GSXR1100R
The older i get the faster i was
Jag har sökt utan att finna svar.
Tack!Borsiin JR skrev:Vad är detta? har någon tagit över GSXR100 kontot eller har han blivit frågvis på äldre dagar
Slidmatning går ut på att där sitter en skiva i insuget som roterar med motorvarvet(driven på kugg från veven). Skivan har sedan en form vilken reglerar under vilken period insuget till motorn är öppet...
Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....
Tackar, jag hittade några bilder, verkar ju va en smart lösning för att slippa reed.Borsiin JR skrev:Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
Men det tar ju en stund för reedventilen att stänga, så det blir blowback där med. Alla typer har nog mer eller mindre blowback. Här är en ventil som tydligen ska ge mindre blowback än en reedventil: http://www.snowtechmagazine.com/articles/2001/eid/eid.phpVRM Roffe skrev:HÖRRÖ...
Reedmotorn är den enda som hindrar blowback.
En vass slidmatad motor med tider mellan 190-220 graders insugsöppettider har ett kraftigt gasmoln framför förgasaren innan pipan börjar dra.
MVH
Roffe
VRM Roffe skrev:Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....
Bearing skrev:Men det tar ju en stund för reedventilen att stänga, så det blir blowback där med. Alla typer har nog mer eller mindre blowback. Här är en ventil som tydligen ska ge mindre blowback än en reedventil: http://www.snowtechmagazine.com/articles/2001/eid/eid.php
Kobolt skrev:när vi nu ändå är inne på blowback och liknande så har ag en fråga ang. powerbox
Hur mycket av blowbacken "försvinner" om man sätter dit en rätt avstämd powerbox? Samt blir det någon skillnad beroende på hur powerboxens anslutning placeras?
vet hur den funkar men tänkte mer på om det gör någon skillnad om slangen till den placeras på sidan eller under eller överst i insugetVRM Roffe skrev:Blowbacken är ett resultat av porttider och hur pipan är avstämd.
Högvarviga motorer kanske börjar dra vid 7-8000 varv och innan där är pipan alldeles för kort för att fungera bra.
Det medför att den skjuter tillbaka väldigt mycket tryck i vevhuset vilket medför även att fäskgaser strömmar ut genom förgasaren.
Placeringen av utjämningsburken skall vara mellan reeden och förgasaren.
Den hjälper till i låg och mellanregistret innan pipan tar tag.
MVH
Roffe
Kobolt skrev:vet hur den funkar men tänkte mer på om det gör någon skillnad om slangen till den placeras på sidan eller under eller överst i insuget
GSXR1100R skrev:Jag har sökt utan att finna svar.
VRM Roffe skrev:Vi har det gröna monstret som du trimmade för strippen
J-r vad den moppen gick, nu är cyllen dock spräckt.
Jo, den finns där. Dock har jag funderat om de inte har blandat ihop bilderna?Borsiin JR skrev:Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
ulf_lundin skrev:Roffe: Funkar powerbox ? Eller är avstämningen så känslig att det är mest tur
om ger nåt ?
Och vad händer om man börjar modda motorn ?
Det där är väl en ren Helmholtz-resonator, och t.ex. q-värdet är väl rätt
svårstyrt. Finns det såna som är trimbara ?
/u
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |