Kedjelåset OK?

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Skulle ta loss/isär kedjan o "bada" (rengöra) den. Efter att ha lossat låset fick jag ej isär den vidare. :va
Sätter ihop igen, låset i fel riktning och knäcker de i bakkant :fatta! . Köper nytt lås, är igentligen bara ute efter låsningsdelen. Monterar dit den i rätt färdriktning men tycker inte att den riktigt glider ner bakom kanten. Vad jag menar/undrar är om låset inte skall vara mer ihop efter montage. Rullar förbi nån verkstad 1 april då perlan ställs på men intresserad ev eventuella synpunkter...

/ Thomb

PS Sorry för bildkvalliten DS
 

Bifogat

  • Kedjelåset 2.JPG
    Kedjelåset 2.JPG
    47.4 KB · Visningar: 511
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Visst kan du köpa nitlås kolla bara upp kedjemärke + dim.
På min gamla RR hoj använde jag vanliga lås med clips innan men najade låset + silicone funkar det också.


tt4224t skrev:
men hjälp mig nu!
Finns detta som standarddelar idag?
Undrar en som inte vet men gärna frågar de som vet bättre.

Vänliga hälsningar
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Är de kedjan frisk tycker den ser ut att vara slut.


Thomb skrev:
Skulle ta loss/isär kedjan o "bada" (rengöra) den. Efter att ha lossat låset fick jag ej isär den vidare. :va
Sätter ihop igen, låset i fel riktning och knäcker de i bakkant :fatta! . Köper nytt lås, är igentligen bara ute efter låsningsdelen. Monterar dit den i rätt färdriktning men tycker inte att den riktigt glider ner bakom kanten. Vad jag menar/undrar är om låset inte skall vara mer ihop efter montage. Rullar förbi nån verkstad 1 april då perlan ställs på men intresserad ev eventuella synpunkter...

/ Thomb

PS Sorry för bildkvalliten DS
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Superbike Roger skrev:
Är de kedjan frisk tycker den ser ut att vara slut.
Tycker den kärvar men inbillarmig att den blir "mjukare" då den blir lite varm...
Åker väl på kedjebyte men saknar helt klart 1000:- till d men som livförsäkring är d ju nada så... / Thomb
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Vad smörjer du med?

Thomb skrev:
Tycker den kärvar men inbillarmig att den blir "mjukare" då den blir lite varm...
Åker väl på kedjebyte men saknar helt klart 1000:- till d men som livförsäkring är d ju nada så... / Thomb
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Superbike Roger skrev:
Är de kedjan frisk tycker den ser ut att vara slut.

Håller med, kedjan såg lite kärv ut.

Det här med kedjelås : Finns det nån som råkat ut för att en kedja med kedjelås verkligen öppnat sig (och då menar jag HELT), så att kedjan lossnat och åkt av/slagit sönder hojjen? Jag tycker det snackas mycket om hur viktigt det är att nita och att kedjelås är skit, men ingen verkar kunna peka på exempel på kedjelås verkligen fallerat.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pejo skrev:
Håller med, kedjan såg lite kärv ut.

Det här med kedjelås : Finns det nån som råkat ut för att en kedja med kedjelås verkligen öppnat sig (och då menar jag HELT), så att kedjan lossnat och åkt av/slagit sönder hojjen? Jag tycker det snackas mycket om hur viktigt det är att nita och att kedjelås är skit, men ingen verkar kunna peka på exempel på kedjelås verkligen fallerat.


Har sett minst tre sånna fall! Ett fall slogs en förgasare sönder, andra slogs motorblocket sönder och det tredje åkte bara kedjan av och ringlade sig som en orm på asfalten.
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
Pejo skrev:
Håller med, kedjan såg lite kärv ut.

Det här med kedjelås : Finns det nån som råkat ut för att en kedja med kedjelås verkligen öppnat sig (och då menar jag HELT), så att kedjan lossnat och åkt av/slagit sönder hojjen? Jag tycker det snackas mycket om hur viktigt det är att nita och att kedjelås är skit, men ingen verkar kunna peka på exempel på kedjelås verkligen fallerat.

Har resonerat likadant fram till förra sommaren då jag av en händelse såg att låsclipset till kedjelåset saknades.

Tänkte... aja baja på mig själv, satte väl inte dit det riktigt.

Köpte nytt kedjelås, tänkte jag skulle vara ordentlig och kolla att framdrevet satt som det skulle (muttern hade lossnat en gång tidigare).

När jag tar av kåpan över framdrevet sitter halva kedjeclipset fast i geggan, d.v.s. clipset har av någon anledning gått av i U:et och delat sig i två halvor.

Behöver jag säga att jag numera har nitad kedja.....
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Pejo skrev:
Håller med, kedjan såg lite kärv ut.

Det här med kedjelås : Finns det nån som råkat ut för att en kedja med kedjelås verkligen öppnat sig (och då menar jag HELT), så att kedjan lossnat och åkt av/slagit sönder hojjen? Jag tycker det snackas mycket om hur viktigt det är att nita och att kedjelås är skit, men ingen verkar kunna peka på exempel på kedjelås verkligen fallerat.

Jag har sett ett fall då låset gick upp och kedjan bara rullade av, sen har jag sett en hoj som fått motorn sönderslagen av kedjan men i det fallet vet jag inte hur/varför kedjan gick sönder.
 

KZ

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Lidingö
Hoj
Ducati Monster S4R
thomb,

Bortsett från diskussionen om nitat eller inte tycker åtminstone jag att ditt clips till kedjelåset på bilden INTE sitter som det ska.

Mina clips (på gammelSukan med 630 kedja) gick helt ihop när de var rätt monterade.
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
KZ skrev:
thomb,

Bortsett från diskussionen om nitat eller inte tycker åtminstone jag att ditt clips till kedjelåset på bilden INTE sitter som det ska.

Mina clips (på gammelSukan med 630 kedja) gick helt ihop när de var rätt monterade.
Satte clipset på d nyköpta låset och mätte 12,4mm över "öppningen". Satte sen tillbaks clipset på min kedja och hade 13,5. Dvs att din teori klart stämmer. Den glider inte ner bakom. Polarn lånar mig nått verktyg så jag kan pressa bort de gamla låset och sen setta din de nya komplett.

Superbike Roger skrev:
Vad smörjer du med?
Använder Castrols rengörning efter varje vända samt deras WAX... (Sprayer)
Hur "lös o smidogt" skall en kall välwaxad kedja leda?
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Thomb skrev:
Använder Castrols rengörning efter varje vända samt deras WAX... (Sprayer)
Hur "lös o smidogt" skall en kall välwaxad kedja leda?
Väldigt lös och smidig ska den vara...
Svårt att säga exakt men den ska absolut inte kärva någonstans...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
KZ skrev:
Har resonerat likadant fram till förra sommaren då jag av en händelse såg att låsclipset till kedjelåset saknades.
.
.


När jag tar av kåpan över framdrevet sitter halva kedjeclipset fast i geggan, d.v.s. clipset har av någon anledning gått av i U:et och delat sig i två halvor.

Behöver jag säga att jag numera har nitad kedja.....

I rest my case. Blir nitade kedjelås framöver.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
sätt dit ett nitlås..
jag vågar inte köra med clips sedan min kedja small av förra året.
det var INTE roligt.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Pejo skrev:
Håller med, kedjan såg lite kärv ut.

Det här med kedjelås : Finns det nån som råkat ut för att en kedja med kedjelås verkligen öppnat sig (och då menar jag HELT), så att kedjan lossnat och åkt av/slagit sönder hojjen? Jag tycker det snackas mycket om hur viktigt det är att nita och att kedjelås är skit, men ingen verkar kunna peka på exempel på kedjelås verkligen fallerat.

Jag fick kedjebrott ( = tappat kedjelås), Det rappade svingen, slog sönder en blinkers å ena förgasaren.. Inte så hemskt kul.. Speciellt inte när man var på en väg mitt ute i ingenstans.
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Kedjebrytare! Vilket juvligt verktyg. Isär me d gamla låset, "bada" kedjan och ihop igen. Denna gången låste clipset MEN! Vågar ändå inte ha d så, så på FREDA! 1 april bär d ner till Wallins MC-service på bike-street (friggarg. tror ja) som lovat dona dit nitat lås. Sen till Yamahadagarna på Yamahacenter! BARA D BLIR VÄDER SÅ ÄR PREMIÄREN ETT FAKTUM! :tummenupp
 

Bifogat

  • Kedjebrytare.jpg
    Kedjebrytare.jpg
    5.5 KB · Visningar: 119

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Vad var det jag sa?
Ett isärpressat lås måste kasseras och ersättas med ett nytt!

Jag har kört med clipslås många tusen mil och aldrig råkat ut för några missöden. Montera på rätt sätt så blir det inga problem.
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
DONE! Premiären blev av 1 april efter nitningen. Hemifrån Jörlanda, ner till RN-MC-Service som nitade. Vidare till Yamahadagarna. Sen bar d av. Hindås-Härryda-Bollebygd-Alingsås-Trollhättan-Hjärtum-Lilla Edet-Ucklum-JÖRLANDA! Underbart att allt funkar, tack för visat intresse, livet leker äntligen igen... / Thomb :yoparty
 

Bifogat

  • Nitad kedja.JPG
    Nitad kedja.JPG
    65.3 KB · Visningar: 200
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top