanske Hannes - HW - kan svara direkt eftersom han är minst sagt inblandad...
 
Ok, det framgick inte. Hur som helst så är det väl inte helt fel att få till lite större startfält och att gatmupparna kan få prova på utan att känna sig helt fel ute med gatdäck. Jag inväntar alltså utförligare information innan jag anmäler mig.... Tror du vi kan få se Heda på startlinjen?
Supermoto skrev:
Jag _kan_ ha fått lite info från berörda personer inom LMS ;)

Har även mailat Beviks nu med samma frågor jag skrev om ovan. Svaret hamnar självfallet här så fort jag får det själv. Annars kanske Hannes - HW - kan svara direkt eftersom han är minst sagt inblandad...
 
Är det inte som i RR. A-Licens = Elit, B-Licens = Amatör. Eller vad räknas som Elit? Jag hittar inte reglerna i Beviks Cup, så hjälp mottages...
 
Last edited:
farmerlip skrev:
Ok, det framgick inte. Hur som helst så är det väl inte helt fel att få till lite större startfält och att gatmupparna kan få prova på utan att känna sig helt fel ute med gatdäck. Jag inväntar alltså utförligare information innan jag anmäler mig.... Tror du vi kan få se Heda på startlinjen?
Jag tycker det är klockrent med den uppdelning som är. Men det som vore synd är om man som Barret och jag inte gärna räknar oss till eliten men inte heller gärna tävlar på dyra gatdäck. Eller om de som har en CRF/YZ som inte är gatreggade tvingas in i elitklassen trots att de mest vill prova på.

Heda - TheGuru - måste såklart infinna sig på MINST ett rejs för att sprida några uns av sin storslagna glans på oss andra vanliga, tråkiga, dåliga, rent av usla människoliknande maskar.



Zilversurfer skrev:
Är det inte som i RR. A-Licens = Elit, B-Licens = Amatör. Eller vad räknas som Elit? Jag hittar inte reglerna i Beviks Cup, så hjälp mottages...
Den uppdelning som blev till SM-SM 2005 var att man tittar enbart på maskinerna och inte förarna öht. Därför blev det inte en A/B-uppdelning utan max450cc/max750cc.

Beviks gör som dom vill med klasserna eftersom det är deras egen cup och här blev det Elit450, Elit750 och Amatör. Frågan som jag/vi ställer oss är vad som gäller i amatörklassen. Att elit är väldigt lika med SM-SM förefaller rätt klart tycker jag. Marginalfrågor såsom däcksvärmare, stålförstärkta handtagsskydd osv känns rätt långt bort.
 
Last edited:
Beviks KTM cup

Håller med, det är marginalfrågor.
Kul att någon tar initiativ och ordnar en cup på en riktigt bra bana!

Om man motionär eller elit känner man väl själv. Det skiljer ganska mycket i alla klasser mellan snabbaste och osnabbast.

Anmäl er så fort som möjligt, ju tidigare det syns vilka som anmält sig, desto lättare lär det ju vara att se om man anmält sig i rätt klass!

Kolla bilderna från förra årets tävling på lms.se

Supermoto skrev:
Den uppdelning som blev till SM-SM 2005 var att man tittar enbart på maskinerna och inte förarna öht. Därför blev det inte en A/B-uppdelning utan max450cc/max750cc.

Beviks gör som dom vill med klasserna eftersom det är deras egen cup och här blev det Elit450, Elit750 och Amatör. Frågan som jag/vi ställer oss är vad som gäller i amatörklassen. Att elit är väldigt lika med SM-SM förefaller rätt klart tycker jag. Marginalfrågor såsom däcksvärmare, stålförstärkta handtagsskydd osv känns rätt långt bort.
 
Jag tycker inte att däckfrågan borde vara ett problem. De allra flesta "motionärer" åker lika fort/sakta oavsett vad det sitter för däck på. Iallafall om vi snackar lite rejsigare gatdäck kontra slicks.
Supermoto skrev:
Jag tycker det är klockrent med den uppdelning som är. Men det som vore synd är om man som Barret och jag inte gärna räknar oss till eliten men inte heller gärna tävlar på dyra gatdäck. Eller om de som har en CRF/YZ som inte är gatreggade tvingas in i elitklassen trots att de mest vill prova på.

