Hur fungerar slidmatning på 2 taktare

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är detta? har någon tagit över GSXR100 kontot eller har han blivit frågvis på äldre dagar :va

Slidmatning går ut på att där sitter en skiva i insuget som roterar med motorvarvet(driven på kugg från veven). Skivan har sedan en form vilken reglerar under vilken period insuget till motorn är öppet...

Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Borsiin JR skrev:
Vad är detta? har någon tagit över GSXR100 kontot eller har han blivit frågvis på äldre dagar :va

Slidmatning går ut på att där sitter en skiva i insuget som roterar med motorvarvet(driven på kugg från veven). Skivan har sedan en form vilken reglerar under vilken period insuget till motorn är öppet...

Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....
Tack!
Har någon en skiss som visar förloppet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Borsiin JR skrev:
Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
Tackar, jag hittade några bilder, verkar ju va en smart lösning för att slippa reed.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Slidmatning

Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....[/QUOTE]


HÖRRÖ...
Reedmotorn är den enda som hindrar blowback.
En vass slidmatad motor med tider mellan 190-220 graders insugsöppettider har ett kraftigt gasmoln framför förgasaren innan pipan börjar dra.
MVH
Roffe
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
VRM Roffe skrev:
HÖRRÖ...
Reedmotorn är den enda som hindrar blowback.
En vass slidmatad motor med tider mellan 190-220 graders insugsöppettider har ett kraftigt gasmoln framför förgasaren innan pipan börjar dra.
MVH
Roffe
Men det tar ju en stund för reedventilen att stänga, så det blir blowback där med. Alla typer har nog mer eller mindre blowback. Här är en ventil som tydligen ska ge mindre blowback än en reedventil: http://www.snowtechmagazine.com/articles/2001/eid/eid.php
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
VRM Roffe skrev:
Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....


[/QUOTE]Vi har det gröna monstret som du trimmade för strippen :D
J-r vad den moppen gick, nu är cyllen dock spräckt.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vi har det gröna monstret som du trimmade för strippen :D
J-r vad den moppen gick, nu är cyllen dock spräckt.[/QUOTE]

Jasså heheheh har ni lyckats ha ihjäl den stackarn nu..........
:hihi
Nåja det finns mera cyllar att köpa.
/R
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
när vi nu ändå är inne på blowback och liknande så har ag en fråga ang. powerbox

Hur mycket av blowbacken "försvinner" om man sätter dit en rätt avstämd powerbox? Samt blir det någon skillnad beroende på hur powerboxens anslutning placeras?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kobolt skrev:
när vi nu ändå är inne på blowback och liknande så har ag en fråga ang. powerbox

Hur mycket av blowbacken "försvinner" om man sätter dit en rätt avstämd powerbox? Samt blir det någon skillnad beroende på hur powerboxens anslutning placeras?

Blowbacken är ett resultat av porttider och hur pipan är avstämd.
Högvarviga motorer kanske börjar dra vid 7-8000 varv och innan där är pipan alldeles för kort för att fungera bra.
Det medför att den skjuter tillbaka väldigt mycket tryck i vevhuset vilket medför även att fäskgaser strömmar ut genom förgasaren.
Placeringen av utjämningsburken skall vara mellan reeden och förgasaren.
Den hjälper till i låg och mellanregistret innan pipan tar tag.
MVH
Roffe
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
VRM Roffe skrev:
Blowbacken är ett resultat av porttider och hur pipan är avstämd.
Högvarviga motorer kanske börjar dra vid 7-8000 varv och innan där är pipan alldeles för kort för att fungera bra.
Det medför att den skjuter tillbaka väldigt mycket tryck i vevhuset vilket medför även att fäskgaser strömmar ut genom förgasaren.
Placeringen av utjämningsburken skall vara mellan reeden och förgasaren.
Den hjälper till i låg och mellanregistret innan pipan tar tag.
MVH
Roffe
vet hur den funkar men tänkte mer på om det gör någon skillnad om slangen till den placeras på sidan eller under eller överst i insuget
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Roffe: Funkar powerbox ? Eller är avstämningen så känslig att det är mest tur
om ger nåt ?
Och vad händer om man börjar modda motorn ?

Det där är väl en ren Helmholtz-resonator, och t.ex. q-värdet är väl rätt
svårstyrt. Finns det såna som är trimbara ?
/u
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kobolt skrev:
vet hur den funkar men tänkte mer på om det gör någon skillnad om slangen till den placeras på sidan eller under eller överst i insuget

Burken måste alltid vara överst.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
GSXR1100R skrev:
Jag har sökt utan att finna svar.

Låna någon gammal Ciao och kolla :) Där används ena sidan av vevpartiet för att öppna och stänga matningen. Enkelt, men inte så effektivt. De pluggade versionerna var dessutom så "fult" gjorda att pluggen gick lite på sidan av sliden - borrade man ur pluggen, så läckte det.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
VRM Roffe skrev:
Vi har det gröna monstret som du trimmade för strippen :D
J-r vad den moppen gick, nu är cyllen dock spräckt.

Jasså heheheh har ni lyckats ha ihjäl den stackarn nu..........
:hihi
Nåja det finns mera cyllar att köpa.
/R[/QUOTE]
Vi har lagt mopperejsingen på hyllan nu, men satan va den gick. varvade ur på 6:an utan problem, numera är den repsollackad.

Gjorde även min värsta highsider på bana med detta monster när kolven skar i en kurva med fullt flås på 4:an :näsblod
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Borsiin JR skrev:
Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
Jo, den finns där. Dock har jag funderat om de inte har blandat ihop bilderna?
Borde inte 1-3 vara Reedventil, 1-4 Slidventil och 1-5 Kolvventil :confused:
Eller är det jag som är dum i huvudet? :gnissla
 

Bifogat

  • 1_3.jpg
    1_3.jpg
    85.5 KB · Visningar: 663
  • 1_4.jpg
    1_4.jpg
    91.2 KB · Visningar: 817
  • 1_5.jpg
    1_5.jpg
    67.9 KB · Visningar: 939

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Så här kan en aprilia RSV250 slid se ut.
 

Bifogat

  • 100_10841.JPG
    100_10841.JPG
    28.3 KB · Visningar: 279

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Burkar

ulf_lundin skrev:
Roffe: Funkar powerbox ? Eller är avstämningen så känslig att det är mest tur
om ger nåt ?
Och vad händer om man börjar modda motorn ?

Det där är väl en ren Helmholtz-resonator, och t.ex. q-värdet är väl rätt
svårstyrt. Finns det såna som är trimbara ?
/u

Nja.... man kan pilla ut lite bättre vrid om man hittar rätt volym.
Dock är det så att den dras med samma fenomen som en effektpipa,
att den funkar bäst vid ett varvtal.
Sen när pipan tar tag så har den spelat ut sin roll.

Tävlingsmotorer körs sällan vid varvtal där den arbetar så det är mycke skrik för lite ull som man säger när man klipper grisen.......

Jag har inte provat den typen av insug men jag är nyfiken.

MVH
Roffe
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top