Nyteknik
Bannad
Finns någon bra tråd (eller webbplats) om hur man beter sig för att slippa bli av med körkortet efter att ha kört t.ex. 104 på 70-väg?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyteknik skrev:Finns någon bra tråd (eller webbplats) om hur man beter sig för att slippa bli av med körkortet efter att ha kört t.ex. 104 på 70-väg?
![]()
Tjet skrev:I efterhand är det nog svårt, men för fortsatta bravader så kanske www.safespeed.se fungerar.
KawaChris skrev:Jag tror inte dom ersätter forlorade körkort va
Nyteknik skrev:Ingen plåtpolis. Lämnade ifrån mig kortet på plats. Någon idé att försöka ge sken av att man inte är anträffbar för delgivning? Bulvan utomlands som skickar vykort till åklagare: "Är bortrest i tjänsteärende. Hänvisar till [obegriplig adress] under tiden."? Kanske enklast att bita i det sura äpplet?
Nyteknik skrev:Ingen plåtpolis. Lämnade ifrån mig kortet på plats. Någon idé att försöka ge sken av att man inte är anträffbar för delgivning? Bulvan utomlands som skickar vykort till åklagare: "Är bortrest i tjänsteärende. Hänvisar till [obegriplig adress] under tiden."? Kanske enklast att bita i det sura äpplet?
Nu är det ju försent, Nypanik har redan gett bort lappen till länsman.Stolten skrev:Saxat från nått forum för länge sedan:
För det första: Uppträd artigt och trevligt mot polisen. Det finns ingenting att vinna på att förklara för dem hur du ser på dem eller deras arbete, om du nu har någonting inte fullt så charmerande att säga om det i stundens hetta. (Polisen struntar med all säkerhet fullständigt i vad enskilda "torskar" tycker om dem och deras arbete. I deras ögon är du troligen bara ytterligare en dumskalle som fastnat i deras nät.) Men framför allt, RÄCK INTE ÖVER DITT KÖRKORT TILL POLISEN
GSXR1100R skrev:Nu är det ju försent, Nypanik har redan gett bort lappen till länsman.
Jag undrar om det kan spela någon roll om man behåller det fysiska kortet eller ej. Vad som spelar roll är ju vad som formellt gäller. Om jag kör omkring utan rätt att göra det spelar det knappast någon roll om jag har körkortet i plånboken. Det är en bit plast.GSXR1100R skrev:Nu är det ju försent, Nypanik har redan gett bort lappen till länsman.
När du lämmnade kortet så skrev du säkert ditt namn på en blankett.Nyteknik skrev:Jag undrar om det kan spela någon roll om man behåller det fysiska kortet eller ej. Vad som spelar roll är ju vad som formellt gäller. Om jag kör omkring utan rätt att göra det spelar det knappast någon roll om jag har körkortet i plånboken. Det är en bit plast.
"Kvittot" på att polisen omhändertar körkortet kvitteras inte. De tar helt sonika kortet och ger dig en lapp där detta intygas och verifierar att du får köra i ytterligare 48 timmar.GSXR1100R skrev:När du lämmnade kortet så skrev du säkert ditt namn på en blankett.
Detta innebär att du får 48 timmar på dig att köra innan du får körförbud.
Hade du nekat och behållt KK så hade beslutet förhalats och du kunde ha fortsätt att köra tills du får besked om ev tingsrätt.
Då skrev du altså inte på någon blankett som du erkänner detta hemska brott då?Nyteknik skrev:"Kvittot" på att polisen omhändertar körkortet kvitteras inte. De tar helt sonika kortet och ger dig en lapp där detta intygas och verifierar att du får köra i ytterligare 48 timmar.
Nyteknik skrev:Jag undrar om det kan spela någon roll om man behåller det fysiska kortet eller ej. Vad som spelar roll är ju vad som formellt gäller. Om jag kör omkring utan rätt att göra det spelar det knappast någon roll om jag har körkortet i plånboken. Det är en bit plast.
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |