Tipps på Bra Ryggsäck

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Letar efter en vättig ryggsäck att ha när jag åker hoj men vet inte riktigt vad jag ska välja för någon? Jag har tittat på Alpinestar Vector och Back pack eftersom min övriga utrustning består av Alpinestar prylar, men vet inte riktigt hur de är. Har någon nått bra tips ska helst vara svart eller svart/röd och inte jätte biffig utan lagom i storlek. :tummenupp

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
köpte en Haglöf ShoSho 25 -liters eller vad dom nu heter..... klippte bort brötremmen då den hamnar i hakhöjd.

Så nöjd - kostade typ 3-400:-.... eller var det 500 ?

Jag får plats med skor, skjorta o kostym.... så man kan åka hoj till jobbet !

Edit - min e rödsvart.....

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Webspy skrev:
köpte en Haglöf ShoSho 25 -liters eller vad dom nu heter..... klippte bort brötremmen då den hamnar i hakhöjd.

Så nöjd - kostade typ 3-400:-.... eller var det 500 ?

Jag får plats med skor, skjorta o kostym.... så man kan åka hoj till jobbet !

Edit - min e rödsvart.....

Finns den på någon nätshop?

Last edited:

bearyouden

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
Aprilia Mille
Ryggsäck

Kolla in märket Norröna! Norskt kvalitetsmärke, har ryggsäckar i alla storlekar. Kostar visserligen en slant men är snygga, har en mycket bra kvalité och håller i en evighet.
www.norrona.nu

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
bearyouden skrev:
Kolla in märket Norröna! Norskt kvalitetsmärke, har ryggsäckar i alla storlekar. Kostar visserligen en slant men är snygga, har en mycket bra kvalité och håller i en evighet.
www.norrona.nu

Det ska vara www.norrona.no, läcker sida med läckra säckar.
Dock läckra prislappar också...

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Okej. Kollade på Dakine och de verkade ju ha en hel del sjyssta väskor men vad ligger priserna på för nivå?! Vad tror ni om de Alpinestar väskorna som jag nämner i mitt första inlägg?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
håller med "hållundan" och priset på dem är riktigt bra! ska du ha en vanlig rygga kostar de max 500--. jag har nog 3 st olika. alla dakine. en mindre-mellan -stor.... kollade in deras sida och de nya e riktigt schyssta.

De flesta är väl uttänkta med mjukt tyg innanför små-fickorna, för att ha gjasögon. Även vissa fack har folie innanför, så attdin cd/md inte ska bli för varm. självklart ett litet hål för hörlurarna..

till ex min stora modell "poacher" kostade cirka 1100kr. så ska du bara ha en lite mindre, 400-600...

nu vet du! :tummenupp

dessutom har affärer som stadium tagit hem dessa under några år. därifrån kan du säkert beställa hem nån....

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
egentligen handlar det mesta om design om man bara ska ha en enkel rygga. alpinestars e ju snygga med! men folk som har dakine har ofta köpt dem av någon särskild anledning...(deras utbud samt att du hittar en som passar till just din stil, snow skate m.m.)

men för vanlig användning, kolla bara kvaliten på allt...

(nu får det räcka) =)

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
morecore skrev:
håller med "hållundan" och priset på dem är riktigt bra! ska du ha en vanlig rygga kostar de max 500--. jag har nog 3 st olika. alla dakine. en mindre-mellan -stor.... kollade in deras sida och de nya e riktigt schyssta.

De flesta är väl uttänkta med mjukt tyg innanför små-fickorna, för att ha gjasögon. Även vissa fack har folie innanför, så attdin cd/md inte ska bli för varm. självklart ett litet hål för hörlurarna..

till ex min stora modell "poacher" kostade cirka 1100kr. så ska du bara ha en lite mindre, 400-600...

nu vet du! :tummenupp

dessutom har affärer som stadium tagit hem dessa under några år. därifrån kan du säkert beställa hem nån....

Sjysst då. Lite svårt att bestämma mig nu bara. Skulle bli lite enklare om man kunde kolla på alla väskorna på riktigt. Men men det ska nog lösa sig, blir antagligen en Dakine :) Tack för hjälpen, finns fler tips så kom gärna med dessa

Majoren

Torpedmatros
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
VFR800A 2005
Har kört med en polares Alpinestars ganska tungt lastad och den funkade kanon. Bra avbärarbälten är guld värt på hojryggsäck.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Lite allmänt tips: Det är enklare att hitta prylar gjorda för cyklister eller bergsklättring i sportaffärerna än saker för en motorcyklist. Däremot funkar t.ex. ryggsäckar gjorda "speciellt för dig som cyklar" rätt bra för hojåkare åxå, mycket bättre än en vanlig Haglöfs ryggsäck....

Naturligtvis funkar Alpinestars rygga, men bara genom att den heter så gör att den känns dyr....Nån nämnde Shosho, själv har jag en Haglöfs Tight 25 liter och dessa finns även i större storlekar, gjord för att ha armarna framåt :tummenupp

Slå en flukt på frilufts-sajter (kommer inte ihåg nån bra adress ur minnet) eller lokala sportbutiken efter cykelprylar eller bergklättring är mitt råd.

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
Du ska självklart göra som jag och köpa en Deuter Trans Alpine, bästa ryggsäck jag provat. Sitter perfekt även fullpackad och i högre farter. Mycket flexibel inredning, många mindre fack, ett inbyggt regnskydd som man fäller ut och drar över ryggsäcken, och en teknik som Deuter kallar Airstripes, ett slags luftkanaler mellan rygg och ryggsäck. Inget man märker något av på mc:n förstås, men skönt om du har tänkt dig att använda den i andra sammanhang också. Dessutom är den riktigt snygg! Jag har inte sett den i butik i Sverige, köpte min på tyska eBay för runt 700:- inkl frakt. Rekommenderas! Deuter har många andra modeller också, hesidan är www.deuter.com

Transalpine30F342_norm.jpg

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag och Emmi har varsin Spykerygga. Helt perfekt för skinnställ med puckel och så finns en finurlig utfällbar hjälmhållare i ryggan med!

799 pix hos närmaste spykehandlare

0322981RSH_Rucksack_L.jpg

//jaG

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
henlin skrev:
Du ska självklart göra som jag och köpa en Deuter Trans Alpine, bästa ryggsäck jag provat. Sitter perfekt även fullpackad och i högre farter. Mycket flexibel inredning, många mindre fack, ett inbyggt regnskydd som man fäller ut och drar över ryggsäcken, och en teknik som Deuter kallar Airstripes, ett slags luftkanaler mellan rygg och ryggsäck. Inget man märker något av på mc:n förstås, men skönt om du har tänkt dig att använda den i andra sammanhang också. Dessutom är den riktigt snygg! Jag har inte sett den i butik i Sverige, köpte min på tyska eBay för runt 700:- inkl frakt. Rekommenderas! Deuter har många andra modeller också, hesidan är www.deuter.com

Transalpine30F342_norm.jpg

Den ser ju riktigt intressant ut! :tummenupp Synd bara att den inte går att få tag på i Sverige. Kanske blir till att importera då :va
Annars då vad tror ni om Dakine Apex? Verkar också smidig speciellt med hjälm facket :tummenupp och snygg

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag är inne på att köpa en Dakine HeliPro II Large iaf.

Vet inte riktigt vartifrån jag ska beställa ännu bara...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024