Vilken glykol?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Ska köpa glykol att ha i kylarvattnet, det enda jag vet är att den ska vara grön (tydligen viktigt med färgen). Kan jag köpa vilken som helst då? Tänkte inhandla det på biltema. Fast på deras sida framgår ju inte vilket som är vad!
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag brukar använda Silkolenes..men jag kommer inte ihåg vad den heter. Cool nånting
 

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
scud skrev:
Ska köpa glykol att ha i kylarvattnet, det enda jag vet är att den ska vara grön (tydligen viktigt med färgen). Kan jag köpa vilken som helst då? Tänkte inhandla det på biltema. Fast på deras sida framgår ju inte vilket som är vad!
Går väl bara i 2 liter så köp en flaska på Biltema, töm hela systemet och fyll nytt. Glykolen + vattnet i en flaska så har du rätt blandning. Min GPZ 600 rymde 2 liter så din är väl inte drygare på glykol. Skadar inte att ha rent och fräscht i kylaren.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns 3 färger av glykol röd grön och blå. Blå är den äldsta och röd är den nyaste. Det som skiljer dem åt är uppbyggnad och lämplighet i kombination med packningsmateral och aluminium/magnesium. Står det specat att du skall ha grön glykol bör du absolut köra med endast grön glykol.....
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
Rekomenderar kallt redlines watervetter! Jag fick ner tempen rejält, oljetempen sjönk t.o.m runt 5-7gr!!. Det var med racingblandning 50-50 vatten endast för sommar, ej någe frysskyd, Nu på vintern kör jag med 25% inbland + glykol.. :tummenupp
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Det var grön glykol i, därför ja tänkte ha det igen.
Att få ner tempen är inte så viktigt, enligt mätaren ligger den faktist UNDER arbetstemp när man kör runt 70 och mer. Kanske visar den fel, eller så är det för att jag tönt-kör :D
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Boost 2 skrev:
Rekomenderar kallt redlines watervetter! Jag fick ner tempen rejält, oljetempen sjönk t.o.m runt 5-7gr!!. Det var med racingblandning 50-50 vatten endast för sommar, ej någe frysskyd, Nu på vintern kör jag med 25% inbland + glykol.. :tummenupp

hmm.. watervetter.. de e väl sånt man har i vattenkylningar för datorer, så att de inte ska bli avlagringar å sånt skit
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Skippa kranvattnet också, ni som plockat isär ett kylsystem på en hoj modell äldre vet hur jävla kalkigt det är
destilerat vatten åt folket :fyllisar
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
heimdal skrev:
hmm.. watervetter.. de e väl sånt man har i vattenkylningar för datorer, så att de inte ska bli avlagringar å sånt skit
Jepp, man har det i datorerna eftersom det funkar så bra i motorer :)
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
fortf. ingen som vet vilken glykol på biltemas hemsida som är grön?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
scud skrev:
fortf. ingen som vet vilken glykol på biltemas hemsida som är grön?
Det finns etylenglykol och propylenglykol.
Jag har biltemas "Kylarglykol" framför mig. Alltså den vita flaskan, inte "longlife". Den innehåller etenglykol och har blå färg. "Bör ej blandas med propylenglykol eller s.k. longlife glykoler" står det. Så jag antar att "longlife" är grön. Färgen är bara färgmedel för att kunna skilja på kvaliteterna enligt bosse: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,574772,00.html
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Bearing skrev:
Det finns etylenglykol och propylenglykol.
Jag har biltemas "Kylarglykol" framför mig. Alltså den vita flaskan, inte "longlife". Den innehåller etenglykol och har blå färg. "Bör ej blandas med propylenglykol eller s.k. longlife glykoler" står det. Så jag antar att "longlife" är grön. Färgen är bara färgmedel för att kunna skilja på kvaliteterna enligt bosse: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,574772,00.html

Ja, det är korrekt att den är till för att skilja de olika typerna åt, men jag vet bara att det som var i är grönt, då vill jag ha grönt igen, men jag har ingen aning om vilka kemikalier den består utav.
 

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sverige
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Biltema har ingen nitritfri glykol.
Det svaret fick jag efter att ha ställt den frågan
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
scud skrev:
Ja, det är korrekt att den är till för att skilja de olika typerna åt, men jag vet bara att det som var i är grönt, då vill jag ha grönt igen, men jag har ingen aning om vilka kemikalier den består utav.
Jag menade det inte som en hint eller nått om du trodde det, bara lite allmän info. Eftersom det bara verkar finnas två typer borde det inte kunna gå fel tänkte jag. Men på LB_13 låter det ju som att det finns andra saker i också. Vad är en nitritfri glykol?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Färgen är tyvärr inte mycket att gå på.
Rent traditionellt så avråds man att använda propylenglykoler för att de ger ett sämre korrosionsskydd, särskillt på aluminium.

Fördelen med propylenglykol är att den är "miljövänlig".

Dock har det tagits fram propylenglykol som sägs funka ihop med lättmetall.
Jag brukar dock inte chansa utan satsar alltid på etylenglykol.

Sen de sk longlifeglykolerna, de brukar inte vara blandningsbara med andra typer av glykol, de kom efter årsmod -02 som standard på t,ex saab (jag vet, det är en bil :) ) vet inte om och isf när det kom i motorcyklarna.

Jag föredrar att blanda med destvatten för att i första hand slippa kalk och fria metalloxider.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
crap va avancerat de ska va.. inte ens glykolen kan man använda hursomhelst :huvet
 

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Köp en glykol som är blandbar, så slipper du problem när du skall fylla på nästa gång! Skit samma vilken sort, det är i stort sett samma i alla!
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
grön och blå är blandbara med varandra! Men inte med röd!!! det enda du behöver veta (finns gul oxå, och den går inte heller att blanda)
 

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
tycon1 skrev:
grön och blå är blandbara med varandra! Men inte med röd!!! det enda du behöver veta (finns gul oxå, och den går inte heller att blanda)
:fatta! Varför hålla på och blanda byt alltihop på en gång det är ju för f¤n bara frågan om en ynka liter glykol!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det hela är mycket enkelt köp bara grön glykol ingen aning om det finns på biltema annars besök typ mekonomen de har alla olika typer... Tänk inte ens tanken att köra med propylenglykol då måste man nogrant tömma kylsystemet så det är absolut tomt först.... Vad det gäller nitridinehåll och dyl så är det i princip likgiltigt det är mest av miljöskäl det är bortaget.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top