kicka igång knas

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
tjena har problem att kicka igån min 525a sx 03a fattar inte varför de ska va så trögt.. på min 450 e de mycket lättare.. vad är knycket?? har försökt rett mycket.. hehe väger int eså mycket ifs men har inte haft sånna här problem!!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Är ingen super-kickare själv men brukar lyckas på 2:a iaf

Gissar på att det är manuell dekomp på den där ??

Av med ev ljus(bättre gnista då) ingen gas ,chocken på om den är kall.

Leta upp högsta läget på kolven,det är när det går som trögst då kommer dekompen in i bilden,in med den så du kommer precise över ÖD dvs läget då kolven är i topp,den skall ha passerat detta läge,släpp dekompen.


Hoppa till ordentligt utan tvekan.

Har du surat ner den , Håll in dekompen och av med bensinkranen och lufta ur den med ett gäng kickar.

Har du surat ner den mycket, byt stift.

Kolla också så du har soppa,eller så du inte behöver sätta på reserven (la själv en halvtimme på TTR:en en gång pga detta)

Men det kommer säkert en KTM specialist snart :)
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
ok dekomp e alltså pysen?

har ju provat det mesta... det är bara trögt å sen vet ja inte KTM kankse brukar v alite svårstartade.. de e ju en sx dom har ju ingen reservtank. jag tänkte om det var något finul med gasen eller så när ja fick igång den när de va kallt hade jag inte ens nån choke... med gick det inte det är konsitga saker det där
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
äh har du mos till benmuskler eller :D

det är autodekomp bara att kicka.
gasa till nån gång eller 2 så den får lite soppa när den är kall, rör inte gasen om du ska starta den varm.
 

Pidde

.
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Gilera runner 180 FXR -99
Hade ioförsig en 520 sx -02 men det borde väl vara samma "knyck" kan väl tänkas. Det absolut sista du ska göra är att hoppa på kicken!!
Det är bara att följa med kicken lugnt och metodiskt ner. Använd ingen gas!
Kompisen hade verkligen stora problem med att få igång sin då han trodde att man var tvungen att hoppa igång den.
Ta det bara lugnt. :tummenupp

/Pidde


fattaliano skrev:
tjena har problem att kicka igån min 525a sx 03a fattar inte varför de ska va så trögt.. på min 450 e de mycket lättare.. vad är knycket?? har försökt rett mycket.. hehe väger int eså mycket ifs men har inte haft sånna här problem!!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Pidde skrev:
Hade ioförsig en 520 sx -02 men det borde väl vara samma "knyck" kan väl tänkas. Det absolut sista du ska göra är att hoppa på kicken!!
Det är bara att följa med kicken lugnt och metodiskt ner. Använd ingen gas!
Kompisen hade verkligen stora problem med att få igång sin då han trodde att man var tvungen att hoppa igång den.
Ta det bara lugnt. :tummenupp

/Pidde

Ja hoppa är kanske fel utryck,trampa ner kraftfullt med hela kroppen då :7peta :hihi
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
hehe jadu har inte en blekaste faktist.. köpte han igår vet inte ens hur man ställer in dom har hört att det inte sak va jätte svårt på KTM men hur gör man egentligen????
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Jag hade också stora problem med kickningen i början, inte alls som 660:n.
Men jag fick tipset att kicka långsamt tills det börjar gå trögt och du känner att det hugger till lite i kicken.
Sen är det bara till att ta nytt tag och kicka till.
Vid kall start kan du kicka några gånger långsamt så att den får lite soppa ev. gasa nån gång. Blir den sur så använder du den röda varmstartsknappen.

Hoppas du fattade nånting vad jag svamlade om.


Hej hej
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
fattaliano skrev:
vilken är det? å vad gör den`?

sitter jämte choken och funkar som en chok fast tvärtom, altså släpper in mer luft och mindre soppa. Glöm ej att putta in den igen bara.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
ok tack för hälpen. använder du dekompen nåt när du kickar igång? å isåfall hur då?
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
fattaliano skrev:
ok tack för hälpen. använder du dekompen nåt när du kickar igång? å isåfall hur då?

Nej jag har aldrig använt dekompen för min har gått sönder, har aldrig brytt mig om att laga den eftersom kicken är såpass lätt att dra runt utan dekomp.
Men som sagt leta efter hugget och ta nytt tag och kicka för när det hugger till så är kolven i sitt övre dödläge och har då nästan ett helt varv på sig att få fart innan det smäller. Comprende?
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
mm fattar va du menar alltså när ventilerna är stängda å det blir trögt.. men det betyderalltså att den går ner sen upp och då smäller det!? såg även att det var någon som snackade om att man skulle luta hojjen åt vänster innan man kickade.. låter mycket konstigt. det känns lite som att alla "kick" hojjar har sina egna sätt man måste använda för å få igång dom
 

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
fattaliano skrev:
mm fattar va du menar alltså när ventilerna är stängda å det blir trögt.. men det betyderalltså att den går ner sen upp och då smäller det!? såg även att det var någon som snackade om att man skulle luta hojjen åt vänster innan man kickade.. låter mycket konstigt. det känns lite som att alla "kick" hojjar har sina egna sätt man måste använda för å få igång dom

precis ner upp smäll
luta hojen har jag aldig gjort men det behövs inte, det är ju bara 525cc som ska runt med lite snärt. Om det inte går på det sätt som jag har fösökt förklara så är det nog nått vajsing.
Men med lite övning så ska det nog gå. Hade för övrigt en polare som hade en 660 förra året som jag jämt fick kicka igång när han skulle ut och åka dom första dagarna men sen blev han en mycket kompetent kickare. :D
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
fattaliano skrev:
mm fattar va du menar alltså när ventilerna är stängda å det blir trögt.. men det betyderalltså att den går ner sen upp och då smäller det!? såg även att det var någon som snackade om att man skulle luta hojjen åt vänster innan man kickade.. låter mycket konstigt. det känns lite som att alla "kick" hojjar har sina egna sätt man måste använda för å få igång dom


Luta vänster är ett litet trick för att få soppan att flöda i förgasaren på någon hoj ,Honda eller Husqvarna har jag för mig.


Sen vet jag inte hur känsliga KTM är för bakslag.

Men i vilket fall höjer jag varningens finger för dom,ha ordentliga stövlar speciellt om den trilskas och man är ovan.

Fick ett i lördags vilket resulterade i en kick som sprack längst ner i själva vrid anordningen,samt en svullnad på knät som just gått ner efter jag körde det i styret.
 
Last edited:

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Långa farbron skrev:
Luta vänster är ett litet trick för att få soppan att flöda i förgasaren på någon hoj ,Honda eller Husqvarna har jag för mig.


Sen vet jag inte hur känsliga KTM är för bakslag.

Men i vilket fall höjer jag varningens finger för dom,ha ordentliga stövlar speciellt om den trilskas och man är ovan.

Fick ett i lördags vilket resulterade i en kick som sprack längst ner i själva vrid anordningen,samt en svullnad på knät som just gått ner efter jag körde det i styret.

Har faktiskt aldrig fått ett baktändning på en ktm och då har jag ändå haft två 660 och en 525, så dom är nog inte så känsliga.
Dock ahde jag en kawa klr 600 -88 som första hoj och den bakskjöt lite då och då, högst olustigt.
 

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
R1
hm jag tänkte på en sak.. om man ska kicka när kompet är högt alltså nät det ska explodera så borde det ju va så att man måste dra kolven ner upp ner å upp för att det ska explodera!?? har jag fel`?

bakslag? händer det ofta? har inte vart med om det men varför skulle kicken pajja pga det?

hehe kanske lite dum fråga men har man nån garanti på dessa KTM hojjar??
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top