Konstruktions-idé till ny hoj?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag har funderat på varför alla tillverkare envisas med att ha insuget bakom spisen och utblåset framåt...

Jag kom att tänka på detta, speciellt då dagens mode med uppdragna avgaspipor under cuts innebär långa rör runt hela motorblocket i stort sett.

Borde man inte ha fördel av att ha insug framtill och utblås baktill? (se bild)

Då slipper man ju alla jeffla rör som ska dras runt motorn..

Men det kanske finns ngn nackdel med min idé som jag missat? :)

Bifogat

• MC_ide.jpg
    MC_ide.jpg
    26.2 KB · Visningar: 442

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Zee skrev:
Jag har funderat på varför alla tillverkare envisas med att ha insuget bakom spisen och utblåset framåt...

Jag kom att tänka på detta, speciellt då dagens mode med uppdragna avgaspipor under cuts innebär långa rör runt hela motorblocket i stort sett.

Borde man inte ha fördel av att ha insug framtill och utblås baktill? (se bild)

Då slipper man ju alla jeffla rör som ska dras runt motorn..

Men det kanske finns ngn nackdel med min idé som jag missat? :)

Har för mig Cannondale provade det innan de konka..

Va faktiskt inne på samma spår, men fick förklarat för mig att motorn snurrar åt ett håll och att man då måste byta håll med extra drev, vilket tar vikt och effekt. Men köper itne riktigt den anledningen...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det finns redan en amerikansk cross med det konceptet som hette Canondale eller nåt sånt däringa ......amerikansk. Ett koncept som bygger på passa tankar som dina.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Fartvinden kommer framifrån, motorn är varmast på avgassidan.
Visst hade gamla TZ250 denna konstruktionen med två feta expkammare under limpan...?
/fredde

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
freddexwing skrev:
Fartvinden kommer framifrån, motorn är varmast på avgassidan.
Visst hade gamla TZ250 denna konstruktionen med två feta expkammare under limpan...?
/fredde

EDIT: i teorin borde man kunna starta en vevaxel genom att snurra den åt andra hållet med startmotorn och sen låta den gå baklänges.
Eller en 8:a på kedjan... :)

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
FreddaAbborre skrev:
Har för mig Cannondale provade det innan de konka..

Va faktiskt inne på samma spår, men fick förklarat för mig att motorn snurrar åt ett håll och att man då måste byta håll med extra drev, vilket tar vikt och effekt. Men köper itne riktigt den anledningen...

Men ett extra drev borde la inte va någe problem. Man får ju igen massa fördelar som mindre vikt (avgasrören bl a)..?

Dessutom har jag också funderat på varför i helsike har man tanke så högt. man borde kunna göra en 2-delad tunn tank som kan gå "runt motorn" i kåpan, eller placera en del av tanken bakom eller under motorn?

Men det kanske är "för farligt"?..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
På gamla Triumph hojar kunde man vända cylindern så förgasaren pekade framåt. Kallades luffarturbo bla. Inget nytt under solen med andra ord.

Feta 2-takts båtmotorer ser ofta ut som du beskriver. Hembyggen alltså.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Zee skrev:
Men ett extra drev borde la inte va någe problem. Man får ju igen massa fördelar som mindre vikt (avgasrören bl a)..?

Dessutom har jag också funderat på varför i helsike har man tanke så högt. man borde kunna göra en 2-delad tunn tank som kan gå "runt motorn" i kåpan, eller placera en del av tanken bakom eller under motorn?

Men det kanske är "för farligt"?..

V-Max = tanken under sadeln
Goldving = tanken under sadeln

Många Paris-Dakarhojar som har en tank som sitter "brevid" motorn" och även i cutsen.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Chronic skrev:
På gamla Triumph hojar kunde man vända cylindern så förgasaren pekade framåt. Kallades luffarturbo bla. Inget nytt under solen med andra ord.

Feta 2-takts båtmotorer ser ofta ut som du beskriver. Hembyggen alltså.

Anade att jag inte var först med dessa tankar. :) Men jag ville mest bolla med er "experter" varför ingen använder dessa idéer..

