Säkerhetskontroll!!!

Davidk

Guest
kan nån typ dra den exakta säkerhetskontrollen med alla delar noga berättat, kan hela hojjen men hur vill dom ha den utförd??
ska köra upp snart!
 

Swedda

Ge mig ett brejk, broder lax
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Söderhamn
Hoj
2006 Zx6R
Ace Niki skrev:
Hehe, inte en jävel verkar komma ihåg...och inte jag heller... nämen detta är ju skitviktigt, vi är fler som vill veta!

kommer inte ihåg alla delar men efter en snabb sökning på google... På min uppkörning så sa bara uppkörnings gubben... gör en säkerhetskontroll, sen gick han iväg och pratade med kk läraren... så visa är inte så noga... sen kan du få en del också... han kan tex be dig göra en kontroll av bromsar... dvs.. lysen,belägg,skivor,slangar,bromsverkan

Ställ cykeln på centralstödet
Alla blinkers.

Hel och halvljus, parkeringsljus.

Tutan

Bakljus och nummerplåtsbelysning, reflex.

Bromsljus med foten, kolla att alla lampor är hela.

Bromsljus med frambromsen, lägg märke till hur mycket du måste dra in handtaget innan det börjar lysa.

Broms- och kopplingshandtag (spel och funktion).

Gasen (spel och att den går fritt).

Bromsvätska och ev. kopplingsvätska på styret.

Bromsvätskan till bakbromsen.

Sidostödet (att det inte kan fastna halvvägs).

Svinglagret.

Kedja och drev.

Bakhjulslager.

Skador på bakfälg och däck. (om ekerfälg känner du igenom ekrarna, om gjuten fälg kan du knacka på ekrarna med träskaft och lyssna efter sprickor, om nitad fälj kollar du nitarna)

Mönsterdjup bak.

Bromsbelägg och skiva bak.

Motoroljan.



Sätt en kompis bakpå hojen så att framhjulet lyfts
Styrlagret, glapp (Ta tag längst ner i gaffelbenen och ryck)

Styrlagret, ojämnheter i lagerbanan (För styret från sida till sida och känn att det går lätt och jämnt, det får inte vilja stanna i raktfram-läget. Passa på att ta en titt på styrstopparna, är de skadade har cykeln varit i backen).

Framhjulslager.

Däck och fälg på samma sätt som i bak.

Bromsbelägg och skivor fram



Ta ner hojen från stödet och sätt dig på
Kontrollera framgaffelns funktion och samtidigt frambromsen (Håll in frambromsen och gunga hårt ner hojen några gånger, titta sedan på gaffelbenen så att inga spår av läckande gaffelolja finns på ytan.)

Kontrollera bakbromsen och samtidigt bakfjädringen (Håll ner bromspedalen samtidigt som du gungar hårt på sadeln).

Om du inte gjort det tidigare låter du din kompis kontrollera kedjans spänning nu.

Låt din kompis hålla hojen eller leda hojen sakta rakt fram
Kontrollera att hjulen spårar.
 
Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Det här är ingen officiell rutin vid säkerhetskontroll, utan en version jag skrev dagen innan uppkörningen för att memorera momenten. (Den är slarvigt skriven och kan innehålla stavfel därav)

Funktionskontroll av motorcykel.

1.Vrid framhjulet åt ena eller det andra hållet.
2.Kolla mönsterdjupet och så att fälgen samt ekrar är hela och fina, inga sprickor.
3.Kolla så att packboxarna är hela och inte läcker olja, släng samtidigt ett öga på bromsledningarna.
4.Kolla bromskivorna, kan vara varma, kolla så att oket sitter på plats och inte rör sig. Du kan även kolla bromsbeläggen, inte nödvändigt enligt Pelle.
5.Sätt ena knäet mot däckets nederkant och ta tag i vänster + höger sida av däcket och reka för att känna efter om framhjulslagret är i bra skick.
6.Ställ dig så att du har framhjulet mellan benen och räta upp cykeln.
7.Ta tag i styret, håll inne frambromsen, och ryck cykeln mot dig så att framgaffeln går ihop. minst 3 gånger = kontroll av styrlager/gafflar.
8.Gå runt för att kolla bakdäcket och kolla bakhjulet, kolla samtidigt så att alla bultar och skruvar sitter på plats på motorn. Peta på fotpinnen
9.Kolla mönsterdjupet på däcket och att fälgen är hel och fin.
10.Kolla efter ojämnheter i bromskivan och oket.
11.Kolla ev slitage på kedjan och drevet.
12.Kolla hjullagret och svinglagret. Gör ungefär som med framhjulet.
13.Vandra fram och vrid på tändningen för att kolla parkeringsljus fram och bak.
14.Starta motorn och kolla hel+halv lyse fram och bak.
15.Kolla så att skyltbelysningen är i funktion bak samt att det sitter en reflex bak.
16.Kolla vänster + höger blinkers.
17.Kolla Signalhornet.
18.Kolla Ljustutan.
19.Kolla bromsljuset både för frambroms och bakbroms.
20.Sätt dig på cykeln och kolla så att stödet fastnar i uppfällt läge, även centralstödet.
21.Kolla frambromsen. Minst 3 ggr. Dra in bromshantaget och ”pressa ner framgaffeln”.
22.Kolla bakbromsen, minst 3 ggr. Tryck på fotbromsen och “försök dra motorcykeln bakåt med ett ryck”.
23.Kolla bromsvätska fram och bak. Kolla olja i motorn och kylvätska.
 
Last edited:

janoshki-jonaz

Guest
Viktigast Av Allt Glöm Inte Tutan Den Missar Många....
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Om du blir tillsagd att kolla bromssystemet på hojen, glöm inte att starta hojen och köra iväg en sväng. Accellerera upp till ungefär 50Km/h på 3an. Lägg i 2an och släpp gasen. Om hojen hastigt tappar fart så har du en fungerande motorbroms. ;)
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
------------------------------
Fordonskontroll vid körprovet.
------------------------------

* Ställ dig och stå kvar på den sidan där fotbromsen sitter
* Vrid på tändningen
* Kolla fram och bak lykta (stå kvar och sträck ut händerna och kolla om de lyser)
* Kolla sedan skyltbelysningen (samtidigt som bak lyktan)
* Kolla med handen på baklyktan att både fram och bakbromsens lampa fungerar
* Samtliga blinkers, du ser lättast genom att luta dig framåt samt vrida dig något åt sidorna
* Kolla tutan


Ta ett varv runt hojen och kolla

* Däckens mönsterdjup
* Ev. slitage på däcken sidor
* Ev. oljespill på framgaffeln


Kliv på hojen

* Fäll in stödet
* Rulla fram en bit och testa frambromsen
* Håll in frambromsen och tryck ned framdämparn ett par gånger
* Testa fjädringen i bak genom att hoppa/gunga till ett par ggr med röven (sittandes på med frambromsen i)
* Ut med stödet och kliv av igen samt vrid av tändningen.....klart!

--------------------------------------------------
Särskild fordonskontroll (kan begäras vid körprov)
--------------------------------------------------

* Se om Nödstopp-knappen fungerar (sätt knappen på Off läget och testa att start hojen)
* Olika vätskor (väldigt beroende på vilken slags hoj, en del har fönster man ser nivån på andra har "sticka")
men man ska kunna redovida för hur man kollar den (oftast behöver man inte utföra det bara men vet hur de funkar)
* Se efter om ev. spärr för att kunna lägga i växel då stödet fortfarande är nere finns och funderar
* Helljus (ingår inte i obligatoriska kontrollen men det skadar ju inte att veta)
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
LocDog skrev:
------------------------------
Fordonskontroll vid körprovet.
------------------------------

* Ställ dig och stå kvar på den sidan där fotbromsen sitter
* Vrid på tändningen
* Kolla fram och bak lykta (stå kvar och sträck ut händerna och kolla om de lyser)
* Kolla sedan skyltbelysningen (samtidigt som bak lyktan)
* Kolla med handen på baklyktan att både fram och bakbromsens lampa fungerar
* Samtliga blinkers, du ser lättast genom att luta dig framåt samt vrida dig något åt sidorna
* Kolla tutan


Ta ett varv runt hojen och kolla

* Däckens mönsterdjup
* Ev. slitage på däcken sidor
* Ev. oljespill på framgaffeln


Kliv på hojen

* Fäll in stödet
* Rulla fram en bit och testa frambromsen
* Håll in frambromsen och tryck ned framdämparn ett par gånger
* Testa fjädringen i bak genom att hoppa/gunga till ett par ggr med röven (sittandes på med frambromsen i)
* Ut med stödet och kliv av igen samt vrid av tändningen.....klart!

--------------------------------------------------
Särskild fordonskontroll (kan begäras vid körprov)
--------------------------------------------------

* Se om Nödstopp-knappen fungerar (sätt knappen på Off läget och testa att start hojen)
* Olika vätskor (väldigt beroende på vilken slags hoj, en del har fönster man ser nivån på andra har "sticka")
men man ska kunna redovida för hur man kollar den (oftast behöver man inte utföra det bara men vet hur de funkar)
* Se efter om ev. spärr för att kunna lägga i växel då stödet fortfarande är nere finns och funderar
* Helljus (ingår inte i obligatoriska kontrollen men det skadar ju inte att veta)

Jag inget centralstöd!
Hur i h-e bär jag mig åt då?
Vettiga svar är åxå välkomna.
:)
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Firefly skrev:
Var står det något om centralstöd?

I körkortsboken står det att man skall göra en
säkerhetskontroll när man gör körkortsprovet.
Där ingår bl.a. att kontrollera styrlagren vilket
känns enklast att göra på ett centralstöd.
Man kanske inte behöver kolla styrlager?
Eller har jag missuppfattat min teoribok?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
peterrr skrev:
I körkortsboken står det att man skall göra en
säkerhetskontroll när man gör körkortsprovet.
Där ingår bl.a. att kontrollera styrlagren vilket
känns enklast att göra på ett centralstöd.
Man kanske inte behöver kolla styrlager?
Eller har jag missuppfattat min teoribok?

Fick göra det så gott det går när den står på sidostödet
Fråga om han kunde vinkla upp den på stödet men nae det gjorde dom inte sa dom
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
peterrr skrev:
Jag inget centralstöd!
Hur i h-e bär jag mig åt då?
Vettiga svar är åxå välkomna.
:)
Jag är också intresserad av ett svar här. Att testa lagret genom att hissa upp hojen i styret fungerar ju inte så bra...

Hur gör man? :va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JoS skrev:
Jag är också intresserad av ett svar här. Att testa lagret genom att hissa upp hojen i styret fungerar ju inte så bra...

Hur gör man? :va


Skriver det igen:


Fick göra det så gott det går när den står på sidostödet
Fråga om han kunde vinkla upp den på stödet men nae det gjorde dom inte sa dom
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top