Skäliga träningsavgifter???

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tja

Tänkte höra mig för lite vad ni tycker är en skälig avgift för ett träningspass på en motardbana.
Vi diskuterade igår priser på engångsavgifter samt nåt slags årskort som ger gratis träningar ett helt år.

Vad tycker ni? Är 150:- för en vardagskväll på fyra timmar eller fem timmar lördag och söndag bra eller får det inte vara mer än 100:-??

Årskort som betalar sig efter tio träningar (eller kanske 1000:-). Är det rimligt?

Vi räknar med att priserna blir något rabatterade om man är medlem i klubben som står för banan.

Vad är det för bana? Bra fråga. Om det blir som vi vill så får vi, i år, ca 800m med kanske 250-300m grus och ett eller två hopp.
Var? Vid Örebro flygplats, ca 2km väster om stan längs E18.

1000SPÄNN ???

Förra säsongen tror jag de tog 300 Smk gävle för hela säsongen eller 100per gång (inte säker)

Årskort i Hedemora gick ju på 140 eller 150...... dumt att skrämma bort folk med phet prislapp.

Rörken 100 per gång eller 3-400 för säsongen.....

Tusen lät lite väl saftigt :tungan

Alltså jag klagar inte, bara jämnför med de klubbar/banor jag åkt på

Heda skrev:
1000SPÄNN ???

Förra säsongen tror jag de tog 300 Smk gävle för hela säsongen eller 100per gång (inte säker)

Årskort i Hedemora gick ju på 140 eller 150...... dumt att skrämma bort folk med phet prislapp.

Rörken 100 per gång eller 3-400 för säsongen.....

Tusen lät lite väl saftigt :tungan

Alltså jag klagar inte, bara jämnför med de klubbar/banor jag åkt på
Jag tyckte oxå det var för mkt men en del av grejen är ju att få in pengar som vi kan plöja ner i banan, mer asfalt osv. De banor du talar om är ju befintliga banor. Vår kommer inte vara 100% klar på några år. Man skrämmer bort några "utsocknes" med ett sånt årskort men de kan ju betala engångsavgift istället. Tyvärr blir det nog så att med 1000:- blir det bara vi som jobbar på banan och bor i Örebro som betalar årskortet.

100:- per träning blir bra.
1000:- för ett årsträningskort låter väl helt ok.

När banan är färdigställd kan man alltid justera priserna. Helst nedåt.

Mer asfalt åt folket!

OlleR skrev:
Här har vi betalat 50kr per gång, men då är det ju gokartbanor också.

Det finns ingen "riktig" bana som tar under 200:- för en rr-träning, jag ser ingen som helst anledning till att supermotard skulle vara billigare. Finns det grusslinga och hopp krävs det dessutom extra underhåll som någon måste göra och någon måste bekosta.

Det är skillnad på att köra på en gocartbana och en riktig bana med funktionärer, flaggvakter osv.

/HW

HW skrev:
Det finns ingen "riktig" bana som tar under 200:- för en rr-träning, jag ser ingen som helst anledning till att supermotard skulle vara billigare. Finns det grusslinga och hopp krävs det dessutom extra underhåll som någon måste göra och någon måste bekosta.

Det är skillnad på att köra på en gocartbana och en riktig bana med funktionärer, flaggvakter osv.

/HW
Självklart betalar man en större slant för att få åka på en riktig bana. Står det dessutom funktionärer där så är det inget snack om saken. De banor jag åkt hittills har jag inte sett skymten av nån av dessa flaggvakter på än.

HW skrev:

/HW

Ibland är det bättre att satsa på volym än pris. Funkar inte i alla lägen, men ibland funkar det.
Tror att många jämför träningsavgifterna med crossbanors träningavgifter.
Men det är ju sant att det kostar att underhålla en bana.

Tycker inte att man skall ta mer än 100 kr per träningstillfälle.
1000 kr årskort är också ganska saftigt med är det vad som krävs för att ha en bra bana, så betalas det gladeligen. :)

Inom crossåkningen så har priserna också höjts avsevärt, Iallafall i Stockholm. Det tråkiga är dock att banorna inte håller en bättre standard. När klubbarna nu höjt träningsavgiften till 80 -100 kr hade man hoppats på bra träningsförutsättningar. Tex. Så anser jag att banan skall vara vattnad, slätad, omklädningsrum med dusch skall finnas och fungera, en servering bör också finnas. Sedan så vet jag endast en klubb som uttnyttjar sitt transponder system under träning, då man kan få varvtidertider redovisade under kvällen. Heja Arlanda MC....

Förra året hände det att det inte gick att träna vissa kvällar för det var så mycket damm i luften så sikten var begränsad (Järva/Upplansväsby/Täby/Åsätra)

Det hände också att det hade gasats när banan var blöt, djup spår hade bildats vallar med mera, vilket är helt ok när banan är blöt, men när det senare skall tränas i veckan så har inte banan slätats en ynka centimeter och alla spår är stenhårda och livsfarliga. Men 100 spänn i träningsavgift skall det vara.........hmmmmmmm :huvet

Tycker denna utveckling inte gynnar sporten, men det kanske inte finns några bättre alternativ. :confused:

Samman fattning. Bra bana, god standard, trevllligt bemötande. Pling i kassa...ta betalt :yoparty :tummenupp :D . Dålig bana, utedass som är fyllt till sittringen, ducsh som får råttorna att krypa därifån. Pling i kassan under en korttid med sedan ruttnar folk och alltsammans blir pannkaka. :mad:

HW skrev:

/HW

Flaggvakter är inte direkt vanligt men finns det så är det ju bara bra.
Men visst håller jag med HW om att en riktig bana kan kosta att köra på.
Jag tycker att man i början kan ta mer betalt för att senare få möjlighet att bygga ut/bättra på banan.
Rimliga priser enligt mig är:
Medlemsavgift 1000 kr. Som ger en träningskostnad på 100 kr.
Icke medlem betalar 200 kr.
Bra träningstider är enligt mig en helgkörning 10-15 och en vardagskörning 17-19 (kort pass för att inte störa grannar och då halva priset)
Det är mkt mer jobb med en bana än vad folk tror så man ska inte vara sniken om någon ställer upp och jobbar för att vi ska kunna köra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT