försäkring...

ärrett

Guest
nån som vet vad som gäller om man vill skenförsäkra, måste den man skriver hojen på ha körkorts behörighet för mc? folk måste väl få "låna" ut sina hojar lr?
verkar bli alldeles för dyrt om hojen ska stå på mig.. ca 35000 helf. helår för en r1-03a.. :huvet
vilka försäkringsbolag är det som gäller när man är under 25 och bor nära stan, samt ska försäkra en r-hoj nyare modell på 1000cc?

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
dumass brukar de säga. lycka till att få vettiga svar. :kocko

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Börjar visst bli så trist på forumet att vissa nyreggar sej och skriver sådant... Kan det ens finnas en möjlighet att någon skriver på detta viset annars?

ärrett

Guest
Stavfelet skrev:
Börjar visst bli så trist på forumet att vissa nyreggar sej och skriver sådant... Kan det ens finnas en möjlighet att någon skriver på detta viset annars?

ville bara veta om det fanns nåt visst försäkringsbolag som är billigare överlag och om nån hade liknande erfarenheter och kunde rekomendera ngt bolag. men ok då vet jag.

Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
ärrett skrev:
ville bara veta om det fanns nåt visst försäkringsbolag som är billigare överlag och om nån hade liknande erfarenheter och kunde rekomendera ngt bolag. men ok då vet jag.

Ring folksam, de har en speciell föräldraförsäkring. Om din far inte har kort så gör det inget för han ska ju inte köra ändå. Tror den går loss på ca 400:- i månaden hel/hel. Men man måste "registrera" den riktiga föraren (bara uppge ditt personnr, men sen får bara du köra). Ring och hör med dom! :tummenupp

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Jag ställde hojjen på min far, jag sa som det var att JAG i huvudsak kommer använda hojjen allt föräkring bolaget ville var att ha 2 "användare" på den.
Vart en grym skillnad ialf.. skulle kosta 97k/år om den stod på mig nu betalar jag knappt 9k.. hyffsat nöjd med det..+att man kan "pausa" försäkringen på vintern :tummenupp

Försäkringsbolaget är IF.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har också hört om den där. Superbra om man inte har råd att själv försäkra sin nya eller nästan nya R-hoj. Folksam har hörsammat de som köpt en dyr R1/GSX-R eller liknande och blivit överraskade av de höga premierna. Tummen upp för Folksam!

Suomalainen skrev:
Ring folksam, de har en speciell föräldraförsäkring. Om din far inte har kort så gör det inget för han ska ju inte köra ändå. Tror den går loss på ca 400:- i månaden hel/hel. Men man måste "registrera" den riktiga föraren (bara uppge ditt personnr, men sen får bara du köra). Ring och hör med dom! :tummenupp

ärrett

Guest
Suomalainen skrev:

hade ju vart grymt bra att lösa på d sättet.. om man har föräldrar vill säga... men det som ni pratar om gäller bara föräldrar lr? man kan inte ställa den på ngn annan släkting?

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
ärrett skrev:
hade ju vart grymt bra att lösa på d sättet.. om man har föräldrar vill säga... men det som ni pratar om gäller bara föräldrar lr? man kan inte ställa den på ngn annan släkting?

:arsele :arsele :arsele :arsele
Bäst funkar de me tant agda 102 år, hon kanske till å me fick körkort när hon tog bilkortet.
Då blir de ännu billigare om dom tror att hon kör den :va
:arsele :arsele :arsele :arsele

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Och vi övriga undrar fortfarande varför försäkringspremierna bara fortsätter att stiga?

Jag missunnar inte någon att få äga en häftig MC men saken är enkel:
Man stoppar in pengar och man tar ut pengar, när det rinner ut mer pengar än vad som stoppas in så händer det saker.

Ingen räknar med att man ska kracha, ändå händer det(?)
Nu är det förmodligen så att det är mindre risk att en erfaren R-hojförare kommer att kosta stora pengar för F-bolagen (kunderna) än en nyutexaminerad som börjar med en GSXR1000, R1 osv.

Försäkringsbolagen har fattat det här, så istf att alla betalar en årspremie på 25kkr så får de som har "kvalificerat sej" en billigare premie, om det innebär att de som är unga och inte har råd får börja med en slöare, mindre farlig, och billigare MC för att på så sätt kvalificera sej så är det så det får bli.

Kan vi inte enas om dessa, ganska enkla regler, så är vi sporthojsåkare dömda att betala monsterförsäkringar eller kanske bara få teckna trafikförsäkring i framtiden.

Skenförsäkring är inget annat än att parasitera. :7peta
Fast det är var ju inga nyheter, det har avhandlats i mååånga trådar här på SH

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ozzian skrev:
Och vi övriga undrar fortfarande varför försäkringspremierna bara fortsätter att stiga?

<klipp>

Skenförsäkring är inget annat än att parasitera. :7peta
Fast det är var ju inga nyheter, det har avhandlats i mååånga trådar här på SH
Ett under att du orkar fortsätta argumentera. Jag har tröttnat på idioter för längesedan...

:tummenupp

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Skenförsäkra på mig!! 30++ i Stockholm!

Men det blir dyrare än den premie du redan fått iof... :3freak

Jag skall flytta till Knäckebröhult, där kan man försäkra rettor billigt!! Eller ragga på fet-Britta på Folksams Stockholmskontor... Har inte bestämt mig ännu! :huvet

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
If you cant do the time, dont do the crime!

Översatt på Sporthoj-svenska så blir det typ,
Har du inte råd att försäkra så ska du inte ha hoj!

Men fortsätt ditt skenförsäkrande och bli stenad till döds av SH-mobben :tummenupp

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
hållundan skrev:
Ett under att du orkar fortsätta argumentera. Jag har tröttnat på idioter för längesedan...

:tummenupp

Hehe, börjar nästa tro att det bara var någon som ville "röra om i grytan"...
Jag gick på det StenHårt :hihi

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
ärrett skrev:

Jodå det går, men det är lite dyrare 420kr/månaden (om jag minns rätt). Men kom ihåg att säga att du betalat hojen och bara du kommer köra, annars kan det bli problem vid en olycka!

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Old School ZX900R-A2
Suomalainen skrev:
Jodå det går, men det är lite dyrare 420kr/månaden (om jag minns rätt). Men kom ihåg att säga att du betalat hojen och bara du kommer köra, annars kan det bli problem vid en olycka!

:hihi :tummenupp

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Sken försäkrar jag?
Om jag meddelat EXAKT hur det ligger till. F-bolaget godkännde.
Jag tillomed fick ta o fråga en gång till(bad tillomed att få det på papper)
DENNA mc står på min FAR, men det är JAG i huvvudsak som änvänder den, kommer ni ge ersättning om nånting händer?
Jajjemensan det kommer dom så länge det finns 2 st användare på hojen DVS jag och min far.

"ärret" vetefan om det bara gäller inom familj.. men ring f bolaget o kolla..

/R

ärrett

Guest
Suomalainen skrev:

ändå helt överkomligt med 420:-/mån, om man jämför med 2900:-/mån.. ska helt klart kollas upp :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln