Inkörning av racehoj !!!

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
En fråga som kanske inte varit uppe tidigare men som jag nu är lite intresserad av. Lite nyfiken på hur andra gör !

Hur löser man inkörning av ny racehoj (4-takt) i mars/april. Är det bara att hoppa på och frysa arslet av sig i 100 mil eller ?

Växellådan är väl minst lika viktig vid inkörning som motorn( fler rörliga delar)!?

Finns det nån som brukar strunta i inkörning av racehojar, lr kanske nån bara kör lite lugnare första passen på bana ?
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
jag körde 10 mil på bana med lungt tempo, sen rätt upp i broms bänken körde den 15 mil där har jag för mej, sen va det bara att gasa satan.....
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Farsan körde in sin lugnt på bana 10-15 mil... sen började han köra nästan fullt... kasnke inte över 12500...
De nya hojarna är så sjyssta så det behövs inte särskilt mkt inkörning, de är dessutom inkörda på farbrik va ja vet...
Oljebyte är bra att göra ganska snart.......
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Nyteknik skrev:
15 mil i bromsbänk?

:confused:

jupp jag har tillgång till en bänk så "bromsar" inte motorn utan man kan sitta där och köra igenom alla växlar mjukt och fint upp och ner och även sakta men säkert öka i varvtal den gick inte så många mil när jag gjorde det, sen när vi kolla effekten så kör man på högsta växeln och testar.
så har man legat på topp fart 9-10 gånger och då slukas det mil fort....
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
BrInK skrev:
jag körde 10 mil på bana med lungt tempo, sen rätt upp i broms bänken körde den 15 mil där har jag för mej, sen va det bara att gasa satan.....

Räcker det med 25 mil...eller går det att så att säga förlänga livslängden genom att köra in den de 100 mil som det brukar handla om ?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Neh, de flesta vettiga artiklar jag har läst om ämnet gör gällande att man snarare ska köra in hojen hyffsat hårt och att 100 mil lugnt inkörning bara är dumheter.
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Mulles skrev:
Räcker det med 25 mil...eller går det att så att säga förlänga livslängden genom att köra in den de 100 mil som det brukar handla om ?


som jag känner så e det bara dom tio första milen eller första timmen som man ska va jävligt snäll sen e det bara att öka.. du lär juh inte ha den hojen kvar vid 4-5000mil så du behöver inte bry dej om hur den mår då....
 

Cralle

Kör MotoGP (nästan)!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
BMW K1200R
Lika många motor trimmare, lika många olika lösningar. Jag har haft en kille ifrån Australien (Paul) i många år som jobbat med Belgarda Yamaha, KAwasaki Moto GP, samt åt mig i 8 år.
NÄr jag började så körde jag in hojen precis som handlaren sa, 150 mil försiktigt på gata, varva inte mer än ? o.s.v. Då säger Paul, att en rätt ihopsatt motor kan inte bli bättre äna när den är ny, lager o.s.v. Men det vi alltid jagar är att kolvringarna skall täta emot cylinder väggen. Yamaha gjorde en blunder med kolvarna -93. Det året fick vi lära oss mkt.
Köra in hojen i bromsbänk är bäst enl. vår teori. Då mäter man vevhustrycket och kan köra in hojen idealiskt för att täta ringarna och det är där effekten sitter! Om man inte har dessa verktyg. OK tok varva inte direkt, men annars är inte varvtalet det känsliga, det är belastningen i början.. Oj va långt det blev, men ja tyckte det va en befogad fråga! Sen finns det tusen lösningar till.. :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Cralle skrev:
belastningen i början..

Det är nog 99% överens om. Iofs märks det inte lika bra på en vanlig sugmotorhoj som det gör på en överladdad, typ lustgas eller turbo. Personlig erfarenhet (utöver vikten av varierad moderat till hård belastning) är att även den minsta lilla tomgånskörning med sprillans nya kolvringar är döden för blow-by'en.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Ett tips jag fick var:
- Kör i mineralolja när motorn är ny
- Kör några varv runt kvarteret (läs 10-15 mil)
- Byt oljan till helsyntet, den du ska ha sedan
- Kör järnet, gärna i bänk
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Strider skrev:
Som DQ säger, full gas från början så får du mer kusar i motorn.
Läs varför här:: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Så är min inkörd och den har 161 kusar på bakhjulet med PCIII och standard avgassystem.

Jag ställer mig tveksam till att applicera teorier från toppteam eller trimmare på sin egna (gat|race)hoj. Även om det mot förmodan skulle resultera i bättre effekt så kan det vara bra att ha i åtanke att lisvlängden kan försämras avsevärt. Fast de flesta här tror jag säljer/kraschar sina hojar efter ett par år ändå och får aldrig ta del av hur länge motorn höll sig vid liv och bryr sig således föga.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
jP skrev:
Jag ställer mig tveksam till att applicera teorier från toppteam eller trimmare på sin egna (gat|race)hoj.