I sporhojssammanhang borde ju frontintag på insuget kunna ge en schysst luffarturbo. Det finne ju redan lite granna idag på vissa modeller, men man borde kunna få till det mycket bättre tror jag.

Tänk en ultrasporthoj med "omvänd spis", och lååååg tank. Det borde kunna ge avsevärda fördelar i styrgeometri, viktfördelning, etc etc.

Coola Ola

Guest
Zee skrev:
Anade att jag inte var först med dessa tankar. :) Men jag ville mest bolla med er "experter" varför ingen använder dessa idéer..

I sporhojssammanhang borde ju frontintag på insuget kunna ge en schysst luffarturbo. Det finne ju redan lite granna idag på vissa modeller, men man borde kunna få till det mycket bättre tror jag.

Tänk en ultrasporthoj med "omvänd spis", och lååååg tank. Det borde kunna ge avsevärda fördelar i styrgeometri, viktfördelning, etc etc.

Finns massa balla idéer som tyvärr inte slagit igenom sig pga av att hojåkare är så extremt konservativa när de köper ny hoj. Folk väljer oftast det som de känner igen och vet hur det funkar.

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Funkar att vända på toppen, många dragbike's i EM klassen top fuel kör så.

Nu är ju det här lite extrema byggen, men på t.ex. Suzuki motorer av lite äldre årsmodell så passar ju bultdelningar mm på toppen oavsett åt vilket håll den ligger har jag för mig.

http://www.dragbike.com/dbnews/templates/features_template.asp?articleid=957&zoneid=3

http://www.dragbikes.ndirect.co.uk/images/King Racing - Top Fuel and Funnybike/pages/IMG_2081.htm

http://www.dragbikes.ndirect.co.uk/images/King Racing - Top Fuel and Funnybike/pages/IMG_2079.htm

Ioch för sig kör ju dessa hojjar ofta med separata växellådor...

...men med en liten annorlunda kamtiming borde det funka utan att motorn ska snurra åt ett annat håll, eller tänker jag helt fel?!

Last edited:

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Zee skrev:

De där med lägre tank har väl de flest sporthojs tillverkare böjat med.

Iaf, 999an har ju större delen av bensinen under kutsen typ, och
det som ser ut som en tank är till stor del luftburken... :tummenupp

/E

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Wibbe skrev:
Funkar att vända på toppen, många dragbike's i EM klassen top fuel kör så.

...men med en liten annorlunda kamtiming borde det funka utan att motorn ska snurra åt ett annat håll, eller tänker jag helt fel?!

Borde inte spela någon roll med kammen, kolven ska ju fortfarande röra sig upp och ner bara...
/fredde

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
det finns flera orsaker:

Avgasporten är det varmaste stället på motorn så all kylning
man kan få är välkommen. Livsviktigt på luftkylda motorer,
bra att få på vattenkylda.

Sen så är vinsten med luffarturbo inte övertryck i sig utan att
man undviker undertryck i luftburken.

Och sen var det utseendet också....

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
gthyni skrev:
det finns flera orsaker:

Avgasporten är det varmaste stället på motorn så all kylning
man kan få är välkommen. Livsviktigt på luftkylda motorer,
bra att få på vattenkylda...

Men det är väl inga problem att leda luftkanaler "bakom" motorn?
Så gör man ju i princip för luftintag till insuget i dagens motorer ju.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Borde inte vara något problem att vända motorn baklänges som ni säger med drev och så vidare. Vad säger att vevpartiet måste snurra i en viss riktning. Kolven går väl upp och ner likadant för det. :va
Minns själv gamla mopeder.. som man kunde rulla igång baklänges. Borde väl funka likadant. Sen är ju kylningen en annan fråga :D

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ett tips. Läs lite om buell och benelli på deras hemsidor. Dom har ju båda lite konstiga och coola lösningar, t ex med soppan i ramen på buell.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag tror enda anledningen till utblås bakåt är konservatism.
Chronic skrev:
Hur gick det till? Stötstängerna sitter ju bakom cylindrarna.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS