Behövs styrdämpare till en 929:a?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tja alla,

köpte i november en 929:a, 01 och undrar nu om jag behöver lägga en massa deg på att skaffa en styrdämpare till den. Det bör tilläggas att jag kommer köra på bakhjulet en hel del.

Och nu vill jag inte veta att det är det säkra före det osäkra utan om det verkligen behövs. Vad jag förstår så måste man ha det på äldre R1:eek:r men vad jag förstår så är det inte lika illa på Bladen.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Hörrö det räcker med en tråd i en avdelning, detta forum är så välbesökt att du ändå får svar fort.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Klart att du behöver en rejäl styrdämpare om du ska slanga mycket så blir det inte fulla styrutslag vid en sned landning....
Ock en sån kan ju jag fixa :tummenupp

Florodoltarzan skrev:
Tja alla,

köpte i november en 929:a, 01 och undrar nu om jag behöver lägga en massa deg på att skaffa en styrdämpare till den. Det bör tilläggas att jag kommer köra på bakhjulet en hel del.

Och nu vill jag inte veta att det är det säkra före det osäkra utan om det verkligen behövs. Vad jag förstår så måste man ha det på äldre R1:eek:r men vad jag förstår så är det inte lika illa på Bladen.
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Poacher skrev:
Hörrö det räcker med en tråd i en avdelning, detta forum är så välbesökt att du ändå får svar fort.

Jag tror jag vet det då jag har varit medlem nåt år längre än vad du har... Men det är ju alltid trevligt med hobbypoliser.
 

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Superbike Roger skrev:
Klart att du behöver en rejäl styrdämpare om du ska slanga mycket så blir det inte fulla styrutslag vid en sned landning....
Ock en sån kan ju jag fixa :tummenupp

Vilket märke och för hur mycket? Jag pluggar så priset måste vara jävligt bra...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
För körning på 2 hjul så ser jag inget behov av en styrdämp även om det är väldigt skönt att ha.
Men för bakhjulskörning tycker jag defenetivt att du ska ha en.
Min Öhlinare räddade mig många gånger!
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Visst behöver man en styrdämpare även om man inte bara slangar.
Kör du riktigt hårt lär den bli din bästa vän....

M:et skrev:
För körning på 2 hjul så ser jag inget behov av en styrdämp även om det är väldigt skönt att ha.
Men för bakhjulskörning tycker jag defenetivt att du ska ha en.
Min Öhlinare räddade mig många gånger!
 

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Tjörn
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
Jag får svara nej på den frågan. Hade min 929:a i två säsonger. Kände inget behov av en sån. Fast det e klart, skall du köra kilometervis på bakhjulet åt gången så kanske det behövs. Kör du som en vanlig svensson så behövs det inte.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Om man får det styrslaget som jag fick mellan 2:an o 3:an på strippen i Uråsa i somras , så inser man att en styrdämpare är värd hur mycket som helst.

På tal om det ... Ngn som har en Öhlinare liggande ??.. :) . Undrar oxå vilket som är max slaglängd man kan ha på en 929:a , om man vill ha den tankmonterad ??... Fäste tillverkar jag själv..... Stämmer bara slaglängden , så borde jag väl kunna använda en dämpare ifrån t.ex R6 eller ngn gsxr ??.... De är liiiiite lättare att hitta än ett färdigt kit till en 929:a....
 

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SP1
Jag har faktiskt just en öhlinare över! Den satt på cbr 600 01, fast jag kommer inte ihåg vilken slaglängd den har.. PM om du är sugen! :tummenupp
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Sugar skrev:
Jag har faktiskt just en öhlinare över! Den satt på cbr 600 01, fast jag kommer inte ihåg vilken slaglängd den har.. PM om du är sugen! :tummenupp

Du har PM...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har kikat lite på Öhlins hemsida nu o kommit fram till att ska man ha dämparen monterad mellan tanken o kronan , så är det model SD 115 eller SD 121 man behöver. De "super short" modellerna.... Så är det ngn som .... Tja.. Hör av er ! :tummenupp
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Tjena!

Är ganska ny på detta och är i farten av att köpa en R1 antagligen årsmodell -03. I början blir det väl "normal"körning. Men som alla andra kommer det väl en dag då man ska prova sig på att köra lite på baken åxå. Är det då bättre med styrdämpare eller klarar man sig utan. Om ni nu säger att man klarar sig utan, är det då i vilket fall bättre/säkrare med? Har ju sett en del otäcka "wobbling" olycker o dyl på film, häver styrdämpare så pass mkt att detta hade kunnat slippas? Mao, är det överlag bättre/säkrare med en?

Tacksam för svar, kan ju kika efter rettor med sådana på isf redan vid köp =D

/F
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
heke skrev:
Tjena!

Är ganska ny på detta och är i farten av att köpa en R1 antagligen årsmodell -03. I början blir det väl "normal"körning. Men som alla andra kommer det väl en dag då man ska prova sig på att köra lite på baken åxå. Är det då bättre med styrdämpare eller klarar man sig utan. Om ni nu säger att man klarar sig utan, är det då i vilket fall bättre/säkrare med? Har ju sett en del otäcka "wobbling" olycker o dyl på film, häver styrdämpare så pass mkt att detta hade kunnat slippas? Mao, är det överlag bättre/säkrare med en?

Tacksam för svar, kan ju kika efter rettor med sådana på isf redan vid köp =D

/F
Man får beklaga att du fastnat för den största missen i mc-historien...R1

- Den går som en snigel jämfört med alla andra fabrikat. Med en otroligt rå, vibrerande och okultiverad motor helt utan mellanregister och ingen toppeffekt.
- Om du nu skulle lyckas få upp någon fart så kommer du köra av vägen direkct, på grund av alla styrslag.
- Om du mot all förmodan ändå skulle lyckas klara av vobblet, så kan du inte stanna utan att ta hjälp av ett träd eller bil, så dåliga är bromsarna.
- Att växla är bara att glömma, växellådan är helt slut på alla R1:eek:r.
- Kopplingen...eftersom den slirar så ohämmat kommer du aldrig få reda på om du trots allt lyckades få i en växel.
- Köp hem två fat Motul-Repsol-superduperdyrareänguldolja och häll i omgående, oljetörsten är enorm. Eftersom hojen är så kinkig måste det vara nämnda olja, annars skär den innan du ens hällt i oljan.
- Dessutom är den ful.



Skämt åsido, du klarar dig länge utan styrdämpare på en 02-03:a. Den är väldigt snäll på vägen och banan, när/om du börjar kunna åka fort sitter inte en dämpare ivägen. Så visst, är det två hojar för samma pris och den ena har dämpare, ta den. Men det är som med det mesta, du saknar den inte förens du haft en...
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
FZ1 skrev:
du saknar den inte förens du haft en...
jag håller med...

jag har wheelat en hel del hojar och jag har aldrig fått nåt wobbel på en sporthoj utan styrdämp, iof. har jag aldrig satt ner dom väldigt snett men med duken så har jag wheelat ut ur kurvor å satt ner den med lutning åt det ena eller det andra hållet och så länge jag haft framhjulet i färdriktningen när jag satt ner den har det inte vart några problem. gäller bara att våga vrida på styret när det krävs.

fick wobbel en gång med duken när jag satte ner den men då var det för att jag satte ner den för mjukt och med lutning och kanske inte hade hjulet helt rakt då jag hade en bil på höger sida i en vänsterkurva och kanske inte var helt fokuserad bara på nedsättningen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top