Lamellslir på R1

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
(Edit: Problemet var oljan se Länk, samma sak med kompisens hoj Länk )

Ursprungstråd
Har läst flera trådar om slirande kopplingar men inte hittat precis det jag söker.

Märkte tydligt slir igår, det gäller en R1 -99 med drygt 140hk på hjulet.

Värmde upp motorn till ca 45 grader innan jag lugnt körde ner på stan och tankade (ca 3-4minuters färd), efter det ut på motorvägen, lugn körning ett par minuter och maxade sedan ut på växlarna.
På femmans växel, vid ca 8500-9500rpm, så började kopplingen slira.

Kan det vara så att oljan fortfarande var för kall och spelar tempen stor roll för kopplingen?

Bytte oljefabrikat sista bytet förra säsongen och vårbytet i år, från Mobil1 helsyntet till Castrol GPS 15w-50: http://www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=8400021&contentId=6007581

Såg just att det inte riktigt är den oljan som Castrol själva rekomenderar: Se "Which oil to buy".
Frågan är hur stor skillnad det kan göra på lamellerna?

Kollade lamellerna i dag, serviceboken säger: 2.9-3.1mm och servicegränsen ligger på 2.8mm, mina var 2.95-3mm utom den innersta som var 2.9mm.
Likaså med stålskivorna, boken säger 1.9-2.1mm men ingen servicegräns, mina var 1.9-1.95mm men inga "fåror" syntes efter lamellerna så jag tror inte att de är nednötta, inga missfärgningar.
Eftersom fjädern är av solfjädrtyp så antar jag att den blir fort "slapp" när lamellerna är nötta.

En sista sak:
Man ser ganska tydliga nedslitningar i lamellkorgen efter "flärparna" på lamellerna, det handlar väl om ~4 tiondelar.
Enligt handboken ska man slipa ner topparna, jag tycker det känns rätt osäkert att göra så med tanke på att om det blir allt för godtyckligt så får en eller några av bommarna i lamellkorgen ta en jäkla massa belastning.
Någon med erfarenhet av detta och är det normalt slitage efter 4700mil?
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ozzian skrev:
Har läst flera trådar om slirande kopplingar men inte hittat precis det jag söker.

Märkte tydligt slir igår, det gäller en R1 -99 med drygt 140hk på hjulet.

Värmde upp motorn till ca 45 grader innan jag lugnt körde ner på stan och tankade (ca 3-4minuters färd), efter det ut på motorvägen, lugn körning ett par minuter och maxade sedan ut på växlarna.
På femmans växel, vid ca 8500-9500rpm, så började kopplingen slira.

Kan det vara så att oljan fortfarande var för kall och spelar tempen stor roll för kopplingen?

Bytte oljefabrikat sista bytet förra säsongen och vårbytet i år, från Mobil1 helsyntet till Castrol GPS 15w-50: http://www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=8400021&contentId=6007581

Såg just att det inte riktigt är den oljan som Castrol själva rekomenderar: Se "Which oil to buy".
Frågan är hur stor skillnad det kan göra på lamellerna?

Kollade lamellerna i dag, serviceboken säger: 2.9-3.1mm och servicegränsen ligger på 2.8mm, mina var 2.95-3mm utom den innersta som var 2.9mm.
Likaså med stålskivorna, boken säger 1.9-2.1mm men ingen servicegräns, mina var 1.9-1.95mm men inga "fåror" syntes efter lamellerna så jag tror inte att de är nednötta, inga missfärgningar.
Eftersom fjädern är av solfjädrtyp så antar jag att den blir fort "slapp" när lamellerna är nötta.

En sista sak:
Man ser ganska tydliga nedslitningar i lamellkorgen efter "flärparna" på lamellerna, det handlar väl om ~4 tiondelar.
Enligt handboken ska man slipa ner topparna, jag tycker det känns rätt osäkert att göra så med tanke på att om det blir allt för godtyckligt så får en eller några av bommarna i lamellkorgen ta en jäkla massa belastning.
Någon med erfarenhet av detta och är det normalt slitage efter 4700mil?

Har en kamrat som har haft mycket problem med sin R1 koppling,Mitt tips baserat på vad han sagt är byt till orginallammeller,hjälper inte det byt solfjäder.

Hade nere min koppling i dag och konstaterade små märken efter 2500 mil.
Putsade försiktigt bort dom med våtslip.Tyvärr är det inget ovanligt att det är märken i korgen,kanske beror det på slitage eller mer troligen lite misshandlad koppling av tex försök till bakhjulsåka eller liknade outlaw aktiviteter.

Korgen är i mjuk alu som lätt tar lite stryk och det kostar säkert en slant eller två att köpa nytt.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det är definitivt normalt, speciellt på hojar som körts på bakhjulet mycket och din beskrivning är väldigt typisk för att kopplingen är slut, nämligen slir på höga växlar och högre varv, det kommer bara bli värre.
Byt lamellerna (använd helst orginal) så är det bra sen om nu inte mellanskivorna är slitna eller blåanlöpta.
R1 har inga fjädrar i kopplingen utan har en så kallad solfjäderskoppling med tryckplatta, ska man ha en hårdare sån får man försöka hitta en annan modell än den som är orginal.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gör det enklaste och billigaste. Installera en extra stållamell längst in bredvid den första stållamellen för att ta upp slacket orsakat av normalt bruksslitage. Kör så tills det är dags nästa gång, byt då hela lamellpaketet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Skorpan skrev:
hade oxå det fenomenet,droppen var när skiten började och slira efter 3 dagar med nya lameller från duells :näsblod
ringde och snacka med dom på mcexpress och köpte 6 vanliga fjädrar och vipps så har man en koppling som inte slirar och pallar för 250kusar :tummenupp (med mina gamla lameller)
ring dom så är sliret ett minne blott

Märker du mycket skillnad på motståndet i kopplingshandtaget med separata fjädrar och kan man dra slutsatsen att solfjädern blir slapp med tiden?

En dum fråga kanske men gjorde du något skifte av oljefabrikat/sort i samband med sliret (försöker utesluta saker, hehe)?

Ingen som tror på "temperaturteorin" iaf? :)

Och så till "Långa Farbrorn":
Jodå, den tidigare ägaren var visst "bakhjulsfantom", köpte den dock när den gått 1000mil.
Visst är det skit med alu på ett sådant utsatt ställe, skulle väl kännas bättre om det som slets skulle vara det som är lättast att byta, dvs lamellerna, hehe.

Nä får nog bli till att sätta upp hela lamellkorgen i fräsmaskin så att ytorna blir jämnt bearbetade.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
andersbrink skrev:
Gör det enklaste och billigaste. Installera en extra stållamell längst in bredvid den första stållamellen för att ta upp slacket orsakat av normalt bruksslitage. Kör så tills det är dags nästa gång, byt då hela lamellpaketet.

Det låter som det skulle funka bra.
Lamellerna har fortfarande ganska mycket beläggning kvar och räknar man maxmått på lameller och stålskivor minus verkligt mått så hamnar jag på 2.3mm, en ny stålskiva skall vara max 2.1mm tjock=funkar :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ozzian skrev:
Märker du mycket skillnad på motståndet i kopplingshandtaget med separata fjädrar och kan man dra slutsatsen att solfjädern blir slapp med tiden?

En dum fråga kanske men gjorde du något skifte av oljefabrikat/sort i samband med sliret (försöker utesluta saker, hehe)?

Ingen som tror på "temperaturteorin" iaf? :)

Och så till "Långa Farbrorn":
Jodå, den tidigare ägaren var visst "bakhjulsfantom", köpte den dock när den gått 1000mil.
Visst är det skit med alu på ett sådant utsatt ställe, skulle väl kännas bättre om det som slets skulle vara det som är lättast att byta, dvs lamellerna, hehe.

Nä får nog bli till att sätta upp hela lamellkorgen i fräsmaskin så att ytorna blir jämnt bearbetade.


Nje temperaturteorin tror jag inte på :)

Ja det är skit med alu,men kan du slänga upp den i en fräs så blir den som ny,tänk på att anläggningsytorna på korgen brukar vara vinklade för att lamellen skall ligga an på hela ytan,annars ha du nog snart hack igen.
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Ozzian skrev:
.....
Märkte tydligt slir igår, det gäller en R1 -99 med drygt 140hk på hjulet.
....
På femmans växel, vid ca 8500-9500rpm, så började kopplingen slira.
....
Bytte oljefabrikat sista bytet förra säsongen och vårbytet i år, från Mobil1 helsyntet till Castrol GPS 15w-50


När jag hällde i GPS i en ZX-6R fick jag kopplingsslir på högre växlar/högre belastning.
Detta kanske inte är tillämpligt, men jag hällde i GPS i en XR-80 och gissa vad som hände - kopplingsslir!

Jag har hört talas om kombinationen slirande kopplingar och Castrol GPS för många gånger för att kunna avfärda det som tillfälligheter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skorpan skrev:
var inte så jag menade,försökte bara säga att det är solfjädern som är kass på R1 :tummenupp

:D

Är man riktigt snål av sig går att återskapa spänsten i ett fjäderstål genom att baka den i 250 - 300 grader några timmar. Den återfår dock inte all spänst. Avkyles långsamt.
 

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
SKELLEFTEÅ
Hoj
PÅ G
Samma problem på R6:an

Jag har exakt samma problem, vid 10000rpm slirar kopplingen, främst när den är kall...
Kan väl inte bero på oljan, tror det är lamellerna. HAr använt kopplingen vid bakhjulskörning pga lite Newton :kocko

Måste kollas pronto!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alla tips är självklart av glädje :)

Jag kan nog köpa att solfjädern mattas med tiden, likaså att de nötta lamellerna kan vara en lika stor "bov i dramat", liksom bytet av oljefabrikat.

Jag snackade med en kille som jobbat på mc-firma och de hade problem med ett annat märke där kopplingarna slirade men efter byte till Castrol så "självläkte" kopplingarna(?)

Garagekompisen kör Castrol på sin R1a som gått drygt 2500mil och den slirar.

Den enda "hårda" indikationen jag har just nu är ju måttet på lamellpaketet, det ser inte nött ut och är inte nere på Yamahas minmått än men frågan är hur snävt Yamaha har lagt marginalerna, en sån sak kan egentligen bara erfarenhet säga.
Mot det talar ju skorpans erfarenhet att inte ens nya lameller funkade, du skrev att du handlat på Duells, var det orginal eller eftermarknadsgrejor och mätte du tjockleken på dem?

Finns det något värde på solfjädern, dvs: kraft vid viss hoptryckning, har inte hittat det i mina böcker iaf?

Jag förstår att ett byte till separata fjädrar säkert kan lösa saken, oavsett orsak, men jag har ju inte haft det här förrut, har haft hojen i fyra år nu och problemet är att det kan vara tre olika fel som ger samma symptom.

Tack för "inputten" killar :tummenupp
 

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
SKELLEFTEÅ
Hoj
PÅ G
KOlla lamellerna

Är detta ett svårt ingrepp?
HAr tittat i manualen och jag borde klara det själv, nåt man bör tänka på (specialverktyg osv)

TAcksam för svar :tummenupp
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Att sätta dit dubbla solfjädrar funkar också.
Jag bytte lameller och den börja slira efter ett par dagar igen.
Annars tippar jag på att det är kopplingskorgen som e sliten, funkar att fila den... jag filade bort alla gropar och gradade av alla anliggningsytor på lameller stålskivor och korg, sen har den funkat perfekt.

Det som händer är att det blir en liten kant efter lameller och stålskivor i korgen, som solfjädern inte klarar av att trycka förbi... kan lösas med att fila eller byta korg eller byta till fjädrar hårda noga att klämma ihop lamellerna trots sliten korg.


Glasklart eller hur :va :D
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Håkej, då blir det kanske till att bearbeta lamellkorgen iaf, hade tänkt vänta till hösten med det.

Glasklart? Nä, tyvärr inte, fast det är inte ditt fel :D

Domi skrev:
Är detta ett svårt ingrepp?
HAr tittat i manualen och jag borde klara det själv, nåt man bör tänka på (specialverktyg osv)

TAcksam för svar :tummenupp

Nej, det är inte speciellt svårt, särskillt inte om du har hanboken. Inga specialverktyg behövs, förutom en liten momentnyckel som jag starkt rekomenderar (och som väl är "standard" i allas verktygslåda va? :) ).

Var lite uppmärksam när det gäller skruvarna till tryckplattan, se till att du både lossar och drar år i många små steg så att du inte snedbelastar fästena som kan spricka då.

Sen kan det vara lite trixigt med låstråden som håller den innre lamellen men det är bara att titta noga och peta försiktigt så löser det sej.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har nu pratat med MCxpress och de säger att det blir ungefär dubbelt så tungt att koppla med deras sats (som fn kostar 490kr) det är möjligt att de har bytt till ännu hårdare fjädrar, vad vet jag. Dubbelt så tungt funkar inte för mej (en klen liten 60kilos... :) )

Hur som helst så ska en originalkoppling hålla bra, säger de, det måste vara något annat fel och inte var det oljan om den jag hade var avsed för MC och det är den ju.

Så jag gissar att jag får börja med nya lameller (eller distans)... Men jag är fortfarande inte säker, men nån ända måste man börja i :D

Tack för hjälpen hittills "gubbs"
 

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
SKELLEFTEÅ
Hoj
PÅ G
tack för svaret!
Ska först testa att byta olja, bytte innan jag ställde bort den och innan detta oljebytet var det aldrig några problem. Hoppas det bara är oljan, iallafall enklare att börja i den änden, dyrare dock m en skitsamma. JAg är ju student med massor av pengar :huvet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Domi skrev:
tack för svaret!
Ska först testa att byta olja, bytte innan jag ställde bort den och innan detta oljebytet var det aldrig några problem. Hoppas det bara är oljan, iallafall enklare att börja i den änden, dyrare dock m en skitsamma. JAg är ju student med massor av pengar :huvet

Bara på skoj, vad hade du för olja innan du bytte och vad har du nu?

Kan inte släppa oljeteorin riktigt heller även om logiken borde säga att det är omöjligt, skulle ju vara "självmord" för en oljefabrikant att sälja olja som uppenbarligen inte fungerar

Tyvärr är det oftast så att har man en gång slirat lamellerna så vill gärna ytorna bli "glaserade" och kommer ändå att slira.

Nu är det så att jag har beställt rubbet nytt, ska kolla vilket inspänningstryck en fräch orginallsolfjäder har kontra min gamla, mäta upp lameller & stålskivorna, nästa vecka får vi reda på hur det ligger till.
Vi kommer även kunna dubbelkolla eftersom kompisen har exakt samma problem på sin R1a.

Om även det nya slirar säger jag bara: "Stackars Castrol" :D :)
 

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
SKELLEFTEÅ
Hoj
PÅ G
JAg hade SHELLS MC olja före, tydligen den dom har på Yamaha Center, har glömt vad den jag hällde i före vintern hette...

Ska bli intressant att se vad problemet kan vara...




Ozzian skrev:
Bara på skoj, vad hade du för olja innan du bytte och vad har du nu?

Kan inte släppa oljeteorin riktigt heller även om logiken borde säga att det är omöjligt, skulle ju vara "självmord" för en oljefabrikant att sälja olja som uppenbarligen inte fungerar

Tyvärr är det oftast så att har man en gång slirat lamellerna så vill gärna ytorna bli "glaserade" och kommer ändå att slira.

Nu är det så att jag har beställt rubbet nytt, ska kolla vilket inspänningstryck en fräch orginallsolfjäder har kontra min gamla, mäta upp lameller & stålskivorna, nästa vecka får vi reda på hur det ligger till.
Vi kommer även kunna dubbelkolla eftersom kompisen har exakt samma problem på sin R1a.

Om även det nya slirar säger jag bara: "Stackars Castrol" :D :)
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Jag kör på shell oljan som Lundgrens Motor i Avesta (yamma återförs) rekomenderade. Och det är den oljan dom har kört cykeln på tidigare.
Enda oljan dom hade haft problem med va just Castrol som då ledde just till kopplings slir.
Så ur med castroln och i med shell oljan :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top