Heda - TheGuru - måste såklart infinna sig på MINST ett rejs för att sprida några uns av sin storslagna glans på oss andra vanliga, tråkiga, dåliga, rent av usla människoliknande maskar.
 
Nu har en länk till en mailadress kommit upp på anmälningssidan till en kille på Beviks. Skickar samma till honom som jag skickade nyss till den mer allmänna adrssen som fanns på kontaktsidan.... Återkommer så fort jag får svar.
 
farmerlip skrev:
Jag tycker inte att däckfrågan borde vara ett problem. De allra flesta "motionärer" åker lika fort/sakta oavsett vad det sitter för däck på. Iallafall om vi snackar lite rejsigare gatdäck kontra slicks.
För mig spelar däcken mindre roll men se Barrets inlägg ovan. Viktigare är nog frågan för de som har oreggade MX-hojar tror jag. Även antalet startande i varje klass. Blir det 40 i varje elitklass kanske det blir elit för mig, annars troligen amatör. Den som har lever får se....
 
Visserligen är säkert tanken med en amatörgrupp att man vill locka nya förare, vilket så klart är bra. Men enklast & mest rättvist vore väl att dela upp förare i olika grupper utifrån tidsträningen! :confused:
 
Håller med om däcken, tycker dessutom att gatdäcken är farliga och oförutsägbara. Måste finnas nåt annat sätt att skilja på amatör och elit, det där med tidsträningen lät bra eller om man bara helt enkelt bannar dem som kör SM-serien eller har tagit RM/SM-poäng.
 
Okej, som i mitt fall ( det finns fler ) tex, sadlar om till Motard från RR, vägrar köra på gatdäck på bana, överhettar ingen känsla när det släpper, speciellt fram. Hojjen är inte reggad - är nybörjare på Motard/cross, men en hyffsad RR förare. Jag är absolut ingen elit, men sen anser jag mig nog inte som en Amatör och kör med gatdäck. Skall amatörgruppen inte heller har najjade bultar för ok,olja etc eller ha dränerings slangar ner i behållare. Det är svårt att spekulera när ingen vet vilken indelning.

Enkelt vore, Amatör = Gatreggade hojjar som inte följer svemos reglemente.
Elit = Följer Svemos reglement, vid tidskval skall 107% regeln gälla vid
för många anmälda.

Only my 50 cent
 
Här är svaret från Beviks
Beviks skrev:
Hej Jocke
Mer info kommer på LMS hemsida ved det lider.
Startande i elit, 44 tar vi emot i anmälda
och Motion 30 förare, betalda gäller, inte radnr i anmälnings listan.
Gat däck och reggad för gata gäller i motionsklass
annars blir det elit. du ka lösa engånfs licens i alla klasser men i elit kostar det 2000 för hela serien 300 per tävling i motionsklassen.
Ring om du vill ha fler svar.
Johan P
013-362513
Betyder det att det blir 44 i Elit450 och 44 i Elit750 eller 44 i Elit totalt? Han uttrycker sig inte klockrent tycker jag...

Gatdäck och gatreggat i Amatör är ju iaf solklart. Tråkigt för de som har en CRF/YZ/SX/FC/RMZ som inte är gatreggad och ändå vill prova på. Men man kan naturligvis inte vara alla till lags jämt...
Känns som att chansen att slippa bli varvad i Amatör är större så det blir nog Amatör om det inte är 44 i varje elitklass. Får fnula lite mer på det här...
 
Jag får nog köra motion iaf ;).. Får väl fixa gatdäck (goldspeed intermediate är väl godkända?). Bara man inte måste ha lampor å skylt å grejjer på ;)

- Johan
 
Jag kommer lägga in en helt ny tråd om detta i kväll / natt när jag får lite tid över.
 
väntar med spänning....

Lite tråkigt att man inte kan köra motion med oreggad hoj...

Mr rockster. kör på rehnsport eller supercorsa är nog det bästa valet av däck i amatör.
 
Hur är det med licens då?
Jag är gatåkare, men inte helt borta när det gäller bankörning/tävling. (Har kört några mindre crosstävlingar.)
Om det ska vara gathojar lär ju inte alla som vill ställa upp ha licens. Kan man då lösa en engångslicens?
 
Back
Top