Vilka andra än själva mc-förarna ska du applicera teorier från? Fabriken kanske på sin höjd "kör in" 20 hojar av en modell - jämfört med kanske 200,000 hoj-åkare.

Fundera lite på Vad det är som behöver köras in i en hoj och Varför. 100-mila servicen är ju bara för att tillverkaren ska kunna rätta till lösa skruvar och muttrar. Pajar hojen inom 100 mil lär du få det fixat oberoende om du kört lugnt eller hårt. Resten av servicetillfällen är det gamla vanliga, tjäna pengar hoj-åkare som inte orkar/kan mecka själv.

Håller hojen ihop efter de första 100 milens hårdkörning är sannorlikheten större att den håller sin resterande förmodade livslängd bättre än en fis-körd hoj.

Hårddraget är det bara kolvringarna som ska köras in. Resten av det som man skulle kunna tänkas vilja "köra in" som t.ex. stak, ram-lager och kam, blir det samtidigt som kolvringarna, helt automagiskt - iom att man inte kålar skiten ur den de första milen.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Om du läser artikeln jP så är det just det omvända som görs gällande, dvs att en motor som körs in hårt både lämnar mer effekt OCH håller bättre i längden. Killen som skriver den artikeln har konkreta argument för varför det är så. Det verkar som om alla som förespråkar mjuk inkörning gör det enbart för att det "känns" som om det skulle vara bra för motorn.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
andersbrink skrev:
Det är nog 99% överens om. Iofs märks det inte lika bra på en vanlig sugmotorhoj som det gör på en överladdad, typ lustgas eller turbo. Personlig erfarenhet (utöver vikten av varierad moderat till hård belastning) är att även den minsta lilla tomgånskörning med sprillans nya kolvringar är döden för blow-by'en.

Men man bör väl fortfarande varmköra motorn innan man laddar på första gången? Vilket innebär en viss mängd tomgångskörning?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Don Quixote skrev:
Men man bör väl fortfarande varmköra motorn innan man laddar på första gången? Vilket innebär en viss mängd tomgångskörning?
Är inte det bästa sättet att varmköra att gasa-släppa-gasa-släppa o.s.v. på låga varvtal?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
andersbrink skrev:
Vilka andra än själva mc-förarna ska du applicera teorier från? Fabriken kanske på sin höjd "kör in" 20 hojar av en modell - jämfört med kanske 200,000 hoj-åkare.

Du tror att företag som Yamaha, Honda, Suzuki med tekniker som kör(t) sina motorer och varje modell tiotusentals+ timmar i bänk för att utröna den mest effektiva inkörningsmetoden skulle ha fel och några hobbytrimmare här och där med 5-10 års erfarenhet på något magiskt sett skulle ha sett ljuset och den riktiga sanningen?

Observera att jag talar on inkörningsmetoden kontra motorns totala livslängd, alltså inte vilken inkörningsmetod som ger bäst effekt på kort sikt. Det sunda förnuftet och mängden metallspån som en ny motor lämnar ifrån sig de första milen talar för sig självt.

Håller hojen ihop efter de första 100 milens hårdkörning är sannorlikheten större att den håller sin resterande förmodade livslängd bättre än en fis-körd hoj.

Det ena utersluter inte det andra. Men det finns inga skäl att tro att en svinigt inkörd motor skulle hålla längre tid gentemot en som är inkörd enligt tillverkarens rekommendationer, tvärt om.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Don Quixote skrev:
Om du läser artikeln jP så är det just det omvända som görs gällande, dvs att en motor som körs in hårt både lämnar mer effekt OCH håller bättre i längden. Killen som skriver den artikeln har konkreta argument för varför det är så. Det verkar som om alla som förespråkar mjuk inkörning gör det enbart för att det "känns" som om det skulle vara bra för motorn.

Jag läste den (eller någon liknande) artikel första gången för över fem-sex år sen tror jag, och var lite skeptisk till dess argument då som nu. Sen tror jag många av de som läst/hört talats om denna artikel/teori ofta missuppfattat vad som avses med "hård" inkörning.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tack! Lite bra läsning. Ska köra in en 600a snart o vet inte riktigt hur jag ska ta mig till. Blir nog o göra inkörningen som om jag precis ska lära mig köra hojen, vilket oxå kommer vara fallet typ... om ni förstår. Det här med hård påfrestning direkt ska jag inte ge mig på utan mer köra växla upp snabbt och bibehålla farten istället... troligen samma jag kommer bli lärd på california superbike school (ska köra den kursen i das UK). De har ju själva 05 R6or. Får se vad de gjort för att köra in hojen, alltid värt o fråga. Vet dock inte förrän april o då är den här tråden världelös för de flesta då säsongen som smått börjat.

eller ska jag börja med burnout på varvspärren direkt eller?!?! :hihi
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top